Empower Ecer Umt Bantu Pelajar Terjejas Banjir



KUALA TERENGGANU, 11 Disember - 'Empower ECER' di bawah pengurusan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) Jaya Holding telah mengambil beberapa langkah proaktif bagi meringankan beban pelajarnya yang terjejas banjir.

Gelombang pertama yang melanda Terengganu baru-baru ini telah memberi kesan yang sangat mendalam kepada sekitar 48 buah keluarga pelajar terutamanya di daerah Setiu dan Hulu Besut.

Pegawai 'Empower ECER' Setiu (Bahagian Pembangunan Modal Insan ECERDC), Ahmad Syakirudin Mohamad berkata, antara kawasan yang paling teruk terjejas di daerah Setiu adalah penempatan pelajar di Sungai Tong, Kampung Kasar, Langkap, Pelong, Kampung Buluh, Kampung Ulu Seladang dan Kampung Besut.

Manakala kawasan Telaga Nibong, Durian Telur dan Pasir Akar yang terletak di dalam daerah Besut merupakan kawasan dengan bilangan pelajar Empower ECER paling ramai terjejas akibat bencana tersebut.

“Kita telah mengambil inisiatif untuk menghulurkan sedikit sumbangan berupa barangan keperluan bertujuan meringankan sedikit beban keluarga pelajar terlibat.

“Semasa lawatan dilakukan kebanyakan keluarga baru sahaja pulang daripada Pusat Pemindahan Sementara di kawasan masing-masing dan operasi pembersihan rumah yang dipenuhi lumpur sedang dijalankan,” katanya ketika dihubungi media hari ini.


Mengulas lanjut, program seumpama ini merupakan salah satu khidmat komuniti yang menjadi teras kepada program 'Empower ECER'.

“Ia bukan sahaja dapat membantu keluarga yang memerlukan namun secara tidak langsung ianya sebagai tanda sokongan pihak 'Empower ECER' dalam usaha untuk bersama-sama menyelamai kepayahan mereka dalam menghadapi bencana yang tidak dijangka ini.

“Selain itu ia juga berjaya mendekatkan lagi hubungan pihak ECERDC dengan masyarakat setempat,” katanya.

Program 'Empower ECER' merupakan inisiatif serampang dua mata di bawah program pembangunan modal insan yang dilancarkan oleh ECERDC pada tahun 2010.

“Ia mengandungi dua cabang utama iaitu Program Latihan Akademik yang menyasarkan para pelajar berprestasi lemah dan sederhana dari keluarga berpendapatan rendah.

“Mereka akan menduduki peperiksaan awam utama di Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) dan juga Program Latihan Kemahiran dan Keusahawanan menyasarkan golongan belia dan dewasa yang berpendapatan rendah serta kurang bernasib baik,” tambah beliau.

Sumber: teganukita.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/12/empower-ecer-umt-bantu-pelajar-terjejas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mpkk Felda Tenang Turut Bantu Mangsa Banjir

Mpkk Felda Tenang Turut Bantu Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 306 hits
Oleh Norekwan MamatBESUT 29 November Ahli Jawatankuasa Majlis Pengurusan Komuniti Kampung Felda Tenang turut membantu pihak Bomba dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia serta polisdalam menguruskan mangsa banjir di kawasan tersebut Timbalanny...
Pemuda Turun Padang Bantu Mangsa Banjir Besut

Pemuda Turun Padang Bantu Mangsa Banjir Besut

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 427 hits
Oleh Saifullah Jusoh BESUT Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu telah turun padang membantu mangsa yang terlibat dengan musibah banjir di DUN Hulu Besut Ketuanya Ustaz Nasir Razak berkata antara bantuan disalurkan berbentuk makanan dan penyem...
Ikan Lumba Lumba Diselamatkan Sekumpulan Pelajar Umt Ditemui Mati

Ikan Lumba Lumba Diselamatkan Sekumpulan Pelajar Umt Ditemui Mati

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 377 hits
Seorang remaja lelaki berusia 14 tahun merupakan individu pertama yang menjumpai bangkai ikan lumba lumba yang mati terdampar dan ianya adalah ikan lumba lumba yang sama diselamatkan sekumpulan pelajar UMT di Pantai Tanjung Gelam Kuala Neru...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan