Hampir 6 Tahun Berjuang Perkenalkan Putera Ke 5 Kami Tapi Pertama Di Dunia


Penantian yang berakhir dengan kegembiraan! Itu perasaan yang dirasai oleh pasangan suami isteri ini setelah Allah memakbulkan doa mereka untuk memeluk anak selepas diuji dengan 4 kehilangan anak syurga.
Keempat-empat anak syurga yang dimiliki oleh pasangan ini hanya mampu bertahan antara usia kandungan 17 hingga 23 minggu sahaja sebelum dijemput Allah. Dengan kehadiran cahaya mata kelima ditunggu-tunggu ini maka lengkaplah hidup Inirah Syazwin Mohd Razally dan suaminya.

Berikut coretan hati seorang ibu yang sangat bersyukur dengan kurniaan Allah kepada mereka sekeluarga walaupun awalnya diuji tetapi pengakhirannya di sambut dengan air mata kegembiraan.
Kerana takdir Allah selalu indah
Alhamdulillah segala kesusahan dan kesulitan terasa ringan setelah melihat wajah yang tidak berdosa.
1. Wan muhammad asdaq, 17w, 240g
2. Wan muhammad ahmas, 19w, 270g
3. Thuwaibatul aslamiah, 20w, 290g
4. Wan muhammad aman, 23w, 400g
#5. WAN AHMAD DIHYAH KHALIFAH BIN WAN MUHAMMAD SILMI,
12/10/20, 37w1d, 2.78kg, baby boy

We did it!! Perkenalkan putera kelima kami, tapi yang pertama di dunia. Permulaan pada perjuangan kami untuk anak sulung di dunia ini telah selesai. Setelah hampir 6 tahun perjuangan.
Namun masih jauh perjalanan di hadapan sana. Merancang untuk hamil pada bulan 3 setelah perbincangan dengan pakar. Alhamdulillah awal bulan 3 disahkan mengandung. Indahnya takdir.

Pada awal kandungan, saya bermimpi melihat bulan mengambang, besar dan cerah, saiznya besar daripada bulan yang kelihatan di dunia ini. Pada saat tu, saya yakin Allah akan beri peluang bagi kami kali ini.
Warded selama 16 minggu sebelum bersalin
Warded di HUSM selama 16 minggu, dari umur kandungan 20 minggu sehingga 36 minggu. Sempat discaj seminggu, dan selamat melahirkannya pada 37 minggu. Sempat menyambut besday suami di wad korporat (20w-29w stay di wad korporat).

29w ke atas stay dalam wad biasa. Tanpa suami menemani di wad dan waktu bersalin kerana musim covid. Seminggu sekali saja dapat jumpa suami dan mak.
Kisah Saidatina Maryam menjadi penyuluh dan penguat semangat. Beliau menghadapi saat mengandung dan kelahiran seorang diri. Hanya kepada Allah tempat bergantung dan berserah diri.
Lahir di usia kandungan 37 minggu
Kuasa Allah! Doa termakbul bila kandungan dapat bertahan sehingga 37 minggu. Walaupun pada usia 33w terpaksa buka ikatan cerclage kerana ada kontraksi pramatang. Alhamdulillah, baby bertahan cukup bulan!

Ok, Covid Gelombang ketiga awak keluar Dihyah! Saat lahirnya Dihyah ke dunia, Allah sahaja yang tahu perasaan ketika itu. Syukurnya, tanpa ucapan yang mampu diungkapkan. Dan perkara pertama yang ku ingat, adalah wajah abang-abang dan kakak nya. Mirip sekali semuanya.
“Dihyah, awak ada kakak dan abang-abang, mereka tunggu kita di sana
Mama takkan lupakan anak-anak mama yang sentiasa menunggu kami di sana. Sekali lagi diuji, belum sempat balik ke rumah, Dihyah ditahan di wad kerana jaundice. Dan sekali lagi, mama seorang diri bersama Dihyah.

Ditahan di wad seminggu lagi kerana jaundis
Belum sempat rehat mental fizikal, kena kuatkan jiwa sendiri. Air mata tumpah memberi kekuatan untuk bertahan. Sehari bagaikan seminggu. Dan memang seminggu dalam wad.

Alhamdulillah hari ketujuh Dihyah boleh balik rumahhh!! Terus tahnik. Dihyah Khalifah merupakan seorang sahabat Nabi, antara yang terawal memeluk agama Islam, merupakan sahabat yang paling tampan (paling mirip wajahnya dengan baginda nabi), malaikat Jibril menyerupai beliau ketika menyampaikan wahyu kepada Nabi. Semoga Dihyah juga menjadi seorang yang soleh. Aminnn..
Amalan yang dilakukan sepanjang mengandung
*Ingin saya kongsikan antara amalan harian kami lakukan sepanjang mengandung. Ikhtiar kami supaya dikurniakan rezeki anak di dunia. Namun, segalanya adalah kehendak Allah jua.
1. Selawat 500x setiap hari
2. Qiamullail, tahajjud, taubat, hajat, witir
3. Baca quran sebelum subuh
4. Sedekah setiap hari, dan jika jumpa dengan org susah, minta mereka doakan kandungan kita selamat
5. Alfatihah 41x selepas solat maghrib beserta doanya
6. Solat hajat 100x qulhuallah
7. Istighfar sebanyak mungkin
8. Membaca alquran sebanyak mungkin, dan dengar Qurantime sebagai pengisian jiwa
9. Solat dhuha 12 rakaat (4/6/8/10 rakaat ikut kemampuan)
9. Doa lah banyak2, karang ayat yang baik untuk dibaca di hadapan Allah, minta kepadanya dengan bersungguh-sungguh.

Amalan-amalan ini semua daripada nasihat-nasihat orang dan ilmuwan sekeliling. Mungkin amalan-amalan ini blh membantu kalian juga dalam mencapai hajat kalian (jodoh, anak, harta). Semoga ia juga menjadi saham pada kami.
Selamat datang ke dunia yang penuh pancaroba ini, malaikat kecil, Dihyah. Doakan anak kami jadi anak yang soleh, dipilih Allah menjadi penolong agamaNya. Amin….
اللهم فقهه في الدين وعلمه التأويل امين
Catatan ini sebagai nukilan mama untuk mama sendiri sebagai memori terindah perjalanan melahirkan Dihyah ke dunia. Terima kasih ya Allah atas takdirMu yang terindah ini.
Kredit: As-syahidah Dukturah Inirah
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Hampir 6 Tahun Berjuang, Perkenalkan Putera Ke-5 Kami Tapi Pertama Di Dunia” appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hampir-6-tahun-berjuang-perkenalkan-putera-ke-5-kami-tapi-pertama-di-dunia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Lima Tahun Menanti Ameer Sofazr Dan Isteri Selamat Timang Cahaya Mata Pertama Sulung

Hiburan Lima Tahun Menanti Ameer Sofazr Dan Isteri Selamat Timang Cahaya Mata Pertama Sulung

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 304 hits
Penyanyi Ameer Sofazr memaklumkan bahawa isterinya Saidatul Nazriah Abdul Latif telah selamat melahirkan bayi pertama mereka pada hari Selasa lalu Ameer atau nama sebenarnya Amir Mahiyidin 34 memaklumkan berita gembira itu menerusi akaun In...
Lima Tahun Menanti Ameer Sofazr Selamat Timang Anak Pertama

Lima Tahun Menanti Ameer Sofazr Selamat Timang Anak Pertama

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 299 hits
Hampir lima tahun menantikan kehadiran cahaya mata penyanyi Ameer Sofazr memaklumkan isterinya Saidatul Nazriah Abdul Latif telah pun selamat melahirkan anak pertama mereka pada Selasa lalu Perkhabaran gembira itu dimaklumkan oleh Ameer men...
Raikan 29 Tahun Perkahwinan Srk Ungk1t Kisah Tr4gis Malam Pertama Rupa Rupanya

Raikan 29 Tahun Perkahwinan Srk Ungk1t Kisah Tr4gis Malam Pertama Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 363 hits
Shah Rukh Khan dan Gauri Khan merayakan ulang tahun ke 29 mereka pada hari Ahad 25 Oktober 2020 Kisah cinta pasangan ini sering mendapat perhatian kerana mereka menganuti agama berbeza Gauri meraikannya dengan memuat naik foto mereka pada m...
Kisah Viral Pasutri Menikah 24 Tahun Tapi Hidup Sendiri Sendiri 20 Tahun

Kisah Viral Pasutri Menikah 24 Tahun Tapi Hidup Sendiri Sendiri 20 Tahun

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 214 hits
Kisah viral kali ini dari wanita asal Purwokerto Jawa Tengah Ia menceritakan di akun TikToknya cosvikristiyanti jika ia dan suaminya sudah menikah selama 24 tahun tapi hanya bisa hidup bersama selama empat tahun Video curhatan sang istri te...
Nekat Oplas Transgender 60 Tahun Ini Malah Jadi Peyot Sampai Diolok Olok Tapi Dikejar Pria Tampan

Nekat Oplas Transgender 60 Tahun Ini Malah Jadi Peyot Sampai Diolok Olok Tapi Dikejar Pria Tampan

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 261 hits
Sebuah postingan viral menunjukkan seorang transgender 60 tahun jalani operasi plastik malah jadi peyot Aksi transgender berusia 60 tahun ini hingga dapatkan berbagai olok olakan dari warga sekitar Namun meski oplas gagal dan jadi peyot tra...
Meninggal Dunia Usia 90 Tahun Lihat 7 Gadis Bond Sean Connery Remaja

Meninggal Dunia Usia 90 Tahun Lihat 7 Gadis Bond Sean Connery Remaja

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 472 hits
Walaupun sudah agak lama kita tidak mendengar perkhabaran daripada pelakon lagenda Sean Connery yang ikonik dengan karakternya sebagai James Bond berita duka pemergian beliau pada malam ini amat mengejutkan Sean 90 dilapokan meninggal dunia...
Sean Connery Meninggal Dunia Pada Usia 90 Tahun

Sean Connery Meninggal Dunia Pada Usia 90 Tahun

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 298 hits
Pelakon terkenal dengan watak James Bond Sir Sean Connery telah meninggal dunia pada usia 90 tahun Menurut anaknya mendiang tidak sihat untuk beberapa waktu dan meninggal dunia ketika tidur Aktor berdarah Scottish itu ketika era kegemilanga...
Bergelar Bapa Muda Tegar Timang Cahaya Mata Pertama Di Usia 19 Tahun

Bergelar Bapa Muda Tegar Timang Cahaya Mata Pertama Di Usia 19 Tahun

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 213 hits
Bergelar penyanyi di usia muda penyanyi kanak kanak Tegar Septian yang dahulu kisahnya pernah tular kini sudah berusia 19 tahun dan telah berkahwin Penyanyi yang popular dengan lagu Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang itu bernikah pada 20 ...
Pada Usia 75 Tahun Pemain Mesir Ini Footballer Profesional Tertua Di Dunia

Pada Usia 75 Tahun Pemain Mesir Ini Footballer Profesional Tertua Di Dunia

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 356 hits
Ezzeldin Bahader disahkan sebagai pemilik rekod tersebut pada 6 Oktober lalu selepas satu perlawanan dalam liga divisyen tiga Mesir REUTERS REKOD Dunia Guinness telah mengiktiraf Ezzeldin Bahader sebagai pemain bola sepak profesional tertua...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional