Doa Usaha Tawakal Hadapi Musibah




oleh Mohd Ajib Ismail
ORANG Mukmin itu apabila ditimpa musibah dalam kehidupannya, maka dia mengucapkan “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”
Amalan ini selaras dengan maksud firman Allah SWT di dalam al-Quran: “Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, ‘Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun.’ Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat daripada Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Surah al-Baqarah ayat 155-157).
Musibah adalah perkara yang tidak dapat diduga oleh manusia. Bagaimanapun, musibah juga adalah ujian dan lumrah dalam kehidupan.
Ia boleh datang pada bila-bila masa. Oleh itu, kita perlu sentiasa mempersiapkan diri untuk sebarang kemungkinan sekiranya didatangi musibah.
Musibah mungkin hadir dalam pelbagai bentuk seperti kehilangan, kematian, kecelakaan, kemalangan, kemusnahan, kesakitan, kesengsaraan, bencana alam atau wabak penyakit.
Sewaktu ditimpa musibah, beberapa perkara boleh dilakukan antaranya ialah dengan bersabar dan berdoa agar segala urusan dipermudahkan.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya hal itu sangat berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, (iaitu) orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Rabb mereka dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya.” (al-Baqarah: 45-46).
Sebagai Mukmin, kita dituntut memperbanyakkan doa agar diberikan kekuatan menghadapi sebarang jenis musibah dan ujian serta berdoa agar musibah yang datang boleh kita hadapi.
Beberapa doa yang diajar Rasulullah SAW agar dijauhkan daripada perkara memudaratkan sebagaimana diriwayatkan sebahagian sahabat Nabi SAW.
Antaranya: Daripada Uthman bin Affan berkata, aku mendengar Nabi SAW bersabda: Maksudnya: “Sesiapa yang membaca: Dengan nama Allah yang dengan nama-Nya, tidak ada satu pun yang dapat memberi kemudaratan di bumi mahupun di langit, Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” sebanyak tiga kali, maka dia tidak akan ditimpa bala yang datang secara tiba-tiba sehingga Subuh. Dan barang siapa yang membacanya ketika Subuh sebanyak tiga kali, maka dia tidak akan ditimpa bala yang datang secara tiba-tiba sehingga petang (malam).” Riwayat Abu Daud (No. 5088).
Di samping berdoa memohon pertolongan daripada Allah SWT, kita juga dituntut agar bermuhasabah punca sesuatu musibah itu melanda.
Justeru kita disarankan agar memperbanyakkan istighfar dan merenungi dosa-dosa yang pernah kita lakukan.
Musibah juga mungkin berlaku disebabkan perbuatan dan kealpaan manusia sendiri.
Oleh itu, kita hendaklah berusaha menjauhkan diri dari melakukan sebarang tindakan yang mengundang kerosakan dan kebinasaan.
Firman Allah SWT yang bermaksud “Telah timbul pelbagai kerosakan dan bala bencana di daratan dan di lautan dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)” Surah Ar-Rum (ayat 41).
Penulis adalah Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/01/29/doa-usaha-tawakal-hadapi-musibah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengetahui Langkah Langkah Pelaku Usaha Ahli Jualan Why Not

Mengetahui Langkah Langkah Pelaku Usaha Ahli Jualan Why Not

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 362 hits
Di artikel ini kami akan ulas seputar Reseller merupakan pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Jika Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan ingin punya income tambah...
Sharnaaz Tak Ada Usaha Berdamai Saya Dah Tawar Hati

Sharnaaz Tak Ada Usaha Berdamai Saya Dah Tawar Hati

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 378 hits
Umum mengetahui kemelut rumah tangga pasangan ini masih tiada kesudahan apabila Sharnaaz Ahmad enggan menceraikan isterinya Noor Nabila kerana mahu menyelamatkan rumah The post appeared first on
Rahasia Dahsyat Ahli Jualan Untuk Seorang Pelaku Usaha

Rahasia Dahsyat Ahli Jualan Untuk Seorang Pelaku Usaha

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 252 hits
Pada kesempatan ini kami akan ulas mengenai Reseller adalah pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Kalau Anda mau berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan mau punya penghasilan t...
Rajin Solat Dhuha Usaha Isteri Ternak Rezeki Untuk Suami

Rajin Solat Dhuha Usaha Isteri Ternak Rezeki Untuk Suami

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 351 hits
Sesungguhnya rezeki itu milik Allah SWT Kita sebagai manusia boleh berusaha berdoa dan tawakal agar dipermudahkan rezeki Sokongan isteri sangat penting bagi memberi semangat buat si suami untuk mencari rezeki untuk keluarga Jika tidak dapat...
Kadin Omnibus Law Bukan Untuk Kepentingan Usaha

Kadin Omnibus Law Bukan Untuk Kepentingan Usaha

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 130 hits
Wakil Ketua Umum Kadin Indonesia Bidang Industri Johnny Darmawan membantah anggapan bahwa omnibus law hanya untuk memenuhi kepentingan para pengusaha Menurutnya omnibus law secara lebih luasnya bertujuan untuk mengembangkan perekonomian dan...
Aplikasi Pelancongan Melaka Excess Salah Satu Usaha Majukan Industri Pelancongan Melaka

Aplikasi Pelancongan Melaka Excess Salah Satu Usaha Majukan Industri Pelancongan Melaka

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 431 hits
Pada bulan Mac ini Melaka bandaraya bersejarah akan melancarkan satu aplikasi pelancongan yang dipanggil 8216 Melaka eXcess 8217 Aplikasi rasmi negeri ini adalah salah satu usaha yang dibuat bagi memacu industri pelancongan ke tahap yang le...
Dubes China Beberkan Strategi Pemerintahnya Hadapi Wabah Virus Corona

Dubes China Beberkan Strategi Pemerintahnya Hadapi Wabah Virus Corona

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 150 hits
Sejak pertama kali virus corona menyebar Presiden Xi JinPing langsung mengambil alih koordinasi untuk menentukan langkah dan upaya demi memerangi wabah tersebut
Pdip Soal 100 Hari Jokowi Ma Ruf Sangat Responsif Hadapi Persoalan Bangsa

Pdip Soal 100 Hari Jokowi Ma Ruf Sangat Responsif Hadapi Persoalan Bangsa

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 252 hits
Menurut dia pemerintahan sekarang bekerja sangat cepat Pemerintah juga disebut sangat responsif dalam menghadapi persoalan bangsa
Malaysia Berpengalaman Hadapi Krisis Kesihatan

Malaysia Berpengalaman Hadapi Krisis Kesihatan

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 246 hits
KUALA LUMPUR 3 FEB Kementerian Kesihatan menolak dakwaan pihak tertentu yang menyatakan kerajaan lewat menangani jangkitan koronavirus 2019 Menterinya Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata fasiliti kesihatan dan pasukan bantuan berada pada ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu

Filem Sheriff Di Pawagam 18 April

Open House Special Ada Barista