Gomen Beras Mahaldahni Apa Sudah Jadi Dengan 1 7 Juta Tan Metrik Beras Keluaran Malaysia




restoran, warong, food entrepreneur jadi kaya dapat beli beras diskaun association jadi kaya sebab association can produce own brand103 wholesaler jadi kaya dapat lesen wholesaler berasfood entrepreneurs association jadi kaya beli imported rice RM160 for 50kg41 Fama outlets, 1400 LPP outlets jadi kaya boleh jual berastaukeh impot jadi kaya dapat bayaran sabsidi dengan guna duit kita


https://malaysia.news.yahoo.com

KL Sept 18 — local rice shortage to be over by end 2023 ministry director-general reportedly saidmeeting between restaurants, small vendors at Putrajaya on Friday to ensure supply of rice not disrupted Sept 1 sole licensed importer announced RM3,200/t from RM2,350/t up 36%OSTB : Kepala bapak bodoh kau. Stupid. The rice supply is already disrupted. Negara kita hasilkan 1.7 JUTA tan metrik beras (2022). Apa sudah jadi dengan 1.7 JUTA tan metrik beras keluaran petani Malaysia? 

ensuring increased supply in hypermarkets granted 103 wholesale licences to small wholesalers OSTB : Granted 103 wholesale licenses sahaja? Why only 103 licenses? If you pull out those two fingers from your @$$hole maybe you can count two more - 105 wholesale licenses instead of 103.
Soalannya dari mana mari magic number 103 wholesale licenses ini? Kenapa tidak 130 lesen baru atau 330 lesen baru? Atau 33,000 lesen baru? Kenapa exactly 103 lesen sahaja? Mewakili 103 orang kroni ke?  How do you make these decisions? 103 lesen ke, 105 lesen ke, 1,500 lesen ke? How do you determine these numbers?

traders given discounts to buy imported rice 
food entrepreneurs association purchase imported rice RM160 for 50kgOSTB : This is another scam. Pasal apa pula food entrepreneurs sahaja dapat diskaun harga?  Warong dan restoran berniaga untuk mencari untung. Depa sudah kaya. Tapi depa boleh beli beras impot dengan harga diskaun RM3.20 satu kilo pula. Banyak cantik.
Habis makcik tua di rumah macam mana pula?  Makcik tua yang miskin yang terpaksa bagi makan empat atau enam orang anak tak ada peluang beli beras impot dengan harga diskaun RM3.20 satu kilo. Ini sistem kapiaq apa ? Kepala bapak bodoh kau.
Tambah lagi bukan that taukeh yang pegang monopoli impot beras yang akan bagi diskaun itu. Dia bukan bodoh. Dia bukan jabatan kebajikan masyarakat. 
Dia taukeh monopoli. Taukeh monopoli impot beras itu will get his full price. Apa maksudnya? Maksudnya kerajaan akan terpaksa "cover" harga diskaun itu. Maksudnya sabsidi lah. Kerajaan akan terpaksa bayar sabsidi kepada taukeh monopoli. 

Lets say harga runcit beras impot adalah RM3.60 sekilo. Harga diskaun yang disebut di atas adalah RM3.20 sekilo. So maksudnya sabsidinya adalah 40 sen sekilo.Sabsidi yang gomen akan bayar kepada taukeh monopoli itu.  Duit itu bukan duit kepala bapak depa. Bayar sabsidi itu dengan duit kita
 
Setiap kilo sabsidinya RM0.40 sen (kurang lebih).
Setiap 1000 kilo (satu tan metrik) sabsidi RM400. 
Setiap 10 tan sabsidi RM4000. 
Setiap 100 tan sabsidi RM40,000. 
Setiap 1000 tan sabsidi RM400,000
Setiap 10,000 tan sabsidi RM4 JUTA
Setiap 100,000 tan sabsidi RM40 JUTA !!!  

Taukeh monopoli itu bukan jabatan kebajikan masyarakat. 
Bukan dia yang akan bagi diskaun harga beras.   
Macam mana pun gomen mesti bayar sabsidi kepada taukeh monopoli. 
Gomen bayar sabsidi dengan guna duit kita, duit rakyat. 
Bukan duit kepala bapak depa.
association can produce own brand if it successfully gets a wholesale licence


OSTB : association? Association kepala bapak yang mana pula? This is another scam. Siapa chairman association itu? Kroni lagi? Association pula jadi kaya dulu. Sekali lagi kaum elit yang kaya dulu. 
 
we determined supplies at 41 Fama outlets, 1,400 LPP outlets 




OSTB : 41 Fama outlets? Fama outlets ini kita nak cari dalam hutan mana? Malaysia ada 13 buah negeri, dari Perlis ke Sabah. Dengan 34 juta penduduk. And you only have 41 Fama outlets dalam hutan? Macam mana 34 juta penduduk negara nak cari 41 kedai Fama dalam hutan entah mana?
1,400 LPP outlets? Jangan bohong. What the hell is LPP? And where the hell is LPP outlets? 
Jual-lah di pasar bodoh. Why are you all so stupid? Pagi-pagi si-isteri kena pergi ke pasar, supermarket, mini market, 99 Speedmart yang terdekat untuk beli tepung, beras, minyak masak, sayur, ikan, barang dapur. Terpaksa naik kereta, naik motor, naik bas, naik teksi dengan bayar minyak, bayar tol, bayar tambang. Hidup rakyat marhaen sudah pun susah. Tetapi sekarang si-isteri dan makcik tua terpaksa keluar lagi satu trip untuk cari kedai Fama dan kedai LPP ditengah hutan entah mana untuk beli beras pula. How stupid can you get? Kenapa lah p---mak bodoh sangat nak menyusahkan manusia macam ini?
Why not jual saja beras diskaun itu di kedai 99 Speedmart, kedai mamak, kedai mini market yang terjumpa di setiap tepi jalan di seluruh negara? Dekat rumah saya saja ada LIMA kedai 99 Speedmart.  Kenapa tak bagi lesen wholesaler beras kepada 99 Speedmart? Sebab dia bukan kroni kepala bapak bodoh engkau ke? Stupid p---mak.

 
“It must be understood that there is no issue regarding supply he was quoted 
OSTB : No issue regarding supply? Habis pasal apa pula tak cukup beras di pasaran? Kalau-lah no issue regarding supply, kenapa pula beras lokal (1.7 JUTA TAN METRIK dihasilkan petani di Malaysia pada 2022) sudah tidak ada supply di pasaran? Jangan bohong.
Wa akhirul kalam:
restoran, warong, food entrepreneur jadi kaya dapat beli beras diskaun association jadi kaya sebab association can produce own brand103 wholesaler jadi kaya dapat lesen wholesaler berasfood entrepreneurs association jadi kaya beli imported rice RM160 for 50kg41 Fama outlets, 1400 LPP outlets jadi kaya boleh jual berastaukeh impot jadi kaya dapat bayaran sabsidi dengan guna duit kitaDepa memperbodohkan kita. 

The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/09/gomen-beras-mahaldahni-apa-sudah-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengamuk Beras Sudah Tiba Di Malaysia Serupa Negara Afrika Kebuluran Pak Syeikh Pula Berkhutbah Di New York Aiwa Aiwa

Mengamuk Beras Sudah Tiba Di Malaysia Serupa Negara Afrika Kebuluran Pak Syeikh Pula Berkhutbah Di New York Aiwa Aiwa

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 165 hits
orang ramai hampa selepas beras FAMA habis di Kuala Pilah beberapa individu mengamuk tidak dapat membeli beraspembeli warga emas beratur sejak awal pagi 170 pek beras 10 kg dpd 2 000 kampit bagi Negeri Sembilan minta FAMA NS menambah baik p...
Kerajaan Tingkat Keluaran Beras Putih Tempatan

Kerajaan Tingkat Keluaran Beras Putih Tempatan

papar berkaitan - pada 8/9/2023 - jumlah : 174 hits
Bekalan beras putih tempatan akan pulih dalam tempoh sebulan susulan kata Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan dalam satu kenyataan Menterinya Datuk Seri Mohamad Sabu berkata jangkaan itu berdasarkan langkah intervensi dilaksana k...
Jokowi Pastikan Stok Beras Aman Jangan Khawatir Kita Punya 2 Juta Ton

Jokowi Pastikan Stok Beras Aman Jangan Khawatir Kita Punya 2 Juta Ton

papar berkaitan - pada 11/9/2023 - jumlah : 99 hits
Jokowi memastikan stok cadangan beras masih aman di tengah fenomena el nino
Wyndham Grand Bangsar Kini Di Malaysia

Wyndham Grand Bangsar Kini Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/9/2023 - jumlah : 238 hits
Semalam Diah berkesempatan menghadiri majlis prapelancaran Hotel Wyndham Grand Bangsar Kuala Lumpur Kalau nak tahu Wyndham dahulunya dikenali sebagai Pullman Kuala Lumpur Bangsar dan transformasi ini menandakan ketibaan jenama Wyndham Grand...
Contoh Poster Ucapan Selamat Hari Malaysia 2023 Daripada Brand Tempatan

Contoh Poster Ucapan Selamat Hari Malaysia 2023 Daripada Brand Tempatan

papar berkaitan - pada 16/9/2023 - jumlah : 237 hits
SELAMAT HARI MALAYSIA 2023Marilah bersama sama kita lafazkan rasa syukur dan menzahirkan rasa bangga atas nikmat kesejahteraan dan kemakmuran yang telah berjaya dipertahankan selama ini dan berdoa agar ia terus berkekalan Sambutan Hari Mala...
Gajah Tertua Di Malaysia Lokimala Mati Pada Usia 86 Tahun

Gajah Tertua Di Malaysia Lokimala Mati Pada Usia 86 Tahun

papar berkaitan - pada 16/9/2023 - jumlah : 153 hits
Gajah tertua di negara ini Lokimala milik Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan Kuala Gandah Lanchang yang berjasa sebagai denak mati pada usia 86 tahun semalam Haiwan betina itu dibawa masuk ke negara ini dari Assam India pada 27 Jun 1974 mati
Aktiviti Mesyuarat Penubuhan Malaysia Council For Health Ppim 15 09 2023

Aktiviti Mesyuarat Penubuhan Malaysia Council For Health Ppim 15 09 2023

papar berkaitan - pada 16/9/2023 - jumlah : 177 hits
Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi hari ini menghadiri mesyuarat pertama penubuhan Malaysia Council for Health World Council for Health yang telah berlangsung di Palace of the Golden Horses Seri Kembangan Selangor Mesyuarat telah dipenge...
Koleksi Ucapan Pantun 4 Kerat Sempena Hari Malaysia 2023

Koleksi Ucapan Pantun 4 Kerat Sempena Hari Malaysia 2023

papar berkaitan - pada 16/9/2023 - jumlah : 249 hits
Selamat Hari Malaysia 2023 negaraku Malaysia Tahun ini kita meraikan Hari Malaysia yang ke 60 yang disambut sejak tahun 1963 Sambutan Hari Malaysia peringkat kebangsaan 2023 akan diadakan di Stadium Perpaduan Kuching Sarawak bertemakan Mala...
Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Gkb Eurycozin Pilihan Terbaik Untuk Kesihatan Lelaki

Best Dividend Stock Malaysia 2024 Highest Yield

Bibit Perpecahan Jika Pas Ambil Nenggiri Pn Diberi Amaran

Gip Blackrock Khazanah Jawapan Pmx Hmmmmmm

4 Syarikat Multinasional Henti Operasi Di Malaysia

Permohonan Kursus Ai Utm Percuma Berserta Sijil Pengiktirafan Peserta



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Lays Squid Got Chili

Xiaomi Tv Box S 2nd Gen

Typhoid Breaks Out In Kota Bharu School Five Cases Confirmed

Is Papaya Good For You

Bila Perempuan Nak Lelaki Tanggung Semua Benda

Asm Dividend 2024 Payout Date Amanah Saham Malaysia History