Hukum Haram Minum Arak Berbeza Ke Dengan Hukum Haram Isap Vape Haram Ada Berapa Jenis


Adakah Hukum Haram minum arak dengan hukum haram isap vape adalah berbeza?. Kenala peminum arak dikenakan hukuman, manakala penghisap rokok atau vape hanya diberikan nasihat untuk berhenti tanpa ada hukuman yang layak kerana menghisap vape atau rokok adalah haram?



Hukum Haram minum arak adalah berdasarkan dalil-dalil yang jelas dari al-Quran dan al-Sunnah yang menunjukkan bahawa arak adalah khamr yang najis dan memabukkan.


Hukum haram isap vape pula adalah berdasarkan ijtihad para ulama yang melihat bahawa vape adalah memudaratkan kesihatan dan bertentangan dengan maqasid syariah. 


Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia pada 21 Disember 2015 telah memutuskan bahawa penggunaan rokok elektronik dan vape ini adalah haram.


Ini kerana vape mengandungi nikotin yang boleh membunuh seorang dewasa jika diserap dalam darah dan juga mengandungi bahan-bahan yang boleh menyebabkan kanser.






Cara untuk berhenti isap vape adalah dengan mempunyai motivasi yang kuat, mengidentifikasi pemicu, meminta dukungan, dan mencari bantuan medis jika perlu. Berikut adalah beberapa langkah yang boleh anda cuba:


- Tuliskan alasan yang mendorong anda untuk berhenti isap vape dan baca kembali tulisan tersebut untuk memotivasi anda jika situasinya mulai terasa menyulitkan. Ingatlah bahawa vape adalah berbahaya kepada kesihatan dan boleh menyebabkan kanser, penyakit kardiovaskular, dan kematian.


- Identifikasi pemicunya agar bisa anda hindari di kemudian hari. Akan selalu ada beberapa aktivitas yang dapat mengembalikan keinginan merokok anda. Untuk menghindarinya, cobalah menyusun daftar berisi situasi dan lokasi yang biasanya anda isi dengan merokok, dan labeli seluruhnya sebagai pemicu yang harus anda hindari setelah berhenti merokok.


- Tentukan apakah penggunaan rokok elektrik akan dihentikan secara bertahap atau cold turkey. Sejatinya, anda memiliki dua buah opsi, yaitu untuk menghentikan konsumsi rokok elektrik dengan menurunkan kadar nikotinnya secara bertahap, atau menghentikan konsumsi rokok elektrik secara cold turkey.


- Pilih orang yang dapat menjadi pendukung anda dalam proses berhenti isap vape. Anda bisa meminta bantuan dari keluarga, teman, atau profesional kesehatan yang dapat memberi anda nasihat, dorongan, dan sumber daya yang berguna untuk berhenti isap vape.


- Cari aktivitas pengganti lainnya yang lebih sehat dan bermanfaat. Anda bisa mencoba olahraga, meditasi, hobi, atau apa saja yang dapat mengalihkan perhatian anda dari keinginan merokok. Anda juga bisa mengunyah permen karet, makan permen, atau minum air putih untuk mengurangi rasa bosan atau stres.


- Cari bantuan medis jika anda mengalami gejala penghentian nikotin yang parah atau tidak dapat diatasi. Gejala penghentian nikotin bisa meliputi sakit kepala, gelisah, mudah marah, sulit tidur, depresi, atau keinginan merokok yang kuat. Anda bisa berkonsultasi dengan dokter anda tentang obat-obatan atau terapi nikotin yang dapat membantu anda berhenti isap vape.
MORE feed

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://adsenseephoto.blogspot.com/2023/06/hukum-haram-minum-arak-berbeza-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Berhaji Tanpa Suami Atau Mahram Dan Hukum Khalwat Dengan Lawan Jenis

Wanita Berhaji Tanpa Suami Atau Mahram Dan Hukum Khalwat Dengan Lawan Jenis

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 107 hits
Bolehkah wanita pergi haji tanpa suami atau mahram Berikut bahasan perselisihan ulama di dalamnya berdasarkan pemahaman hadits di Bulugh Al Maram
Perangkat Desa Tak Punya Jam Kerja Berapa Gaji Yang Diterima

Perangkat Desa Tak Punya Jam Kerja Berapa Gaji Yang Diterima

papar berkaitan - pada 24/6/2023 - jumlah : 135 hits
Berdasarkan Peraturan Pemerintah Nomor 11 Tahun 2019 honorarium yang diterima perangkat desa bersumber dari Anggaran Dana Desa
Satu Lagi Idea Kuda Liar Oleh Rafizi Berapa Ratus Juta Duit Rakyat Terlibat

Satu Lagi Idea Kuda Liar Oleh Rafizi Berapa Ratus Juta Duit Rakyat Terlibat

papar berkaitan - pada 16/6/2023 - jumlah : 203 hits
Wild horses mating season is on again Rafizi during visit to vending machine site in KL June 14 2023Economy Ministry procurement 4 900 vending machines in 2 months first 100 gone through procurement process completion this monthministry sel...
Video Sikap Mayjen Totok Saat Bocil Hormat Sikap Sempurna Bakso Sepiring Berapa

Video Sikap Mayjen Totok Saat Bocil Hormat Sikap Sempurna Bakso Sepiring Berapa

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 95 hits
Video Mayjen Totok Imam Santoso menyapa masyarakat viral di media sosial Video ini dibagikan oleh akun instagram para abdinegara news Kamis Dalam salah satu momen Totok menyapa anak anak yang seketika hormat ketika dirinya berjalan di hadap...
10 Wanita Tercantik Di Dunia 2023 Berdasar Golden Ratio Taylor Swift Nomor Berapa

10 Wanita Tercantik Di Dunia 2023 Berdasar Golden Ratio Taylor Swift Nomor Berapa

papar berkaitan - pada 14/6/2023 - jumlah : 139 hits
Golden Ratio atau Phi digunakan sebagai tolok ukur simetri dan nilai estetika wajah selebriti dunia
Disyaki Tertelan Cecair Vape Budak Sawan 2 Kali

Disyaki Tertelan Cecair Vape Budak Sawan 2 Kali

papar berkaitan - pada 6/6/2023 - jumlah : 207 hits
BernamaKUALA LUMPUR Seorang kanak kanak perempuan dua tahun mungkin mengalami keracunan nikotin akut dipercayai tertelan cecair peranti rokok elektronik jenis pakai buang dalam insiden di Bera Pahang pada 30 Mei lalu Kementerian Kesihatan d...
Trend Wanita Hisap Vape Pelik Tapi Benar

Trend Wanita Hisap Vape Pelik Tapi Benar

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 148 hits
kredit https www kosmo com my Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua sahabat sahabat blogger Trend wanita hisap vape mutakhir makin menjadi jadi kepulan asap vape di tempat awam menyebabkan orang awam yang berada persekitaran me...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024

168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester