Governmentshutdown Mimpi Ngeri Ekonomi Negara Uncle Sam


Pada Disember bulan lepas, warga Amerika menyaksikan berlakunya penutupan sesetengah jabatan kerajaan oleh pentadbiran Rumah Putih berikutan pertelagahan belanjawan antara Presiden Donald Trump dengan Kongres untuk membina tembok sempadan di sempadan Amerika Syarikat-Mexico. Penutupan agensi-agensi kerajaan ini sudah memasuki hari ke-22, lebih lama berbanding tempoh penutupan sama yang berlaku semasa era Bill Clinton antara 1995 hingga 1996. Dan impak dari pertelagahan ini perlahan-lahan dirasai di seluruh negara.
Impak ekonomi
Dari segi ekonomi, buat masa ini ia tidaklah memberi kesan teruk berbanding tempoh penutupan sama pada tahun 2013. Ini kerana pada tahun 2013, kerajaan mengalami kerugian sebanyak $20 bilion akibat penutupan selama 16 hari. Menurut Joel Prakken, ketua pakar ekonomi Amerika di IHS Markit, selagi mana penutupan ini bersifat sementara, impak ke atas ekonomi negara Uncle Sam itu bersifat kecil sahaja.
Namun, pertelingkahan ini mengakibatkan banyak jabatan kerajaan ditutup termasuk Jabatan Negara dan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri. Dan akibat penutupan ini, 800,000 pekerja persekutuan tidak akan mendapat gaji pertama mereka minggu ini. Selain pekerja persekutuan, kontraktor-kontraktor yang ada kontrak dengan kerajaan persekutuan juga akan terjejas. Ada yang sudah terkesan sehingga tidak dapat membayar bil-bil bulanan mereka. Ada juga yang langsung tidak terkesan berikutan pendapatan yang diterima sebelum ini dapat menampung kehidupan mereka dengan syarat penutupan ini bersifat sementara. Buat masa ini, kebanyakan yang terasa berada di kawasan tumpuan pekerja persekutuan seperti Washington DC di mana berdasarkan analisis Moody’s memberi kesan kepada satu daripada enam bentuk pekerjaan.
Tidak seperti tempoh penutupan sebelum ini, ia tidak membabitkan sebahagian besar jentera kerajaan dengan bil hanya mencecah 25% daripada belanjawan Kongres yang disalurkan untuk perbelanjaan kerajaan. Dan dengan separuh daripada staf yang bekerja tanpa gaji masih bekerja, ia sekurang-kurangnya mengurangkan gangguan dari tersebar luas. Walaupun penutupan ini turut memberi kesan kepada taman-taman negara di mana kebanyakan taman ditutup, pelancong-pelancong masih boleh berbelanja di tempat lain sekaligus mengurangkan kesan gangguan ekonomi.
Tetapi sekiranya ia dibiarkan berterusan, penangguhan bayaran gaji dan kehilangan cek akan memberi kesan kepada kehidupan warga Amerika. Pada Jumaat lepas, agensi penarafan S&P memberi amaran kos penutupan akan menyebabkan kerajaan mengalami kerugian sebanyak $3.6 bilion dan jumlah tersebut akan bertambah sebanyak dua kali ganda, melebihi kos pembinaan dinding sempadan yang berjumlah $4.5 bilion. Sektor perniagaan pula memberi amaran mereka akan kehilangan data-data ekonomi tertentu terutama data jualan runcit yang pasti akan menyukarkan mereka menentukan hala tuju ekonomi Amerika untuk bulan-bulan seterusnya. Ini diakui sendiri Pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell yang melihat tempoh penutupan yang berpanjangan akan memberi kesan buruk kepada pertumbuhan ekonomi negara.
Impak penutupan agensi-agensi kerajaan
1. Laman-laman sesawang kerajaan tidak dilindungi kerana sijil-sijil keselamatan yang berperanan sebagai pelindung laman-laman ini sudah luput tarikhnya. Menurut laman sesawang perkhidmatan internet Netcraft, lebih 80 laman sesawang yang menggunakan .gov sudah luput tarikh sijil keselamatannya. Antara laman sesawang yang terjejas ialah Jabatan Keadilan, Mahkamah Rayuan dan Agensi Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan (NASA).
2. Pekerja-pekerja persekutuan yang terjejas mula menjual aset mereka di laman-laman sesawang jualan atau bekerja sambilan bagi membolehkan mereka mendapat wang segera untuk melunaskan bil-bil bulanan.
3. Terima kasih kepada penutupan agensi-agensi kerajaan, ia memberi kesan kepada keupayaan Pentadbiran Dadah dan Makanan (FDA) untuk memeriksa kualiti makanan terutama makanan berisiko seperti keju dan makanan laut.
4. Bilangan pegawai keselamatan dan pengawal trafik udara menurun selepas tempoh penutupan berlaku dengan pengawal trafik bergelut untuk mengawal trafik 43,000 penerbangan setiap hari.
5. Renjer-renjer taman bergelut mengawal situasi di taman-taman negara terutama membabitkan situasi kecemasan. Perkara sama turut menimpa staf-staf yang bergelut menyelenggara taman-taman untuk terus beroperasi.
6. Gangguan kepada persiapan Pentadbiran Atmosfera dan Laut Kebangsaan (NOAA) untuk musim ribut taufan.
7. Negeri-negeri terpaksa mengeluarkan wang sendiri untuk menyelenggara monumen dan mercu tanda negeri yang seharusnya dibiayai kerajaan persekutuan. Contohnya, negeri New York terpaksa berbelanja $65,000 setiap hari untuk memastikan Statue of Liberty kekal bersih dan dibuka kepada pelancong.
8. Bandar-bandar kecil yang menjadi tumpuan kakitangan persekutuan terpaksa memendekkan waktu operasi atau menutup terus perniagaan mereka.
9. Gangguan pada kerja-kerja saintifik terutama yang memerlukan dana seperti kerja penyelenggaraan teleskop Hubble.
10. Penutupan kebanyakan cawangan Muzium Smithsonian kecuali Bangunan Capitol.
11. Gangguan kepada program-program penting orang asli Amerika termasuk kesihatan dan makanan.
12. Gangguan kepada program pembiayaan dan pinjaman golongan tani yang terkesan dengan perang dagang Washington dengan China.
Ketika ini, Kongres dan Senat meluluskan satu undang-undang bagi memastikan semua kakitangan kerajaan persekutuan yang terkesan mendapat bayaran segera selepas tempoh penutupan ini berakhir. Dan Trump bersedia menandatangani undang-undang itu bagi membolehkan dana disalurkan secepat mungkin. Bagaimanapun, ia hanyalah sedikit saguhati jika dibandingkan tekanan yang dihadapi kakitangan kerajaan yang tidak tahu berapa lama tempoh penutupan ini akan berterusan. Jika Trump merasakan tekanan ini akan mendorong Kongres mengubah pendirian berkenaan idea dindingnya, maka beliau salah kerana Speaker Kongres Nancy Pelosi sudah menyatakan pendirian menolak idea berkenaan. Justeru, tidak mustahil bagi presiden Amerika itu menggunakan kuasa kecemasan untuk meluluskan belanjawan dinding tetapi ia sudah pasti akan menimbulkan reaksi tidak popular dalam kalangan penyokongnya sendiri termasuk menantunya Jared Kushner.
Mengapa idea tembok Trump satu cadangan mengarut
1. Halangan muka bumi terutama gunung-ganang, gurun dan haluan sungai. Jika idea tersebut diteruskan, ia akan mencetuskan perbalahan undang-undang membabitkan perjanjian Amerika-Mexico berkenaan Rio Grande yang dimeterai pada tahun 1889 dan gangguan terhadap penduduk yang menetap di kawasan sempadan kedua-dua belah negara.
2. Gangguan kepada kelestarian ekosistem yang wujud di kawasan sempadan terutama membabitkan hidupan liar. Selain itu, ia akan menjejaskan usaha pemeliharaan dan pemuliharaan alam yang dijalankan membabitkan kedua-dua negara dan menjejaskan bilangan pelancong yang bertumpu ke kawasan berkenaan terutama Taman Negara Big Bend.
3. Bil pembinaan dan penyelenggaraan yang melampau antara $12-15 bilion (Mitch McConnell), $21.6-25 bilion (Jabatan Keselamatan Dalam Negeri) dan $70 bilion untuk kos pembinaan dengan $150 juta untuk kos selenggara (Demokrat).
4. Gangguan logistik yang perlu dihadapi mana-mana pembina yang ‘bertuah’ sekiranya dianugerahkan kontrak membina tembok pada skala yang besar. Dan selepas siap, ia akan menjadi satu cabaran logistik bagi pihak berkuasa untuk meronda dan menyelenggara tembok berkenaan.
5. Isu tanah membabitkan pemilik-pemilik ladang dan puak-puak orang asli Amerika.
6. Gangguan kepada kegiatan ekonomi bandar-bandar sempadan kedua-dua negara terutama dari segi pengangkutan dan perindustrian. Jika wujud gangguan pada kawasan-kawasan ini, lebih empat juta warga Amerika akan menganggur. Kos operasi juga pasti akan bertambah memandangkan kos operasi di Mexico jauh lebih murah berbanding di Amerika.
SUMBER
1. BBC. (2018). US partial government shutdown becomes longest on record. https://bbc.in/2H8Ugmw
2. BBC. (2018). #ShutdownStories: The impact of the government shutdown. https://bbc.in/2Arnreu
3. BBC. (2018). US government shutdown leaves websites insecure. https://bbc.in/2VKDU6E
4. Rodgers, Lucy dan Stylianou, Nassos. (2017). BBC. 6 things that could topple Donald Trump’s border wall. https://bbc.in/2QIANIL
5. Sherman, Natalia. (2018). BBC. How much has the shutdown hit the US economy? https://bbc.in/2sjAIlb

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/01/governmentshutdown-mimpi-ngeri-ekonomi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masih Banyak Desa Butuh Dibangunkan Infrastruktur Agar Ri Jadi Negara Ekonomi Maju

Masih Banyak Desa Butuh Dibangunkan Infrastruktur Agar Ri Jadi Negara Ekonomi Maju

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 214 hits
Anggota DPR Budiman Sudjatmiko yang juga penggagas Program Dana Desa mengungkapkan masih banyak desa di Indonesia memerlukan pembangunan infrastruktur seperti jalan sarana air bersih dan klinik pengobatan Pembangunan infrastruktur disebut s...
Clsa Malaysia Puji Usaha Guan Eng Selamatkan Ekonomi Negara

Clsa Malaysia Puji Usaha Guan Eng Selamatkan Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 387 hits
Pada 8 Januari 2019oleh PentadbirPasukan Penyelidikan CLSA Malaysia memuji kesungguhan Menteri Kewangan Lim Guan Eng dalam menangani situasi kewangan negara yang parah akibat daripada pentadbiran tidak telus Barisan Nasional selama lebih en...
Menteri Kewangan Sibuk Bergaduh Ekonomi Negara Jatuh Seperti Air Hujan

Menteri Kewangan Sibuk Bergaduh Ekonomi Negara Jatuh Seperti Air Hujan

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 498 hits
Agak merisaukan sebenarnya bila saya membaca setiap hari ada agensi dan bank luar negara menurunkan penarafan dan unjuran ekonomi kita Minggu lepas Guan Eng marah apabila media utama Jepun Nikkei mengeluarkan laporan yang sangat negatif ten...
Merisaukan Setip Hari Agensi Bank Luar Negara Turunkan Penarafan Dan Unjuran Ekonomi Kita

Merisaukan Setip Hari Agensi Bank Luar Negara Turunkan Penarafan Dan Unjuran Ekonomi Kita

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 245 hits
Agak merisaukan sebenarnya bila saya membaca setiap hari ada agensi dan bank luar negara menurunkan penarafan dan unjuran ekonomi kita Minggu lepas Guan Eng marah apabila media utama Jepun Nikkei mengeluarkan laporan yang sangat negatif ten...
Bila Kaum Feudal Atau Kapitalis Kuasai Ekonomi Sesebuah Negara 8965

Bila Kaum Feudal Atau Kapitalis Kuasai Ekonomi Sesebuah Negara 8965

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 201 hits
Beli barang kita ikut suka hati dia jer tetap hargakan Tapi bila kita beli barang dia dia juga tetapkan harga dan kita diharamkan tawar menawar Orang politik pun tidak boleh cabar kuasa ekonomi mereka Barang sepatutnya RM8 50 dilonjakan hin...
Mimpi Ngeri Budak 2 Tahun Diserang Badak

Mimpi Ngeri Budak 2 Tahun Diserang Badak

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 282 hits
KEGEMBIRAAN seorang kanak kanak yang dibawa ke zoo oleh ibunya bertukar menjadi mimpi ngeri apabila dia terjatuh ke dalam kandang badak sebelum diserang haiwan itu Menerusi kejadian yang berlaku di Zoo Brevard Melbourne petugas keselematan ...
Mimpi Ngeri Menangis Setiap Hari Nora Danish Kongsi Pengalaman Hamil Bersalin Tanpa Suami

Mimpi Ngeri Menangis Setiap Hari Nora Danish Kongsi Pengalaman Hamil Bersalin Tanpa Suami

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 703 hits
Nora Danish pernah mendirikan rumah tangga bersama Rizal Ashram pada 20 Jun 2006 dan telah berakhir pada tahun 2008 ketika usia kandungannya mencecah tiga bulan dengan talak dua Nora telah melahirkan anak sulungnya pada January 2009 Hari in...
Negara Ni Betul Betul Amal Law Of The Jungle Lokman Adam

Negara Ni Betul Betul Amal Law Of The Jungle Lokman Adam

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 263 hits
Suara Tanpa Sempadan Negara Ni Betul betul Amal Law of The Jungle Lokman Adam Bidas Sikap Double Standard PHKUALA LUMPUR Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Adam membidas kerajaan Pakatan Harapan yang didakwa mengamalkan sikap doub...
Kini Anda Boleh Gunakan Dompet Digital Boost Di Kedai Watsons Seluruh Negara

Kini Anda Boleh Gunakan Dompet Digital Boost Di Kedai Watsons Seluruh Negara

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 350 hits
Boost merupakan salah satu penyedia dompet digital yang agak popular sekaligus memperluaskan transaksi secara nirtunai ke seluruh negara Terkini dalam usaha terus mempopularkan dompet digital Boost mereka telah pun mengumumkan kerjasama den...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord