Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya


Sejak akhir-akhir ini isu berkenaan flavour mushroom sangat hangat diperkatakan khususnya kepada golongan remaja di bangku sekolah.
Namun apakah yang dimaksudkan dengan flavour mushroom ini dan mengapa ia boleh membahayakan kesihatan?
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan flavour mushroom yang menjadi kegilaan ramai remaja dan kesan buruknya kepada kesihatan.
Baca juga:
Kesan Bahaya Merokok Tanda Serangan Jantung Ujian Saringan Kesihatan Mental Apa itu flavour mushroom? Flavour mushroom adalah sejenis vape berperisa mushroom ataupun ganja. Flavour mushroom berasal dari spesis cendawan dalam genus Psilocybe yang mengandungi bahan aktif utama psilocybin iaitu sejenis halusinogen yang sangat kuat.
Pengambilan bahan ini akan menyebabkan anda berhalusinasi, berasa seronok yang melampau dan tidak sedarkan diri sepenuhnya.
Malah dikatakan bahawa pengguna yang menggunakan flavour mushroom ini akan merasakan setiap 5 minit dia di dunia nyata seolah-olah seperti berada 2-3 jam di dalam dunia khayalan.
Namu kesan ini diyakini boleh berubah-ubah kerana pengaruh dari faktor persekitaran.
Antara faktor yang mempengaruhi fungsi flavour mushroom adalah seperti dos, umur, berat badan, personaliti, keadaan emosi, persekitaran dan sejarah penyakit mental.
Pada umumnya, penyalahgunaan cendawan ini sangat popular di Mexico, Amerika Syarikat, dan Amerika Selatan. Bahkan bermacam-macam cara telah disalahgunakan termasuklah:
Cendawan dimakan mentah atau dikeringkan Cendawan diminum dengan teh Pengambilan cecair bahan aktif psilocybin yang dipanggil Microdosing Dimasukkan ke dalam vape atau rokok Nama lain flavour mushroom Flavour mushroom juga dikenali dengan nama-nama seperti:
Shrooms Boomers Zoomers Mushies Magic Mushroom Simple Simon Little Smoke Scared Mushrooms Purple Passion Mushroom Soup Cubes Apa itu psilocybin? Psilocybin (4-phosphoryloxy-N,N-dimethyltryptamine) merupakan sebahagian daripada kumpulan ubat yang dipanggil psychedelics atau halusinogen.
Apabila anda mengambil psilocybin, badan anda akan menukarkannya kepada bahan lain iaitu psilocin. Psilocin nantinya akan mengaktifkan reseptor serotonin dalam otak, terutamanya di bahagian kortex hadapan, bahagian otak yang mengawal mood, kognitif dan persepsi.
Kemudian, ia akan mula bertindak dan kesan halusinatif yang boleh dirasai dalam 30 minit selepas pengambilan dan bertahan sehingga 4 hingga 6 jam bergantung dos.
Tindakan undang-undang kepada pengguna Isu penyalahgunaan flavour mushroom ini bukanlah suatu yang baru kerana Pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) sudah banyak kali menjalankan operasi dan penahanan.
Menurut Jadual Pertama, Akta Dadah Berbahaya 1952, Psilocybin jelas terbukti mempunyai hukuman undang-undangnya terhadap kesalahan mengedar, memiliki dan menggunakannya.
Kesan buruk flavour mushroom Penggunaan flavour mushroom mempunyai risiko dan kesan negatif yang sangat banyak kepada pengguna. Antara kesannya adalah seperti berikut:
1. Merosakkan paru-paru
Dari sudut kesihatan, amalan menghisap vape dalam apa jua perisa sekalipun boleh meningkatkan risiko kecederaan paru-paru, penyakit paru-paru tersumbat ronik (COPD), asma, kanser paru-paru dan penyakit kardiovaskular.
Hal ini jelas kerana di dalam setiap vape mengandungi e-cecair, e-jus atau jus vape yang biasanya mengandungi nikotin, perasa dan bahan kimia lainnya.
Setiap kali anda sedut vape, ganja, nikotin, dan bahan kimia lainnya akan turut sama masuk ke dalam paru-paru anda sama seperi rokok.
2. Kemungkinan tinggi untuk overdose
Oleh kerana vape memberikan akses yang cepat, ia akan membolehkan psilocybin masuk ke dalam sistem pernafasan sehingga menyebabkan overdose.
Ini biasa berlaku terutamanya bagi pengguna yang tidak terbiasa dengan dos psilocybin yang tepat.
Overdos yang keterlaluan boleh membahayakan pengguna atau lebih teruk sehingga membawa maut.
3. Kesan sampingan yang sukar dijangka
Oleh kerana jumlah psilocybin dan psilocin yang terkandung dalam mana-mana flavour mushroom tidak diketahui dari segi jumlah kandungan psikoaktifnya.
Pengguna akan lebih sukar untuk mengetahui dan menentukan kesan jangka masa panjang yang mungkin akan memberi kesan buruk kepada kesihatan diri.
4. Meningkan risiko masalah mental
Dalam kalangan remaja, flavour mushroom ini sering diambil dalam kombinasi dengan alkohol dan dadah lainnya sehingga meningkatkan risiko psikologi dan fizikal.
Antara kesan mental yang akan anda alami adalah seperti psikosis, paranoia, rasa gugup, panik, euforia, halusinasi dan sebagainya.
5. Meningkatkan tekanan darah dan kadar jantung
Psilocybin yang terkandung di dalamnya boleh meningkatkan tekanan darah dan kadar denyutan jantung yang mungkin berbahaya kepada individu yang sememangnya mempunyai masalah jantung.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan kesan buruk penggunaan flavour mushroom dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat unutk semua.
Sumber:
COTD – Bahaya “Magic Mushroom” Vape. Pusat Racun Negara Psilocybin (Magic Mushrooms): What It Is, Effects and Risks. Medical News Today

