Dalalah Mafhum Mukhalafah Dalam Pendalilan Mujtahid
DALALAH MAFHUM MUKHALAFAH DALAM PENDALILAN MUJTAHID
Muhammad Nuruddin Bashah[1]
Muqaddimah.
Mafhum
mukhalafah adalah instrumen ijtihad penentuan hukum dalam mazhab syafie. Dalam
tulisan di bawah penulis menyediakan jenis mafhum mukhalah yang ada, syarat
menggunakan mafhum mukhlafah dan kenapa beberapa golongan menolaknya. Penulis juga
memasukkan implikasi jika menolak mafhum mukhalafah dan bagaimana ulama yang
menolaknya memiliki instrument lain untuk mengeluar hukum. Hasilnya ijtihad fuqaha’
menjadi pelbagai dan semesatinya memberi kbaikan kepada masyarakat.
Menurut
bahasa al-Mafhum bermakna yang tidak disebutkan (tidak diucapkan). Sedangkan
al-mafhum menurut istilah Muhammad al-Syawkaniy:
ما دل عليه اللفظ
Makna
(hukum) yang ditunjukkan oleh lafaz, yang tidak ada dalam ucapan (zahir) lafaznya.
Dari
definisi diatas, kiranya dapat dipahami bahawa, dalalah al-mafhum ini
menunjukkan atas sesuatu hukum yang tidak terdapat dalam susunan lafadz nash
syara’.
Mazhab
Syafi’i memahami nas berdasarkan dua kerangka
pemikiran, iaitu dalalah al-manthuq dan
dalalah al-mafhum. Dalalah mantuq adalah suatu makna yang ditunjukkan oleh lafaz
menurut ucapannya, yakni petunjuk makna berdasarkan susunan huruf-huruf yang diucapkan.
Dalalah al-mafhum adalah sesuatu yang ditunjuk
oleh lafad nash baik sifatnya penetapan ataupun peniadaan suatu ketentuan hukum
bukan sesuai apa yang disebut, namun pada pemahaman nash yang ada. (Wahyudi, M.
A.,2023).
Definisi mafhum mukhalafah.
Menurut kitab Mabadi
Awwaliyah mafhum mukhalafah[2]
bermaksud :
وهو ما كان المسكوت عنه
مخالفا للمنطوق به
Iaitu pemahaman yang diambil berlawanan dengan yang diucapkan (ditulis)[3]
Menurut Prof Abdul Wahab Khalaf[4]
القاعدة الثانية
في مفهوم المخالفة "النص الشرعي لا دلالة له على حكم في مفهوم المخالفة"
إذ دل النص الشرعي على حكم في محل مقيدا بقيد، بأن كان موصوفا
بوصف أو مشروطا بشرط أو مغيّاً بغاية أو محددا بعدد، يكون حكم النص في المحل الذي
تحقق فيه القيد هو منطوق النص، وأما حكم المحل الذي انتفى عنه القيد فهو مفهومه
المخالف
Nas
syarak tidak mempunyai pengertian hukum pada mafhum mukhalafahnya (difahami
dari perbezaannya)
Apabila
nas syarak menunjukkan hukum pada sesuatu tempat dengan dibatas degan sesuatu taqyid,
sebagaimana disifatkan dengan suatu sifat atau disyaratkan dengan suatu syarat
tau memiliki batas maksima atau dibatasi dengan suati bilangan maka hukum nas
pada tempat di mana Batasan tersebut ada
disebut mantuq nas (nas yang dilafazkan) Adapun hukum pada suatu tempat yang
tidak ada batasannya (tiada qayyid)[5]
disebut pengertian nas yang berbeza (mafhum mukhalafah)
والمعنى الإجمالي لهذه
القاعدة: أن النص الشرعي لا دلالة له على حكم ما في المفهوم المخالف لمنطوقه، لأنه
ليس من مدلولاته بطريق من طرق الدلالة الأربع، بل يعرف حكم المفهوم المخالف
المسكوت عنه بأي دليل آخر من الأدلة الشرعية التي منها الإباحة الأصلية.
Pengertian
secara global kaedah ini ialah bahawa nas syarak tidak mempunyai dalalah[6]
(pengertian) atas hukum yang terkandung dalam pengertian yang difahami dari
selain dengan mantuqnya (yang dikatakan dalam nasnya) kerana pengambilan hukum
itu, tidak harus dilakukan dengan salah satu dari 4 cara dalalah sebagaimana
yang telah dijelaskan. Bahkan hukum mafhum mukhalafah dari dalil yang tidak
disebutkan maknanya secara langsung dapat difahami dari dalil syariyyah lain
yang antaranya ialah ibahah asliyyah (keharusan berasaskan
asalnya).(lihat perbahasan zakat kambing di bawah menurut Mazhab Hanafi)
فقوله تعالى: {قُل
لَاّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَاّ
أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَّسْفُوحاً} [الأنعام: 145] ، منطوقة تحريم
الدم المسفوح، وأما تحليل الدم غير المسفوح فهو مفهوم مخالف لمنطوقه ولا دلالة
لهذه الآية عليه، بل يعرف بالإباحة الأصلية أو بأي دليل شرعي، مثل قول الرسول:
" أُحِلَّتْ لكم مَيْتَتَانِ
وَدَمَانِ، فأما الميتتان: فَالْجَرَادُ والْحُوتُ، وأما الدَّمَانِ: فالكبد
والطحال ".[7]
Firman
Allah dalam al An’am ayat 145:
“Katakanlah: Aku tidak mendapati dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku,
sesuatu yang diharamkan bagi sesiapa yang ingin memakannya, kecuali jika
makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging babi --sesungguhnya
semua itu adalah benar. najis -- atau binatang yang disembelih atas nama selain
Allah. Barangsiapa dalam keadaan darurat, dan dia tidak menginginkannya dan
tidak (pula) melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi
Maha Penyayang."
