Hukum Jual Beli Emas
Ada pendapat yang mendakwa bahawa emas dan perak zaman sekarang bukan lagi matawang, dengan itu tidak berlaku padanya hukum hakam riba, maka boleh dijual beli secara ansuran atau tangguh penyerahan. Ini kerana, illah adalah sandaran hukum, sesuatu hukum bergantung kepada wujud illahnya. Illah matawang pada emas tidak terpakai lagi dalam kontek sekarang.
Jawapan;
Berlakunya riba pada jual beli /pertukaran emas dan perak adalah berdasarkan lafaz nas hadis hadis yang sahih. Adapun penentuan illah berlaku riba kerana “matawang” adalah ijtihad ulama dan bukannya qat’i. Para fuqaha bersetuju bahawa illah yang bersandarkan ijtihad, bukannya nas tidak membatalkan hukum.
Contoh lain ialah tempoh iddah 3 bulan bagi isteri yang diceraikan dalam kes cerai biasa. Walaupun fuqaha berijtihad bahawa illah kepada iddah iaitu tidak boleh kahwin kecuali selepas tiga bulan, atau tiga kali suci haid, adalah untuk memastikan beliau tidak mengandung, supaya dapat diketahui siapa bapa kepada anak yang dikandung, tempoh iddah tersebut mesti dipatuhi walaupun teknologi perubatan sekarang boleh mengesahkan samada bekas isteri yang dicerai hamil atau tidak. Kenapa? Kerana berpegang dengan nas Al-Quran.
( والمطلقات يتربصن بأنفسهن ثلاثة قروء)
Kenapa tidak boleh jual beli emas secara tangguh bayaran atau serahan emas? Kerana ada dalil2 yang jelas melarangnya seperti hadis di bawah:
عن البراء بن عازب رضي الله عنه وزيد بن أرقم رضي الله عنه قالا: ((نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن بيع الورق بالذهب ديناً((البخاري 4/ 382ح 2180و2181 ، مسلم ج11 ص16.
Daripada Al- Bara’ bin ‘Azib RA dan Zaid bin Arqam RA: “Rasulullah SAW melarang jual beli/pertukaran emas dengan perak secara hutang”.
Secara hutang boleh berlaku dalam dua keadaan, bayaran emas yang dibuat secara ansuran/bayaran kemudian atau bayar dahulu, emas diserahkan kemudian.
Emas (dinar) dan perak (dirham) adalah matawang yang digunakan pada zaman Rasulullah dan selepasnya. Sekarang, duit kertas digunakan sebagai matawang, maka ia mengambil hukum yang sama, iaitu jual beli emas dengan wang kertas mestilah dilakukan secara tunai/lani/taqabud. Penangguhan samada pada bayaran atau penerimaan emas adalah RIBA.
Di antara hikmah larangan ialah untuk mengelakkan kemudaratan, penindasan dan ketidak adilan,manipulasi dll di dalam transaksi pertukaran/jual beli melibatkan emas, perak dan matawang (yang dipanggil al-sarf). Namun, hukum larangan tersebut adalah berdasarkan nas yang jelas bersandarkan hadis-hadis yang sahih dan jelas, bukannya hikmah , dengan itu ia akan terus kekal sampai bila bila.
Wallahua'lam
[Kredit tanpa edit : Fb Assoc. Prof Dr Azman Mohd Noor - image]
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
https://nabeelaziiz.blogspot.com/2020/05/hukum-jual-beli-emas.html