Hak Seorang Kawan Tuntut Menuntut Di Akhirat


Hak Seorang Kawan. Tuntut Menuntut Di Akhirat, Apakah Salah Kita? Jangan ingat kita dah buat semua amalan, kita rasa dah tak ada salah dan silapnya pada sesiapa pun. Kadang-kadang kita alpa, dalam sekecil-kecil perbuatan yang terlupa kita bakal dituntut di akhirat kelak. Ada yang menuntut dan ada pula yang dituntut. Itulah amanah besar yang kita kerap terlepas pandang... amanah kita dalam pesan berpesan kepada kebaikan.

Beratnya tanggungjawab kita sesama kawan dan sahabat muslim. Bila kita tak laksanakan hak kita, menegur ke arah perkara yang betul.. kita akan kena tuntut di akhirat kelak. Kawan kita cakap, kita tak ajak menutup aurat, tak paksa tinggalkan maksiat dan sebagainya. Sebenarnya susah menjaga hak kita yang satu ini.. semoga Allah SWT permudahkan..


Tuntut Menuntut Di Akhirat, Apakah Salah Kita?
Coretan tentang MUHASABAH DIRI daripada ceramah Ustazah Asmah Harun. Di akhirat nanti, semua dari kita akan saling tuntut menuntut. Tiada seorang pun yang terlepas.

Di dunia ni kita boleh cakap kita halalkan semuanya dan takkan saling menuntut di akhirat tapi bila di Padang Mahsyar, bau neraka pun kita dah tercium walaupun jaraknya 500 perjalanan lagi, semua orang dalam ketakutan dan semua orang takkan terlepas dari tuntut menuntut.

Orang Lelaki paling banyak dituntut di akhirat. Isterinya, anaknya, mak ayah, mertuanya dan adik beradiknya (walaupun sudah berkahwin). Jika ramai isterinya, maka ramailah isterinya yang akan menuntut segala pahala darinya. Jika ramai anaknya, maka ramailah anaknya yang akan menuntut pahalanya di akhirat. 


Begitu juga ibubapa yang sakit, walaupun di dunia ni tidak menjaga ibu bapa yang sakit, mak ayah kata dia redha tetapi di akhirat nanti semuanya akan dituntut.

Jika ada mertua tetapi tidak menjaga hak mertua, di akhirat juga akan dituntut kelak. Jika punya adik beradik perempuan, mereka juga akan menuntut pahala darinya, sampai habis dan tidak cukuplah pahala orang lelaki, lalu berpindahlah dosa-dosa orang yang menuntut itu pada orang lelaki itu.

Di dunia ini semuanya nampak simple dan ramai yang ambil mudah. Contoh suami sedang tidur walaupun sudah masuk waktu solat. Isteri kena kejutkan suami bangun dan solat sebab akhirat nanti, suami akan tuntut kenapa isteri tidak kejutkan suami yang sedang tidur.

Di dunia ini kita nampak kecil sahaja benda ni tapi di akhirat nanti sebesar-besar kuman pun suami akan tuntut pada isteri.

Di dunia ini jika suami membiarkan isteri-isteri dan anak-anak mereka tidak menutup aurat, tidak solat, tidak berpuasa dan sebagainya, di akhirat nanti para isteri dan anak-anak akan saling menuntut pada suami sebab tidak menegur dan melarang dari melakukan dosa. Benda ini mungkin, nampak mudah di dunia tapi di akhirat, sebesar-besar kuman pun mereka akan tuntut.


Itu belum lagi bab dalam berkawan. Jika kita ada ilmu agama, kita tidak sampaikan pada kawan-kawan, kita biarkan kawan-kawan kita dalam kealpaan dunia, kita tidak melunaskan tanggungjawab sebagai kawan. Maka di akhirat nanti kawan-kawan akan datang menuntut hak kepada kita.

Hidup kita di dunia ni semuanya akan dihisab walaupun dalam Facebook. Jangat ingat di alam maya ni, Allah tak hitung amalan kita. Apa saja walaupun sekecil kuman Allah akan hisab.

Seorang perempuan beragama Islam yang mendedahkan aurat jika tiada satu pun kawan-kawan yang menegur dia untuk menutup aurat, di akhirat nanti semua kawan-kawannya akan ditanya Allah kenapa tidak menegur kawan itu supaya menutup aurat dan kawan yang tidak menutup aurat tu akan menuntut semua pahala dari kawan-kawan yang tidak menegurnya.

Nampak?

Ini antara hak seorang kawan. Kita ada ilmu agama tapi kita tidak lunaskan haknya sebagai sahabat. . . . #CopyPaste #UstazahAsmahHarun #Motivasi

Semoga bermanfaat kepada semua. Jangan sampai kita dituntut di akhirat kelak kerana tak sampaikan hak kita kepada mereka yang berhak.

Selamat membaca, Sebarkan bahagia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aynorablogs.com/2019/10/hak-seorang-kawan-tuntut-menuntut-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penembakan Di Kabupaten Puncak Kembali Terjadi Seorang Penjaga Kios Tewas

Penembakan Di Kabupaten Puncak Kembali Terjadi Seorang Penjaga Kios Tewas

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 197 hits
Syahrudin penjaga kios di dekat Bandara Ilaga Kabupaten Puncak Papua tewas ditembak Sabtu Pelaku diduga anggota kelompok kriminal bersenjata Bupati Puncak Williem Wandik mengatakan jenazah Syahrudin saat ini sudah dibawa ke rumah sakit di I...
Hakim Koroner Umum Kematian Adib Disebabkan Oleh Jenayah Lebih Daripada Seorang Individu

Hakim Koroner Umum Kematian Adib Disebabkan Oleh Jenayah Lebih Daripada Seorang Individu

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 176 hits
Setelah meneliti keterangan 30 saksi dalam inkues kes kematian seorang anggota Bomba dan Penyelamat Malaysia Balai Subang Jaya Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim Mahkamah Koroner pada Jumaat memutuskan bahawa kematian Allahyarh
Seorang Guru Tadika Rugi Rm20 000 Diperdaya Dek Scammer

Seorang Guru Tadika Rugi Rm20 000 Diperdaya Dek Scammer

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 359 hits
KUANTAN Seorang guru tadika di sini kerugian RM20 000 selepas menjadi mangsa sindiket penipuan menyamar pegawai bank dan polis semalam Taktik lapuk suspek dengan helah tunggakan pinjaman bank dan akaun bank terlibat dengan kegiatan pengedar...
Langkah Langkah Supaya Seorang Pedagang Ahli Jualan

Langkah Langkah Supaya Seorang Pedagang Ahli Jualan

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 283 hits
Pembahasan kita kali ini yakni Reseller ialah pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Bila Anda mau berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan ingin punya income tambahan maka resel...
Senakal Nakal Seorang Lelaki Pasti Boleh Berubah Juga Demi Seorang Perempuan Yang Dia Betul Betul Sayangi

Senakal Nakal Seorang Lelaki Pasti Boleh Berubah Juga Demi Seorang Perempuan Yang Dia Betul Betul Sayangi

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 1724 hits
Setiap makhluk yang dicipta di dunia ini unik Setiap makluk itu juga mempunyai keunikkan masing masing sama ada dari segi rupa paras perwatakan dan tingkah laku Begitu juga perbezaan jantina Lelaki ada keistimewaannya begitu juga wanita Nak...
Taubat Seorang Scammer Paling Bangsat 2008 2019

Taubat Seorang Scammer Paling Bangsat 2008 2019

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 545 hits
AssalamualaikumIni merupakan kisah benar taubat seorang scammer yang telah lama makan duit haram dan bagi duit haram dekat keluarganya akhirnya dia taubat juga Scammer ni telah dinobat scammer paling bangsat 2008 2019 baru baru ini di Googl...
Perginya Seorang Lagenda Dato M Chandran Meninggal Dunia

Perginya Seorang Lagenda Dato M Chandran Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 465 hits
Bekas pemain bola sepak negara Dato M Chandran dilaporkan telah meninggal dunia pada pagi ini Beliau telah menghembuskan nafas terakhir di kediamannya di Ampang Jaya pada jam 7 30 pagi tadi Mendiang berumur 77 tahun pada tahun ini merupakan...
2 Geng Di Surabaya Berseteru Seorang Remaja Sempat Disekap Dan Dipukuli

2 Geng Di Surabaya Berseteru Seorang Remaja Sempat Disekap Dan Dipukuli

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 178 hits
Giadi menjelaskan kasus ini terungkap berawal dari laporan orangtua korban DA warga Pakis Surabaya yang melapor ke Polrestabes Surabaya pada 22 September 2019
Bagaimana Nak Cakap Pada Kawan Kristian Tentang Islam

Bagaimana Nak Cakap Pada Kawan Kristian Tentang Islam

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 499 hits
Dik ada kawan bukan islam Ada ada seorang kristian Ok pernah tak adik berdakwah nak share pada kawan adik Tak pernah Kalau macam itu bagaimana cara kita nak berdakwah Kita boleh tunjukkan tauladan yang baik Oklah bila dia tengok rata rata o...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch