Covid 19 Mula Mengugat Kerajaan



Sehingga 3 Mei 2021, kes positif COVID-19 yang direkodkan di seluruh dunia telah melonjak kepada 152 juta kes, dengan angka kematian melebihi 3.2 juta (berdasarkan statistik terkini Universiti Johns Hopkins). Amerika Syarikat kekal melaporkan kes tertinggi di dunia (32.4 juta), diikuti oleh India (19.9 juta kes) dan Brazil (14.8 juta kes)

Kebanyakan negara di dunia mencatatkan kenaikan mendadak kes jangkitan dan kematian COVID-19 walaupun sebahagian besar telah pun memulakan program imunisasi di negara masing-masing.

Kelesuan pandemik (pandemic fatigue) di seluruh dunia menjadi salah satu penyebab peningkatan kes akhir-akhir ini. Masyarakat mulai lesu, lalu alpa dalam mematuhi prosedur operasi standard (SOP) setelah program imunisasi COVID-19 mula diperkenalkan bermula hujung tahun 2020.
Selain itu, kelonggaran beberapa perintah larangan termasuk pembukaan semula pelbagai sektor ekonomi, pembukaan semula sempadan-sempadan negara, penganjuran perhimpunan beramai-ramai telah menyebabkan kes COVID-19 meningkat secara mendadak di kebanyakan negara. Situasi ini menjadi lebih membimbangkan dengan kemunculan mutasi baharu virus SARS-CoV-2.
Situasi yang sama dapat dilihat di Malaysia sejak awal bulan April 2021. Malaysia mencatatkan pertambahan sebanyak 61,984 kes baharu dan 235 kes kematian COVID-19 dalam masa 4 minggu.
Menurut statistik yang dilaporkan kepada CPRC Kebangsaan, kadar penggunaan katil kritikal / ICU COVID-19 terkini didapati melebihi 70 peratus di Hospital Sungai Buloh, Hospital Kuala Lumpur, Hospital Ampang, Hospital Serdang, dan Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang.

Meskipun begitu Tinjauan Merdeka Center yang melibatkan 2,111 orang responden berusia 21 tahun ke atas dan dilaksanakan antara 31 Mac dan 12 April mendapati kadar penerimaan sebanyak 67% terhadap Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri meningkat berbanding tiga bulan sebelum ini, dengan sokongan paling kuat dari kaum Melayu, diikuti India dan Cina... (Bacalah di SINI)
Berbanding dengan Kerajaan India yang mula tergugat dengan pendemik ini, imej Perdana Menteri India, Narendra Modi yang berkuasa melalui dua pilihan raya umum iaitu pada tahun 2014 dan 2019 kini tercalar ekoran kegagalan kerajaan mengekang penularan gelombang kedua pandemik Covid-19.
...IMEJ Perdana Menteri India, Narendra Modi yang berkuasa melalui dua pilihan raya umum iaitu pada tahun 2014 dan 2019 kini tercalar ekoran kegagalan kerajaan mengekang penularan gelombang kedua pandemik Covid-19.
Pada Ahad lalu, negara itu mencatatkan kematian iaitu 3,689 orang sehari akibat Covid-19 dengan angka keseluruhan yang meninggal dunia ialah lebih 215,000 orang dengan 392,448 kes jangkitan pada hari yang sama.
Namun, India turut mencatatkan rekod dunia apabila menjadi negara pertama yang melepasi angka 400,000 jangkitan dalam tempoh sehari pada Sabtu lalu dengan jumlah keseluruhan orang dijangkiti Covid-19 pada Ahad lalu ialah 19.5 juta orang.
Hospital-hospital kerajaan penuh dengan pesakit Covid-19 sehingga tidak mampu menerima pesakit baharu sehingga ada yang meninggal dunia semasa menunggu untuk didaftarkan masuk di hospital.
Sebahagian hospital swasta turut mengalami masalah sama dan lima pesakit Covid-19 meninggal dunia di sebuah hospital di Armritsar akibat kekurangan tabung oksigen manakala 18 pesakit turut terkorban apabila sebuah hospital di negeri Gujarat terbakar baru-baru ini.
Rumah mayat di hospital-hospital kerajaan dipenuhi dengan mayat-mayat pesakit pandemik itu sehinggakan proses pembakaran mayat terpaksa diadakan di tempat letak kereta awam kerana pusat-pusat pembakaran mayat dipenuhi dengan mayat mangsa yang meninggal dunia akibat Covid-19.

Walaupun mengalami lonjakan kes, lebih sebulan lalu, India tetap nekad mengadakan pilihan raya peringkat negeri di lima buah negeri.
Namun, ketika perhimpunan kempen pilihan raya diadakan, ramai orang yang menghadirinya tidak memakai pelitup muka.
Secara kebetulan, rekod kes Covid-19 melonjak tinggi sebelum keputusan rasmi pilihan raya diumumkan pada Ahad lalu yang menyaksikan 175 juta pengundi layak mengundi pada Mac dan April lalu di lima buah negeri di India.
Pakar-pakar menyalahkan sikap orang ramai yang mengambil mudah tentang Covid-19 sehingga menghadiri majlis keagamaan Kimbh Mela yang dihadiri berjuta-juta penganut agama Hindu di Sungai Ganges di bandar Haridwar, utara India pada bulan lalu.

Bagaimanapun, keputusan pilihan raya yang diumumkan di negeri Bengal Barat yang didiami 90 juta orang itu pada Ahad lalu menyaksikan Parti Bharatiya Janata (BJP) pimpinan Modi sekali lagi kalah kepada Parti Kongres Trinamool Seluruh India (TMC).
Sungguh pun mengalami kekalahan, BJP memenangi 75 kerusi meningkat daripada hanya tiga kerusi yang dimenanginya pada pilihan raya negeri tahun 2016 manakala TMC menang 216 kerusi daripada 294 kerusi yang dipertandingkan dalam Dewan Perhimpunan Negeri Bengal Barat.
Berikutan kemenangan itu, Ketua Menteri Bengal Barat, Mamata Banerjee, 66, yang juga seorang wanita dijangka mengekalkan jawatannya buat penggal ketiga selepas partinya menang undi majoriti dua pertiga.
Namun, BJP mengekalkan kemenangan di negeri Assam, timur laut India.
Sebelum keputusan pilihan raya itu diumumkan, portal berita News 18 India pada Isnin lalu melaporkan, dua beradik wanita memberikan bantuan pernafasan dari mulut ke mulut kepada ibu mereka di sebuah hospital di negeri Uttar Pradesh bagi menyelamatkan nyawanya yang kemudian disahkan meninggal dunia selepas seorang doktor tiba untuk merawatnya.
Satu rakaman video yang menunjukkan kejadian itu kemudian menjadi tular di media sosial pada Sabtu lalu dengan terdapat suara dalam rakaman tersebut mengadu tentang masalah kekurangan oksigen dan kakitangan kesihatan.
Bagaimanapun, ketika kejadian itu berlaku, tidak ada kekurangan bekalan oksigen berlaku di hospital tersebut.

India juga kini menjadi tumpuan dunia apabila beberapa buah negara antaranya Jerman, Britain, Perancis, Taiwan, Australia berjanji untuk menghulurkan bantuan peralatan kesihatan termasuk mesin oksigen kepada India.
Pada 20 Januari lalu, kerajaan India melancarkan vaksin Maitri iaitu satu proram untuk mengeksport dua suntikan vaksin Covid-19 buatan negara tersebut iaitu Covishield dan Covaxin kepada dunia.
Ketika itu, India dilaporkan hanya mencatatkan 14,112 kes baharu pandemik itu.
Walaupun menjadi negara pengeluar vaksin terbesar di dunia, negara itu tidak mempunyai vaksin Covid-19 yang mencukupi untuk melakukan vaksinasi terhadap semua penduduknya.
Menurut portal berita New York Times, sehingga 29 April lalu hanya 26 juta daripada 1.4 bilion penduduk India sudah menerima suntikan vaksin Covid-19.
Jurucakap parti BJP, Narendra Taneja berkata kepada CNN baru-baru ini bahawa tanggungjawab dalam kes gelombang kedua Covid-19 itu kini terletak di bahu kerajaan India yang dipimpin oleh partinya sendiri.
Dalam wawancara itu, beliau berkata, partinya kini memfokuskan bagaimana cara untuk menyelamatkan nyawa penduduk negara itu akibat Covid-19 selain menyatakan keputusan untuk mengadakan pilihan raya di lima negeri itu dibuat oleh Suruhanjaya Pilihan Raya India dan parti BJP tidak mempunyai pilihan lain selain bertanding dalam pilihan raya tersebut. - Agensi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/05/covid-19-mula-mengugat-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Memang Kerajaan Ini Gagal Mengawal Covid

Memang Kerajaan Ini Gagal Mengawal Covid

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 321 hits
JANGANKAN LANGKAH NEGERI DAERAH PUN TAK LEPAS Tak boleh balik kampung tak ada rumah terbuka tahun ini semasa Hari Raya Aidil Fitri PKP yang diperbaharui di 6 daerah di Selangor adalah tempat yang hampir dengan PKP yang ketat tahun lalu Peni...
Covid Masih Tak Kurang Kerajaan Gagal Lagi

Covid Masih Tak Kurang Kerajaan Gagal Lagi

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 234 hits
PM dan menteri menteri Kerajaan Tebuk Atap kata DARURAT dan tutup parlimen akan kurangkan kes COVID 19 Masa DARURAT mula dilaksanakan bermula 2 232 kes baharu sehari Tapi slps 4 bulan lebih DARURAT dilaksanakan kenapa kes makin teruk melonj...
Punca Peningkatan Kes Sporadik Covid 19 Perlu Perhatian Pihak Kerajaan

Punca Peningkatan Kes Sporadik Covid 19 Perlu Perhatian Pihak Kerajaan

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 256 hits
Enam faktor dipercayai menjadi punca peningkatan kes sporadik COVID 19 yang tidak diketahui puncanya hingga menjadi penyumbang utama lonjakan kes harian bagi empat bulan pertama tahun ini Pakar kesihatan awam Prof Datuk Dr Lokman Hakim Sula...
Nak Amal Cara Islam Lawan Covid Pak Lebai Dalam Kerajaan Pun Diam Membisu Bila Berkuasa

Nak Amal Cara Islam Lawan Covid Pak Lebai Dalam Kerajaan Pun Diam Membisu Bila Berkuasa

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 229 hits
HAMDAN TAHANampaknya covid 19 mula menyerang diseluruh dunia buat kali ke 3 Vaksin tidak nampak lagi kehasilannya kerana kes meningkat mendadak India negara yang rakyatnya melakukan kesalahan melampau dengan berkumpul di sg Ganga dan berbog...
Kerajaan Sedia Guna Vaksin Covid 19 Sinovac

Kerajaan Sedia Guna Vaksin Covid 19 Sinovac

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 397 hits
Negara sedia menggunakan lebih 500 000 dos vaksin Covid 19 keluaran Sinovac Life Sciences Co Ltd China yang dibotolkan oleh Pharmaniaga LifeSciences Sdn Bhd Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin berkata Pharmaniaga dijangka ...
Hiburan Penat Tengok Kegagalan Kerajaan Urus Covid 19 Naim Daniel Nafi Mahu Tunjuk Hero Hanya Memahami

Hiburan Penat Tengok Kegagalan Kerajaan Urus Covid 19 Naim Daniel Nafi Mahu Tunjuk Hero Hanya Memahami

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 203 hits
Lantang memberikan pendapat penyanyi dan juga pelakon Naim Daniel akui telah penat melihat kegagalan kerajaan menguruskan prosedur operasi standard yang dilaksanakan berikutan pandemik COVID 19 Naim atau nama sebenarnya Muhammad Naim Daniel...
Kerajaan Tipu Rakyat Tentang Covid

Kerajaan Tipu Rakyat Tentang Covid

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 190 hits
Sekarang dah jelas bahawa Covid 19 adalah angkara manusia khianat untuk mengurang kan bilangan penduduk di Dunia Ia adalah biological warfare Vaksin yang di reka ada lah rancangan segolongan tamak untuk memperkayakan diri mereka Jelas juga ...
Covid 19 2 340 New Cases Death Toll Hits 1 400

Covid 19 2 340 New Cases Death Toll Hits 1 400

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 285 hits
COVID 19 The Health Ministry today reported 2 340 new Covid 19 cases with the number of patients needing intensive care reaching levels not seen since mid February Malaysians accounted for 91 28 percent of new cases Most of the new cases we...
Sekolah Agama Di Kk Antara Punca Kes Covid 19 Di Sabah Kembali 3 Angka

Sekolah Agama Di Kk Antara Punca Kes Covid 19 Di Sabah Kembali 3 Angka

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 290 hits
Sekolah Menengah Agama Kota Kinabalu yang mencatatkan 72 kes positif Covid 19 dikenakan PKPD mulai 18 April lalu hingga 1 Mei ini KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Masidi Manjun berkata satu kluster sekolah agama d...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord