Heboh Anwar Ibrahim Jadi Pm Baru Malaysia Ini Faktanya


 
 

 

Jakarta, CNBC Indonesia - Drama politik Malaysia memasuki babak baru. Pemimpin oposisi Malaysia, Anwar Ibrahim mengatakan pemerintahan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah jatuh.

Dirinya mengklaim sudah mengantongi suara mayoritas di Parlemen untuk membentuk pemerintahan. Audiensi bahkan akan dilakukan dengan Raja Malaysia, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, untuk pengesahan.

"Bukan, empat, lima atau enam (suara parlemen) tetapi mayoritas," katanya sebagaimana ditulis Malaysia Kini, Rabu (23/9/2020).

"Pemerintahan pimpinan (perdana menteri) Muhyiddin Yassin telah jatuh. Maklumat selanjutnya akan saya dapatkan setelah menghadap Baginda Agung (Raja) dalam masa terdekat. Insya-Allah," katanya.

Klaim itu muncul kurang dari tujuh bulan setelah Muhyiddin berkuasa. Muhyiddin menjadi PM setelah kekacauan politik yang menyebabkan runtuhnya pemerintahan Mahathir Mohamad.

Baca:

 Siapa Anwar Ibrahim yang 'Gulingkan' PM Malaysia Muhyiddin?



Saat ini koalisi Perikatan Nasional yang dipimpin PM Muhyiddin memiliki 113 suara dari 222 suara parlemen. Namun Anwar disebut sebuah media lokal mengamakan 123 kursi, karena beralihnya suara Partai Nasional Melayu Bersatu (UMNO).

"Pemerintahan pimpinan (perdana menteri) Muhyiddin Yassin telah jatuh. Maklumat selanjutnya akan saya dapatkan setelah menghadap Baginda Agung (Raja) dalam masa terdekat. Insya-Allah," katanya.

Saat ini koalisi Perikatan Nasional yang dipimpin PM Muhyiddin memiliki 113 suara dari 222 suara parlemen. Namun Anwar disebut telah mengamankan 123 kursi.

"Saat ini dengan jumlah yang saya miliki, Muhyiddin bukan lagi perdana menteri," tegasnya lagi.

Baca:

 Lengkap! Pidato Anwar Ibrahim Soal Pemerintahan Baru Malaysia



Meski demikian, ia berujar akan menyambut Muhyiddin untuk bekerja sama. Menurutnya partisipasi Muhyiddin dalam pemerintahan baru akan memastikan perubahan rezim yang lancar dan damai.

"Saya menyambutnya untuk bekerja sama karena saya tidak punya masalah pribadi dengannya," katanya lagi.

"Kesiapannya untuk bekerja sama akan membantu memastikan transisi yang mulus dan damai dan jika dia siap untuk bekerja sama, dia dapat menawarkan jasanya melalui posisi yang sesuai."

Klaim pemimpin oposisi itu muncul kurang dari tujuh bulan setelah Muhyiddin berkuasa. Muhyiddin menjadi PM setelah kekacauan politik yang menyebabkan runtuhnya pemerintahan Mahathir Mohamad.

Politik Malaysia panas sejak Februari 2020. Mahathir Mohamad mundur sebagai PM dan kemudian ditunjuk sebagai PM sementara.

Ia mundur persis setelah Anwar Ibrahim mengatakan ada pengkhiatan dalam tubuh koalisinya dengan Mahathir. Mereka saat itu membuat Koalisi Pakatan Harapan.

Koalisi ini merupakan gabungan partai pendukung Mahathir dan Anwar yang terdiri dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), UMNO, Parti Islam Se-Malaysia (PAS), Gabungan Parti Sarawak (GPS), serta Parti Warisan Sabah (Warisan).

Sebelumnya mereka berkongsi untuk mengalahkan UMNO pimpinan Najib Razak, Mei 2018 lalu. Saat itu keduanya membuat perjanjian bahwa setelah 2,5 tahun, posisi PM akan diserahkan Mahathir kepada Anwar.

Namun Pakatan Harapan disebut kehilangan suara saat partai lainnya, di mana ada koalisi baru yang dibuat parlemen tanpa memasukkan politisi Anwar Ibrahim. Kisruh ini kemudian memunculkan Muhyiddin Nasir sebagai PM Baru setelah ditunjuk resmi oleh Raja Malaysia.

Sementara Istana Raja Malaysia sendiri membenarkan adanya penundaan pertemuan dengan Anwar. Pasalnya Raja tengah sakit dan menjalani perawatan di rumah sakit.

"Saat itu, Al-Sultan Abdullah masih menjalani perawatan di bawah pengawasan ahli medis di IJN (Institut Jantung Negara," kata Pengawas Rumah Tangga Istana Negara, Datuk Ahmad Fadil Syamsuddin dalam keterangan.

Sebelumnya, sejumlah lembaga global memberi "pesan" khusus soal politik dan ekonomi Malaysia. Panasnya politik akan jadi hambatan berat dalam perekonomian negara itu, yang dilihat investor sebagai ketidakstabilan.

 

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/heboh-anwar-ibrahim-jadi-pm-baru_24.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ibrahim Perdana Menteri Baru

Anwar Ibrahim Perdana Menteri Baru

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 484 hits
HARI ini kita dapat Perdana Menteri baru Begitulah pengumuman yang dibuat oleh Anwar Ibrahim Perdana Menteri baru ialah Anwar Ibrahim Anwar Ibrahim juga mengumumkan kerajaan Muhyiddin Yassin telah RUNTUH Tahniah kepada Anwar Ibrahim
Anwar Ibrahim Malaysia S Mr Yesterday The Wrong Man For Tomorrow

Anwar Ibrahim Malaysia S Mr Yesterday The Wrong Man For Tomorrow

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 355 hits
Anwar Ibrahim should make way for a new generation of leaders William Pesek Nikkei Asian Reveiw William Pesek is an award winning Tokyo based journalist and author of Japanization What the World Can Learn from Japan s Lost Decades Still mif...
Cuti Umum Sambutan Peringkat Nasional Hari Malaysia Dicetus Anwar Ibrahim

Cuti Umum Sambutan Peringkat Nasional Hari Malaysia Dicetus Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 334 hits
Selepas Malaysia terbentuk pada 16 September 1963 sambutan Hari Malaysia dan cuti umum hanya di peringkat negeri Sabah dan Sarawak Namun Ketua Penerangan KEADILAN Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin mendedahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim be...
Malaysia Panas Mimpi Anwar Ibrahim Jadi Pm Terwujud Cnbc Indonesia

Malaysia Panas Mimpi Anwar Ibrahim Jadi Pm Terwujud Cnbc Indonesia

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 200 hits
Jakarta CNBC Indonesia Pemimpin oposisi Malaysia Anwar Ibrahim telah mengklaim dirinya mendapat dukungan dari mayoritas anggota parlemen untuk membentuk pemerintahan baru Yang berarti dirinya bisa menjadi perdana menteri baru Malaysia Klaim...
11 Mp Amanah Sokong Anwar Ibrahim Tubuh Kerajaan Baru Mat Sabu

11 Mp Amanah Sokong Anwar Ibrahim Tubuh Kerajaan Baru Mat Sabu

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 313 hits
Presiden Amanah Mohamad Sabu mengesahkan bahawa kesemua 11 Ahli Parlimen dari parti itu menyokong langkah Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim dalam membentuk kerajaan baru Menurut laporan Malaysia Kini kenyataannya itu dibuat selepas An...
Anwar Ibrahim An Obsession To Become Malaysia S Prime Minister

Anwar Ibrahim An Obsession To Become Malaysia S Prime Minister

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 235 hits
Known for both his tumultuous political career and his dogged decades long quest to lead Malaysia Anwar Ibrahim has become one of the most well known and controversial figures in South East Asia On the cusp of becoming prime minister severa...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb