Hak Asasi Tiada Kaitan Dengan Agama Kerajaan Gagal Didik Kesyumulan Islam


 



Kerajaan BN dan kini Perikatan Nasional yang memerintah sama ada telah gagal atau sengaja tidak mendidik rakyat, khususnya kaum Melayu tentang konsep keluasan dan kesyumulan ajaran Islam.
 
Bagi mantan Senator Dr Muhammad Nur Manuty, kerajaan mungkin tidak mahu kaum Melayu mengetahui konsep sebenar ajaran Islam demi mempertahankan kekuasaan mereka.
 

Sedangkan katanya, ajaran Islam luas meliputi konsep hak asasi manusia, kenegaraan, alam sekitar dan lain-lain. Bukan terhad amal ibadat sahaja.

 
Oleh kerana kekangan itu, kata Dr Muhammad, timbullah ungkapan masyarakat Melayu luar bandar, kononnya parti majmuk seperti KEADILAN tidak pentingkan agama atau mengamal sekularisme.
 
"Pengalaman saya bertanding di Parlimen Bagan Serai, Perak, di kawasan parit-parit (luar bandar), ada pengerusi yang simpati dengan saya, kebetulan dia orang ABIM, katanya, 'Ustaz Muhammad Nur nanti terangkan perlembagaan parti dan perisytiharan Permatang Pauh. Kalau boleh bawa ayat Quran dan Hadis sekali.
 
"Saya tanya pasal apa? Dia kata, 'nanti orang ingat parti ini sama dengan DAP. Sekular tak ada agama'.
 
"Jadi di sini orang kampung ini tasawur atau world view Islamnya masih belum meluas meski pun beratus tahun Islam datang ke alam Melayu.
 
"Umno gagal menerangkan Islam. NGO-NGO Islam pun gagal. Tasawur Islam Islam tak sampai," kata Dr Muhammad dalam forum anjuran Gabungan Reformis Malaysia baru-baru ini.
 
Menurut bekas Ketua Penerangan KEADILAN itu, orang Melayu kurang dididik mengenai hak asasi, keadilan undang-undang atau sistem pemerintahan sebagai sebahagian daripada ajaran Islam.
 
Mereka sering menganggap hak asasi manusia nilai budaya asing dan harus ditentang. Hal ini berlaku, menurut Dr Muhammad, kerana agensi dakwah kerajaan sendiri gagal menjalankan tugas dengan sebaik-baiknya.
 
"Orang Melayu tak hargai hak asasi manusia. Walaupun Datuk Seri Anwar dan lain-lain tokoh bicara tentang hak asasi.
 
"Kalau di bandar Kuala Lumpur, Ipoh, George Town misalnya orang tengok hak asasi manusia ini seperti Magna Carta di Engkand. Namun isu hak asasi itu dalam Islam telah ditulis oleh ulama-ulama besar seperti Qaradawi, Wahba Zuhaili dan tak diketahui oleh masyarakat kerana JAKIM tidak memainkan peranan walaupun bajetnya besar.
 
"Tidak dicetak buku-buku kecil untuk diedar di masjid. Guru takmir (guru membangun masjid) tak ada bahan-bahan sedemikian. Walaupun (hak asasi) itu dibicarakan dalam Quran, dalam hadis Rasullullah," katanya lagi.
 
Bagi bekas Presiden ABIM keempat itu, tiba masanya muslim di Malaysia didedahkan dengan ilmu pengetahuan yang lebih terbuka. Konsep hak asasi manusia dalam Islam bukan diambil dari Barat. Malah Barat yang mempelajari Piagam Madinah dan sebagainya.
 
"Hak asasi manusia dalam Islam ada yang bersamaan dengan apa yang ada dalam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), walaupun dari segi prinsipnya ada yang membezakan antara Islam dengan hak asasi PBB seperti kita tak boleh beri kebebasan penuh.
 
"Tetapi menghormati hak asasi manusia seperti semua bangsa, agama berhak dapat rumah yang baik, pakaian baik, hak bersuara, hak berdemonstrasi, hak mendapat pekerjaan baik, hak mendapat air baik itu diterima dalam Islam.
 
"Isu hak asasi juga disebut ulama sebagai satu kewajipan," katanya.
 
Sehubungan itu, Dr Muhammad Nur menyeru hak assasi, penjagaan alam sekitar, negara hukum dan lain-lain diajar di institusi pengajian tinggi sebagai sebahagian daripada ilmu Islam bagi meningkatkan kesedaran rakyat terhadap kesyumulan agama Islam itu sendiri.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/hak-asasi-tiada-kaitan-dengan-agama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Umum Akan Bentuk Kerajaan Baru Majoriti Mp Beragama Islam

Anwar Umum Akan Bentuk Kerajaan Baru Majoriti Mp Beragama Islam

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 349 hits
ARIF ATAN Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengumumkan beliau mempunyai sokongan besar Ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan baharu sekali gus kejatuhan kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin Alhamdulillah kini saya mendapat sokongan yang kuku...
Naysila Mirdad Kini Sudah Memeluk Agama Islam

Naysila Mirdad Kini Sudah Memeluk Agama Islam

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 225 hits
NAMA pelakon Indonesia Naysila Mirdad pernah menjadi perhatian di negara ini menerusi sinetron lakonannya seperti Liontin Intan Cahaya Sekar dan banyak lagi Namun menariknya mengenai peribadi anak pasangan selebriti terkenal Jamal Mirdad da...
Puteri Sarah Liyana Sudah Ke Pejabat Agama Islam Selain Itu Ada Lagi Perkara Lain Yg Berlaku Antara Mereka

Puteri Sarah Liyana Sudah Ke Pejabat Agama Islam Selain Itu Ada Lagi Perkara Lain Yg Berlaku Antara Mereka

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 336 hits
NAMA Syamsul Yusof dalam dunia perfileman tidak perlu diperkenalkan lagi kerana filem yang dihasilkan oleh beliau sememangnya tidak pernah mengecewakan Bukan saja ada bakat dalam lakonan serta mengarah filem malah turut mempunyai bakat dala...
Hiburan Cukuplah Mempermainkan Agama Islam Ingin Mencari Redha Allah Nonny Nadirah Nak Berhenti Berlakon

Hiburan Cukuplah Mempermainkan Agama Islam Ingin Mencari Redha Allah Nonny Nadirah Nak Berhenti Berlakon

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 972 hits
Rasanya semua sedia maklum mengenai pelakon Nonny Nadirah yang sering saja menggunakan aplikasi TikTok serta merakam video dalam mempromosikan produk di ruangan Instagram Namun baru baru ini dia ada memuat naik sebuah entri panjang lebar di...
Kerajaan Pn Gagal Lanjut Moratorium Tunduk Kepada Bank

Kerajaan Pn Gagal Lanjut Moratorium Tunduk Kepada Bank

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 174 hits
Kegagalan kerajaan Perikatan Nasional melanjutkan tempoh moratorium selama 3 bulan lagi selepas berakhir tempoh 6 bulan pada 30 September ini amat mengecewakan rakyat Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan PN sewajarnya...
Kerajaan Akan Lebih Sensitif Responsif Terhadap Suara Ngo Islam

Kerajaan Akan Lebih Sensitif Responsif Terhadap Suara Ngo Islam

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 218 hits
PUTRAJAYA 1 Safar 1442H Sabtu Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam satu pertemuan bersama pemimpin pemimpin pertubuhan Islam bukan kerajaan di Putrajaya hari ini memberi jaminan bahawa kerajaan Perikatan Nasional akan lebih
Dikecam Video Tiktok Ini Sebut Islam Agama Yang Tidak Baik Di Indonesia

Dikecam Video Tiktok Ini Sebut Islam Agama Yang Tidak Baik Di Indonesia

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 364 hits
Sebuah video TikTok dengan watermark adimartha4 membuat heboh warganet pengguna Twitter setelah diunggah oleh akun Namaku Mei Kenapa sejak ada Tiktok makin banyak orang tulis Namaku Mei menerangkan video yang diambilnya dari TikTok tersebut...
Anwar Ibrahim Kerajaan Baharu Di Sokong Mp Melayu Islam Bumiputera

Anwar Ibrahim Kerajaan Baharu Di Sokong Mp Melayu Islam Bumiputera

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 291 hits
KUALA LUMPUR Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mendakwa bahawa dia telah mendapat sokongan yang kukuh dan menyakinkan daripada ahli ahahli parlimen untuk menubuhkan sebuah kerajaan persekutuan yang baru Katany...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran

Persoalannya Kenapa Nak Butthurt Dengan Cadangan Akmal