Hujan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Tiga Negeri Diminta Bersedia


AGENDA DAILY
METMalaysia menjangkakan luruan monsun pada 27 hingga 31 Disember ini dan pada masa sama, terdapat sistem cuaca tekanan rendah di Laut China Selatan.
Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Johor, Sabah dan Sarawak diminta bersiap sedia dan membuka Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB) bermula hari ini, susulan amaran Jabatan Meteorologi Malaysia (METMalaysia) berkaitan hujan lebat berterusan.
Ketua Pengarah Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), Datuk Dr Aminuddin Hassim, berkata PKOB negeri telah diarah mengemukakan laporan bagi kawasan yang masih mengalami banjir dan yang telah surut.
Menurutnya berdasarkan analisis situasi, METMalaysia menjangkakan luruan monsun pada 27 hingga 31 Disember ini dan pada masa sama, terdapat sistem cuaca tekanan rendah di Laut China Selatan.
“Keadaan ini berpotensi menyebabkan hujan berterusan di Sabah Timur, Sarawak Barat pada 27 Disember hingga 31 Disember serta di kawasan-kawasan Johor, Pahang, Terengganu dan Kelantan pada 30 dan 31 Disember. Ini adalah titik persiapan untuk kita terus menyusun responder dalam melihat keadaan ini.
“JPS melaporkan kebanyakan sungai di Pahang berada pada tahap normal kecuali di hilir, khususnya di kawasan Bera dan Maran yang masih mencatatkan paras tinggi, namun berada pada trend menurun kerana air bergerak turun,” katanya pada sidang media harian Ops Murni di Shah Alam, hari ini.
JBPN negeri terbabit juga turut diminta memaklumkan kepada semua agensi-agensi responder untuk berada dalam keadaan siap siaga termasuklah persediaan dalam pembukaan pusat pemindahan sementara (PPS) dan penyelarasan bantuan dari badan bukan kerajaan (NGO).
“NADMA telah dan sedang menyelaras bantuan-bantuan logistik yang diperlukan, antaranya membawa unit pam JPS dari Ipoh ke Taman Sri Muda di Shah Alam dan Mentakab, Pahang,” katanya.
Menurutnya, di Pekan, paras air dilaporkan naik di Paloh Hinai dan boleh meningkat ke paras bahaya sekiranya air dari hulu tiba, manakala di Terengganu, paras air sungai berada pada tahap normal dan Kelantan hanya merekodkan satu lokasi masih berada pada paras amaran, iaitu di Rantau Panjang berikutan banjir genang.
“Di Selangor, semua sungai kembali kepada paras waspada tengah hari tadi dan pengoperasian pam sebanyak 22 unit masih diteruskan untuk mengeluarkan air dari kawasan banjir genang, khususnya di Sepang, Labu Lanjut dan Kuala Selangor,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/hujan-jawatankuasa-pengurusan-bencana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selangor Aktifkan Unit Pengurusan Bencana Negeri Hadapi Banjir Luar Biasa

Selangor Aktifkan Unit Pengurusan Bencana Negeri Hadapi Banjir Luar Biasa

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 258 hits
Hujan yang turun tidak berhenti henti di hampir keseluruhan negeri Selangor sejak semalam menyebabkan beberapa daerah dinaikki air dan menyebabkan sebilangan mangsa perlu dipindahkan Menurut Menteri Besar Selangor Datuk Seri Aminuddin Shari...
Tjahjo Kumolo Minta Pns Bersedia Diminta Kerja Lintas Instansi

Tjahjo Kumolo Minta Pns Bersedia Diminta Kerja Lintas Instansi

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 162 hits
Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Tjahjo Kumolo terus menggaungkan konsep ASN Merdeka Lewat konsep ini PNS diminta siap untuk bekerja lintas instansi sesuai permintaan
Amaran Hujan Berterusan Di 4 Negeri Ditamatkan Metmalaysia

Amaran Hujan Berterusan Di 4 Negeri Ditamatkan Metmalaysia

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 172 hits
BH ONLINE MetMalaysia KUALA LUMPUR Amaran hujan berterusan di Perlis Kedah Pulau Pinang dan utara Perak yang dikeluarkan pagi tadi ditamatkan Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia Muhammad Helmi Abdullah berkata ia berikutan keadaan c...
191 Lokasi Jalan Di 6 Negeri Risiko Bencana

191 Lokasi Jalan Di 6 Negeri Risiko Bencana

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 200 hits
Oleh Laluan masuk ke Bukit Tangga dekat Jalan Pantai Seremban yang ditutup kepada orang awam ekoran kerja baik pulih dan pembersihan masih dijalankan di kawasan tanah runtuh Foto NSTP KUALA LUMPUR Sebanyak 191 lokasi jalan di enam negeri ma...
Senarai Nombor Telefon Unit Bencana Negeri Selangor

Senarai Nombor Telefon Unit Bencana Negeri Selangor

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 242 hits
SENARAI NOMBOR TELEFON BAHAGIAN BENCANA BANJIR NEGERI SELANGORBoleh terus hubungi Unit Pengurusan Bencana Negeri Selangor di talian 03 50350920 ataupun nombor nombor yang tertera di bawah jika anda memerlukan pertolongan i Majlis Perbandara...
Bn Arah Semua Pengerusi Jawatankuasa Penyelaras Negeri Buka Bilik Gerakan

Bn Arah Semua Pengerusi Jawatankuasa Penyelaras Negeri Buka Bilik Gerakan

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 141 hits
BN Arah Semua Pengerusi Jawatankuasa Penyelaras Negeri Buka Bilik Gerakan Bencana banjir telah berlaku di beberapa kawasan di Lembah Klang dan Selangor selain Melaka Negeri Sembilan Pahang Terengganu Kelantan serta Perak sejak dua hari lalu...
Johor Sabah Sarawak Diminta Waspada Hujan Lebat Berterusan

Johor Sabah Sarawak Diminta Waspada Hujan Lebat Berterusan

papar berkaitan - pada 26/12/2021 - jumlah : 175 hits
Johor Sabah Sarawak diminta waspada hujan lebat berterusan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Johor Sabah dan Sarawak diminta berwaspada susulan amaran hujan lebat berterusan daripada Jabatan Meteorologi Malaysia serta mengambil tindaka...
Enam Negeri Berpotensi Alami Hujan Berterusan

Enam Negeri Berpotensi Alami Hujan Berterusan

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 181 hits
Oleh ZULKIFLI MANZOR Gambar hiasan KUALA LUMPUR Enam negeri berpotensi mengalami hujan berterusan dalam tempoh terdekat iaitu di Sabah Timur dan Sarawak Barat pada 27 hingga 30 Disember ini manakala di Johor Pahang Terengganu dan Kelantan p...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch