Habis Guru Agama Makan Gaji Untuk Mengajar Apa Pula Di Sekolah


 Ini pula kisah kegagalan pelajaran agama dan kegagalan guru agama mengajar agama.
First sila dengar video berikut:






Jadi dalam video ini wanita serupa ustazah itu berkata Jakim pernah buat survey mengenai pencapaian student dalam subjek agama pada peringkat PMR.
Jakim telah mendapati bahawa daripada 6,779 pelajar yang di survey : 

22% (1500 student) tak tahu mengucap shahadah23% (1550 student) tak tahu apa itu rukun islam 25% (1670 student) tak tahu apa itu rukun iman
Kemudian wanita serupa ustazah itu berkata bahawa pada suatu hari, dia pernah hadiri sesi 'Klinik Keluarga' di negeri Perak di mana dia telah berjumpa dengan seorang Guru Kanan Hal Ehwal Pelajar yang 'share' cerita bahawa dalam sebuah kelas khas bagi 35 pelajar  tingkatan 5 (student berumur 17 tahun) dia mendapati bahawa daripada 35 pelajar itu, empat orang saja tahu baca Fatihah. Baki 31 pelajar tingkatan 5  itu tak tahu pun baca Fatihah.
And then wanita itu berkata ramai student "yang bermasalah" lazimnya tak tahu sembahyang.Ok tuan-tuan, seperti mengikut style orang agama, wanita serupa ustazah itu cakap dengan nada menuding jari terhadap student PMR dan student Tingkatan 5 yang tidak tahu baca Fatihah, tidak tahu rukun iman, tidak tahu rukun islam, tidak tahu sembahyang, terlibat pelbagai masalah dsbnya. 
Tetapi soalan yang sangat besar ialah 'So what the hell are the guru agama doing in school?"
Habis guru agama makan gaji untuk mengajar apa pula di sekolah?
Tuan-tuan tahu tak bahawa matapelajaran agama mengambil (atau memakan) masa yang paling banyak dalam sistem persekolahan kita? 
Saya diberi faham di peringkat sekolah rendah subjek agama memakan masa lebih 90 jam (bagi setahun pengajian)
Tuan-tuan tahu tak bahawa pengajaran subjek sains pula diberi hanya SEPARUH (half) daripada masa yang diperuntukan untuk subjek agama? Around 40+ hours per year for science subjects di sekolah rendah.
Tuan-tuan tahu tak bahawa subjek agama ini adalah suatu subjek yang paling susah untuk difahami dalam dunia? 
Sebab apabila anak-anak kita masuk Tadika, guru agama sudah mengajar mereka agama.
Kemudian selama ENAM tahun (Darjah 1 - 6) anak-anak kita belajar subjek agama untuk hampir ENAM JAM seminggu di sekolah rendah.
Kemudian selama LIMA TAHUN lagi di sekolah menengah pula (Tingkatan 1 - 5) anak-anak kita belajar subjek agama dengan lebih detail dan mendalam lagi. 
Kemudian anak-anak kita yang masuk kursus diploma atau ijazah juga terpaksa mengambil subjek agama tak kira apa jurusan pun. Dulu kedua anak saya di universiti yang belajar medical doctor dan arkitek pun terpaksa belajar subjek 'Islamic studies'.  
Di sekolah rendah dan sekolah menengah pula guru agama mengajar anak-anak kita pelajaran khas untuk solat jenazah, pelbagai jenis doa, qiyamul 'ail dan banyak lagi.  
Apakah agama kita ini begitu susah untuk difahami sehingga kita terpaksa belajar subjek agama selama berbelas tahun di sekolah dan universiti?
Selain daripada "period check" guru agama juga sering berpengaruh atas semua aktiviti sekolah lain termasuk PIBG, persatuan, muzik, sukan dan hampir semua aktiviti sekolah. Termasuk menyekat anak perempuan daripada menyertai acara sukan berlari atau melompat-lompat dsbnya. Maksudnya guru agama sangat berpengaruh dalam hampir kesemua aktiviti di sekolah - bukan setakat mengajar subjek agama sahaja.
Anehnya walaupun demikian - sekarang survey Jakim pula mendapati bahawa 22% lah, 23% lah dan 25% student tingkatan tak tahu ucap kalimah syahadah, tak tahu rukun iman dsbnya.
Habis guru agama itu semua buat kerja apa agaknya? 
Maksudnya survey Jakim itu buktikan bahawa guru agama dan sistem pendidikan agama di sekolah sudah gagal. Sudah fail.  
Kalaulah bebudak SPM umur 17 tahun tak tahu baca Fatihah itu adalah kegagalan guru agama. 
Lebih elok potong gaji dan potong elaun guru agama yang sudah gagal mengajar anak-anak kita menghafal Fatihah pun.  
Habis apa kah yang diajar sewaktu kelas agama di sekolah? Daripada Tadika ke SPM atau selama tempoh lebih 12 tahun - mengajar anak-anak kita subjek agama tetapi hasilnya 23% daripada student tak tahu rukun iman !!  Nauzubillah.
Masa saya sekolah dulu (tahun 60an) tidak ada pun kelas agama di sekolah saya. Saya belajar sembahyang dari ayah saya. Saya belajar 'ngaji Quran' di rumah dan kemudian daripada dua orang guru 'ngaji' - seorang daripadanya seorang Makcik yang kekadang baju berkemban sahaja bila mengajar kami ngaji Quran. Kami hafal Fatihah, hafal enam Qul, tahu rukun iman, rukun Islam, semua ok juga. 
So what is the problem now dengan guru-guru agama yang walaupun begitu ramai memegang jawatan dan makan gaji beribu Ringgit sudah tidak boleh mendidik anak-anak kita? 
Bebudak 10 tahun ke, 15 tahun ke, 17 tahun ke masih bebudak mentah dan berotak kosong. Tugas mereka adalah untuk belajar. Tugas guru pula adalah untuk mengajar dengan baik so that otak yang kosong boleh di isi dengan ilmu yang berguna. Tapi kalau lah bebudak SPM masih berotak kosong, maksudnya guru-guru mereka yang sudah gagal. 
Jangan salahkan anak-anak mentah ini jika mereka tidak tahu agama dan tidak tahu baca Fatihah. Salahnya terletak kepada guru-guru agama yang telah gagal mendidik anak-anak muda kita.  
The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/05/habis-guru-agama-makan-gaji-untuk.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+K

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kluster Baharu Babitkan Pelajar Guru Sekolah Agama Di Papar Kata Masidi

Kluster Baharu Babitkan Pelajar Guru Sekolah Agama Di Papar Kata Masidi

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 207 hits
Masidi Manjun berkata berdasarkan penelitian kes indeks dipercayai mendapat jangkitan daripada kontak rapat yang mempunyai gejala lebih awal KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata kluster baharu yang dic...
Sanggup Guna Duit Gaji Sendiri Kejayaan Cikgu Hebat Ini Harumkan Nama Sekolah Di Thailand Buka Mata Semua Pihak

Sanggup Guna Duit Gaji Sendiri Kejayaan Cikgu Hebat Ini Harumkan Nama Sekolah Di Thailand Buka Mata Semua Pihak

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 375 hits
Cikgu Sanggup Guna Duit Gaji Sendiri Kejayaan Cikgu Hebat Ini Bawa Pasukan Tarian Sekolah Ke Thailand Buka Mata Semua Pihak l Assalamualaikum Bukan mudah jadi seorang pendidik Banyak cabaran yang perlu dihadapi dalam mendidik anak bangsa Na...
Jawatan Terkini Jpnin Guru Tabika Perpaduan Gaji Rm1 216 Rm5 672

Jawatan Terkini Jpnin Guru Tabika Perpaduan Gaji Rm1 216 Rm5 672

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 319 hits
Jawatan Terkini JPNIN Guru Tabika Perpaduan Gaji RM1 493 RM5 672 Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat makluman pengambilan jawatan ko...
Selamat Hari Guru Teringat Plak Kenangan Di Sekolah Dulu

Selamat Hari Guru Teringat Plak Kenangan Di Sekolah Dulu

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 373 hits
Salam dears Kepada semua warga pendidik Selamat Hari Guru Terima kasih untuk ilmu bimbingan dan didikan Moga Allah membalas segala jasa dan pengorbanan guru guru semua Terima kasih Cikgu Tiba tiba hari ni hati terasa sayu plak Bila kenangka...
Pkp3 Bakal Diumumkan Hari Ini Bazar Ramadan Sekolah Ditutup Dilarang Makan Di Restoran

Pkp3 Bakal Diumumkan Hari Ini Bazar Ramadan Sekolah Ditutup Dilarang Makan Di Restoran

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 231 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam berkata Perintah Kawalan Pergerakan akan dikaji semula terutama di negeri negeri di mana ada peningkatan bilangan kes Covid 19 Semakan semula tersebut dilihat perlu untuk menyekat pandemik it...
Berang Tak Ada Lauk Makan Bapa Tegur Anak Suruh Kerja Jika Mahu Makan Pula Ditetak

Berang Tak Ada Lauk Makan Bapa Tegur Anak Suruh Kerja Jika Mahu Makan Pula Ditetak

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 191 hits
2 249 total views 2 249 views today Seorang lelaki tergamak menetak bapanya di Sungai Lilin Kabupaten Musi Banyuasin Sumatera Selatan Indonesia Menurut media tempatan kejadian itu berlaku pada 2 Mei 2021 kira kira jam 8 30 petang ketika sus...
Mp Pasir Mas Dikecam Tidak Malu Makan Gaji Buta

Mp Pasir Mas Dikecam Tidak Malu Makan Gaji Buta

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 258 hits
ARIFF BASHIRUDDINAhli Parlimen Pasir Mas merangkap Timbalan Ketua Pemuda Pas Pusat Ahmad Fadhli Shaari hari ini dikecam rakyat kerana makan gaji buta disebabkan gagal bekerja untuk rakyat Dalam satu siaran video di saluran YouTube Jeming Ha...
Video Dah Tegur Dia Keluar Hujah Pula 4 Wanita Bertudung Tak Puasa Siap Makan Di Restoran Tanpa Segan Silu

Video Dah Tegur Dia Keluar Hujah Pula 4 Wanita Bertudung Tak Puasa Siap Makan Di Restoran Tanpa Segan Silu

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 292 hits
15 976 total views 15 976 views today Tular satu video di media sosial menunjukkan 4 orang wanita yang beragama islam tidak berpuasa dan makan di sebuah restoran yang dipercayai di Singapura Menerusi perkongsian di Facebook Jihair seorang w...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024