Elak Campur Tangan Politik Dalam Pentadbiran Pdrm


ADA baiknya juga pendedahan penjawat awam seperti bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador mengenai campur tangan politik dalam urusan pentadbiran Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Sekiranya perkara ini tidak didedahkan oleh beliau, sudah pasti sehingga kini kita tidak sedar kepincangan dan salah guna kuasa dalam pentadbiran awam yang selama ini dikawal umpama remote control.

Malah beliau menyifatkan Suruhanjaya Pasukan Polis (SPP) yang dipengerusikan Menteri Dalam Negeri dicemari ‘unsur politik’. Ini kerana menurut beliau, seorang menteri tidak sepatutnya campur tangan dalam pengurusan polis dan amalan itu harus dielakkan.

Pihak yang berkuasa boleh menggunakan kuasanya dalam menentukan hala tuju sesuatu agensi tetapi perlulah secara limitasi dan menghormati keputusan yang dibuat oleh sesuatu agensi.

Bagi mereka yang bekerja di sektor awam pastinya memahami tentang pengaruh politik yang mendominasi pekerja mahupun ketua jabatan.

Atas dasarlah itulah saya bersetuju bahawa sesetengah lantikan politik dalam perkhidmatan awam hanya menjurus ke arah suara veto sahaja dan sepatutnya kuasa ini diberikan kepada orang luar yang bebas dan tidak terikat dengan sebarang kuasa politik.

Sikap campur tangan orang politik yang berlebihan dan keterlaluan khususnya dalam perkhidmatan awam menjadi satu budaya tidak sihat dan dalam jangka masa panjang boleh membawa kepada kronisme serta mengganggu dasar sesuatu agensi tersebut.

Kadangkala pelaksanaan sesuatu dasar dipengaruhi oleh cakap-cakap atau arahan politik yang akhirnya matlamat asal sesuatu projek itu berubah mengikut kehendak orang politik.

Natijahnya, banyak pembuat keputusan akan dipersoal dan kewibawaan ketua jabatan tidak lagi dipandang tinggi serta dihormati.

Maka, segala keputusan di peringkat bawahan tidak dapat dimuktamadkan apabila terdapat campur tangan orang politik yang mempunyai matlamat tersirat.

Oleh sebab itulah, apabila pekerja itu bersara, kedengaran banyak cerita yang tidak baik membabitkan sesuatu agensi kerajaan dan mereka sewaktu berkhidmat tidak berani bersuara kerana terikat dengan peraturan dan kuasa politik.

Oleh: ABDUL HAMID
         Temerloh, Pahang

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/05/elak-campur-tangan-politik-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Campur Tangan Politik Dalam Pdrm Berlaku Semenjak Dari Dulu Lagi

Campur Tangan Politik Dalam Pdrm Berlaku Semenjak Dari Dulu Lagi

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 280 hits
Kluster anti Muhyiddin cuba memberi gambaran bahawa semenjak satu tahun kebelakangan ini ada campur tangan politik di dalam urusan PDRM Ini satu tuduhan yang mengarut Dari dulu lagi sudah ada campur tangan politik di dalam urusan PDRM Dan 4...
Umno Gesa Tubuhkan Rci Siasat Kes Campur Tangan Politik Dalam Institusi Penting Negara

Umno Gesa Tubuhkan Rci Siasat Kes Campur Tangan Politik Dalam Institusi Penting Negara

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 268 hits
KUALA LUMPUR UMNO menggesa kerajaan menyegerakan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja terhadap pendedahan bekas Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas dan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zah...
Keganasan Israel Anifah Gesa Majlis Keselamatan Pbb Campur Tangan

Keganasan Israel Anifah Gesa Majlis Keselamatan Pbb Campur Tangan

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 277 hits
MALAYSIAKINI Masyarakat antarabangsa tidak boleh berdiam diri dengan membiarkan kekejaman yang dilakukan Israel terhadap rakyat Palestin kata bekas menteri luar Anifah Aman Dalam satu kenyataan hari ini Anifah meminta Majlis Keselamatan Per...
Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 446 hits
HAMZAH RIE NADS Anwar pernah meminta bapanya memulangkan kembali pemberian tanah beribu ekar di Sabah kerana tidak mahu pemberian tanah tersebut kerana beliau ketika itu berjawatan Timbalan Perdana Menteri Anwar tidak mahu amalan kronisme m...
Pdrm Bukan Tunggangan Politik

Pdrm Bukan Tunggangan Politik

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 245 hits
SIDANG akhbar bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador baru baru ini mendedahkan kononnya wujud intimidasi keras dilakukan oleh ahli politik Malah beliau dengan berani menamakan menteri yang cuba mengatur turun naik pangkat perjaw...
Apa Salahnya Beri Pandelela Gelaran Datuk Soal Ahli Politik

Apa Salahnya Beri Pandelela Gelaran Datuk Soal Ahli Politik

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 272 hits
Ketua Pemuda DAP Stampin Abdul Aziz Isa berkata Pandelela Rinong yang meraih pingat emas di kejohanan bertaraf dunia baru baru ini tidak terlalu muda untuk mendapat gelaran Datuk PETALING JAYA Beberapa ahli politik pembangkang berkata tiada...
Kutbah Politik Tapi Sebut Bangsa Itu Ini Dan Bukan Kah Itu Politik Namanya

Kutbah Politik Tapi Sebut Bangsa Itu Ini Dan Bukan Kah Itu Politik Namanya

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 219 hits
Mufti Pahang nafi khutbah Jumaat berbaur politik dakwa DAP nak jadikan Msia republik May 7 2021 PETALING JAYA Mufti Pahang Abdul Rahman Osman menggunakan khutbah Jumaat bagi menggesa penganut Islam memastikan Malaysia terus kekal diperintah...
Kolum Falsafah Dan Propaganda Dalam Politik

Kolum Falsafah Dan Propaganda Dalam Politik

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 271 hits
May 10 2021 Antara komen bekas Timbalan Perdana Menteri tentang situasi politik tanahair masa kini ialah ahli politik tidak mempunyai falsafah Dalam pemikiran dan tindakan mereka hanya soal kuasa dan berkuasa Pensyarah Sains Politik UKM Dr ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya