Dari Mana Bank Dapat Untung Bayar Bonus Masa Pandemik



Laporan jumlah pendapatan Ketua-ketua pegawai eksekutif bank, termasuk di Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan (GLIC) yang menerima bonus dan elaun lumayan pada tahun lalu menimbulkan tanda tanya mengenai tahap keuntungan institusi kewangan sewaktu pandemik Covid 19.
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ketika Ahli Parlimen pembangkang mencadangkan moratorium dilanjutkan tahun lalu, rakyat dimomokkan kononnya sektor perbankan akan punah dan pendekatan moratorium berpotensi meruntuhkan sistem kewangan negara.
Oleh itu, tanyanya dari manakah sektor kewangan itu memperolehi dana membayar kenaikan gaji dan bonus kakitangan atasan mereka pada 2020?
“Kita kini dikejutkan dengan laporan sektor bank sedang mempergiatkan usaha untuk mencipta keuntungan pada tahun ini dan telah pun menaikkan gaji para pegawai kanan mereka setinggi 58%. Ketua Pegawai Eksekutif sekurang-kurangnya satu GLIC telah mendapat kenaikan gaji sebanyak 10%.
“Perniagaan (bank) berkembang pesat saat ini, sementara sebahagian besar negara terus bertarung dengan kesan berterusan akibat dari Perintah Kawalan Pergerakan.
“Kita tidak menentang soal mencipta keuntungan. Namun, kita mencurigai cara segelintir pihak mencipta keuntungan sambil mengorbankan golongan rakyat yang lemah dan susah,” kata Anwar dalam satu kenyataan.
Sehubungan itu, Presiden KEADILAN itu membangkitkan beberapa persoalan yang seharusnya dijawab oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) berhubung keuntungan sektor kewangan pada waktu pandemik yang melayakkan bonus dan kenaikan gaji diberi.
“Sekiranya keuntungan sektor bank pada tahun 2020 mampu mendukung kenaikan pegawai-pegawai tinggi mereka sebanyak 10%, apakah pegawai-pegawai rendah turut menikmati kenaikan gaji yang munasabah?
“Di tahap mana keuntungan bank pada tahun 2020 dilihat mampu untuk menampung jumlah kenaikan gaji, bonus dan dividen pemegang saham, tetapi tidak berupaya untuk memberi moratorium pinjaman berterusan untuk keluarga yang sedang bergelut dengan dampak wabak?
“Apa yang paling menyedihkan adalah pemerintah menggesa agar seluruh lapisan masyarakat berpadu dan bersama dalam memampan dampak wabak, tetapi golongan korporat dan para eksekutif seolah tidak ikut serta dan dikecualikan dari tanggungjawab ini,” katanya lagi.
Anwar menyelar jurang sosial yang timbul daripada polisi kerajaan PN yang memilih untuk menyokong pendekatan bantuan secara bersasar dan menolaj moratorium yang dan secara tidak langsung menggambarkan betapa kerajaan bersama pihak bank.
Katanya, langkah tersebut secara tidak langsung menyulitkan sebilangan keluarga dan perniagaan yang tidak punya keupayaan untuk memenuhi prosedur bank yang berselirat dalam tempoh yang singkat.
“Realitinya hari ini kerajaan PN tahu bahawa sebilangan rakyat Malaysia, terutamanya golongan yang susah, terpaksa menampung beban yang lebih besar, ketimbang golongan maha kaya yang tampaknya menjalani kehidupan seperti biasa,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31835

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ibrahim Persoal Bonus Elaun Lumayan Pegawai Bank Bank Ternama Ketika Covid 19

Anwar Ibrahim Persoal Bonus Elaun Lumayan Pegawai Bank Bank Ternama Ketika Covid 19

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 256 hits
nbsp KUALA LUMPUR nbsp Kenaikan gaji dan bonus lumayan kepada Ketua Pegawai Eksekutif di beberapa bank ternama negara dilihat merunsingkan kata pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mempersoalkan rasional di sebalik kenaikan it...
Bank Boleh Beri Bonus Kakitangan Mengapa Tidak Moratorium

Bank Boleh Beri Bonus Kakitangan Mengapa Tidak Moratorium

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 205 hits
Laporan terdapat bank bank yang memberi kenaikan gaji dan bonus kepada pegawai kanan dalam suasana pandemik Covid 19 menimbulkan tanda tanya dalam kalangan rakyat mengenai keuntungan sektor itu yang didakwa terjejas akibat moratorium Bagi A...
Tertuduh Bunuh Sumbat Isteri Dalam Tong Air Rayu Dikenakan Hukuman Ringan Sebab Perlu Tanggung 4 Anak Bayar Loan Bank

Tertuduh Bunuh Sumbat Isteri Dalam Tong Air Rayu Dikenakan Hukuman Ringan Sebab Perlu Tanggung 4 Anak Bayar Loan Bank

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 617 hits
Tertuduh bunuh sumbat isteri dalam tong air rayu dikenakan hukuman ringan sebab perlu tanggung 4 anak bayar loan bankLelaki yang didakwa membunuh dan menyumbat mayat isterinya di dalam tong air biru pada 1 Mac 2021 didakwa di Mahkamah Majis...
Masa Umno Kalah Hang Pi Mana Soal Tajuddin Kepada Khairy

Masa Umno Kalah Hang Pi Mana Soal Tajuddin Kepada Khairy

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 241 hits
PETALING JAYA Umno akan berterabur jika mengikut saranan Khairy Jamaluddin supaya pemilihan parti diadakan sebelum PRU15 kata Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Tajuddin Abdul Rahman Apa agendanya Kita nak fokus kita punya tenaga apa sahaja k...
Saya Dah Putus Asa Wanita Nekad Jual Ginjal Untuk Bayar Hutang Jiran Bank

Saya Dah Putus Asa Wanita Nekad Jual Ginjal Untuk Bayar Hutang Jiran Bank

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 228 hits
Seorang ibu tiga anak di Lumajang Jawa Timur Indonesia baru baru ini viral di media sosial selepas gambarnya menawarkan ginjal untuk dijual dengan harga Rp500 juta Farhiyatun Naini 37 nekad menjual ginjalnya untuk membayar hutan kerana suda...
Tajuddin Tempelak Kj Masa Umno Jatuh Dan Kalah Kamu Di Mana

Tajuddin Tempelak Kj Masa Umno Jatuh Dan Kalah Kamu Di Mana

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 125 hits
Umno akan berterabur jika mengikut saranan Khairy Jamaluddin supaya pemilihan parti diadakan sebelum PRU15 kata Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Tajuddin Abdul Rahman Apa agendanya Kita nak fokus kita punya tenaga apa sahaja kita boleh foku...
Kerajaan Negeri Boleh Tumbang Bila Bila Masa Kata Ppbm Johor

Kerajaan Negeri Boleh Tumbang Bila Bila Masa Kata Ppbm Johor

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 378 hits
freemalaysiatoday com March 30 2021 7 42 PMTimbalan Badan Pimpinan PPBM Johor Md Nasir Hashim berkata Hasni sepatutnya lebih matang dan cermat dalam membuat sebarang kenyataan PAGOH PPBM Johor mengingatkan Menteri Besar Hasni Mohammad keraj...
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Sbdj Siri 197 Rahsia 4 Peti Hitam

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu

Khasiat Dan Potensi Ikan Toman Untuk Kesihatan

Zicha Anesha Bukan Cinta Terlarang Chord

Jasman A Darawi Ketua Muhammadiyah Selatpanjang