Gelandangan Hidap Kanser Rayu Tinggal Tempat Selesa


Oleh NOOR HASLIZA NUSI ULAM tinggal di koridor sebuah bangunan komersial di bawah Komtar, Georgetown, Pulau Pinang sejak dua tahun lalu. - UTUSAN/NOOR HASLIZA NUSIGEORGETOWN: Seorang gelandangan yang menghidap kanser hidung tahap empat merayu dipindahkan ke lokasi lebih selesa berikutan keadaan kesihatannya yang semakin kurang memuaskan.
Ulam Aziz, 64, berkata, dia terpaksa menjadikan sudut di koridor sebuah bangunan komersial di bawah Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar), Jalan Ria di sini sebagai tempat berteduh sejak dua tahun lalu.
Katanya, dia yang hidup sebatang kara kini hanya bergantung bantuan daripada rakan gelandangan lain bagi menguruskan kehidupan harian termasuk membawanya mendapatkan rawatan susulan di Hospital Pulau Pinang sejak disahkan menghidap barah hidung.
“Sebelum ini, saya bekerja mengambil upah memerah santan dan memotong daging di pasar Chowrasta serta tinggal di sebuah rumah yang disewa daripada tauke kedai selama hampir 40 tahun.
“Setelah disahkan menghidap kanser hidung tahap empat, saya tidak lagi bekerja di situ dan menjalani rawatan radioterapi di sebuah hospital kanser di Tanjung Bunga selama 20 hari.
“Tahap kesihatan saya kini semakin kritikal dan doktor memaklumkan kanser saya merebak pada bahagian mata, leher serta paru-paru,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia.
Dalam pada itu, Ulam mengakui kehidupannya kini berubah 100 peratus dan hanya mengharapkan sumbangan makanan daripada orang ramai serta bantuan kewangan dari Majlis Kanser Nasional (Makna) berjumlah RM200 setiap bulan.
“Dahulu (semasa sihat), saya juga akan berlari dengan kawan-kawan gelandangan lain bagi menyelamatkan diri daripada ditahan pihak berkuasa tetapi hari ini, saya tidak mampu lagi untuk berbuat demikian.
“Saya hanya fikir saat kematian. Saya juga banyak membaca buku-buku di ambang kematian sebagai persediaan dan tidak lupa akan pencipta-Nya.
“Saya merayu dan tidak kisah sekiranya mana-mana pihak datang memindahkan saya ke tempat yang lebih selesa untuk saya mengerjakan amalan kebaikan termasuk mengaji al-Quran,” ujarnya dalam nada sebak.
Sementara itu, Ulam turut dikunjungi sebuah badan bukan kerajaan, Surplus Pulau Pinang kira-kira pukul 10 malam kelmarin.
Pengerusinya, Sophian Mohd. Zain berkata, pihaknya telah mendapatkan kebenaran melalui pihak Zakat Pulau Pinang (ZPP) bagi membantu memindahkan sementara warga emas tersebut ke Anjung Singgah di Lebuh Chulia semalam.
Anjung Singgah ditadbir oleh Yayasan Kebajikan Negara (YKN) di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM). – UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/gelandangan-hidap-kanser-rayu-tinggal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Bekas Vokalis Samsons Dakwa Hidap 2 Jenis Kanser Kerana Terlebih Bersenam

Video Bekas Vokalis Samsons Dakwa Hidap 2 Jenis Kanser Kerana Terlebih Bersenam

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 199 hits
Bekas vokalis band terkenal Indonesia Samsons Bams baru baru ini telah membuat satu pengakuan berkenaan kesihatan dirinya Difahamkan vokalis lagu Kenangan Terindah itu memberitahu dirinya sempat di diagnosis penyakit kanser Penyanyi ini buk...
Keterisian Tempat Tidur Rs Di 7 Provinsi Menurun Selama Ppkm Ini Rinciannya

Keterisian Tempat Tidur Rs Di 7 Provinsi Menurun Selama Ppkm Ini Rinciannya

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 114 hits
Tujuh provinsi tersebut adalah DKI Jakarta Jawa Barat Jawa Tengah Jawa Timur Banten DI Yogyakarta dan Bali
Bersatu Di Tempat Duduk Pemandu Umno Sebagai Abang Besar Bimbang

Bersatu Di Tempat Duduk Pemandu Umno Sebagai Abang Besar Bimbang

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 171 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONSebarang kerjasama yang mungkin dilakukan antara Bersatu dan Umno hanya akan menguntungkan sebelah pihak sahaja kata pemerhati politik Kim Quek Beliau berkata tidak mungkin kerjasama itu akan bertahan apatah lagi berja...
Perlukan Anjing Jaga Kebun Ladang Tempat Penternakan Hubungi Abang Kucing

Perlukan Anjing Jaga Kebun Ladang Tempat Penternakan Hubungi Abang Kucing

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 485 hits
Panjang tajuk entri tu Bukan apa orang sekarang suka baca tajuk je Kalau boleh den nak tulis entri terus kat tajuk baru orang jelas isu yang di sampaikan Untuk elak timbul spekulasi fitnah Tapi tu la ruangan tajuk tu kalau tulis panjang pan...
Adik Ini Lepas Bertekak Dengan Kakak Ayah Jadi Tempat Gigit Lepas Geram

Adik Ini Lepas Bertekak Dengan Kakak Ayah Jadi Tempat Gigit Lepas Geram

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 405 hits
Bila kita mempunyai anak anak pasti pelbagai ragam dan peragai mereka harus kita layan terutamanya apabila ada lebih seorang perkara seperti bergaduh menangis merajuk adalah satu kebiasaan yang pasti akan kita terbiasa walaupun kadang kala ...
Tempat Isolasi Portabel Untuk Pasien Covid 19 Di Kolombia

Tempat Isolasi Portabel Untuk Pasien Covid 19 Di Kolombia

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 239 hits
Tempat Isolasi Portabel untuk Pasien Covid 19 di Kolombia Tempat isolasi portabel ini diyakini menjadi solusi ketika rumah sakit semakin penuh akibat lonjakan kasus baru atau bahkan bagi warga pedesaan yang jauh dari jangkauan fasilitas kes...
Tempat Duit Beranak Panduan Buat Duit Dengan Saham Tempatan

Tempat Duit Beranak Panduan Buat Duit Dengan Saham Tempatan

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 233 hits
Biar betul Duit pun boleh beranak Siap ada tempat beranak lagi tu Ha ha Betul Kalau diberitahu tentang duit boleh beranak dekat orang tua kita pasti mereka tak akan percaya Yang mereka tahu nak bernakan duit hanyalah dengan simpan dalam ban...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock