Faraid Tidak Salah


FARAID TIDAK SALAH !
Ketika saya bermula 22 tahun lepas, industri perancangan harta ini hampir tidak wujud. Tiada sesiapapun yang bercerita tentang faraid, hibah atau wasiat kecuali beberapa orang ustaz, ahli akademik dan pegawai2 syarikat amanah. Jenuh juga lari seluruh Malaysia mendidik umat Islam tentang fiqh mawarith ni ketika itu.
Namun hari ini Alhamdulillah semakin ramai individu/syarikat yang mulai mengambil peranan aktif memberi masyarakat kefahaman mengenai perkara-perkara ini. Masyarakat juga mulai sedar dan faham.
Tetapi saya perhatikan bahawa perkembangan industri ini juga membawa satu trend yang agak membimbangkan. Berlegar di media sosial ayat seperti “Faraid tidak adil”, “Baik kita elakkan harta kita dari difaraidkan.” dan macam-macam ayat kurang enak yang lain. Ayat2 bersifat provokasi ini memberi kesan kepada mentaliti masyarakat.
Sebagai antara orang tua dalam industri, saya masih ingat guru2 saya ( lebih dari 5 orang ) mengajar saya tentang fiqh mawarith bermula dari faraid. Masa itu tiada seminar, tiada modul latihan, tiada zoom training. Semuanya kena belajar bertalaqqi depan guru. Kita perlu kejar masa guru2 kita untuk dapat kesempatan ini.
Sebenarnya sebelum kita bercerita tentang hibah, wasiat atau perkara lain, faraidlah yang perlu dihadam terlebih dahulu. Hari ini agak membimbangkan bila melihat ramai yang ‘ikut-ikutan’ belajar ilmu ini secara ‘snapshot’. Terus terjun ke dalam masyarakat bercerita tentang hibah, wasiat dan instrumen lain tanpa memegang disiplin faraid.
Faraid itu kaedah agihan harta pusaka terbaik yang diturunkan oleh Allah SWT kepada kita. Ia bukan sahaja matematik kiraan tetapi disulami dengan hikmah yang amat besar jika difahami sepenuhnya.
Cabarannya kepada umat Islam hari ini ialah kerana kita melihat faraid itu hanya sekadar matematik sahaja. Pada kita ia semata-mata agihan hak. Hak yang mesti kita tuntut. Kita gagal melihat hikmah kenapa agihan itu diturunkan sedemikian rupa.
Datuk / bapa saudara / pihak lain yang menerima harta pusaka gagal memahami mereka ada tanggungjawab sebagai wali kepada anak saudara mereka yang perlu melindungi keselamatan, menjaga kebajikan dan kesihatan, membantu pendidikan mereka.
Anak lelaki yang menerima lebih bahagian harta pusaka berbanding anak perempuan gagal melihat tanggungjawab mereka sebagai pemimpin dalam keluarga dan gagal menghadam hakikat bahawa merekalah yang bertanggungjawab ke atas ibu mereka apabila ayah meninggal dunia.
Faraid itu diturunkan Allah sedemikian rupa kerana Allah sahajalah yang tahu mana waris yang lebih bermanfaat kepada kita ( Ayat 11 Surah An-Nisa’). Faraid ialah ilmu bersifat ‘tribal’ yang mana fungsinya adalah untuk memelihara kemaslahatan keseluruhan institusi keluarga. Namun hari ini masyarakat sudah bersifat ‘individualistik’. Sikap aku mesti dapat lebih sebab itu hak aku, menebal dalam masyarakat atas sebab tekanan ekonomi dan sosial.
Faraid hanya dipandang dari sudut kacamata hak dan bahagian. Ia tidak dilihat dari kacamata hikmah dan tanggungawab.
Inilah punca segala masalah harta pusaka hari ini. Kefahaman faraid perlu ditekankan kepada keseluruhan masyarakat.
Ada ramai daie2 faraid muda yang bergerak aktif dalam masyarakat hari ini. Ambillah masa belajar dengan mereka. Mereka memang bagus dan sumbangan mereka sangat signifikan. Atau boleh juga menyertai Wasiyyah Shoppe Berhad sebagai daei. Salah satu modul asas yang kami tekankan sebelum bergerak ke modul lain ialah faraid.
Faraid itu tidak salah. Masalah harta pusaka hari ini muncul kerana masyarakat yang tidak faham tentang faraid. Oleh itu menjadi kewajiban kepada kita yang tahu serba sedikit ini untuk menyebarkan ilmu ini kepada masyarakat.
kredit : ABS Daie Mawarith Sepanjang Hayat ( DMSH )


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://faizsaaid.com/faraid-tidak-salah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Empat Kriteria Orang Yang Mendapatkan Ampunan Dari Allah Salah Satunya Yang Mampu Meredam Amarah

Empat Kriteria Orang Yang Mendapatkan Ampunan Dari Allah Salah Satunya Yang Mampu Meredam Amarah

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 242 hits
Keselamatan hidup di dunia dan akhirat adalah tujuan terbesar umat manusia karena hidup di dunia hanya sementara dan kehidupan di akhirat kekal selamanya Untuk itu agama harus menjadi tuntunan agar bisa hidup dengan baik Di dalam menjalani ...
Pegawai Imigresen Meraung Selepas Mengaku Salah Terima Suapan Rm12 000

Pegawai Imigresen Meraung Selepas Mengaku Salah Terima Suapan Rm12 000

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 302 hits
Seorang pegawai Jabatan Imigeresen Malaysia meraung selepas dijatuhkan hukuman penjara selama 30 hari selepas mengaku bersalah menerima RM12 000 pada 2 Disember lalu Zalizi Ismail 26 membuat pengakuan itu di hadapan Hakim Rozilah Salleh ker...
Tasha Manshahar Akui Serba Salah Kerana Suami Rajin Bantu Buat Kerja Rumah

Tasha Manshahar Akui Serba Salah Kerana Suami Rajin Bantu Buat Kerja Rumah

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 180 hits
Teruja apabila suaminya Fahrur Raqib Abdul Majid sering membantunya dalam menguruskan kerja rumah penyanyi Tasha Manshahar akui perkara tersebut memudahkan urusan hariannya var homeUrl2 window location hostname var homeUrlChecker
Suami Basuh Pinggan Tasha Manshahar Rasa Serba Salah

Suami Basuh Pinggan Tasha Manshahar Rasa Serba Salah

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 395 hits
Sudah lama tak dengar cerita mengenai penyanyi Tasha Manshahar Baru baru ini perkongsian Tasha menjadi perhatian ramai memuat naik video suaminya Fahrur Raqib sedang mencuci pinggan mangkuk Bagaimanapun Tasha mengakui berasa serba salah mel...
Salah 1 Cara Scammer Menipu Kalau Nampak Macam Ni Block Je No Scammer Tu

Salah 1 Cara Scammer Menipu Kalau Nampak Macam Ni Block Je No Scammer Tu

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 582 hits
Mangsa ni dah rugi lebih kurang RM3k Iza share supaya lepas ni jika ada yg jumpa taktik macam ni boleh abaikan jangan percaya Iza selalu update di fb page boleh follow iza di page
Polis Terima 8 Laporan Salah Laku Seks Pendakwah Selebriti

Polis Terima 8 Laporan Salah Laku Seks Pendakwah Selebriti

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 308 hits
Polis terima 8 laporan salah laku seks pendakwah selebriti Dikemas kini 14 minit yang lalu Diterbitkan pada 6 Dec 2020 3 46PM
Hiburan Yang Salah Tetap Salah Hafiz Hamidun Akui Bertemu Da I Syed Malam Sebelum Pendakwah Itu Ditahan

Hiburan Yang Salah Tetap Salah Hafiz Hamidun Akui Bertemu Da I Syed Malam Sebelum Pendakwah Itu Ditahan

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 436 hits
Mendedahkan dirinya bertemu dengan Da i Syed pada malam sebelum pendakwah selebriti itu ditahan polis penyanyi dan komposer Hafiz Hamidun akui pertemuan itu bertujuan untuk meminta nasihat dan pandangan Katanya beliau amat bersimpati kepada...
Ternyata Pria Nikahi 2 Wanita Sekaligus Bukan Orang Sembarangan Salah Satu Anggota Banser Juga

Ternyata Pria Nikahi 2 Wanita Sekaligus Bukan Orang Sembarangan Salah Satu Anggota Banser Juga

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 403 hits
Beberapa waktu yang lalu publik dihebohkan dengan resepsi pernikahan viral yang cukup unik Sebab jika biasanya pernikahan merupakan ikatan antara dua orang saja namun pernikahan tersebut justru melibatkan dua orang wanita cantik dan satu pr...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order