Gelora Politik Sabah Timbulkan Beberapa Implikasi


ULASAN SUBUH
Wakil rakyat Umno Sabah umum keluar parti.TINDAKAN 13 wakil rakyat Umno Sabah bersama 21 ketua bahagian mengumum meninggalkan Umno semalam menjadikan lautan siasah di negara itu bergelombang dan kesannya turut memberi beberapa implikasi kepada politik Malaysia. Mereka yang bertindak keluar Umno terdiri daripada sembilan ahli parlimen, enam Adun serta dua ahli Dewan Negara. 


Enam orang ahli parlimen itu; Azizah Mohd Dun (Beaufort), Ronald Kiandee (Baluran), Abd Rahim Bakri (Kudat), Zakaria Mohd Idris (Libaran) mana dua ahli Dewan Negara  John Ambroses dan Abdul Ghani Mohd Yassin.

Manakala sembilan orang Adun pula, Hajiji Noor (Sulaman), Masidi Manjun Karanan), Japlin Akim (Usukan), Musbah Jameh (Tempasuk), Gulam Haidar Khan (Kawang), Mohd Arifin Arif (Membakut), Isnin Alias (Kilas), Matbali Hj Musah (Lumadan) dan Nizam Titingan (Apas). 
Ikut sama memeriahkan tindakan itu bekas menteri Komunikasi dan Multi Media, Salleh Said Kruak dan bekas Speaker Pendikar Amin Mulia. Yang belum membuat apa-apa tindakan dan masih kekal Musa Aman dan Bung Mokhtar Radin. Mereka membuat pengumuman itu di Kota Kinabalu petang semalam, saat bekas presiden Umno Najib Razak belum kering peluh sekembali menghadapi pertuduhan rasuah di mahkamah. 
Umno Sabah kena stroke.Memarahkan lagi serentak pengumuman ahli parlimen dan Adun itu turut sama mengambil tindakan sama 21 ketua Umno bahagian yang diketuai sendiri oleh Pengerusi Umno Sabah Hajiji Noor. Tindakan itu menyebabkan Umno Sabah lumpuh dan diserang stroke. 

Walaupun Umno Malaysia mengambil tindakan segera mengumumkan pemimpin eksekutif Sabah yang baharu kira-kira beberapa jam selepas itu, tetapi “stroke” Umno tidak akan mudah pulih. Kemungkinan besar juga Umno Sabah mengalami kecacatan kekal dengan stroke itu.  
Jika dianalisa dan diamat-amati ada sekurang-kurang empat kesan yang memberi implikasi dengan tindakan itu. Pertama ialah kepada Umno Malaysia, kedua kepada kerajaan Warisan di Sabah, ketiga kepada Anwar Ibrahim (foto) dan keempat kepada parti agama (Pas).
Mungkin apabila disebut atau dikaitkan dengan Anwar ia agak aneh dan pelik sedikit. Apa perlu dikaitkan dengan ahli Parlimen Port Dickson itu? Namun apabila kita menyedari gelora dan senario politik kini, yang penuh berteka teki, dan hubungan antara Dr Mahathir dengan Anwar terus sedang di”matematik”kan, apa yang berlaku dalam Umno Sabah itu menyebabkan orang-orang yang berharap Anwar jadi PM cemas dan gusar.

“Ding dong ding dong” politik membabitkan Anwar dan Dr Mahathir menjadikan iramanya tidak kondusif dengan perkembangan di Sabah itu.  Akan timbul berbagai spekulasi yang boleh mengeruhkan keadaan yang boleh ganggu emosi Anwar. 
Ada orang mengira tindakan ahli parlimen dan Adun Sabah keluar parti itu akan mengemaskan kedudukan Dr Mahathir sebagai PM dimana kekemasan itu menjadikan beliau dirasakan tidak perlu menempati konsensus untuk menyerahkan kerusi PM kepada Anwar dalam tempoh dua tahun. Biarpun mereka tidak menyatakan secara konkrit tetapi itulah tafsiran politik dari apa yang berlaku di Sabah itu. 
Apa lagi pernyataan sokongan mereka kepada Dr Mahathir itu dilihat boleh tidak menyeronokkan Anwar. 

Khabar angin kononnya ada kalangan tertentu dalam Umno mahu berkolabroasi dengan Anwar, menyebabkan kejadian di Sabah itu semacam mahu menandingi rancangan itu. Apakah tindakan di Sabah itu satu perancangan sebagai menghalang kepada sokongan Anwar tidak dapat disahkan pula? Bagaimana pun ada disebut bekas pimpinan tertinggi Umno dikatakan menjadi perancang apa yang berlaku di negeri Bawah Bayu itu. Perkara itu pula disahkan sendiri oleh mereka yang merit kepada Anwar?
Namun yang jelas pernyataan sokongan kepada Dr Mahathir itu ia akan menyelesakan kedudukan Dr Mahathir sebagai PM. Walaupun Dr Mahathir tidak perlu berasa gembira tetapi secara diam-diam apa yang berlaku di Sabah itu memberi kelabaan kepadanya. Pun begitu atas sifat politik itu serba mungkin, boleh jadi juga penyertaan beramai-ramai wakil rakyat Umno Sabah itu sebagai sokongan secara makrifat terhadap Anwar. Siapa tahu?

Kesan terhadap Warisan.
Selain itu tindakan itu juga memberi implikasi kepada kerajaan Warisan pimpinan Shafei Afdal di Sabah. Satu segi ia boleh menguatkan Warisan sekiranya sebahagian besar wakil rakyat itu menyertai Warisan. Namun dari sisi lain mereka dalam Warisan kurang senang dengan penyertaan beramai-ramai itu kerana ia boleh menjejaskan apa-apa kemahuan dan impian mereka. Bagaimana pun kalau mereka menyertai Bersatu ia tidak membebankan Warisan. 
Ada kemungkinan mereka akan berhijrah ke dalam Bersatu ini digambarkan daripada kenyataan Timbalan Presidennya Muhyiddin Mohd Yassin, yang memberi tahu wakil rakyat Sabah itu ada merisik Bersatu.
Walaupun ketua kumpulan itu Hajiji Mohd Noor, menyatakan akan memberi sokongan kepada kerajaan Warisan, namun sifat dan lumrah politik Sabah itu boleh berubah dan tidak tetap, tindakan beramai-ramai itu boleh memberi kesan kepada kerajaan Warisan dan Shafei harus waspada. Namun kesan atau implikasi kepada Warisan ini tidak sama seperti dirasai oleh Anwar.
Pas juga turut sama "terleset" (terbias) dengan apa yang berlaku di Sabah itu. Impian Pas untuk meratifikasi hubungan dengan Umno demi menjadi pembangkang yang padu sedikit tergugat ekoran perkembangan politik di Sabah itu. Apa lagi ada penganalisa membuat huraian, tindakan wakil rakyat Umno Sabah keluar Umno itu kerana tidak senang dengan kerjasama Umno dengan Pas yang menolak ratifikasikan ICERD. 
Natijah daripada tindakan ahlinya itu menyebabkan Umno akan meneliti semula secara mendalam untung dan rugi mengelombangkan arus politik negara seperti himpunan menentang ICERD di ibu negara 8 Disember lalu. Kajian ini boleh menjejaskan kerjasama mantap Umno dan Pas khasnya di Sememanjung. Kajian ini suka atau tidak merugikan Pas. 
Dan implikasi paling besar sekali ialah kepada Umno sendiri. Tindakan ahli parlimen dan ketua-ketua Umno bahagian Sabah itu menjatuhkan imej presidennya, Ahmad Zahid Hamidi. Tindakan diambil itu menunjukkan ketua-ketua Umno bahagian di Sabah hilang kepercayaan kepada Zahid. Penyakit yang merebak di Sabah itu boleh berjangkit hingga ke Semenanjung.
Seperti disimpulkan oleh Hajiji semasa membuat pengumuman itu, alasan mereka keluar ialah kerana Umno kini tidak seperti masa dahulu, kepimpinan yang sedia ada tidak mempunyai hala tuju politik yang jelas. 

Kenyataan dan penjelasan itu sudah cukup kalau Zahid ada meruah beliau perlu melepaskan jawatan sebagai presiden dan menyerahkan kepada sesiapa patut, untuk menjahit Umno yang boleh diibaratkan macam guni yang sudah carit barik itu. Tukang jahit yang dirasakan sesuai ialah Tengku Razaleigh Hamzah. [wm.kl.9:06 pm 12/12/18]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2018/12/gelora-politik-sabah-timbulkan-beberapa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Members Want Sabah Party To Go On

Umno Members Want Sabah Party To Go On

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 275 hits
There is no question of Umno in Sabah being dissolved despite talk of lawmakers and senators quitting the party there said Umno secretary general Tan Sri Annuar Musa I have gotten guarantees from the majority of Umno leaders in Sabah and th...
Sabah Umno Exodus Begins With Nine Of 10 Assemblymen Leaving Party

Sabah Umno Exodus Begins With Nine Of 10 Assemblymen Leaving Party

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 326 hits
The Sabah Umno exodus has begun with nine out of 10 of its assemblymen leaving the party Four of six MPs and two senators are also among those to quit Umno on Wednesday The MPs who left are Abdul Rahim Bakri Datuk Azizah Mohd Dun Yamani Haf...
Peminat Bola Sepak Sabah Tidak Sabar Menanti Barisan Pemain Sabah Fa Musim 2019

Peminat Bola Sepak Sabah Tidak Sabar Menanti Barisan Pemain Sabah Fa Musim 2019

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 795 hits
Baca Juga Menurut kenyataan Presiden Safa yang baharu Datuk Peter Anthony berkata statusnya sebagai penaraju Safa dan senarai barisan pemain ketua jurulatih dan pengurus pasukan bolasepak Sabah bagi Liga Malaysia musim hadapan akan diumumka...
Umno Sabah Lumpuh

Umno Sabah Lumpuh

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 203 hits
KOTA KINABALU UMNO Sabah terima tamparan hebat apabila Pengerusinya Datuk Hajiji Mohd Noor bersama 13 wakil rakyat dan 21 ketua Bahagian meninggalkan parti itu dan mengisytiharkan menjadi ahli politik bebas Mereka termasuk sembilan Ahli Dew...
Over Half Of Sabah Umno Leaders Leaving

Over Half Of Sabah Umno Leaders Leaving

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 390 hits
Sabah Umno is crumbling as its top leaders particularly its assemblymen MPs and senators are making a mass exodus today The exodus is also expected to see more than half of the 25 Umno division leaders leaving the party The speculation is t...
2 3 Ketua Bahagian Umno Sabah Keluar Parti Petang Ini Umno Bakal Pupus Di Sabah

2 3 Ketua Bahagian Umno Sabah Keluar Parti Petang Ini Umno Bakal Pupus Di Sabah

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 388 hits
2 3 Ketua Bahagian Umno Sabah keluar parti petang ini Posted By on December 12 2018Ia akan menjadi hari paling suram bagi Umno di Sabah hari ini apabila pemimpin parti itu dijangka melabuhkan tirai di negeri itu selepas lebih dua dekad bert...
Too Soon To Go To Sabah Says Ppbm After Umno Exodus

Too Soon To Go To Sabah Says Ppbm After Umno Exodus

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 327 hits
KUALA LUMPUR PPBM today said it was too soon for the party to spread its wings to Sabah hours after Sabah Umno was crippled by the exodus of dozens of senior party leaders and elected representatives who declared themselves as independents ...
Bung Moktar Is New Sabah Umno Chief

Bung Moktar Is New Sabah Umno Chief

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 295 hits
Kinabatangan MP Bung Moktar Radin has been appointed as the new chairperson of Umno Sabah Liaision Commitee replacing Hajiji Mohd Noor who had exited the party with more than a dozen others today This was among the appointments announced by...
We Re Breaking Free From Past Political Baggage Ex Sabah Umno Chief

We Re Breaking Free From Past Political Baggage Ex Sabah Umno Chief

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 347 hits
The Sabah Umno elected representatives who quit this afternoon are leaving with a heavy heart but a clear conscience according to former state Umno chief Hajiji Mohd Noor We sincerely believe breaking free from the political baggage of the ...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Henry Ridley Kuala Tembeling Jerantut 1911

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity