E Bazar Sistem Bazar Ramadan Online


e-BAZAR : SISTEM BAZAR RAMADAN ONLINE


Sudah ramai usahawan dan majlis penbandaran tempatan yang telah mengambil inisiatif mewujudkan e-bazar bagi membantu peniaga kecil di seluruh negara menjual produk mereka sepanjang Ramadan nanti.
Usaha ini bertujuan meringankan beban peniaga kecil susulan keputusan kerajaan negeri membatalkan bazar Ramadan tahun ini. e-bazar dikenali sebagai ‘Bazar Ramadan Online  diwujudkan untuk menghubungkan peniaga dengan pelanggan secara dalam talian.
APA ITU e-BAZAR?

Satu platform perniagaan yang diwujudkan untuk melaksanakan urusan jual beli secara atas talian pada bulan Ramadan bagi mengantikan platform fizikal yang sedia ada ekoran penularan wabak Covid-19 di Malaysia.
CONTOH APLIKASI YANG BOLEH DIGUNAKAN e-BAZAR SISTEM BAZAR RAMADAN ONLINE
Telegram Wassup Facebook /Facebook Group Website/ Minisite CONTOH PRODUK YANG SESUAI DIJUAL DI e-BAZAR (SISTEM BAZAR RAMADAN ONLINE)
kuih muih makanan bermasak minuman CONTOH INISIATIF PERSATUAN/INDIVIDU YANG MEMBANGUNKAN e-BAZAR(SISTEM BAZAR RAMADAN ONLINE)
1.Gabungan Persatuan-Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Melayu Malaysia (GPPPKMM) akan membangunkan platform e-bazar Ramadan kepada ahlinya bagi memberi peluang mereka berniaga dalam talian sebagai persediaan susulan penularan wabak coronavirus (COVID-19).
Sebuah laman web akan dibangunkan bagi proses jual beli melalui e-bazar Ramadan itu yang mempunyai rangkaian dengan syarikat logistik.
2. Usaha secara persendirian turut dilaksanakan oleh peniaga di sesuatu kawasan dengan mewujudkan rangkaian e-bazar melalui laman sosial Facebook dan WhatsApp
DATA BERKAITAN BAZAR RAMADAN
1.Beberapa negeri antaranya Kedah, Selangor, Negeri Sembilan, Kelantan, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sendiri mengambil inisiatif membatalkan operasi bazar Ramadan bagi mengekang penularan wabak COVID-19.
 
2.Secara keseluruhan lebih 100,000 peniaga bazaar di seluruh negara terjejas ekoran wabak COVID-19 kerana tidak dapat menjalankan perniagaan dengan kehilangan pendapatan dijangka membabitkan sekurang-kurangnya RM50 juta.
 
PANDUAN BERNIAGA e-BAZAR(SISTEM BAZAR RAMADAN ONLINE)
Berikut adalah panduan untuk peniaga bazar Ramadan memulakan proses mendigitalkan perniagaan masing-masing.
PANDUAN 1: JENAMA PRODUK SECARA DIGITAL  
Jika masih tiada jenama, pastikan peniaga bazar Ramadan mula mereka cipta jenama supaya mereka lebih mudah dikenali dalam dunia digital.
Komponen seperti domain website dan nama pengguna media sosial adalah amat penting dalam menguatkan jenama masing-masing.
Contohnya, kalau mereka berniaga ayam bakar, pastikan ia mempunyai jenama seperti ayam bakar “Pak Cik Ali  Panas” dan membina laman web dengan nama seperti “www.pakabupanas.com”.
PANDUAN 2: BELAJAR KONSEP e-DAGANG
E-dagang sangat penting untuk memastikan jualan dapat diselesaikan secara dalam talian.Komponen-komponen penting seperti gambar, diskripsi produk, harga, penghantaran dan sebagainya wajib dipelajari oleh peniaga bazar Ramadan.
E-dagang juga memastikan peniaga bazar Ramadan boleh terus menjual dan mempromosi produk masing-masing terus kepada pelanggan.Peniaga bazar Ramadan boleh menggunakan pelbagai platform e-dagang sama ada percuma mahupun yang berbayar.
PANDUAN 3:BANGUNKAN PAYMENT GATEWAY
Payment Gateway atau gerbang bayaran sangat penting terutamanya apabila pelanggan sudah berminat untuk membeli produk yang ditawarkan di laman web masing-masing dan sudah mahu membuat pembayaran.
PANDUAN 4: KHIDMAT PENGHANTARAN
Rakan penghantaran tempatan ada banyak di seluruh Malaysia, antaranya Delyva, Getrunner, Pos Malaysia, dan GD Express.Sekiranya jualan peniaga bazar Ramadan adalah makanan basah, maka mereka perlu tahu memilih sistem penghantaran yang menggunakan motosikal sesuai dengan kawasan masing-masing.
 
Sekiranya pula peniaga bazar Ramadan menjual barang-barang kering atau sudah siap seperti baju Melayu, sampin, baju kurung, tudung, songkok dan sebagainya mereka perlu kenal sistem penghantaran seperti Pos Malaysia, GD Express dan pelbagai lagi sistem penghantaran tempatan yang lain.
Dengan adanya system penghantaran ini pastinya memudahkan peniaga bazar Ramadan menghantar produk kepada pelanggan masing-masing.
PANDUAN 5: MAKSIMUMKAN MEDIA SOSIAL
Antara sosial media sosial yang popular adalah seperti Facebook, Facebook Page WhatsApp, Telegram, Instagram dan pelbagai lagi media sosial yang mungkin sudah sering digunakan oleh peniaga bazar Ramadan.
Peniaga bazar Ramadan perlu belajar bagaimana untuk mempromosi dan membuat iklan sama ada secara percuma atau berbayar dengan menggunakan teknik copywriting iklan yang baik dan menarik perhatian bakal pembeli.
Isi kandungan sosial media sangat penting dalam memastikan semua kandungan tersebut menarik perhatian pembaca untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk masing-masing sepanjang bulan Ramadan.Pastikan isi kandungan Media Sosial tersebut berbentuk sosial dan bukanlah terlalu berbentuk perniagaan atau jualan sahaja.
 
 
The post e-BAZAR : SISTEM BAZAR RAMADAN ONLINE appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/e-bazar-sistem-bazar-ramadan-online.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Terengganu Wujud Bazar Ramadan Online

Covid 19 Terengganu Wujud Bazar Ramadan Online

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 185 hits
KUALA TERENGGANU 30 Mac Kerajaan negeri melalui Yayasan Pembangunan Usahawan Negeri Terengganu akan menyediakan satu platform perniagaan online atau secara atas talian kepada peniaga Bazar Ramadan tahun ini Pengerusi Jawatankuasa Sumber Man...
30 Link E Bazar Ramadan Online Di Kl Selangor Anda Boleh Follow Puasa Ini

30 Link E Bazar Ramadan Online Di Kl Selangor Anda Boleh Follow Puasa Ini

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 622 hits
Disebabkan perintah kawalan pergerakan yang masih berjalan sehingga menjelang ramadan selepas pengumuman PM kita di hari ke sepuluh PKP kedua dan hampir seluruh negeri di Malaysia membuat keputusan untuk membatalkan penganjuran bazar ramada...
Perlu Pandangan Kkm Mengenai Bazar Ramadan Ismail Sabri

Perlu Pandangan Kkm Mengenai Bazar Ramadan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 190 hits
Keputusan sama ada bazar Ramadan akan diteruskan atau sebaliknya bergantung kepada pandangan Kementerian Kesihatan dan situasi semasa COVID 19 di negara ini kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Beliau yang juga Menteri Pertahan...
Kkm Pastikan Crowd Control Di Bazar Ramadan

Kkm Pastikan Crowd Control Di Bazar Ramadan

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 217 hits
Prosedur pengurusan bazar Ramadan di WP tahun ini akan dipertingkat bagi mengelak orang ramai bersesak di gerai jualan PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan Malaysia menegaskan sebarang penganjuran Bazar Ramadan tahun ini mestilah perlu memastika...
Tiada Bazar Ramadan Sepanjang Pkp Kata Ismail Sabri

Tiada Bazar Ramadan Sepanjang Pkp Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 186 hits
KERAJAAN memutuskan tidak akan ada bazar Ramadan sepanjang perintah kawalan pergerakan berjalan kata Menteri Kanan Ismail Sabri Tetapi sekiranya PKP sudah ditarik balik ketika Ramadan bermula satu prosedur operasi standard akan dikeluarka
Dilema Anjur Bazar Ramadan

Dilema Anjur Bazar Ramadan

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 222 hits
TARIKH 1 Ramadan menandakan bermulanya puasa yang jatuh pada tarikh 24 April ini Selain umat Islam mula menunaikan rukun Islam ketibaannya dinantikan penduduk Malaysia tanpa mengira bangsa serta agama susulan tarikan bazar Ramadan diadakan ...
Semua Bazar Ramadan Tidak Dibenarkan Sepanjang Tempoh Pkp Menteri Pertahanan

Semua Bazar Ramadan Tidak Dibenarkan Sepanjang Tempoh Pkp Menteri Pertahanan

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 539 hits
Putrajaya 3 April Menteri Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebentar tadi memaklumkan semua aktiviti bazar Ramadan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan tidak dibenarkan Mesyuarat pagi tadi memutuskan bahawa selagi PKP dilaks...
Ramadan Bazaars In Selangor Cancelled Mb Moots Online Sales

Ramadan Bazaars In Selangor Cancelled Mb Moots Online Sales

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 210 hits
The Selangor government has decided to cancel Ramadan bazaars until the Health Ministry and Health Department says otherwise Selangor Menteri Besar Amirudin Shari however is confident that traders can shift their businesses online to create...
2 States In Malaysia Have Cancelled Ramadan Bazaars And Are Considering Online Options

2 States In Malaysia Have Cancelled Ramadan Bazaars And Are Considering Online Options

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 205 hits
Imagine having nasi kerabu and ayam percik delivered to your doorstep small Cover image via Harian Metro small Last Thursday 26 March Negeri Sembilan became the first state to cancel Ramadan bazaars Negeri Sembilan Menteri Besar Datuk Seri ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City