Mantuq
nas dalam ayat di atas menunjukkan pengharaman darah yang mengalir. Adapun
penghalalan darah yang tidak mengalir maka hal itu merupakan makna yang mafhum
mukhalafah (difahami) yang berbeza dengan mantuq nas dan ayat tersebut tidak
menunjukkan atas penghalalan darah yang tidak mengalir. Akan tetapi penghalalan
tersebut dapat diketahui berdasarkan hukum ibahah asliyyah atau dengan
dalil syarak yang lain misalnya hadis sahih Rasulullah SAW (riwayat Ibnu Majah),
Dihalalkan bagi kami dua bangkai dan dua darah, adapun dua bangkai iaitu ikan
dan belalang dan dua darah iaitu hati dan limpa.
وقوله تعالى: وَمَن
لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ
فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ}
[النساء: 25] منطوقة أن من لم يستطع زواج الحائر يباح له أن يتزوج الإمام
المؤمنات، وأما من استطاع زواج الحرائر فلا دلالة لهذه الآية على حكمه، وكذلك الإماء غير
المؤمنات لا دلالة لهذه الآية على حكم فيهن.
Firman
Allah Taala dalam an Nisa’ ayat 25,
“Dan barangsiapa di antara kamu tidak mempunyai biaya untuk menikahi
perempuan merdeka yang beriman, maka (dihalalkan menikahi perempuan) yang
beriman dari hamba sahaya yang kamu miliki”.
Mantuq
nas dari ayat ini adalah bahawa orang yang tidak mampu menikahi wanita merdeka
yang beriman, maka dibolehkan baginya menikahi hamba sahaya beriman . Adapun
orang yang mampu menikahi wanita-wanita merdeka maka ayat tersebut tidak dapat
dijadikan petunjuk mengenai hukumnya. Demikian pula wanita hanba sahaya yang
tidak beriman ayat tersebut juga tidak harus dijadikan dalalah hukum bagi
mereka.
Jenis mafhum mukhalafah
Prof
Abdul Wahab Khallaf memberi 5 jenis huraian kaedah mafhum mukhalafah secara
terperinci seperti dibawah:
1- مفهوم
الوصف: كقوله تعالى في بيان المحرمات: {وحلائل أبنائكم الذين من أصلابكم}
[النساء: 23] ، مفهوم المخالفة حلائل الأبناء الذين ليسوا من الأصلاب كابن الابن
رضاعا، وكقول الرسول: "في السائمة زكاة" مفهوم المخالفة المعلوفة
التي ليست سائمة، وكقوله: "من باع نخلة مؤبّرة فثمرتها للبائع"
Mafhum
sifat sebagaimana firman Allah menjelaskan wanita-wanita yang diharamkan untuk
dinikahi dalam an Nisa’ ayat 23:
Diharamkan atas kamu (menikahi) ibu-ibumu, anak-anakmu yang perempuan,
saudara-saudaramu yang perempuan, saudara-saudara ayahmu yang perempuan,
saudara-saudara ibumu yang perempuan, anak-anak perempuan dari
saudara-saudaramu yang laki-laki, anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu
yang perempuan, ibu-ibumu yang menyusui kamu, saudara-saudara perempuanmu
sesusuan, ibu-ibu istrimu (mertua), anak-anak perempuan dari istrimu (anak
tiri) yang dalam pemeliharaanmu dari istri yang telah kamu campuri, tetapi jika
kamu belum campur dengan istrimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak
berdosa kamu (menikahinya), (dan diharamkan bagimu) istri-istri anak kandungmu
(menantu), dan (diharamkan) mengumpulkan (dalam pernikahan) dua perempuan yang
bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau. Sungguh, Allah Maha
Pengampun, Maha Penyayang.
Mafhum
mukhalafah yang dapat diambil dari ayat ini adalah para isteri anak-anak yang
tidak sekandung seperti anak kepada anak susuan.
Sebgaimana
sabda Rasulullah SAW “ pada haiwan ternak saimah yang digembalakan (digembalakan di padang
rumput disebut sa’imah) ada zakatnya”.
Mafhum
mukhalafah hadis ini adalah binatang ternak diberi makan rumput (tidak igembalakan).(Seperti
ini tidak dikenakan zakat karena tidak termasuk haiwan sa’imah).
Sabda
Nabi SAW lagi “Barang siapa menjual pokok kurma yang dikahwinkan maka buahnya
adalah milik si penjual”
2- مفهوم
الغاية: كقوله تعالى: {فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ
حَتَّىَ تَنكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ} [البقرة: 230] ، مفهوم المخالفة إذا تزوجت
المطلقة ثلاثا زوجا غير مطلقها، وقوله تعالى: {وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى
يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ
الْفَجْرِ} [البقرة: 187] ، مفهوم المخالفة إذا تبين الأبيض من الأسود من الفجر.
Mafhum ghayah (had maksima)sebagaimaan firman Allah al Baqarah ayat
230:
“Kemudian jika dia
menceraikannya (setelah talak yang kedua), maka perempuan itu tidak halal lagi
baginya sebelum dia menikah dengan suami yang lain”.
Mafhum mukhalafah ialah
wanita yang telah diceraikan tiga kali boleh menikah lelaki lain yang
menceraikannya.
Firman Allah dalam al Baqarah
ayat 187,
“Makan dan minumlah hingga
jelas bagimu (perbedaan) antara benang putih dan benang hitam, yaitu fajar”.
Mafhum mukhalafahnya adalah
apabila telah jelas benang putih dari bebang hitam iaitu fajar.
3 مفهوم الشرط: كقوله تعالى: {وَإِن كُنَّ أُولَاتِ حَمْلٍ فَأَنفِقُوا عَلَيْهِنّ}
[الطلاق: 6] ، مفهوم المخالفة إن كن لسن أولات حمل، وكقوله تعالى: [فإن طبن لكم عن
شيء منه نفسا فكلوه هنيئا مريئا [النساء: 4] ، مفهوم المخالفة إذا لم تطب نفس
الزوجة عن شيء من مهرها.
Mafhum syarat sebagaimana firman dalam At Talaq ayat 6,
“Dan jika mereka
(istri-istri yang sudah ditalak) itu sedang hamil, maka berikanlah kepada
mereka nafkahnya sampai mereka melahirkan”.
Mafhum mukhalafahnya adalah
jika isteri yang ditalaq tersebut tidak dalam keadaan hamil.
4- مفهوم
العدد: كقوله تعالى: {فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً} [النور:
4] ، مفهوم المخالفة الأقل والأكثر من ثمانين، وكقوله تعالى: {فَمَن لَّمْ
يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ} [البقرة: 196] ، مفهوم المخالفة الأقل
والأكثر من ثلاثة.
Mafhum ‘adad
(bilangan). Firman Allah dalam An
Nur ayat 4,
“maka deralah mereka lapan
puluh kali”. Mafhum mukhalafahnya adalah kurang atau lebih daripada 80 kali
sebatan.
Firman Allah dalam al Baqarah
ayat 196,
“Kalau ia tidak dapat
(mengadakan Dam), maka hendaklah ia berpuasa tiga hari dalam masa mengerjakan
Haji” Mafhum mukhalafahnya adalah kurang atau lebih daripada 3 hari.
5- مفهوم
اللقب: كقوله تعالى: {مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ} [الفتح: 29]
مفهوم المخالفة غير محمد، وكقول الرسول: "في البر صدقة": مفهوم
المخالفة غير البر، وكقوله تعالى: {حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ}
[النساء: 23] ، مفهوم المخالفة غير الأمهات.
Mafhum Laqab. Firman Allah
dalam Al Fath ayat 29
“Muhammad
itu adalah Rasulullah”
Mafhum
mukhalafahnya adalah selain Muhammad.
Sabda
Rasulullah “ Pada gandum itu ada kewajipan zakat”. Mafhum mukhalafahnya adalah
selain gandum.
Firman
Allah juga dalam An Nisa’ ayat 23,
“ Diharamkan
atas kamu (menikahi) ibu-ibumu…” Mafhum mukhalafahnya adalah selain ibu.
Namun
ada mafhum mukhalafah dari nas yang tidak digunakan oleh ulama’ usul secara
sepakat iaitu mafhum laqab di atas. Laqab adalah lafaz jamid tidak musytaq yang
ada nas berupa isim dan nama (‘alam) atas zat yang menjadi sandaran hukum dalam
nas tersebut.
Jika
pada gandum (burr) ada zakat kita tidak memahami mafhum mukhalafah bahawa
selain gandum tidak perlu zakat. Juga tidak kita fahami bahawa selian Muhammad itu
bukan pesuruh Allah sedangkan ada pesuruh Allah yang bukan bernama Muhammad. Misal
lagi kalimah hutang orang yang mati. Ada perintah gunakan harta peninggalan
untuk bayar hitang si mati.Tidak difahami pula bahawa kononnya selain hutang tidak
perlu dibayar dengan harta si mati sedangkan urusan pengkebumian juga
memerlukan perbelanjaan.
Syarat penggunaan mafhum mukhalafah
Menurut kitab Dirasat
Usuliyyah fi al-Quran al-Karim, Muhammad Ibrahim Al Hafnawi[8]
memberi lima syarat penggunaan mafhum
mukhalafah:
١ - أن
لا يكون للقيد الذى قيد به الحكم فائدة أخرى، سوى نفى حكم المنطوق
للمسكوت، أى نفى الحكم عند نفى القيد. فإن كان له فائدة أخرى غير ذلك، فإنه لا
يكون حجة، ولا يصلح للعمل به كأن يكون القيد أكثريّا أى أن القيد خرج مخرج الغالب
فى أمور الناس، ويتضح هذا فى قوله تعالى وهو يذكر المحرمات من النساء:
وَرَبائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللَّاتِي
دَخَلْتُمْ بِهِنَّ.
فقيد فى حجوركم ليس قيدا احترازيّا، وإنما هو قيد أكثرى بناء على أن الغالب
من أحوال الناس، كون الربائب فى حجور الأزواج فالمرأة إن تزوجت برجل، وكان لها بنت
من زوج سابق، فإنها تأخذها معها إلى بيت زوجها الجديد، وعلى هذا فلا يعمل بالمفهوم
المخالف هنا، وهو أن الربيبة إذا لم تكن فى حجر زوج أمها لا تحرم عليه. لا فهى
تحرم عليه بمجرد الدخول بأمها، سواء كانت فى حجره ورعايته أم لم تكن
Bahawa qayyid (batasan)
yang menyekat ketetapan itu tidak mempunyai faedah (tujuan) lain, kecuali menafikan hukum mantuq dengan mendiamkannya (membataskan hukum
mantuq), iaitu menafikan ketetapan apabila qayyid itu menafikan. Jika ada
faedah (tujuan) selain daripada itu, maka ia bukanlah dalil, dan tidak layak
untuk dilaksanakan, seolah-olah qayyid itu secara majoriti, bermakna qayyid itu
keluar dari jalan yang lazim dalam urusan manusia. , dan ini jelas dalam firman
Yang Maha Kuasa apabila Dia menyebut wanita yang dilarang:
“anak-anak perempuan
dari isterimu (anak tiri) yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu
campuri (jimak)”...[9]
Qayyid dalam
pemeliharaanmu ( فى حجوركم ) bukanlah qayyid (sifat
yang perlu diperhatikan), sebaliknya ia adalah qayyid umum berdasarkan keadaan
kebiasaan orang ramai ( أن الغالب من أحوال الناس ), bahawa anak tiri memang berada dalam penjagaan
suami. Jika seorang wanita berkahwin
dengan lelaki dan mempunyai anak perempuan daripada suami terdahulu, dia
membawanya bersamanya ke rumah suami barunya, dan berdasarkan ini, ia tidak perlu
mengikut konsep mafhum mukhalafah
iaitu jika anak tiri (perempuan) tidak
berada dalam jagaan bapa tirinya, dia tidak dilarang bernikah dengan anak tiri
(ini salah). Tidak, dia (anak tiri) diharamkan kepadanya (untuk dinikahi)
apabila dia (si bapa baru) telah bersetubuh dengan ibunya, sama ada anak
perempuan itu dalam jagaan dan
pemeliharaannya atau tidak.
٢ - ألا
يكون المذكور قصد به الامتنان كقوله تعالى:
لِتَأْكُلُوا مِنْهُ
لَحْماً طَرِيًّا فإنه لا يدل على منع أكل ما ليس بطرىّ.
Nas tidak hanya menyebut sebagai fokus kenikmatan sahaja, sebagaimana firman Allah SWT:
“Makan daging yang lembut
daripadanya[10]”, kerana ia tidak (mafhum mukhalafah) menunjukkan
larangan memakan yang tidak lembut. Bukanlah ayat ini melarang kita makan
selain makanan segar/enak bukan memaksa
kita cari yang segar sahaja.
٣ - ألا
يعارضه ما هو أرجح منه من منطوق أو مفهوم موافقة. وأما إذا عارضه قياس فلم يجوّز القاضى أبو بكر
الباقلانى ترك المفهوم به مع تجويزه ترك العموم بالقياس.
قال الشوكانى رحمه الله:
ولا شك أن القياس المعمول به يخصص عموم المفهوم كما يخصص عموم المنطوق، وإذا
تعارضا على وجه لا يمكن الجمع بينهما، وكان كل واحد منهما معمولا به فالمجتهد لا
يخفى عليه الراجح منهما من المرجوح، وذلك يختلف باختلاف المقامات وبما يصاحب كل
واحد منهما من القرائن المقوّية له.
Ia tidak boleh bercanggah dengan apa yang lebih rajih daripadanya dari
aspek mantuq atau mafhum muwafaqah. Tetapi
jika qiyas menentangnya, Qadhi Abu Bakar Al-Baqilani tidak membenarkan
meninggalkan apa yang difahami olehnya sambil membenarkan meninggalkan umum
dengan qiyas[11].
Al-Shawkani
rahimahullah berkata: Tidak syak lagi bahawa qiyas yang boleh digunakan mengkhususkan
mafhum umum sebagaimana mengkhususkan
keumuman mantuq.
Jika
ia datang dalam bentuk tidak boleh digabungkan , dan setiap satu daripada
mereka digunakan, maka mujtahid tidak tahu siapa di antara mereka yang lebih
mungkin daripada yang lebih mungkin, dan itu berbeza-beza mengikut kedudukan
yang berbeza dan apa yang menyertai setiap satu.Salah satu daripadanya adalah
bukti yang menguatkan.
٤ - أن
يذكر مستقلا، فلو ذكر على وجه التبعية لشىء آخر فلا مفهوم له كقوله تعالى:
وَلا تُبَاشِرُوهُنَّ
وَأَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِدِ.
فإن قوله: فِي
الْمَساجِدِ لا مفهوم له لأن المعتكف ممنوع من المباشرة مطلقا.
Disebut secara bebas,
jika disebut bergantung kepada sesuatu yang lain, tidak ada maknanya (Lafaznya harus berdiri sendiri, ertinya tidak bergantung
kepada lafaz lain . Apabila masih mengikuti pada lafaz lainnya, mafhum mukhalafah tidak berlaku lagi, sebagaimana
firman Allah SWT:
“Dan janganlah kamu bergaul dengan mereka ketika kamu berada di masjid[12]”.
Firman:
Di masjid-masjid itu tidak ada maknanya
kerana orang yang beriktikaf itu memanglah dilarang sama sekali daripada
bersentuhan langsung. Jika bukan di masjid sekalipun jika iktikaf telah
difahami tidak boleh menyentuh isteri.
٥ - أن
لا يكون المذكور قصد به التفخيم وتأكيد الحال كقوله صلى الله عليه وسلم: «لا يحل لامرأة تؤمن
بالله واليوم الآخر أن تحد على ميت فوق ثلاث إلا على زوج أربعة أشهر وعشرا».
فإن التقييد بالإيمان لا مفهوم له وإنما ذكر لتفخيم الأمر.
Bahawa apa yang disebutkan itu tidak bermaksud untuk membesar-besarkan
atau mengukuhkan keadaan tertentu sahaja ( Jadi katakata ta'qid/taukid suatu keadaan tidak boleh di ambil mafhum
mukhalafahnya), seperti dalam sabda Rasulullah SAW, “Tidak halal bagi wanita
yang beriman kepada Allah dan hari akhirat berkabung orang mati lebih dari tiga
hari, kecuali keatas suami iaitu selama
empat bulan sepuluh hari.[13]”
Membataskan (taqyid) dengan iman tidak mempunyai makna, tetapi hanya disebut
untuk membesar-besarkan (taukid) perkara itu. (Bukanlah difahami orang yang berkabung lebih itu tidak beriman).
Menurut
Abu Zahrah (2019), terdapat dua syarat untuk menggunakan mafhum mukhalafah.
Batasan (qayid) dalam nas itu tidak mempunyai
tujuan lain , kecuali untuk membataskan hukum sahaja. Jika qayid tersebut
mmpunyai tujuan lain seperti untuk dorongan (targhib), beri peringatan
(tarhib) atau agar seseorang menjauhinya (tanfir) maka tidak dapat digunakan
mafhum mukhalafah bagi kes itu.
Contoh
ayat Ali Imran ayat 130.
يٰٓاَيُّهَا الَّذِيْنَ
اٰمَنُوْا لَا تَأْكُلُوا الرِّبٰوٓا اَضْعَافًا مُّضٰعَفَةً ۖوَّاتَّقُوا اللّٰهَ
لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنَۚ .
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memakan riba dengan
berlipat ganda dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung.
Istilah
lipat kaliganda itu sekadar tanfir (gesaan menjauhkannya) bukian sifat qayyid
yang boleh dimukhalafahkan. Kerana jika dimukahlafahkan bermakna kita boleh
bermain riba jika ia tidak berlipat gandfa sedangkan riba tetap haram walaupun
sedikit.
Tiada dalil khusus dalam hukum yang difahami
dengan mafhum mukhalafah. Jika ada dalil khusus maka mafhum mukahalafah
tidak dapat dipergunakan.
Misalnya
ayat 178 surah al Baqarah.
يٰٓاَيُّهَا الَّذِيْنَ
اٰمَنُوْا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِى الْقَتْلٰىۗ اَلْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ
وَالْاُنْثٰى بِالْاُنْثٰىۗ فَمَنْ عُفِيَ
لَهٗ مِنْ اَخِيْهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ ۢبِالْمَعْرُوْفِ وَاَدَاۤءٌ اِلَيْهِ
بِاِحْسَانٍ ۗ ذٰلِكَ تَخْفِيْفٌ مِّنْ رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗفَمَنِ اعْتَدٰى بَعْدَ ذٰلِكَ فَلَهٗ عَذَابٌ
اَلِيْمٌ .
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu (melaksanakan) qisas
berkenaan dengan orang yang dibunuh. Orang merdeka dengan orang merdeka, hamba
sahaya dengan hamba sahaya, perempuan dengan perempuan. Tetapi
barangsiapa memperoleh maaf dari saudaranya, hendaklah dia mengikutinya dengan
baik, dan membayar diat (tebusan) kepadanya dengan baik (pula). Yang demikian
itu adalah keringanan dan rahmat dari Tuhanmu. Barangsiapa melampaui batas
setelah itu, maka ia akan mendapat azab yang sangat pedih.
Jika
menggunakan mafhum mukhalafah ayat ini menunjukkan bahawa seorang
lelaki tidak diqisas lantaran membunuh seorang wanita sedangkan
ada ayat lelaki dihukum qisas kerana membunuh orang termasuklah wanita iaitu al
Maidah ayat 45.
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ
فِيْهَآ اَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْاَنْفَ
بِالْاَنْفِ وَالْاُذُنَ بِالْاُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّۙ وَالْجُرُوْحَ
قِصَاصٌۗ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهٖ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهٗ ۗوَمَنْ لَّمْ يَحْكُمْ بِمَآ اَنْزَلَ
اللّٰهُ فَاُولٰۤىِٕكَ هُمُ الظّٰلِمُوْنَ.
Kami telah menetapkan bagi mereka di dalamnya (Taurat) bahwa nyawa
(dibalas) dengan nyawa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan
telinga, gigi dengan gigi, dan luka-luka (pun) ada qisas-nya (balasan yang
sama). Barangsiapa melepaskan (hak qisas)nya, maka itu (menjadi) penebus dosa
baginya. Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan
Allah, maka mereka itulah orang-orang zalim.
Penggunaan mafhum mukhalafah oleh para Mujtahid
Imam Malik bin Anas menetapkan piawaian hukum
syar'i, antara lain sebagai berikut: Nas, (Kitabullah dan sunnah
mutawatir), Zahir nas dan Dalil nas (mafhum mukhalafah) serta lain-lain
sumber. (Haris, M., Jalaluddin, J., & Mahmud, H. 2023)
Manakala bagi Imam Abu Hanifah Mafhum mukhalafah
tidak dianggap sebagai jenis bukti yang dapat diterima. Abu Hanifah
memandang al-Qur‟an sebagai sumber pertama pengambilan hukum. Beliau tidak
menerima pemakaian mafhum mukhalafah serta tidak terhenti menghukum pada
zhohir ayat bahkan, mengkaji illat serta meneliti ruh tasyri‟(takwil).
Imam Hanafi memang menerima mafhum muwafaqah dan menyebutnya dengan dalalah nas atau
dalalat dalah, manakala mazhab Syafi’i
menyebutnya dengan mafhum muwafaqah. (Haris, M., Jalaluddin, J., &
Mahmud, H. 2023)
Bagi kes kewajipan zakat kambing gembala (diberi makan
rumput padang) mazhab yang menggunakan mafhum mukhalafah faham selain haiwan
yang digembala di padang (yang diberi amakn oleh tuan) tiada zakat
baginya. Mazhab Hanafi menggunakan dalil Al bara'ah Al asliyah
untuk mengungkap kewujudan hukum
sebaliknya iaitu tidak adanya kewajiban zakat bagi kambing yang tidak dilepas.
Iaitu disebabkan tiada dalil (secara aslinya tiada hukum mantuq) maka
kambing atau haiwan yang diberi makan oleh tuan tiada zakat bagainya sama
hukum dengan mafhum mukhalafah tetapi kaedahnya sahaja berbeza.
Ibn Qayyim dalam hal keizinan menikahkan anak
gadis menolak menggunakan mafhum mukhalafah sebaliknya menggunakan mantuq.
Imam Muslim meriwayatkan dari Ibnu ‘Abbas bahawa Nabi SAW
bersabda:
الثَّيِّبُ
أَحَقُّ بِنَفْسِهَا مِنْ وَلِيِّهَا، وَالْبِكْرُ يَسْتَأْذِنُهَا أَبُوْهَا فِي
نَفْسِهَا وَإِذْنُهَا صُمَاتُهَا.
“Janda itu lebih berhak atas dirinya daripada
walinya. Sedangkan gadis, ayahnya meminta izin kepadanya untuk menikahkan
dirinya, dan izinnya adalah diamnya.”
Janda lebih berhak terhadap dirinya daripada walinya.
Mafhum Mukhalafahnya adalah bahawa bapa lebih berhak terhadap diri gadisnya. Menurut
Syafie yang boleh menikahkannya tanpa persetujuannya adalah bapa dan datuknya. Ibn
Qayyim al-Jawziyyah sependapat dengan gurunya Ibn Taimiyyah bahwa illat yang
dijadikan sebagai asas hukum ada tidaknya hak tersebut adalah illat usia kecil,(janda
dewasa, gadis yang besar boleh buat keputusan sendiri) sehingga menurut beliau
gadis yang sudah dewasa mempunyai hak untuk memilih calon suaminya. Dengan kata
lain tidak seorang pun yang boleh memaksanya untuk menikah. Ulama yang
berpegang pada mantuq nas[14]
diwakili oleh imam Hanafi dan Ibn Qayyim al-Jawziyyah, yang menyatakan bahwa
persetujuan anak gadis adalah wajib. (Nawawie, H. 2012)
Mazhab Syafi’i memahami nash secara garis besar
berdasarkan dua kerangka pemikiran, iaitu dalalah al-mantuq dan dalalah
al-mafhum. (Subagiyo, R. 2019)
Imam Haramain tidak setuju adanya mafhum terhadap
sifat yang tidak memiliki munasabah dengan hukum. Misalnya ungkapan, bahawa
kambing yang berwarna kelabu (ini sifatnya) ada tanggungjawab zakat. Sifat
ini hanya merupakan julukan atau penyebutan yang menjadi uruf. Oleh karena
itu warna kelabu tidak wajar dijadikan asas untuk memperoleh makna mafhum.
Tentu ini berbeza dengan kalimat, ada beban zakat pada kambing yang digembala
(makanan di padang). Ketentuan gembala itu bukan sifat, tetapi illat. Secara
zahir, illat bukan sifat. (Anwar, K., & Tasliyah, N. 2022)
Ada juga suatu golongan yang tidak setuju pada ketentuan bilangan
(’adad) untuk dicari makna mafhumnya,
baik ketentuan yang melebihi atau kurang. Jadi batasan (qayid) 80 kali
untuk hukuman sebatan tidak dapat difahami secara mukhalafah, kecuali ada petunjuk
lain yang membolehkan atau memberi peluang. (Anwar, K., & Tasliyah, N.
2022)
Menurut Prof Abu Zahrah, mazhab Hanafi menolak
mafhum mukhalafah antaranya kerana banyak terjadi ia bercanggah dengan
mantuq nas yang lain. Misalnya surah At Taubah ayat 36,
اللّٰهِ
يَوْمَ خَلَقَ السَّمٰوٰتِ وَالْاَرْضَ مِنْهَآ اَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۗذٰلِكَ
الدِّيْنُ الْقَيِّمُ ەۙ فَلَا تَظْلِمُوْا فِيْهِنَّ اَنْفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا
الْمُشْرِكِيْنَ كَاۤفَّةً كَمَا يُقَاتِلُوْنَكُمْ كَاۤفَّةً ۗوَاعْلَمُوْٓا
اَنَّ اللّٰهَ مَعَ الْمُتَّقِيْنَ
Sesungguhnya jumlah bulan menurut Allah ialah dua
belas bulan, (sebagaimana) dalam ketetapan Allah pada waktu Dia menciptakan
langit dan bumi, di antaranya ada empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama
yang lurus, maka janganlah kamu menzalimi dirimu dalam (bulan yang empat) itu,
dan perangilah kaum musyrikin semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu
semuanya. Dan ketahuilah bahawa Allah beserta orang-orang yang takwa.
Jika menggunakan mafhum mukhalafah maka difahami
kezaliman hanya dilarang dalam 4 bulan haram sahaja manakala bulan lain
dibenarkan melakukan kezaliman. Bukankah ia salah kerana zalim dilarang
sepanjang masa dalam banyak dalil lain?
Mafhum mukhalafah boleh diaplikasi pada kaedah
fiqh.
Antara
kaedah fiqh yang sering digunapakai dalam bidan siyasah syar’iyyah :
تَصَرُفُ
الإمامِ على الرعيةِ منوطٌ بالمصلحةِ
Maksudnya:
Polisi dan tindakan pemerintah mestilah tertakluk kepada maslahah terhadap
rakyat.
Maka difahami secara mafhum mukhalafah, menurut arahan
pemimpin yang mempunyai maslahah ‘ammah ialah wajib. (Tarmizi, 2020)
Rujukan:
Wahyudi,
M. A. (2023). Al-Dalalah Mafhum Al-Mukhalafah Al-Syafi'iyah. Jurnal
Pemikiran dan Ilmu Keislaman, 6(1), 44-76.
Khallaf,
A. W. (2014). Ilmu Ushul Fiqih. PT Karya Toha Putra Semarang .
Khallaf,
Abdul Wahhab. (2015). Ilmu Usul Al Fiqh
(2nd ed.). Maktabah Al Taufiqiyah.
Al
Hafnawi, M. I. (n.d.). Kitab Dirasat Usuliyyah fi al-Quram al-Karim.
Maktabah Syamilah. 2023
Haris,
M., Jalaluddin, J., & Mahmud, H. (2023). Istinbath Hukum Islam Perspektif
Ahlul Hadis dan Ahlul Ra’yi. JIS: Journal Islamic Studies, 1(3),
249-261.
Nawawie,
H. (2012). Pandangan Ibn Qayyim al-Jawziyyah tentang Persetujuan Anak Gadis dalam
Perkawinannya. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 23(1).
Subagiyo,
R. (2019). IMPLEMENTASI AL-DALALAH MAFHUM AL-MUKHALAFAH AL-SYAFI'IYAH DALAM
ILMU EKONOMI ISLAM. docx. Nizham: Jurnal Studi Keislaman, 6(02), 83-98.
Anwar,
K., & Tasliyah, N. (2022). ANALISA KEBAHASAAN SEBAGAI METODE ISTINBAT HUKUM
ISLAM DARI TEKS AL-QUR'AN (STUDI ANALISIS HERMENUTIKA HUKUM ATAS PEMIKIRAN
AL-SUBKI DALAM KITAB JAM'U AL-JAWAMI'). Al-Hukmi: Jurnal Hukum Ekonomi
Syariah dan Keluarga Islam, 3(1), 145-158.
Abu
Zahrah , M. (2019). Ushul Fiqih. Pustaka Firdaus.
Tarmizi,
L. (2020). Laman Utama. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-usul-fiqh/4312-irsyad-usul-fiqh-siri-ke-50-hak-
[1] Penulis sedang
menghabiskan Sarjana Pengajian Islam di OUM. Graduan Ijazah Sarjana Muda
Kejuruteraan dari Universiti Malaya dan Ijzah Sarjana Muda Pengajian Islam (Pengurusan Islam) dari OUM
dan Diploma Pangajian Islam Kolej Pengajian Tinggi Al Insaniah (KPTI). Boleh dihubungi melalui
0176291368 atau email
[email protected]
[2] Mafhum mukhalafah
disebut juga dengan nama dalil al-khithab.
[3] Mafhum mukhalafah ditetapkan
oleh maskut 'anhu dan berlawanan dengan ketetapan mantuq bih.
[4] Syeikh Abdul Wahhab
Khallaf dilahirkan pada Mac 1888 di Kafr al-Zayyat, Mesir. Beliau mula
menghafal al-Quran pada usia muda dan meneruskan pendidikannya di Al-Azhar,
akhirnya menamatkan pengajian pada tahun 1915. Beliau menjadi pengajar di
Sekolah Tinggi Islam Keadilan dan aktif menyertai Revolusi 1919. Beliau
kemudiannya menjadi hakim dan pengarah hal ehwal masjid. Pada tahun 1934,
beliau menyertai Universiti Kaherah sebagai profesor sehingga bersara pada
tahun 1948. Walaupun telah bersara, beliau terus berkongsi ilmu dan mengembara
ke negara Arab untuk mempelajari manuskrip kuno. Beliau juga merupakan
perunding di Akademi Bahasa Arab.
[5] Prof Muhammad Abu Zahrah
menyatakan mafhum Mukhalafah adalah
untuk menetapkan kebalikan dari hukum yang di sebutkan (mantuq) kerana tidak
ada suatu batasannya (al qayyid) yang membataskan berlakunya hukum menurut nasnya.
[6]
Dalalah secara bahasa
(etimologi), berasal dari kata dala-Yadulu-dalalatan. Menurut kitab al-Mujid,
dalalatan ialah maa yaquumu bihil irsyadu awil burhani. Berarti sesuatu yang menunjukkan (apa saja) yang dijadikan petunjuk
atau alasan. Dalam bahasa arab, dalalah (dalil) adalah yang memberi petunjuk
kepada sesuatu hal, baik secara maknawi mahupun pancaindera, baik atau buruk . Dalam
ilmu usul fiqh dalalah ialah makna yang ditunjukkan oleh sesuatu sebutan atau
bimbingan sebutan kepada maksud tertentu. Jika dilihat dari konteks perbincangan
umum dan pembahagiannya, ia dibahagikan kepada:
1. Dalalah lafziyah adalah petunjuk dalam bentuk sebutan.
2. Dalalah ghairu lafziyah
Ia adalah petunjuk yang tidak berbentuk
sebutan. Justeru, data ini boleh dijadikan panduan dalam mengambilnya hukum
dalam Al-Quran sehingga apabila menjadi rujukan keadaan menjadi jelas dan
relevan dengan masalah yang dihadapi.
[7] [صحيح] - [رواه ابن ماجه وأحمد]
[8] Prof. Dr. Muhammad
Ibrahim al-Hafnawi adalah seorang profesor dan ketua jabatan (ra'is al-qism)
Usul Fiqh, Fakulti Syariah dan Undang-undang, Universiti Al-Azhar cawangan
Tanta, sebelum ini pernah berkhidmat sebagai Dekan I (wakīl kulliyyah) dari
2002 Masihi hingga 2006. M. Beliau menamatkan pengajian dalam bidang Usul Fiqh
pada tahun 1982 M. Selain berkhidmat sebagai ketua jabatan, beliau juga
merupakan ahli jawatankuasa peningkatan profesor Usul Fiqh (al-Lajnah
al-'Ilmiyyah ad-Dā'). imah li Tarqiyyah Asātidzah Ushūl al-Fiqh) di Universiti
Al-Fiqh Azhar. Beberapa karya Muhammad Ibrahim al-Hafnawi ialah: (1)
"al-Fath al-Mubīn fi Ta'rīf Mushthalahāt al-Fuqahā' wa al-Ushūliyyin"
(Petunjuk Nyata berkenaan Istilah Fukaha dan Ahli Fiqh). Buku ini membincangkan
sejarah dan terminologi fiqh dalam mazhab fiqh Islam. (2) "Dirāsāt
Ushūliyyah fī al-Qur'ān al-Karīm" (Kajian Usul tentang Al-Qur'an Mulia),
membahas usul-usul dalam Al-Qur'an. (3) "Irsyād al-Anam Ilā Ma'rifah
al-Ahkām" (Panduan Manusia Mengetahui Hukum). (4) “Syarh al-Kaukab
as-Sāthi'” (Syarah al-Kaukab as-Sathi') oleh al-Hafizh Jalaluddin as-Suyūthi
(Tahkik), an-Nāsikh wa al-Mansūkh min al-Hadīts (Nasikh dan Mansukh Dalam
Hadis) oleh Ibn Syahin (Tahkik), (5) "Fatāwā Syar'iyyah Mu'āshirah"
(Fatwa Syar'i Kontemporari), dan lain-lain.
[9] Surah An Nisa’ ayat 23
[10] Surah An-Nahl ayat 14
[11] Contoh mukhalafah yang
berlawanan dengan daliI mantuq,
iaitu sebagaimana
firman Allah al Isra’ ayat 31 :
وَلَا تَقْتُلُوْٓا
اَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ اِمْلَاقٍۗ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَاِيَّاكُمْۗ اِنَّ
قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْـًٔا كَبِيْرًا
Dan janganlah kamu
membunuh anak-anakmu karena takut miskin. Kamilah yang memberi rezeki kepada
mereka dan kepadamu. Membunuh mereka itu sungguh suatu dosa yang besar.
Mafhum mukhalafah
dari- ayat ini adalah boleh membunuh kalau tidak takut miskin, padahal di sisi
Islam ada sebuah nas yang melarang terhadapmembunuh anak atau
mana-mana jiwa.
Al Isra’ ayat 33,
وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ
الَّتِيْ حَرَّمَ اللّٰهُ اِلَّا بِالْحَقِّۗ
Dan janganlah kamu
membunuh orang yang diharamkan Allah (membunuhnya), kecuali dengan suatu
(alasan) yang benar.
[12] Al Baqarah ayat 187
[13] Riwayat Imam Al Bukhari hadis ke 5334
[14] Golongan yang mengkritik
golongan yang menggunakan mafhum mukhalafah terhadap kes ini berhujah mengatakan
bahawa pemahaman yang muncul dari mantuq nas semestinya didahulukan daripada pemahaman yang
menggunakan mafhum mukhalafah.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://laman-munawwarah.blogspot.com/2023/12/dalalah-mafhum-mukhalafah-dalam.html