Fakta Kesan Buruk Seumur Hidup Pesakit Covid 19 Yang Sembuh


Dalam kita bersedih melihat ada kes-kes kematian terbaharu dilaporkan akibat Covid-19, hati turut berasa lega angka kematian di negara kita berada pada tahap peratusan yang rendah berbanding negara yang terjejas teruk.


Kisah-kisah individu yang terselamat dan kembali pulih daripada jangkitan wabak Covid-19 semakin kerap dikongsikan dalam siaran media.

Wajah-wajah gembira yang dipaparkan menunjukkan wabak ini merupakan sesuatu yang mampu kita lawan.

Walaupun begitu, kisah-kisah tentang individu bekas pesakit wabak SARS pada tahun 2003 kerap menghantui, kerana kesan jangka panjang jangkitan pada mereka sebenarnya agak sukar untuk ditangani.

Pernahkah anda tertanya-tanya, adakah wujud kesan kerosakan jangka panjang melibatkan pesakit Covid-19?

Jika kes Covid-10 dan SARS 2003 serupa, kemungkinan itu tetap ada.

Pengajaran daripada China

Pada tahun 2003, seluruh dunia terpaksa berhadapan dengan wabak SARS, sejenis serangan virus novel yang belum pernah dilalui sebelum itu.

Beberapa negara terjejas teruk dan sudah tentulah China, negara di mana jangkitan bermula menjadi salah satu negara paling terkesan.

Kesemua pesakit SARS termasuklah pesakit Covid-19, boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan tahap jangkitan: sederhana (mild), di mana pesakit hanya mengalami simptom yang ringan dan tidak berisiko tinggi, kedua, kritikal dan berjaya pulih serta yang terakhir, kritikal dan membawa kepada kematian.

Bagi individu yang mempunyai tahap simptom kritikal dan bernasib baik dapat pulih, tahap jangkitan pada mereka serta kesan rawatan yang mereka terima, membawa kepada beberapa komplikasi besar.

Hasil penelitian terhadap semua pesakit kritikal SARS yang selamat, terdapat 3 kesan jangka masa panjang yang akan berlaku pada pesakit bergantung kepada tahap jangkitan mereka.

Yang pertama sudah pastilah pada tahap kesihatan mental, kerana kajian menunjukkan 50% daripada kesemua pesakit SARS yang pulih menampakkan kesan trauma kebimbangan dan 20% lagi menampakkan petanda mereka sentiasa hidup dalam ketakutan selepas itu.

Ramai bekas pesakit SARS tidak mampu meneruskan hidup seperti biasa disebabkan oleh kesan ubat-ubatan yang perlu mereka ambil, menyebabkan mereka mengalami masalah hilang ingatan, tidak boleh fokus dan menghadapi kemurungan.

Sudah direkodkan beberapa kali cubaan membunuh diri berlaku melibatkan bekas pesakit SARS yang pulih, tetapi gagal mengembalikan hidup seperti sebelumnya.

Selain kesan ubatan itu sendiri, situasi ini diburukkan lagi oleh beberapa faktor antaranya masalah kewangan, hilang pekerjaan atau mula disisihkan masyarakat.

Rosak tulang pinggul akibat kesan ubat-ubatan

Bagi majoriti bekas pesakit SARS 2003 di China, kesan ubat-ubatan berbentuk steroid yang mereka ambil menyebabkan wujud kondisi yang dinamakan dalam bidang perubatan sebagai osteonecrosis.

Osteonecrosis merupakan keadaan di mana berlakunya kekurangan bekalan darah ke dalam tulang, sehingga mampu menyebabkan trauma pada bahagian yang terjejas.

Bekas pesakit SARS berhadapan dengan keadaan yang digelar sebagai 'femoral head avascular necrosis' atau AVN di mana tulang pinggul mereka mengalami masalah, sehingga ada yang perlu menjalani pembedahan bagi membaiki tulang tersebut.

Kajian yang dilaporkan pada tahun 2020 melibatkan pesakit jangkitan tahun 2003, menunjukkan kesan pereputan tulang itu akan berkurangan secara sendiri dalam tempoh 2 tahun terawal bagi majoriti pesakit namun masih lagi terkesan walaupun selepas 10 tahun pengambilan steroid.

Individu yang terjejas teruk akibat AVN dianggarkan peratusannya seramai 17.5% daripada kesemua bekas pesakit SARS.

Mereka akan mengalami masalah pergerakan terhad di bahagian pinggul serta mula mengalami masalah arthritis. Dalam sesetengah kes, hanya selepas 15 tahun barulah kesan itu akan mula beransur-ansur hilang.

Kesan jangka panjang pada paru-paru

Bagi bekas pesakit SARS yang dilaporkan sembuh daripada jangkitan, selain daripada AVN yang disebabkan oleh kesan ubat-ubatan, pesakit juga berisiko mempunyai keadaan kerosakan pada paru-paru yang diistilahkan sebagai 'induced pulmonary fibrosis' atau 'fibrosis pulmonari teraruh'; khasnya bekas pesakit yang sudah berusia lanjut 70 tahun ke atas.

Ini disebabkan oleh kesan jangkitan virus SARS itu sendiri yang menyerang paru-paru.

Kebanyakan kes berlakunya fibrosis pada bekas pesakit SARS, melibatkan pesakit yang mengalami jangkitan 6 ke 8 minggu pada tahap kritikal sebelum tubuh mula melalui fasa penyembuhan.

Dalam fasa terakhir jangkitan virus, tisu-tisu pulmonari darah akan bertukar menjadi tisu-tisu fibrotic (tisu yang mempunyai kesan parut) serta menyebabkan pembentukan lebihan kolagen dalam paru-paru.

Ini menyebabkan wujud kondisi dalam dinding paru-paru khasnya kawasan alveoli yang tidak lagi sekata kerataan dindingnya.

Kajian yang dijalankan melibatkan 97 orang bekas pesakit SARS di Hong Kong pada tahun 2005 menunjukkan 27.8% pesakit mempunyai masalah pada bahagian paru-paru, sama ada dalam bentuk lebih ringan ataupun pada tahap fibrosis.

Bekas pesakit SARS akan berhadapan dengan situasi ini dalam tahap tertinggi selama 6 bulan pertama mereka menjalani rawatan susulan, sebelum keadaan paru-paru mereka akan menjadi lebih baik, 2 tahun selepas itu.

Apa yang melegakan, peluang untuk bekas pesakit yang mengalami kondisi fibrosis untuk sembuh agak tinggi.

63% dilaporkan sembuh sepenuhnya, 34% mengalami penurunan pada tahap kemampuan paru-paru yang tidak berbahaya dan hanya 3% mengalami masalah pernafasan yang bersifat kekal selepas 15 tahun dijangkiti virus SARS.

Bagaimana dengan Covid-19?

Gambaran awal yang telah diketahui tentang kesan SARS yang terjadi pada tahun 2003 banyak membantu kita mengenalpasti kesan jangka panjang Covid-19 yang sedang melanda.

Adakah Covid-19 bakal menampakkan kesan jangka panjang serupa?

Petunjuk awal setakat ini memberikan kita idea yang agak menakutkan; walaupun virus SARS-CoV-1 penyebab SARS 2003 dan SARS-CoV-2 penyebab Covid-19 datang daripada jenis virus yang hampir serupa, kesan virus Covid-19 diramal agak berbeza kerosakannya pada tubuh bekas pesakitnya.

Seandainya SARS menyebabkan fibrosis, AVN dan masalah mental pada pesakitnya, Covid-19 setakat ini dikatakan turut sama mampu mengakibatkan ketiga-tiganya dengan tambahan beberapa kerosakan baharu yang berbeza.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:
China, AS Dan Kanada Dalang Covid-19?Bagaimana Virus Covid-19 Menyerang Sistem Dalam Badan Yang Menyebabkan Kerosakan Teruk?
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/05/kesan-buruk-pesakit-covid-19-setelah-sembuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pesakit Covid 19 Yang Sembuh Discaj Perlu Kuarantin Di Rumah Selama 14 Hari Kkm

Pesakit Covid 19 Yang Sembuh Discaj Perlu Kuarantin Di Rumah Selama 14 Hari Kkm

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 278 hits
Putrajaya 18 Mei Pesakit COVID 19 yang telah sembuh perlu dikuarantin di rumah selama 14 hari kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Pesakit yang telah sembuh bila dikesan negatif kita akan discaj pesakit tersebut Tapi ...
Covid 19 Pesakit Kritikal Tahap 5 Sembuh Di Hospital Tawau

Covid 19 Pesakit Kritikal Tahap 5 Sembuh Di Hospital Tawau

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 322 hits
Sejarah tercipta di Hospital Tawau apabila pesakit COVID 19 kritikal telah sembuh dan dibenarkan discaj dari Hospital Tawau Pakcik Berjaya Lawan Covid 19 Diraikan Frontliner Sebelum Pulang Tiada apa dapat menggembirakan hati barisan hadapan...
Semua Pesakit Covid 19 Di Perak Telah Sembuh Sepenuhnya

Semua Pesakit Covid 19 Di Perak Telah Sembuh Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 227 hits
Semua 246 pesakit yang disahkan positif koronavirus dan di rawat di hospital di negeri ini sembuh sepenuhnya dan sudah dibenarkan pulang Menteri Besar Perak Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata perkara itu dimaklumkan oleh Pengarah Kesihat...
Cek Fakta Disinformasi Paru Paru Pasien Covid 19 Yang Sembuh Tetap Rusak

Cek Fakta Disinformasi Paru Paru Pasien Covid 19 Yang Sembuh Tetap Rusak

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 199 hits
Klaim paru paru pasien Covid 19 yang sudah sembuh akan tetap rusak salah Sangla Institute memberikan klarifikasi terkait unggahan berisi pernyataan Prof Dr Zhong Nan Shan tidak valid karena tidak didukung oleh data ilmiah yang jelas
50 Persen Pasien Covid 19 Di Ciamis Sembuh

50 Persen Pasien Covid 19 Di Ciamis Sembuh

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 166 hits
Namun di luar itu juga ia menyebut bahwa bisa jadi pasien sudah sembuh namun pemeriksaannya masih mendeteksi fragmen fragmen sehingga kemudian menunjukkan hasil swab positif
Belum Ada Vaksin Covid 19 Gugas Nasional Perkenalkan Gaya Hidup Normal Yang Baru

Belum Ada Vaksin Covid 19 Gugas Nasional Perkenalkan Gaya Hidup Normal Yang Baru

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 255 hits
Gaya hidup baru imbuh Yurianto adalah dengan mendisiplinkan protokol kesehatan seperti rajin mencuci tangan pakai sabun di air mengalir mengenakan masker menjaga jarak aman dan menghindari kerumunan
Covid 19 Sembuh Selepas Koma 45 Hari

Covid 19 Sembuh Selepas Koma 45 Hari

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 276 hits
COVID 19 Sembuh selepas koma 45 hariKUALA LUMPUR Seorang rakyat Malaysia yang koma selama 45 hari akibat COVID 19 dan dirawat di Hospital Houssay Argentina disahkan pulih pada 1 Mei lalu Mohd Zaidy Abdul Rahman 43 dirawat di hospital itu se...
193 Pasien Covid 19 Di Kota Bekasi Dinyatakan Sembuh

193 Pasien Covid 19 Di Kota Bekasi Dinyatakan Sembuh

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 276 hits
Rahmat Effenti menyebut ada tujuh kelurahan di Bekasi Kota yang dilaporkan nol temuan Covid 19 Yakni Kelurahan Harapan Jaya Kelurahan Cimuning Kelurahan Jatirangga Kelurahan Jatiranggon Kelurahan Bantargebang Kelurahan Ciketing Udik dan Kel...
Doktor Frontliner New York Bunuh Diri Stress Tangani Pesakit Covid 19

Doktor Frontliner New York Bunuh Diri Stress Tangani Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 423 hits
Doktor Frontliner New York Bunuh Diri Stress Tangani Pesakit COVID 19Dr Lorna M Breen bekerja sebagai pengarah perubatan di jabatan kecemasan Hospital NewYork Presbyterian Allen tinggal bersama keluarganya di Charlottesville Virginia ditemu...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord