Firma Niaga Monopoli Pula Boleh Bankrap


 MESTI BACA KOMEN SAYA DI BAWAH INI:
 




..niaga classified affected listed issuer under Practice Note 17 (PN17)triggered PN17 criteria pursuant to audited financial statements 2022PN17 no core business, failed min capital, equity, shareholders’ fundsto submit regularisation plan to Securities Commission within 12 months 2022 (FY22) net loss RM607.3mil against net profit RM172.15milrevenue fell to RM3.51b from RM4.81b in FY21.had to provide RM552.3mil on stock of vaccinesThis provision inevitably triggered PN17 in focused talks with parties, local and overseas to purchase vaccines  
My comments :
DISCLAIMER : Komen saya ini saya tujukan khusus kepada tuan-tuan yang kurang inteligen, yang tak faham apa itu bisnes, tak faham apa itu kewangan (finance), ekonomi dsbnya. 
Saya tujukan komen saya ini khusus kepada tuan-tuan yang termasuk dalam kategori keldai dalam gambar hiasan di bawah ini:


Kalau tuan-tuan tidak termasuk kategori ini maka tuan-tuan tak payah baca komen saya ini. Kalau tuan-tuan orang yang inteligen, tidak  mudah ditipu oleh penipu dan pencuri, then dont waste your time. Lebih elok minta isteri bancuh kopi, duduk relaks tengok TV, tonton Netflix dsbnya. Jangan buang masa baca komen saya ini.

But if you are one of those dumb people, then pleeeeeease baca komen saya ini ok.
Ikut cerita mengarut dan merepek di atas syarikat monopoli niaga kepala b_p_k ini terpaksa   "provide RM552.3mil on stock of vaccines"    sebab mereka terlebih beli vaksin sebanyak RM552.3 juta itu. 
Syarikat ini adalah syarikat MONOPOLI. Sejak berpuluh tahun, ia itu sejak Zaman Dasar Mahafiraun dan Mahazalim lagi, mereka menjadi pembekal MONOPOLI kepada Kerajaan. Maksudnya mereka dibayar dengan menggunakan duit rakyat atau taxpayers funds.  Dan sekarang mereka sudah hampir bankrap.

Soalan cepu mas No 1 : Tetapi siapakah 'middle man' pembekal vaksin aka orang tengah aka broker aka commission agent yang pasti sudah buat duit besar daripada membekal vaksin itu? 
Mesti ada supplier atau pembekal aka 'middle man' aka orang tengah aka broker yang sudah buat duit. Jadi apakah orang tengah terlepas, dengan membawa duit besar? Tetapi syarikat niaga kepala b_p_k pula terpaksa tanggung "provide RM552.3mil on stock of vaccines" ??
Jumlah duit yang depa rugi adalah RM552.3 Juta. Soalan yang lebih penting - exactly how many doses of the vaccine is represented by this RM552.3 million? Berapa banyak dose vaksin yang mereka masih ada lagi?  

Dan duit itu adalah duit kita. Sebab firma  niaga ini adalah GLC. Apa maksud GLC? GLC maksudnya syarikat kepunyaan kita, syarikat kepunyaan rakyat marhaen.  Dibiayai dengan wang dan harta rakyat. Rakyat yang mana satu? Rakyat dalam gambar di atas ia itu keldai-keldai pendokong agama, bangsa, negara dan entah apa lagi.  
Soalan cepu mas No 2 : SPRM sudah ready untuk siasat kes ini tak? Saya sangat yakin-lah kalau SPRM siasat kes ini kemungkinan besar akan terjumpa pelbagai muslihat dan penglibatan orang-orang besar. Mungkin kena pergi ke UAE sekali lagi untuk investigate  jika ada pak Arab yang terlibat  lagi.

Sekarang depa kata depa sedang buat  "focused talks with parties, local and overseas to purchase vaccines".   
Elok lah tu. Elok fokus baik-baik. Sebab dulu bebudak haprak ini tak fokus. Jadi rugi-lah duit kita. Baru sekarang dia nak fokus. Its ok - better late than never.

Tetapi siapa nak beli vaccine yang lebih itu? 
Vaccine mesti ada expiry date. 
Pandemik pun sudah tak ada dah. 
Sekarang di seluruh dunia semua orang sudah boleh pergi shopping, pergi kerja dengan tak pakai face mask pun. The pandemic is over.

Negeri China pun sudah membuka balik keseluruhan  konomi negara mereka tanpa sekatan.

Habis dungu salam yang mana nak beli vaccine yang lebih itu?
Depa nak beli vaksin itu untuk apa? There is no more pandemic. 
Kalau ada sesiapa nak beli vaksin yang lebih itu pun takkan dia nak bayar RM552.3 million? No way. 
Wa akhirul kalam - kita perlu memikir.  Ada orang tengah yang sudah buat duit. Dengan memakan duit kita - duit rakyat. 
Sekarang sebuah syarikat GLC, syarikat kepunyaan kita yang dibiayai dengan wang rakyat terpaksa tanggung rugi RM552.3 Juta. 
Ini menjadi satu lagi kes GLC ia itu syarikat kepunyaan rakyat yang rugi besar. Bahasa mudah - menjadi bankrap. 
Syarikat besi Perwaja bankrap, syarikat kapal terbang hampir bankrap, kena bailout, syarikat kereta nasional bankrap, pengurus naik haji kena bailout berbilion Ringgit, syarikat ladang kelapa sawit kena bailout berpuluh billion Ringgit, bank kepunyaan bumiputera hampir bankrap dan dijual. Itulah al kisah riwayat hidup syarikat GLC.
Merugikan berpuluh billion Ringgit duit dan harta rakyat. Tetapi CEO pula mesti gaji dia beratus ribu atau berjuta Ringgit setahun, Chairman Lembaga Pengarah gaji beratus ribu atau berjuta Ringgit setahun. Elaun kereta, elaun ini dan elaun itu semuanya beratus ribu Ringgit setahun. Duit rakyat juga.   Kita bayar. Syarikat pula bankrap.

Lepas itu, setiap kali mesti ada orang tengah, orang kuat, orang besar, orang yang ada pengaruh, orang yang ada kabel besar yang untung berjuta dan berbillion Ringgit. Mereka makan duit kita. 
Kita pula begitu rela untuk menjadi keldai.


Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/02/firma-niaga-monopoli-pula-boleh-bankrap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Unifi Mobile Boleh Dicampak Ke Dalam Longkang

Unifi Mobile Boleh Dicampak Ke Dalam Longkang

papar berkaitan - pada 25/2/2023 - jumlah : 111 hits
Ingat lagi dulu saya dengan pelan menarik Unifi Mobile Pelan Bebas Monthly menawarkan LTE unlimited pada harga RM35 sebulan tanpa kuota Tanpa pengasingan kuota penggunaan biasa dan hotspot Bagi saya pelan ini sudah cukup adil bagi pengguna ...
Enggan Azan Amp Daftar Nama Anak Boss Kay Dakwa Isteri Ada Gangguan Mental Dia Tak Boleh Terima Dia Ada Masalah Ni

Enggan Azan Amp Daftar Nama Anak Boss Kay Dakwa Isteri Ada Gangguan Mental Dia Tak Boleh Terima Dia Ada Masalah Ni

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 128 hits
Sebelum ini tular di aplikasi Tiktok mengenai sebuah video yang dimuat naik oleh pempengaruh Cik Pia yang meluahkan rasa kesal terhadap sikap suaminya Boss Kay Menerusi video tersebut Cik Pia atau nama sebenarnya Nor Sufia Johari kecewa apa...
Tindakan Polis Menyerbu Menahan Buat Ujian Saringan Boleh Menyebabkan Pelajar Keluarga Trauma Ngo

Tindakan Polis Menyerbu Menahan Buat Ujian Saringan Boleh Menyebabkan Pelajar Keluarga Trauma Ngo

papar berkaitan - pada 26/2/2023 - jumlah : 80 hits
The ReporterTindakan polis menyerbu dan menahan dua pelajar Tingkatan Lima yang menghina pembuat kerja Sejarah peperiksaan Sijil Pelajar Malaysia dalam video tular baru baru ini dianggap terlalu keras Pengarah Lawyers for Liberty Zaid Malek...
Punca Lipas Boleh Berada Di Dalam Kereta Dan Cara Aku Hapuskan Lipas

Punca Lipas Boleh Berada Di Dalam Kereta Dan Cara Aku Hapuskan Lipas

papar berkaitan - pada 27/2/2023 - jumlah : 156 hits
Lipas merupakan serangga yang biasa ditemui di bagunan seperti rumah kedai makan pejabat dan sebagainya Namun adakalanya lipas boleh berada di dalam kereta dan ini boleh menjadi masalah yang menjengkelkan Apa sebenarnya punca lipas berada d...
Macam Ni Rupanya Anak Walid Bila Tak Ada Tiub Di Leher Ainul Dah Boleh Bernafas Normal Tiub Ditanggalkan

Macam Ni Rupanya Anak Walid Bila Tak Ada Tiub Di Leher Ainul Dah Boleh Bernafas Normal Tiub Ditanggalkan

papar berkaitan - pada 27/2/2023 - jumlah : 115 hits
Buah hati kesayangan rakyat Malaysia adik Ainul Mardhiah yang pernah menghidap ketumbuhan dalam mulut Germ Cell Tumor dikhabarkan sudah boleh bernafas tanpa menggunakan tiub atau trachy Tiub yang dipasang pada lehernya sejak lahir itu akhir...
Dia Boleh Pulak Dance Video Gelagat Kanak Kanak Menari Buat Ramai Tehibur

Dia Boleh Pulak Dance Video Gelagat Kanak Kanak Menari Buat Ramai Tehibur

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 122 hits
Seperti yang kita tahu kanak kanak sememangnya mempunyai perangai mereka yang tersendiri dan pastinya banyak tenaga perlu digunakan oleh ibu bapa yang mempunyai anak kecil di rumah untuk melayan karenah mereka yang pelbagai ragam Namun tela...
Sekarang Perarakan Pamer Pakaian Hulubalang Islam Pun Tak Boleh

Sekarang Perarakan Pamer Pakaian Hulubalang Islam Pun Tak Boleh

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 98 hits
agendaily com23 02 2023Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan Datuk Abdullah Ya kub Kerajaan gabungan Pakatan Harapan Barisan Nasional dikecam kerana dilihat sengaja mencari perkara yang bersifat negatif semata mata bagi memburuk burukkan P...
11 Resipi Cemilan Indonesian Style Mesti Cuba Boleh Jadi Idea Bisnes

11 Resipi Cemilan Indonesian Style Mesti Cuba Boleh Jadi Idea Bisnes

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 122 hits
R i kudap kudapan me a Mulut rasa nak mengunyah sesuatu tu boleh la buat resipi cemilan ini simple je mereka yang bujang pun boleh buat sendiri mesti menjadi Yang penting rajin dan semangat untuk mencuba sesuatu yang baru Jadi jom kita selo...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq