Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia




Oleh Majlis Persatuan Ubat Tambahan Diet Malaysia (MADSA)
Sejak wabak COVID-19, rakyat Malaysia semakin menjaga kesihatan mereka dengan lebih berhati-hati. Sebenarnya, terdapat permintaan tetap untuk ubat tambahan diet yang dipacu oleh kesedaran kolektif baru terhadap kesejahteraan keseluruhan kami. Walau bagaimanapun, kenaikan harga baru-baru ini telah meningkatkan kos sara hidup purata di Malaysia. Bagi sesetengah orang, mereka mungkin perlu mengurangkan perbelanjaan tambahan, termasuk ubat tambahan diet.
Situasi ini membuka peluang bagi aktiviti haram dan menipu untuk berlaku dalam pasaran, terutamanya melalui laman web e-dagang di mana ubat palsu dijual dengan harga yang tidak masuk akal. Sebagai contoh, satu ubat tambahan untuk menyokong sendi mungkin berharga RM120 – RM180 di farmasi, tetapi beberapa penjual yang tidak bertanggungjawab menawarkan produk yang sama hanya dengan harga RM38. Tambahan pula, platform dan penjual tertentu mungkin menguntungkan pengguna yang tidak curiga dengan menawarkan diskaun dan baucar yang menarik – memperluas lagi pasaran penipuan yang berterusan dalam hal kesihatan dan kesejahteraan orang ramai. 
Hati-hati Pembeli: Bahaya dari Sumber yang Tidak Disahkan
Daya tarikan tawaran yang baik boleh sangat memikat, terutamanya apabila seseorang hanya perlu membayar sebahagian kecil dari harga asal. Walau bagaimanapun, konsekuensi pembelian dari penjual atau laman web yang tidak disahkan boleh menjadi serius. Ramai penjual ini sering beroperasi tanpa langkah-langkah kawalan kualiti yang diperlukan. 
Tanpa penyiasatan yang sewajarnya, penjual yang tidak jujur ini dengan mudah dapat menjual ubat palsu sebagai asli, menempatkan pengguna dalam risiko mengambil bahan yang tidak dikenali dan mungkin berbahaya. Produk-produk ini juga mungkin tidak mengikuti standard prosedur yang betul, meningkatkan peluang penanganan yang tidak betul dan pencemaran. 
Bersamaan dengan risiko kesihatan, sumber yang tidak disahkan ini juga merosakkan integriti pasaran ubat tambahan nutrisi sah Malaysia, yang bernilai USD $644.88 juta pada tahun 2023. Jenama-jenama berlesen semakin sukar mendapat kepercayaan pelanggan yang telah menjadi mangsa kepada penjual yang tidak jujur tersebut. 
Pengiktirafan Pengawalseliaan: Perlindungan kepada Pengguna
Walaupun terdapat aktiviti jahat ini, Malaysia menegakkan undang-undang dan peraturan yang ketat untuk mengawal pengilangan dan penandaan ubat tambahan diet. Ini termasuk pendaftaran wajib dokumen yang disahkan dan garis masa ketat untuk ubat tambahan kesihatan. Walaupun beberapa produk palsu mungkin lolos, Kementerian Kesihatan – melalui Agensi Regulatori Farmasi Negara (NPRA) – telah menetapkan pelbagai langkah keberkesanan untuk membantu pengguna mengenal pasti keabsahan produk. 
Kementerian Kesihatan juga telah memerintahkan bahawa semua ubat tambahan kesihatan yang disahkan harus diberi tanda holografik yang dipanggil FarmaTag, yang sangat sukar untuk dihasilkan semula oleh pengeluar palsu. Stiker tersebut juga mengandungi Kod QR yang dikeluarkan oleh MOH, reka bentuk gradien, dan nombor siri dan pin holografik. 
Selain itu, Kementerian Kesihatan telah melancarkan aplikasi mudah alih yang dipanggil FarmaChecker untuk membantu pengguna mengesahkan status pensijilan produk secara dalam talian dengan mengimbas kod QR atau menaip nombor siri. Pada masa yang sama, NPRA terus memastikan keselamatan dan keberkesanan ubat tambahan diet, menetapkan data keselamatan untuk ubat tambahan dengan bahan baru atau inovatif. Begitu juga, Persatuan Ubat Tambahan Diet Malaysia (MADSA) juga bekerjasama dengan kerajaan untuk mempromosikan dan meningkatkan kesedaran ke atas ubat tambahan kesihatan dan manfaatnya kepada semua rakyat Malaysia. 
Dengan usaha bersama oleh kerajaan dan pengguna, kita boleh menuju ke arah masa depan di mana semua ubat tambahan nutrisi kita dilindungi dari amalan tidak bermoral pengeluar palsu. Dengan memikirkan sumber pembelian kita, terutamanya apabila produk melibatkan kesihatan dan kesejahteraan kita, kita dapat menumbuhkan pasaran ubat tambahan yang selamat dan sihat di Malaysia. Pada hakikatnya, tawar-menawar kesihatan kita untuk kos yang lebih murah tidak akan berbaloi. 
MADSA menasihati pengguna Malaysia untuk sentiasa memastikan bahawa ubat tambahan dalam talian telah didaftarkan oleh NPRA. Periksa jika produk itu mempunyai nombor MAL, yang mengesahkan bahawa ia telah diluluskan oleh NPRA. Jika produk yang dihantar tiada pengenalan sebegini, pulangkan dan minta pemulangan wang dan laporkan kepada MOH.


Source link
The post Harga Kesihatan: Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi di Malaysia appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/harga-kesihatan-memastikan-suplemen-makanan-dilindungi-di-malaysia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tesla Merampas Harga Di Malaysia Untuk Kekal Kompetitif

Tesla Merampas Harga Di Malaysia Untuk Kekal Kompetitif

papar berkaitan - pada 27/4/2024 - jumlah : 99 hits
TESLA Malaysia telah mengejutkan pelanggan dengan potongan harga yang signifikan sebanyak RM8 000 untuk kedua dua kenderaan elektrik Model 3 dan Model Y hanya enam bulan selepas pelancarannya Juga Baca Keuntungan Tesla merosot 55 kerana jua...
Refirmasi Apple Bahawa Ipad Air 6 Hadir Dalam Dua Saiz Harga Di Malaysia Bermula Dari Rm2 999

Refirmasi Apple Bahawa Ipad Air 6 Hadir Dalam Dua Saiz Harga Di Malaysia Bermula Dari Rm2 999

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 72 hits
Ada desas desus sejak lama mengenai iPad Air 6 akan datang dalam dua saiz Dengan acara Let Loose sudah berlalu Apple telah mengesahkan bahawa ini memang benar dengan tablet kini datang dalam model 11 dan 13 inci Ini bagus kerana 13 inci pas...
Sennheiser Momentum True Wireless 4 Kini Tersedia Di Malaysia Harga Rm1 699

Sennheiser Momentum True Wireless 4 Kini Tersedia Di Malaysia Harga Rm1 699

papar berkaitan - pada 28/4/2024 - jumlah : 71 hits
Tidak lama selepas menjual kan earbud Momentum Sport nampaknya Sennheiser turut merilis tanpa banyak khabar angin earbud terbaru mereka iaitu Momentum True Wireless 4 untuk pasaran Malaysia Mereka yang berminat boleh membelinya terus melalu...
Sudah Tiba Masa Rakyat Malaysia Bertegas Dalam Isu Kesihatan Awam Ppim Berita Harian 08 05 2024

Sudah Tiba Masa Rakyat Malaysia Bertegas Dalam Isu Kesihatan Awam Ppim Berita Harian 08 05 2024

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 81 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa kerajaan menolak pindaan Peraturan Kesihatan Antarabangsa 2005 Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata ia susulan penarikan balik vaksin COVID 19 di seluruh dunia selepas syarika...
Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 141 hits
produk nestle naik harga Nestle Berhad menjangkakan produk Nestle naik harga jualan pada satu atau dua produk keluarannya dalam tempoh beberapa bulan hadapan ianya adalah hasil daripada ketidaktentuan harga komoditi yang kini semakin mening...
Isi Pertemuan Prabowo Dan Menhan Malaysia Di Kemenhan

Isi Pertemuan Prabowo Dan Menhan Malaysia Di Kemenhan

papar berkaitan - pada 1/5/2024 - jumlah : 61 hits
Prabowo menyambut hangat dan mengapresiasi kedatangan Menhan Malaysia ke Kemenhan RI
Thomas Cup 2024 Denmark Kuasai Malaysia Dalam Saingan Piala Thomas Di Peringkat Kumpulan D

Thomas Cup 2024 Denmark Kuasai Malaysia Dalam Saingan Piala Thomas Di Peringkat Kumpulan D

papar berkaitan - pada 1/5/2024 - jumlah : 89 hits
Malaysia kalah dengan 2 3 kepada Denmark dalam perlawanan Kumpulan D Piala Thomas di mana kedua dua pasukan telah menjamin tempat ke pusingan kalah mati di Chengdu China Walaupun begitu perlawanan tersebut tetap sengit dengan setiap mata be...
Indonesian Volcano Eruption Forces Airports To Close Ash Reaches Malaysia

Indonesian Volcano Eruption Forces Airports To Close Ash Reaches Malaysia

papar berkaitan - pada 1/5/2024 - jumlah : 69 hits
Mount Ruang erupted three times on Tuesday forcing authorities to issue evacuation orders for 12 000 locals RUANG Eruptions at a remote Indonesian volcano forced more than half a dozen airports to close with ash spreading as far as Malaysia...
Wage Reform Malaysia Must Embark On Inclusive Approach

Wage Reform Malaysia Must Embark On Inclusive Approach

papar berkaitan - pada 2/5/2024 - jumlah : 78 hits
MP SPEAKS As Malaysia celebrates Labour Day it falls apposite at this juncture to pause and reflect on our policies surrounding labour The motivation underlying labour at its very crux is one wages At the most basic level everyone works to ...
Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024