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/flavour-mushroom/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=flavour-mushroom

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biar Betul Boleh Lihat Kesan Seawal 3 Hari Jom Cuba Penjagaan Kulit Korea Dengan Formula Baru

Biar Betul Boleh Lihat Kesan Seawal 3 Hari Jom Cuba Penjagaan Kulit Korea Dengan Formula Baru

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 91 hits
Ish berminyak nya kulit kau dari jauh dah nampak Kulit berminyak Malu sebab selalu kena tegur dengan kawan kawan Tapi nak buat macam mana dah cuaca panas Korang nak tahu tak sebenarnya kulit berminyak ini bukan disebabkan cuaca Tapi masalah...
Remaja Hilang Pulang Lah Devi Ibu Maafkan Kamu

Remaja Hilang Pulang Lah Devi Ibu Maafkan Kamu

papar berkaitan - pada 31/3/2024 - jumlah : 68 hits
ADNAN IBRAHIMDEVI NURFAZILA ENDANG HIDAYAT yang dilaporkan hilang dari kediaman sejak 2 Mac lalu KLUANG Seorang wanita ibu tunggal merayu orang ramai membantu mengesan anak perempuannya yang melarikan diri daripada kediaman di Taman Sri Imp...
Perkahwinan Remaja 16 Tahun Dengan Wanita 41 Tahun Berkecai

Perkahwinan Remaja 16 Tahun Dengan Wanita 41 Tahun Berkecai

papar berkaitan - pada 30/3/2024 - jumlah : 63 hits
KOSMO KEVIN berkahwin dengan Mariana berlangsung di Sambas tahun lalu Foto TikTokJAKARTA nbsp nbsp Perkahwinan antara seorang remaja lelaki berumur 16 tahun bersama isterinya yang berusia 41 tahun berkecai tidak sampai setahun mereka mendir...
Remaja Lelaki Antara 5 Ditahan Dalam Op Samseng Jalanan

Remaja Lelaki Antara 5 Ditahan Dalam Op Samseng Jalanan

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 64 hits
SITI NUR MAS ERAH AMRANRemaja lelaki antara lima ditahan dalam Op Samseng Jalanan di Seberang Perai SEBERANG PERAI Seorang remaja lelaki antara lima penunggang motosikal yang ditahan dalam Op Samseng Jalanan di Kilometer 132 Lebuh Raya Utar...
Belasah Rakan Menyebabkan Kematian 13 Remaja Lelaki Didakwa

Belasah Rakan Menyebabkan Kematian 13 Remaja Lelaki Didakwa

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 48 hits
BERNAMATiga belas remaja lelaki didakwa di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan membunuh seorang pelajar lelaki berusia 17 tahun di Kolej Vokasional di sini bulan lepas FOTO BERNAMALahad Datu Tiga belas remaja lelaki didakwa ...
Spoiler One Piece Super Imaginasi Kegilaan Luffy Membelasah Warcury Saturn

Spoiler One Piece Super Imaginasi Kegilaan Luffy Membelasah Warcury Saturn

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 56 hits
Kimmy Scoverto One Piece Spoiler haziqahmadbinsaifudin9050 Luffy dan yang lain akan lepas dan lari dari egghead mungkin robot besar tu akan korban kan diri untuk kali terakhir untuk Joyboy aduhh rase nak nangis kalau benda tu berlaku tapi k...
Pamer Nombor Plat Palsu Remaja Dihukum Penjara Denda Rm10 000

Pamer Nombor Plat Palsu Remaja Dihukum Penjara Denda Rm10 000

papar berkaitan - pada 3/4/2024 - jumlah : 68 hits
Malinda Abdul MalikMuhammad Nur Alif mengaku bersalah atas dua pertuduhan termasuk pamer nombor plat palsu di Mahkamah Majistret Butterworth hari ini BUTTERWORTH Seorang pembantu kedai dijatuhi hukuman penjara tiga hari dan didenda RM10 000...
Pemain Remaja Meninggal Dunia Terkena Sepakan

Pemain Remaja Meninggal Dunia Terkena Sepakan

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 62 hits
BHarianonline nbsp Wassim Jazzar dilaporkan meninggal dunia serta merta selepas terkena sepakan di bahagian abdomen Foto AGENSIALGIERS Algeria Pemain bola sepak remaja meninggal dunia selepas terkena sepakan di bahagian abdomen dalam satu p...
Tak Dapat Wang Mencukupi Remaja Upah 3 Orang Tembak Bapa

Tak Dapat Wang Mencukupi Remaja Upah 3 Orang Tembak Bapa

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 61 hits
AgensiNew Delhi Gara gara tidak cukup diberi wang seorang remaja lelaki berusia 16 tahun di Uttar Pradesh baru baru ini sanggup mengupah tiga individu untuk membunuh bapa kandungnya Portal NDTV melaporkan polis berkata mangsa Mohammed Naeem...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024