Dap Semakin Berani Disebabkan Umno Hanya Penumpang Dalam Kerajaan


agendaily.com13/02/2024
DAP kini dilihat lebi dominan daripada UMNO dalam kerajaan campuran.
Kebelakangan ini semakin jelas timbul rasa tidak puas hati dalam beberapa isu melibatkan dua parti antaranya DAP dan UMNO walaupun sudah berkahwin secara politik bersama kerajaan campuran.

Selepas setahun lebih bersama dalam kerajaan campuran, UMNO mula merasai rimas dan tidak selesa dengan tindak-tanduk DAP walaupun pada mulanya dilihat nampak serasi ketika membentuk kerajaan bersama.

Perbezaan pendapat antara DAP dengan UMNO dilihat semakin ketara dalam isu membabitkan pencalonan kampung baru cina yang dicadangkan oleh Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming yang ditolak bulat-bulat UMNO.

UMNO yang merupakan parti tunggal orang Melayu kurang senang dengan cadangan Naib Presiden DAP tersebut kerana akan memberi implikasi besar kepada sokongan golongan Bumiputera di Malaysia.

Bagaimanapun, DAP tidak mudah mengalah dengan pendirian untuk mewartakan kampung baru Cina kerana mahu menjaga hati penyokong tegar mereka daripada kaum Tionghua.

DAP juga mempunyai rasa tanggungjawab untuk menjaga kepentingan masyarakat Cina yang memberi sokongan kepada mereka semasa pilihan raya umum lalu, berbeza dengan UMNO yang hanya sekadar parti minoriti orang Melayu dalam kerajaan campuran.

Tidak mudah bagi UMNO untuk duduk dalam kerajaan campuran dan pada masa sama mempertahankan kepentingan orang Melayu seperti yang dilakukan DAP dalam menjaga kepentingan orang Cina, ia memandangkan UMNO sendiri tidak disokong secara majoriti pengundi Melayu semasa pilihan raya sebelum ini.

Malah, UMNO juga dilihat sekadar penumpang dalam kerajaan campuran dan tidak mempunyai suara yang kuat seperti DAP.

Isu kampung baru Cina bukan permulaan kepada pertembungan antara DAP dan UMNO dalam kerajaan campuran, malah isu pengampunan Najib Razak juga dipertikaikan.

DAP secara jelas meletak garisan batasan kepada UMNO dalam isu pengampunan Najib dan tidak akan berkompromi, jadi tidak menghairankan pemimpin DAP dan akar umbi tegas menolak pengampunan kepada bekas perdana menteri tersebut.

Najib juga dikritik secara terbuka oleh pemimpin DAP dengan kenyataan secara terbuka dalam media sosial yang dilihat menyindir pengampunan diberikan kepadanya baru-baru ini apabila diskaun hukuman dan denda sebanyak 50 peratus diumumkan Lembaga Pengampunan.

Bahkan pendedahan oleh peguam Najib dan juga pempengaruh politik dalam media sosial berhubung pendirian PKR semasa membuat keputusan dalam Lembaga Pengampunan secara jelas menunjukkan mereka tidak bersetuju untuk memberi pengampunan penuh kepada bekas presiden UMNO itu.

Kedudukan UMNO yang sekadar penumpang dalam kerajaan campuran tidak memberikan mereka banyak pilihan selain akur dengan sebarang keputusan dibuat oleh “abang besar” atau terpaksa berdepan kehilangan jawatan menteri dan pengerusi badang-badan kerajaan.

Pemimpin UMNO sudah pasti tidak mahu kehilangan jawatan dan pangkat hanya semata-mata kerana mahu mempertahankan Najib, ia berbeza sama sekali semasa mereka berada dalam kerajaan sebelum ini.

UMNO tidak boleh menggugut atau memberi amaran untuk menarik sokongan lagi kerana mereka hanya tinggal 26 kerusi Parlimen, satu-satu pilihan yang mereka ada adalah menelan walaupun pahit setiap tindak-tanduk DAP walaupun terluka hati.

Tidak mudah apabila menjadi penumpang dalam kerajaan, UMNO perlu membiasakan diri dan menjadi “Pak Turut” dalam apa jua keadaan kerana tidak mempunyai suara yang besar seperti sebelum ini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/02/dap-semakin-berani-disebabkan-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Dap Pemimpin Perlu Tunjuk Teladan Hindari Kenyataan Sensitif

Umno Dap Pemimpin Perlu Tunjuk Teladan Hindari Kenyataan Sensitif

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 74 hits
SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroawani com Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https www facebook com astroawani TWITTE
Melayu Berpecah Belah Hanya Model Kerajaan Perpaduan Akan Berjaya

Melayu Berpecah Belah Hanya Model Kerajaan Perpaduan Akan Berjaya

papar berkaitan - pada 1/2/2024 - jumlah : 112 hits
Penyatuan Melayu di bawah satu gabungan politik sebagaimana matlamat perjuangan Perikatan Nasional tidak realistik bagi politik Malaysia Pengarah Komunikasi UMNO Datuk Lokman Noor Adam berkata selepas 2018 kaum Melayu telah terpecah ke dala...
Kerajaan Didesak Tolak Cadangan Menteri Dap Itu Demi Kepentingan Orang Melayu Tv Pertiwi 08 02 2024

Kerajaan Didesak Tolak Cadangan Menteri Dap Itu Demi Kepentingan Orang Melayu Tv Pertiwi 08 02 2024

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 161 hits
Media sebelum ini melaporkan Kor Ming mencadangkan supaya mencalonkan Kampung Baru Cina di Selangor sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO bagi mengiktiraf kepentingan budaya dan sejarah perkampungan itu yang diasaskan sejak 76 tahun lalu Sumbe...
Pengundi Bukan Melayu Lari Jika Terus Sikap Konservatif Wakil Rakyat Dap Beritahu Umno

Pengundi Bukan Melayu Lari Jika Terus Sikap Konservatif Wakil Rakyat Dap Beritahu Umno

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 117 hits
freemalaysiatoday com 14 Feb 2024 6 32pmAhli Parlimen Raub Chow Yu Hui memberikan amaran susulan tentangan keras Umno terhadap cadangan mencalonkan Kg Baru Cina sebagai tapak Unesco Chow Yu Hui berkata tentangan keras Umno terhadap cadangan...
Ganti Zahid Jangan Hanya Tumpang Dahan Rapuh Ph Umno Diberitahu

Ganti Zahid Jangan Hanya Tumpang Dahan Rapuh Ph Umno Diberitahu

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 144 hits
freemalaysiatoday com 31 Jan 2024Ahli Parlimen PKR Hassan Karim berkata Umno perlu diterajui nakhoda baharu untuk mendapatkan semula undi Melayu Hassan Karim berkata Umno bawah Zahid Hamidi akan menumpang dahan PH pimpinan Anwar Ibrahim yan...
Non Malay Voters Will Flee If Conservative Stance Persists Dap Rep Tells Umno

Non Malay Voters Will Flee If Conservative Stance Persists Dap Rep Tells Umno

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 113 hits
Raub MP Chow Yu Hui said Umno s behaviour mirrored that of Perikatan Nasional which was not favoured by non Malay voters PETALING JAYA A DAP MP has cautioned Umno that it risks losing support from non Malay voters if it continues with its c...
Bukan Hanya Kesehatan Program Makan Siang Gratis Juga Atasi Permasalahan Sosial Ekonomi

Bukan Hanya Kesehatan Program Makan Siang Gratis Juga Atasi Permasalahan Sosial Ekonomi

papar berkaitan - pada 4/2/2024 - jumlah : 111 hits
Program makan siang dan susu gratis di sekolah dan pesantren yang diinisiasi pasangan calon nomor urut 2 Prabowo Subianto Gibran Rakabuming Raka
Kita Sudah Cuba Tetapi Hanya Dapat Nombor Dua Wallace Tan

Kita Sudah Cuba Tetapi Hanya Dapat Nombor Dua Wallace Tan

papar berkaitan - pada 2/2/2024 - jumlah : 97 hits
Pengendali skuad hoki 5s Malaysia Wallace Tan melihat barisan pemain negara telah memberi yang terbaik dalam aksi final Hoki 5s Piala Dunia semalam Skuad negara melakar pencapaian membanggakan apabila berjaya mara ke final edisi sulung Hoki...
No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Suria Klcc Dan Hari Jumaat Di Sentral Suites Kl

Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

Blogger Add Show Hide Faq Style Toggle Contents

Prime Video Bangunkan Sekuel Road House Lakonan Jake Gyllenhaal



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Biografi Singkat Ustadz Adi Hidayat Serta 17 Buku Yang Telah Diterbitkan

5 Negara Tanpa Bandara Bagaimana Cara Menuju Kesana

Protect Card Outstanding Balance Essential Tips For Preventing Fraudulent Charges

Pelancaran Safi Youth Gold Retinol Produk Penjagaan Wajah Anti Penuaan Terbaik

Selamat Hari Guru

Wakil Bersatu Dakwa Dikhianati Parti 2 Kali