Dr Mahathir Saya Tidak Pernah Mimpi Lihat Putrajaya Berusia 25 Tahun


Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak pernah bermimpi untuk menyaksikan Putrajaya mencecah usia 25 tahun pada 2020, selepas melancarkan pusat pentadbiran Persekutuan itu pada 29 Ogos 1995.
Berucap pada majlis pelancaran sambutan Jubli Perak Putrajaya dan majlis penutup Festival Light and Motion Putrajaya (LAMPU) 2019 pada ambang tahun baharu 2020 malam ini, Dr Mahathir berkata hasil kerjasama, perpaduan dan keamanan yang dikecapi, Putrajaya kini membangun sebagai sebuah ibu kota pentadbiran yang gilang-gemilang.
Loading… “Saya amat gembira kerana dapat juga melihat Putrajaya ini berumur 25 tahun. Sayangilah Putrajaya dan sayangilah Malaysia negara kita bersama,” kata perdana menteri yang berusia 94 tahun itu.
Foto oleh Astro Awani Pada majlis itu, Dr Mahathir menyempurnakan gimik pelancaran sambutan Jubli Perak Putrajaya dengan meletakkan tangan di ‘launching pad’ diikuti dengan pelancaran logo rasmi sambutan itu disertai dengan percikan bunga api dari Istana Kehakiman.
Logo sambutan jubli perak Putrajaya itu hasil ciptaan Mohd Zaidi Abdullah dari Cyberjaya yang memenangi pertandingan anjuran Perbadanan Putrajaya (PPj) yang telah menerima 62 penyertaan.
Sementara itu, Presiden PPj Datuk Dr Aminuddin Hassim ketika ditemui Bernama berkata Putrajaya akan menjadi tuan rumah kepada lebih 200 acara peringkat kebangsaan dan bertaraf antarabangsa sepanjang 2020.
Daripada jumlah itu, katanya, kira-kira 30 peratus acara berteraskan kepada sambutan jubli perak Putrajaya, dengan kemuncak sambutan diadakan pada Ogos.
Beliau berkata sembilan acara menarik dirancang pada Ogos, dengan acara kemuncak sambutan ulang tahun ke-25 akan diadakan pada 29 Ogos.
Pada 29 Ogos itu, Dr Mahathir akan mengeluarkan dan membuka kapsul masa yang ditanamnya sendiri di Taman Putra Perdana, Presint 1 ketika beliau melancarkan Putrajaya pada 29 Ogos 1995, semasa menjadi Perdana Menteri keempat, katanya.
“Kapsul masa itu antara lain mengandungi beberapa dokumen penting tentang sejarah dan perkembangan Putrajaya termasuk dokumen berkenaan Akta Perbadanan Putrajaya 1995 [Akta 536] tentang penubuhan Putrajaya,” katanya.
Pada sebelah malamnya pula, sambutan diteruskan dengan persembahan orkestra dan pertunjukan bunga api di tepi tasik di Putrajaya.
Difahamkan, pada 29 Ogos itu juga kapsul masa baharu akan ditanam untuk dibuka semula pada sambutan jubli emas Putrajaya.
Dr Mahathir kembali menerajui kerajaan sebagai Perdana Menteri ketujuh selepas Pakatan Harapan pimpinannya memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 pada Mei 2018.
Aminuddin berkata Putrajaya menerima purata antara lima dan enam juta pengunjung setiap tahun, antara lain kerana tarikan seni bina bangunan dan infrastruktur wilayah itu yang unik.
Putrajaya juga memiliki 13 taman hijau bertaraf dunia serta tasik buatan yang diiktiraf Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) sebagai satu daripada warisan dunia iaitu ‘World Eco-hydrological Site’ yang telah menjadi perhatian dunia.
–Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2020/01/dr-mahathir-saya-tidak-pernah-mimpi-lihat-putrajaya-berusia-25-tahun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Natal Di Gereja Berusia 300 Tahun Peninggalan Portugis

Natal Di Gereja Berusia 300 Tahun Peninggalan Portugis

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 184 hits
Untuk perayaan Natal gereja didekorasi dengan dominan warna merah Selain itu tampak juga hiasan Natal seperti pohon cemara lonceng lampu kelap kelip dan lain sebagainya
Temui Peti Misteri Yang Terkubur Berusia 160 Tahun

Temui Peti Misteri Yang Terkubur Berusia 160 Tahun

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 508 hits
Sepasang suami isteri mencari sebuah peti besi tua yang terkubur di dikawasan rumah mereka dan dianggarkan berusia sekitar 160 tahun Namun masalahnya hanya satu peti besi tersebut dikunci dan isi di dalamnya masih menjadi misteri David dan ...
Pelakon Berusia 10 Tahun Bercinta Ibu Bapa Enggan Campur Tangan

Pelakon Berusia 10 Tahun Bercinta Ibu Bapa Enggan Campur Tangan

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 591 hits
Tindakan pelakon cilik Duerra Mitilda yang kongsikan kisah cintanya dengan pelakon berusia 13 tahun Hezriq Shah mengundang rasa kurang senang di kalangan The post appeared first on
Hutan Tertua Berusia 386 Juta Tahun Ditemui Berhampiran New York

Hutan Tertua Berusia 386 Juta Tahun Ditemui Berhampiran New York

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 402 hits
NEW YORK Hutan tertua di dunia berusia 386 juta tahun telah ditemui berhampiran New York Fosil pokok yang dianggarkan mencecah ketinggian sehingga 20 meter membabitkan 15sm diameter itu ditemukan di bahagian bawah kuari di wilayah Catskill ...
Tokoh Politik Dari Dulu Hingga Kini Yang Pernah Dimanfaatkan Untuk Mengekalkan Kuasa Politik Oleh Tun Mahathir

Tokoh Politik Dari Dulu Hingga Kini Yang Pernah Dimanfaatkan Untuk Mengekalkan Kuasa Politik Oleh Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 443 hits
Bermula dengan Tun Musa Hitam Mahathir menyimpan Musa Hitam sebagai TPM kepadanya untuk menghalang kebangkitan Tengku Razeligh Oleh kerana Musa Hitam mula dilihat sebagai sosok yang bakal melawannya Mahathir mula bertelingkah dengan Musa Hi...
039 Youtuber 039 Berusia 8 Tahun Raih Pendapatan As 26 Juta Setahun

039 Youtuber 039 Berusia 8 Tahun Raih Pendapatan As 26 Juta Setahun

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 298 hits
YouTuber berusia 8 tahun raih pendapatan AS 26 juta setahun Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 19 Dec 2019 1 00P
Didedikasikan Bagi Sahabat Yang Berusia 58 Tahun Ke Atas

Didedikasikan Bagi Sahabat Yang Berusia 58 Tahun Ke Atas

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 182 hits
Kalau kita dapat hidup hingga 63 tahun itu maknanya hanya tinggal sekitar 5 tahun lagi Kerana pada hari yang tersisa ini ada waktu2nyer kita jatuh sakit Oleh karena hari yang tersisa tidak banyak lagi apalagi sewaktu kita meninggalkan dunia...
Nenek Berusia 104 Tahun Masih Kuat Lakukan Aktiviti Nelayan

Nenek Berusia 104 Tahun Masih Kuat Lakukan Aktiviti Nelayan

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 312 hits
Wah tak sangka nenek yang berusia 104 tahun masih aktif melakukan aktiviti nelayan tau Tak semua orang dapat buat macam ni Kita yang dah berumur 20 an pun dah merungut time buat kerja penat tu lah penat ni lah Korang tak rasa jealous ke den...
Viral Foto Anak Lelaki Berusia 2 Tahun Terus Pandangi Makam Ayah Ibunya Tak Mau Diajak Pulang

Viral Foto Anak Lelaki Berusia 2 Tahun Terus Pandangi Makam Ayah Ibunya Tak Mau Diajak Pulang

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 411 hits
Azuan Shamsudin berbagi cerita tentang seorang anak lelaki yang harus menjadi yatim piatu di usia masih sangat muda Azuan adalah kerabat dari anak bernama Muhammad Arfan Ziqri Orang tua Arfan meninggal dalam peristiwa kecelakaan yang terjad...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan