Guan Eng Rm4 Bilion Gst Di Pulangkan Sehingga 3 Mac 2019



KUALA LUMPUR: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) telah pulangkan RM4 bilion kepada 54,603 pembayar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sehingga 3 Mac lalu.

Bayaran balik cukai pendapatan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri pula mencecah RM3.9 bilion setakat 28 Februari lalu.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, jumlah pulangan cukai pendapatan tersebut melibatkan 75,776 tuntutan yang merangkumi 38,104 kes syarikat dan 37,672 kes bukan syarikat.

“Pembayaran balik cukai-cukai ini menunjukkan kerajaan Pakatan Harapan tidak menyelewengkan pulangan dividen daripada Petronas serta ikhlas menunaikan janji pemulangan tunggakan pembayaran balik cukai kepada rakyat dan syarikat Malaysia.

“Sebaliknya, tindakan ini akan memberi impak positif kepada perniagaan Malaysia dan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi,” kata Lim di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab kepada Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) mengenai jumlah tuntutan balik GST yang masih belum dapat dijelaskan oleh kerajaan.

Di antara Januari dan 28 Februari lalu, dividen khas RM8 bilion diterima daripada Petronas dan RM7.9 bilion dibayar balik kepada pembayar GST dan cukai pendapatan.

Pada pembentangan Belanjawan 2019, Kementerian Kewangan mengumumkan Petronas akan beri dividen khas RM30 bilion kepada kerajaan untuk digunakan dalam pembayaran tunggakan bayaran balik GST dan cukai pendapatan yang dianggarkan berjumlah RM37 bilion tahun ini.

Tunggakan pembayaran balik cukai pendapatan selama 6 tahun dan GST selama 3 tahun berjumlah RM37 bilion merupakan kegagalan pengurusan kewangan negara oleh kerajaan sebelum ini.

Sementara itu, jumlah tuntutan bayaran balik GST yang masih belum selesai adalah RM22.145 bilion yang melibatkan 298,457 penyata dan 168,839 pendaftar setakat 4 Mac lalu.

Beliau berkata, amaun tuntutan bagi 100 syarikat tertinggi yang masih belum dibayar dan disahkan untuk pembayaran adalah RM9.36 bilion, melibatkan 1,028 penyata.

“Semua tunggakan bayaran balik GST akan dipulangkan sepenuhnya seperti diumumkan, tertakluk kepada tuntutan oleh syarikat, adalah teratur dan mengikut peraturan semasa yang ditetapkan,” tambahnya.

Tunggakan bayaran balik GST sehingga 31 Mei 2018 adalah RM19.4 bilion, melibatkan lebih 120,000 pendaftar.

“Pada Ogos 2018, JKDM telah menetapkan RM19.4 bilion sebagai amaun yang melalui pelbagai proses verifikasi, tapisan dan semakan dalaman untuk pembayaran balik.

“Hanya kerana wang yang tidak mencukupi dalam Tabung Amanah Bayaran Balik GST yang menyebabkan jumlah ini tidak diluluskan dan dipamerkan dalam laman web JKDM agar langkah terakhir pembayaran tidak dilaksanakan.

“Sekiranya terdapat wang yang mencukupi, tentu jumlah tersebut akan diluluskan dan dipamerkan. JKDM kemudiannya akan mempunyai tanggungjawab undang-undang untuk membuat pembayaran balik,” kata Lim. #sumberhttp://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2019/03/guan-eng-rm4-bilion-gst-di-pulangkan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Informasi Pas Pecat Guan Eng I Hasyim Sokong Susuli Dengan Demontrasi

Informasi Pas Pecat Guan Eng I Hasyim Sokong Susuli Dengan Demontrasi

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 291 hits
KUALA LUMPUR 7 Mac Pas mahu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bertindak dengan memecat Menteri Kewangan Lim Guan Eng daripada barisan Kabinetnya berhubung kenyataan berbentuk hasutan yang dikeluarkan Setiausaha Agung DAP itu Setiausah...
Pemuda Umno Mic Dan Pas Nibong Tebal Bersama Sama Buat Laporan Polis Terhadap Guan Eng

Pemuda Umno Mic Dan Pas Nibong Tebal Bersama Sama Buat Laporan Polis Terhadap Guan Eng

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 415 hits
TIGA pemimpin dari pergerakan Pemuda UMNO MIC dan Pas membuat laporan polis berhubung kenyataan Setiausaha Agung DAP LIm Guan Eng di ibu pejabat polis daerah Jawi Nibong Tebal Pulau Pinang pukul 10 pagi tadi NIBONG TEBAL 8 Mac Tiga pemimpin...
Papagomo Tidak Sampai 24 Jam Ambil Tindakan Harap Guan Eng Juga Sama

Papagomo Tidak Sampai 24 Jam Ambil Tindakan Harap Guan Eng Juga Sama

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 328 hits
Kenyataan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang berbaur hasutan berhubung kerjasama UMNO Pas kelmarin boleh menyebabkan keharmonian di negara yang masyarakatnya pelbagai kaum ini tergugat Sehubungan itu Ketua Pergerakan Pemuda UMNO negeri Harm...
Mat Sabu Pertahan Kenyataan Rasis Guan Eng

Mat Sabu Pertahan Kenyataan Rasis Guan Eng

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 227 hits
SHAH ALAM Nampaknya tiada seorang pun pemimpin Melayu dalam Pakatan Harapan berani mengecam Lim Guan Eng yang mengeluarkan kenyataan hasutan pengisytiharan perang ke atas bukan Melayu termasuklah Mohamad Sabu walaupun beliau Menteri Pertaha...
Guan Eng Melenting Kerana Orang Melayu Semakin Kuat

Guan Eng Melenting Kerana Orang Melayu Semakin Kuat

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 259 hits
Tun Abdul Hamid MohamadKUALA LUMPUR Kerjasama UMNO dan Pas telah membuatkan Lim Guan Eng melenting kerana beliau tahu perancangan DAP gagal jika orang Melayu tidak berpecah Kejayaan dua PRK di Cameron Highlands dan Semenyih membuktikan kerj...
Analisis Pasangan Mata Wang Gbp Usd Untuk 25 Mac 2019

Analisis Pasangan Mata Wang Gbp Usd Untuk 25 Mac 2019

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 283 hits
Gambaran Keseluruhan Pasangan mata wang GBP USD dilihat telah menembusi rintangan pada tahap 1 3221 yang bertindak sebagai sokongan pada pagi ini Pasangan mata wang kini bergerak di antara tahap 1 3221 dan 1 3382 Oleh kerana pasangan mata w...
Analisis Teknikal Tahap Urusniaga Harian Untuk Usd Jpy 27 Mac 2019

Analisis Teknikal Tahap Urusniaga Harian Untuk Usd Jpy 27 Mac 2019

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 304 hits
Di Asia Jepun tidak akan mengeluarkan sebarang data ekonomi hari ini sementara AS akan mengeluarkan beberapa data ekonomi seperti Inventori Minyak Mentah Baki Perdagangan dan Akaun Semasa Oleh itu terdapat kebarangkalian pasangan mata wang ...
Analisis Fundamental Usd Jpy Untuk 27 Mac 2019

Analisis Fundamental Usd Jpy Untuk 27 Mac 2019

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 271 hits
Pasangan mata wang USD JPY berjaya memperoleh momentum menaik selepas harga ditolak dari kawasan sokongan 109 50 dengan sesi penutupan harian Pasangan itu dijangka akan berhadapan dengan tekanan ke atas pada hari hari yang akan datang Menje...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku