Dfp Buka Ruang Kepada Penggiat Seni Pamerkan Bakat




Menjadi harapan besar penggiat seni untuk mengetengahkan bakat dalam misi memartabatkan industri muzik di peringkat tertinggi, namun peluang tersebut bukan mudah digapai, tambahan pula untuk berada di pentas gah dan berprestij.
Seharusnya pujian perlu diberikan kepada Dewan Filharmonik Petronas (DFP) atas usaha melancarkan inisiatif baharu yang dinamakan Generasi DFP bagi menyokong landskap industri muzik di samping memartabatkan seni di Malaysia.

Bertapak lebih 25 tahun sebagai ikonik pusat seni dan budaya di ibu kota, DFP bukan sahaja dilihat sebagai pentas prestij bagi persembahan tempatan dan antarabangsa, malah sentiasa membuka ruang buat anak seni dan pengkarya mempamerkan ilham serta bakat mereka.
Inisiatif memberi ruang untuk pengkarya seni dan muzik beraksi di pentas DFP mendapat sambutan yang cukup menggalakkan. Bukan sahaja menarik minat anak tempatan, malah dari seluruh negara.
Hampir 100 video uji bakat dari pelbagai kategori umur dari 18 hingga 30 tahun pelbagai genre diterima sebelum disenarai pendek kepada 15 artis beserta kumpulan yang terpilih membuat persembahan.
Antara artis solo yang berjaya melepasi peringkat pemilihan ini ialah Fadzly, Syiqin Azln, Ruhil Ariana Wilson, Ee Vone, Ruebben Chelvan, Dekwa Cuwa, Amrita Soon, Khalyn Mulyani, Jo Lixian dan Mardiana. Manakala kumpulan yang terpilih pula ialah Meruked, LOKO, Saiko Rama, Cherry On Top dan Sounds Like Sunday.
Kesemua mereka akan diberi peluang untuk membuat persembahan dalam tiga siri konsert berbeza, iaitu yang pertama pada Rabu, 24 Julai 2024 jam 8.30 malam bakal menampilkan Fadzly, Syiqin Azln, Ruhil Ariana Wilson, Ee Vone dan LOKO.

Kumpulan indie LOKO menggetengahkan empat anggota berbakat di mana video muzik single pertama mereka Pujaan Hati, telah mencecah 1.6 juta tontonan di YouTube, sekaligus menjadi pemangkin rilisan sulung mereka, Mata Kaca, pada tahun 2019, malah lagu Gundah Gulana karya mereka tersenarai dalam Anugerah Lagu Indie.
Ee Vone pula ialah penyanyi dan penulis lagu berbakat berentak R&B, pop dan soul. Sejak tahun 2022 dia telah berjaya mengeluarkan lapan buah single selain membuat banyak persembahan di negeri kelahirannya Pulau Pinang.

Berusia 25 tahun, Syiqin Azln telah menghasilkan EP berjudul, Selamat Pulang yang telah menarik perhatian peminat seni tanah air. Selain membuat persembahan di RIUH, Kuala Lumpur. Lagu beliau, Pelangi Kembali telah dipilih sebagai runut bunyi untuk sebuah drama tempatan.

Fadzly, 27, pula berpengalaman luas dalam memperjuangkan genre irama tradisional. Selain pernah memenangi pertandingan ‘I Can See Your Voice’, dia juga sering menyertai pertandingan nyanyian di tanah kelahirannya di Johor.
Ruhil Ariana Wilson, 19 tahun merupakan lulusan ijazah dalam permainan piano serta penerima anugerah cemerlang dari Cambridge International Examinations sebelum memulakan pengajian muzik melalui Berklee Online. Dia sering membuat persembahan menyanyikan lagu-lagu nukilannya bersama keyboard kesayangannya.
Ayuh, marilah kita bersama-sama memberikan sokongan kepada artis-artis muda yang berbakat ini. Kehadiran mereka mencipta momen di pentas DFP pasti akan melakar sebuah sejarah yang cukup bermakna.
Konsert Generasi DFP seterusnya bakal berlangsung pada 25 September dan 20 November hadapan pada jam 8.30. Sebarang pertanyaan untuk tiket boleh hubungi: 03-23317007 atau tempahan melalui email: [email protected]




Source link
The post DFP buka ruang kepada penggiat seni pamerkan bakat appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/dfp-buka-ruang-kepada-penggiat-seni-pamerkan-bakat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Komisi I Dpr Tinjau Ruang Laktasi Di Kemhan Meutya Hafid Bagian Implementasi Uu Kia

Komisi I Dpr Tinjau Ruang Laktasi Di Kemhan Meutya Hafid Bagian Implementasi Uu Kia

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 66 hits
Komisi I DPR fasilitas ruang laktasi dan tempat penitipan anak di lingkungan Kemhan pada peringatan Hari Anak Nasional
Makan Malam Di Ruang Damai Restoran Sikamat

Makan Malam Di Ruang Damai Restoran Sikamat

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 147 hits
Bila tiba hujung minggu sesekali kita haruslah gantung kuali Rehat masuk office oil gas Ajak encik suami makan malam di Ruang Damai Restoran di Sikamat Seremban sebelah je dengan Burger Lee tuck Resto ni saya tahu pun masa keluar di FYP Tik...
Saman Ja Yb Walaun Jangan Bagi Ruang Nak Fitnah

Saman Ja Yb Walaun Jangan Bagi Ruang Nak Fitnah

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 102 hits
Che IbrahimSaman YB jangan biarkan fitnah menjadi amalan halal dan suci di sisi merekaSaya nasihatkan Md Nor Azam Yusof turunkan posting ini dan hentikan sebaran fitnah atau berhadapan dengan tindakan undang undang Saya telah mengarahkan pa...
Ruang Sarapan Pagi Krongcong Di Kamunting Taiping

Ruang Sarapan Pagi Krongcong Di Kamunting Taiping

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 113 hits
Ruangt Sarapan Pagi Krongcong di Kamunting Taiping Klasik sungguh namanya lokasi kali ini Bila sebut je perut pun rasa berkeroncong dibuatnya Tempat ni pun terjumpa tanpa sengaja Memandangkan sekarang ni memang kerap ulang alik ke Taiping m...
Menkes Buka Suara Usai Dituduh Minta Rektor Unair Pecat Dekan Fk Gara Gara Tolak Dokter Asing

Menkes Buka Suara Usai Dituduh Minta Rektor Unair Pecat Dekan Fk Gara Gara Tolak Dokter Asing

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 91 hits
Pencopotan Budi Santoso dari Dekan FK Unair buntut pernyataannya yang menolak rencana Budi Gunadi Sadikin mendatangkan dokter asing
Jangan Jadikan Media Sosial Tempat Kita Berbalah Amp Buka Aib Sultan Ibrahim

Jangan Jadikan Media Sosial Tempat Kita Berbalah Amp Buka Aib Sultan Ibrahim

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 81 hits
Yang di Pertuan Agong Sultan Ibrahim bertitah mengingatkan rakyat jangan jadikan media sosial tempat kita berbalah dan membuka aib Seri Paduka Baginda turut menginatkan rakyat agar tidak bersikap keterlaluan atau ekstrem terutama dalam isu ...
Menteri Basuki Buka Bukaan Kendala Pembangunan Ikn Hujan Sekarang Mengaspal Pakai Tenda

Menteri Basuki Buka Bukaan Kendala Pembangunan Ikn Hujan Sekarang Mengaspal Pakai Tenda

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 59 hits
Basuki mengatakan hujan juga membuat IKN menjadi macet total dan membuat pekerja menjadi lembur
Filem Reeza Gtr

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Demam Denggi Demam Panas Yang Tiba Tiba

Kl Bird Park

Unlocking The Power Of Crypto How Fokawa Simplifies Digital Asset Trading


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Aku Yang Pernah Menjadi Badut Kelas

Ambil Insulin Selalu Hypoglycemia

Ini Pelan Damai Pas Pn Teresa Kok Rakyat

Dia Introvert Tak Reti Berparti Individu Dedah Sikap Fattah Amin Lebih Suka Duduk Rumah Layan Anak

Finding The Right Contractor Design And Build Your Dream Home

4 373 Mangsa Banjir Di 32 Pps Kedah