Gas Aneh Dikesan Di Pasir Gudang Bee Yin



Nizam Zain


Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Yeo Bee Yin
PUTRAJAYA – Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (MESTECC) mengesan kehadiran gas methyl mercaptan dalam insiden pencemaran udara di Pasir Gudang, Johor.

Menterinya, Yeo Bee Yin menyifatkan kehadiran gas itu sebagai satu keganjilan menyebabkan persekitran udara di Pasir Gudang menjadi tepu dan berisiko tinggi kepada kanak-kanak dan penghidap asma.

Lebih mengejutkan, katanya, apabila gas acrylonitrile dan acrolein di Pasir Gudang itu adalah gas yang sama dikesan ketika kes pencemaran di Sungai Kim-Kim beberapa bulan lalu.

“Bagaimanapun, ketiga-tiga gas itu tidak dikesan dalam sampel darah dan air kencing pesakit,” katanya dalam sidang media bersama Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Dzulkefly Ahmad di Kementerian Kesihatan di sini hari ini.

Pada 20 Jun lalu, 14 pelajar dan dua dewasa dari Sekolah Agama Taman Mawar (SATM), manakala 13 lagi murid Sekolah Kebangsaan (SK) Pasir Gudang (4), mengalami sesak nafas, loya dan muntah, dipercayai akibat pencemaran udara.

Kejadian itu menyusul hanya kira-kira tiga bulan selepas kawasan sepanjang 1.5 kilometer di Sungai Kim Kim tercemar akibat pembuangan sisa toksik yang menjejaskan hampir 6,000 penduduk.

Ketika ini, Pasir Gudang mempunyai 2,005 kilang berlesen dan 250 daripadanya berasaskan bahan kimia.

Beliau juga berkata, pihaknya telah mengambil langkah segera termasuk melupuskan penyumbang kepada kehadiran semua gas berkenaan dan meneruskan usaha penguatkuasaan dan pemantauan ke atas kilang-kilang berasaskan bahan kimia.

Katanya, insiden pencemaran udara di Pasir Gudang baru-baru ini juga akibat pembangunan kawasan itu yang tidak lestari memberi kesan jangka panjang negatif terhadap alam sekitar.

“Kepesatan pembangunan dan kepadatan industri kimia yang tinggi di Pasir Gudang menjadi penyumbang utama kepada impak ‘loading capacity’ persekitaran termasuk udara, tanah dan sungai.

“Pembangunan tidak lestari ini menyebabkan alam sekitar menjadi tepu dengan pelbagai gas atau wap yang terampai di udara, pelepasan afluen yang tidak dikawal rapi di perparitan dan saliran, sekali gus menyebabkan persekitaran tidak stabil dan amat sensitif.

“Pembangunan Pasir Gudang yang tidak lestari juga menyebabkan ketiadaan zon penampan antara industri berasaskan bahan kimia dengan kawasan sekolah, perumahan dan pusat aktiviti masyarakat, sekali gus mendedahkan penduduk kepada risiko bencana kimia,” katanya.

Katanya lagi, pihaknya akan membina stesen pencerapan gas automatik yang dapat memberi amaran bencana kimia lebih cekap dan pantas.

“Ini dapat membantu pihak berkuasa bertindak lebih proaktif. Pasir Gudang akan menjadi kawasan industri berat pertama mempunyai sistem pemantauan kualiti persekitaran secara automatik di negara ini.

“Reka bentuk struktur dan sistem stesen pemantauan ini akan ditentukan berdasarkan kajian yang akan dijalankan,” katanya lagi. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/gas-aneh-dikesan-di-pasir-gudang-bee-yin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pencemaran Pasir Gudang Ada Gas Ganjil Yeo Bee Yin

Pencemaran Pasir Gudang Ada Gas Ganjil Yeo Bee Yin

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 579 hits
Ketika ini Pasir Gudang mempunyai 2 005 kilang berlesen dan 250 daripadanya berasaskan bahan kimia JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com j...
Bee Yin Nafi Kementeriannya Lambat Tangani Pencemaran Pasir Gudang

Bee Yin Nafi Kementeriannya Lambat Tangani Pencemaran Pasir Gudang

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 281 hits
JOHOR BAHRU Menteri Tenaga Sains Teknologi Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Yeo Bee Yin menafikan tuduhan bahawa kementeriannya lambat bertindak menangani insiden pencemaran udara di Pasir Gudang sejak 12 hari lalu Bee Yin berkata tindakan ...
Bee Yin Ikrar Tutup Semua Kilang Haram Di Pasir Gudang

Bee Yin Ikrar Tutup Semua Kilang Haram Di Pasir Gudang

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 239 hits
Pada 4 Julai 2019Kementerian Tenaga Sains Teknologi Alam Sekitar dan Perubahan Iklim akan bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Johor untuk melaksanakan operasi bersepadu bagi mengesan dan menutup semua kilang haram di Pasir Gudang Johor Mente...
Pasir Gudang Possibly Hit By Toxic Gas Again With 15 Victims

Pasir Gudang Possibly Hit By Toxic Gas Again With 15 Victims

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 200 hits
An incident today involving 15 victims including 13 pupils from two schools in Pasir Gudang who suffered breathing difficulties and vomiting was possibly caused by toxic gas said Health Minister Dzulkefly Ahmad Speaking at a press conferenc...
Insiden Di Pasir Gudang Mungkin Disebabkan Terhidu Gas Beracun

Insiden Di Pasir Gudang Mungkin Disebabkan Terhidu Gas Beracun

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 295 hits
PUTRAJAYA 20 Jun Insiden membabitkan 15 pelajar Sekolah Agama Taman Mawar di Pasir Gudang Johor yang mengalami kesukaran bernafas dan muntah muntah kemungkinan disebabkan gas beracun kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad Berc...
Alat Pengesan Gas Dibekal Ke 111 Sekolah Di Pasir Gudang

Alat Pengesan Gas Dibekal Ke 111 Sekolah Di Pasir Gudang

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 339 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Health Minister Pasir Gudang School May Have Been Exposed To Poisonous Gas

Health Minister Pasir Gudang School May Have Been Exposed To Poisonous Gas

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 274 hits
Health Minister Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad told the press on Thursday that the students from Sekolah Agama Taman Mawar in Pasir Gudang Johor may have been exposed to toxic fumes just like the Sungai Kim Kim incident JOHORTIMES MY hubungi...
Pencemaran Gas Pasir Gudang 748 Orang Terima Rawatan Ujian Saringan Mental Dijalankan

Pencemaran Gas Pasir Gudang 748 Orang Terima Rawatan Ujian Saringan Mental Dijalankan

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 373 hits
Sehingga 27 Jun 2019 jumlah kes kejadian sesak nafas di Pasir Gudang mencecah 748 orang 709 daripadanya menerima rawatan sebagai pesakit luar manakala 39 orang dimasukkan ke dalam wad Semalam sebanyak 4 kes terbaru dilaporkan dan kesemuanya...
15 Orang Pelajar Di Pasir Gudang Mungkin Terhidu Gas Beracun Sama Seperti Insiden Sg Kim Kim Menteri

15 Orang Pelajar Di Pasir Gudang Mungkin Terhidu Gas Beracun Sama Seperti Insiden Sg Kim Kim Menteri

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 380 hits
Semalam kita dikejutkan dengan tularnya beberapa keping gambar yang memaparkan suasana genting yang terjadi kepada 15 orang pelajar Sekolah Agama Taman Mawar di Pasir Gudang Johor Mereka dikatakan mengalami simptom muntah muntah dan sesak n...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau