Doa Ayat Ayat Syifa Untuk Anak Sakit Alternatif Selain Makan Ubat


Bila anak tak sihat, selain dapatkan rawatan doktor, ikhtiar melalui amalan bacaan ayat suci al-Quran juga antara yang boleh membantu.
Kadang kita terlupa bahawa yang menyembuhkan adalah Allah. Jika masih belum baik mintalah bersungguh-sungguh dengannya.
Berikut perkongsian dari Puan Yatie Eimra mengenai cara yang dilakukannya merawat batuk anak dengan doa dan ayat-ayat syifa penyembuhan. Moga dapat membantu semua ibu-ibu.
Awal bulan haritu, Fydh kena demam selesema & batuk lagi.. Batuk kali ni jenis yang kering tekak & gatal. Bila tekak terasa kering & gatal, mulalah terbatuk² non stop. Bila minum air masak, kuranglah sikit tapi tak lama lepas tu akan terbatuk² lagi.
Masa tu teruk sangat batuk dak Fydh ni, dalam 5 minit sekali mesti akan terbatuk². Bila kerap sangat batuk, tekak dia jadi luka. Sepanjang hari asyik menangis & meragam. Walaupun dah gi klinik, dah makan ubat, sapu balm & minyak bawang putih, layurkan daun sirih, buat urutan percussion & refleksologi, bagi minum air madu.. batuknya tetap non stop.. Sejak Fydh bayi, tak pernah sekali pun keadaan batuk dia tak kurang lepas gunakan daun sirih & buat urutan. Tapi hari tu, semua cara kurang berkesan.. Mati akal dibuatnya..
Kemudian barulah saya teringat.. Sejak dari awal urut, letak segala ubat sepanjang hari tu.. saya langsung tak baca basmallah..Langsung tak baca doa² & ayat² syifa’ yang saya selalu amalkan sebelum ni.. Sebabkan terlalu kalut, saya terlupa nak berdoa & minta pertolongan Allah! Seolah² saya lupa yang menyembuhkan tu adalah Allah.. Seolah² tak percaya ubat & urutan semua tu berkesan hanyalah dengan izin Allah!

Saya berdoa bersungguh² minta Allah permudahkan urusan & diberi kesembuhan, baca doa² syifa’ & tawakal.. Andainya tak kurang gak, memang nak bawak anak terus ke hospital je (memandangkan dah lewat malam & klinik pun dah tutup). Sebagai percubaan terakhir, saya layurkan daun sirih dalam pan berisi minyak bawang putih (campuran daun salam untuk bantu masalah berkaitan pernafasan). Kemudian urutkan bahagian dada, belakang serta tapak kaki anak sambil berdoa & baca ayat² syifa’ selama urut tu..

 
Tak lama lepas sapukan minyak & urut, alhamdulillah dengan izin Allah.. Batuk Fydh beransur kurang.. Malam tu dia boleh tidur lena & hanya sekali jer terbatuk ditengah malam. Syukur alhamdulillah, ya Allah..
D.U.I.T : Doa, Usaha, Istiqamah/Iktikad & Tawakkal
DOA
Doa adalah kekuatan & senjata orang mukmin.. Dalam apapun yang kita lakukan, janganlah lupa berdoa & minta padaNya..

Peringatan ni lebih kepada diri saya sendiri sebenarnya, sebab kadang² kita terlupa & yakin bahawa ubat/kaedah tertentu berkesan menyembuhkan penyakit.. Walau apa pun ubat & kaedah rawatan yang dicuba, kita perlu sentiasa berdoa pada Allah & remind diri sendiri hanya Allah jualah yang berkuasa menyembuhkan setiap penyakit tu. Ubat² ni sekadar asbab jer untuk sembuh..
USAHA
Walaupun ubat hanyalah asbab kesembuhan, tu tak bermakna kita perlu tolak perubatan moden ye. Kalau tolak sepenuhnya perubatan moden atau main ambil je sembarangan ubat, bukan jadi asbab kesembuhan, tapi boleh jadi asbab kemudaratan.

Itulah sebabnya kena usaha. Usaha cari penawar. Usaha cari ubat yang tepat. Saya pernah tengok rancangan dimana Ustaz Hanafi sebagai tetamu jemputannya. Tahukah korang, setiap usaha mencari ubat/penawar penyakit ni dikira sebagai jihad.. Mak² kat luar sana, kalau ada yang terpaksa bersengkang mata, menahan penat jaga anak yang sakit agar anak kembali sihat.. ketahuilah korang sebenarnya sedang berjihad..

Istiqamah & Iktikad
Andai kita diuji dengan masalah kesihatan, berdoalah & berusahalah cari penawarnya.. Doa & usaha perlu dilakukan secara istiqamah. Istiqamah – melakukan sesuatu dengan tekun, secara berterusan. Contohnya waktu ubat dijaga, makan ubat secara berterusan (habiskan). Bukannya bila teringat, baru nak makan ubat. Ubat pun makan kadang², doa pun jarang², lepas tu mengeluh Allah tak sembuhkan penyakit..
Iktikad – yakin dalam hati kita hanya Allah Yang Maha Berkuasa Menyembuhkan.. Andai tak pernah berhenti berdoa & tak pernah berhenti ikhtiar cari penawar, tapi belum diberi kesembuhan.. Yakinlah mungkin belum masanya lagi.. & Allah nak kita berusaha lagi a.k.a nak bagi lebih banyak pahala berjihad..
Tawakkal
Lepas buat sehabis baik, bertawakkal & berserah dirilah kepada Allah..

P/s: Kat sini saya sertakan doa syifa’ & ayat² mudah yang boleh mak² amalkan, bukan setakat untuk anak tapi untuk diri sendiri & keluarga gak.. Ni antara doa & ayat² syifa’ yang selalu saya amalkan.
Zikir bismi/ayat penggerak tu misalnya, sangat elok diamalkan & dibaca sebelum makan/minum oleh mak² yang ada anak kecil & ibu menyusukan anak/mengandung untuk elak keracunan makanan. Masa mengandung 5 bulan dulu, saya pernah ditahan selama 2 hari dalam wad akibat keracunan makanan di kenduri. Lepas kejadian tu saya amalkan zikir bismi ni (boleh terus baca je lepas baca doa sebelum makan). Dalam waktu yang lain, saya & suami berkongsi makanan & air yang sama disebuah kedai makan. Lepas makan suami terus cirit-birit & muntah. Dengan izin Allah, saya tak pulak keracunan walaupun perut saya lebih sensitif dari suami..

Walaupun banyak lagi ayat² syifa’ yang lain, tak semestinya kena hafal banyak² doa terus.. Banyak pun tak guna kalau jarang baca.. Biarlah sikit pun asalkan jadikan amalan.. Tapi kalau dapat amalkan lebih banyak lagi, lagi la bagus
#doadanamalan
#tipmak2
#kesihatan
Sumber: Yatie Eimra
The post Doa & Ayat-Ayat Syifa Untuk Anak Sakit. Alternatif Selain Makan Ubat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/doa-ayat-ayat-syifa-untuk-anak-sakit-alternatif-selain-makan-ubat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Kutip Derma Tanggung Kos Guaman Makan Ubat Tahan Sakit Pak Ya

Saya Kutip Derma Tanggung Kos Guaman Makan Ubat Tahan Sakit Pak Ya

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 424 hits
Pengawal keselamatan yang dikenali sebagai Pak Ya yang dibelasah oleh Lan Pet Pet tempoh hari memberitahu tabung kutipan derma yang dijalankan Persatuan Penduduk Acacia Park Desa Jati di Nilai Negeri Sembilan adalah atas permintaannya sendi...
Niat Mahu Menyusukan Anak Tak Pernah Skip Makan Nasi Puas Hati Tengok Anak Sihat

Niat Mahu Menyusukan Anak Tak Pernah Skip Makan Nasi Puas Hati Tengok Anak Sihat

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 437 hits
Pengalaman menyusukan anak lain lain Ada yang dipermudahkan ada yang terpaksa melalui cabaran diperingkat awal Namun itulah momen yang akan diingati oleh kaum ibu bila anak anak dah besar Pengalaman ibu ini melalui perjuangan menyusu anak b...
Dari Foto Polaroid Sampai Barcode Ini Lo 8 Alternatif Catat Tamu Resepsi Nikah Selain Buku Tamu

Dari Foto Polaroid Sampai Barcode Ini Lo 8 Alternatif Catat Tamu Resepsi Nikah Selain Buku Tamu

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 225 hits
Nggak bosan isi buku tamu yang masih pakai buku konvensional dan pulpen itu Ganti yang lebih kekinian dong
Maafkan Umi Tak Dapat Buat Terbaik Ustazah Norhafizah Kongsi Doa Diamalkan Masa Anak Kecil

Maafkan Umi Tak Dapat Buat Terbaik Ustazah Norhafizah Kongsi Doa Diamalkan Masa Anak Kecil

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 627 hits
Setiap ibu mesti mahu yang terbaik untuk anak anak Tapi tiada apa yang sempurna di dunia ini adakalanya tidak dapat menyediakan seperti yang dirancang ibu rasa akan kecewa Datuk Dr Norhafizah Musa berkongsi kerinduannya semasa anak anaknya ...
Makan Bersuap Anak Manja Makan Sendiri Bersepah Pula Mana Pilihan Mama

Makan Bersuap Anak Manja Makan Sendiri Bersepah Pula Mana Pilihan Mama

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 471 hits
Ada ibu ibu yang tidak setuju membiarkan anak makan sendiri menyuap sendiri kerana dilihat suatu pembaziran dan akan mengotorkan tempat Ada ibu ibu yang merasakan itu salah satu bentuk pelajaran buat anak mereka Apapun pendapat ibu ibu iany...
Gunakan Objek Untuk Bantu Anak Bina Ayat Sambil Bermain Anak Boleh Jadi Bijak

Gunakan Objek Untuk Bantu Anak Bina Ayat Sambil Bermain Anak Boleh Jadi Bijak

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 522 hits
Salah satu cara untuk galakkan anak buat ayat anda boleh buat aktiviti untuk describe berkenaan objek atau gambar Macam contoh dalam gambar ni gunakan objek Caranya adalah 1 sediakan objek atau gambar utk di describe 2 Sediakan Strip kertas...
Berbulan Bulan Dalam Nicu Tak Ada Yang Melawat Kerana Sayang Jururawat Ini Ambil Bayi Sakit Sebagai Anak Angkat

Berbulan Bulan Dalam Nicu Tak Ada Yang Melawat Kerana Sayang Jururawat Ini Ambil Bayi Sakit Sebagai Anak Angkat

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 348 hits
Sudah menjadi tanggung jwab seorang jururawat untuk mengambil berat tentang pesakitnya sepanjang mereka di hospital Berlainan pula dengan kisah jururawat ini dia membuat satu keputusan besar apabila mengambil pesakit di bawah jagaannya seba...
Anak Umur 6 Tahun Bawa Ibu Pergi Makan Malam Sebulan Sekali Dengan Menggunakan Duit Poketnya Sendiri

Anak Umur 6 Tahun Bawa Ibu Pergi Makan Malam Sebulan Sekali Dengan Menggunakan Duit Poketnya Sendiri

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 339 hits
Lyle Drummonds mungkin hanya seorang kanak kanak lelaki berusia 6 tahun tetapi tindakannya matang seperti orang lelaki dewasa Sebulan sekali Lyle akan membawa ibunya pergi makan malam dan turut membayar bil dengan menggunakan duit poketnya ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord