Cikgu Jessica Robert Stephen Suku Lun Bawang Viral



Hah! Bangsa Bawang? Aduhai Cantiknya - Tinta peranti Sumber cikgu Emmet :) | Foto Oleh Alaric Soh Kisah Cikgu Jessica - yang menjalani latihan praktikum di SMK Tersang di Raub Pahang. :)

“CIKGU asal mana? Cikgu ada campuran Cina atau orang putih? Orang Sarawak memang cantik macam cikgu ke?. Itu antara persoalan mencuit hati yang kerap ditanya pelajarnya sebaik cikgu cantik ini melapor diri untuk menjalani latihan praktikum di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) LKTP Tersang, Raub, Pahang, Julai lalu.


Jessica Robert Stephen, 23, dari suku Lun Bawang berasal dari Miri, Sarawak menganggap pertanyaan itu sebagai permulaan untuk memperkenalkan mengenai kaum minoritinya yang menghuni pedalaman Sarawak.

Suku Lun Bawang tinggal di kawasan pedalaman iaitu ‘Lun’ bermaksud orang, manakala ‘Bawang’ membawa pengertian ulu sebelum timbul istilah Lun Bawang bererti Orang Ulu.

Anak sulung daripada lima beradik itu berkata, ada juga pelajarnya yang turut mengaitkan ‘Lun Bawang’ sama seperti ‘membawang’.


“Pelbagai reaksi saya terima apabila saya memberitahu saya suku Lun Bawang, tapi saya tidak marah kerana memang ramai tidak mengetahui mengenai kaum saya.

“Suku Lun Bawang ini pada suatu ketika dulu menetap di kawasan pedalaman di tanah tinggi di pertengahan Pulau Borneo atau di ulu sungai dan wujud di Sarawak, Brunei, Kalimantan Utara dan Sabah.

“Malah, kami adalah kaum minoriti di Sarawak. Daripada kira-kira 27 atau lebih suku kaum di Sarawak, hanya 5.4 peratus daripadanya ialah suku kaum Orang Ulu,” katanya.

Penuntut Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, Perak itu berkata, terdapat beberapa suku kaum yang sinonim dengan Lun Bawang iaitu Lun Dayeh iaitu masyarakat Lun Bawang yang boleh ditemui di Sabah, manakala di Sarawak pula di sekitar bahagian Lawas, Limbang, Trusan, Kalimantan dan kawasan pedalaman Borneo.

Menceritakan reaksi pelajarnya sebaik mengetahui suku Lun Bawang, Jessica mengakui pada mulanya mereka memang terkejut sangat sebab pertama kali dengar nama pelik berkenaan.

“Lun Bawang tu mereka kata membawang pula, lepas mereka tahu dan seperti tertarik untuk mengetahui mengenai kaum Lun Bawang sebagai perkara yang baru.

“Pengalaman pertama menjalani latihan praktikum di sekolah ini akan menjadi pengalaman berharga.


Ketika pertama kali menjejak kaki di Felda Tersang, saya disambut baik oleh guru serta masyarakat sekeliling walaupun pada mulanya, saya memang berasa risau adakah saya dapat diterima oleh masyarakat di sini sebagai seorang guru.

“Syukur juga pelajar dapat menerima kedatangan saya sebagai seorang guru walaupun di sekolah itu, saya seorang saja guru yang bukan Muslim,” katanya.

Jessica berkata, dia yang mengambil jurusan Pengajian Malaysia dengan Pendidikan di UPSI memilih untuk menjadi guru kerana minat untuk menjadi pendidik sejak di bangku sekolah lagi.

“Saya tiada sebab yang kukuh mengapa saya memilih untuk menjadi guru pada mulanya. Tetapi kos yang saya pilih iaitu Pengajian Malaysia dengan Pendidikan memerlukan saya membina diri sebagai seorang pendidik kerana jika di alam persekolahan, ‘major’ saya ialah Pengajian Am.

“Tetapi selepas hampir tiga tahun menimba ilmu di UPSI, makin banyak perkara yang saya belajar menjadi seorang yang mampu mendidik pelajar di sekolah terutamanya diri sendiri kerana saya sendiri pun masih dalam proses belajar,” katanya.

Ditanya bagaimana dia boleh menjalani praktikum di Raub, Jessica berkata, Jabatan Pengajian Malaysia dengan Pendidikan hanya membenarkan tiga kawasan untuk dipilih praktikum iaitu Selangor, Kuala Lumpur dan Pahang.

“Kemudian saya dan rakan berasal dari Kelantan memilih untuk duduk di kawasan FELDA memandangkan kami ingin mengambil pengalaman tinggal di kawasan baru sebelum memilih SMK LKTP Tersang,” katanya.


Menurutnya, harapan utamanya untuk berkhidmat di tempat sendiri tetapi bagus juga jika dapat berkhidmat di tempat lain untuk menimba pengalaman baru.

Hah! Bangsa Bawang? Aduhai cantiknya.
Lucu juga bila melihat reaksi pelajarnya yang pertama kali mendengar penjelasan Cikgu Jessica Robert Stephen bila menjelaskan beliau berbangsa Lun Bawang. Meski pun ada yang ragu-ragu namun beliau menunjukkan kad pengenalannya ada tertulis Lun Bawang.


Itulah momen lucu, seorang guru pelatih dari Sarawak yang menjalani latihan praktikum di SMK Tersang di Raub Pahang.

Cikgu Jessica merupakan pelajar jurusan pengajian Malaysia di UPSI memilih untuk menjadi guru kerana minat untuk menjadi pendidik sejak dibangku sekolah lagi.

Ketika saya bertanya apa yang mendorong beliau memilih kerjaya guru, Jessica menjawab

"Seperti yang kita sedia maklum, profession keguruan bukanlah pilihan ramai. Pada pendapat saya, ramai orang yang berpendapat bahawa jadi cikgu ini adalah sesuatu yang mudah dan gaji pun tidak boleh membuat jadi kaya. Nak pula dari kecil, kita ini sering dididik supaya pilih kerjaya seperti doktor atau jurutera untuk menjamin kehidupan masa depan yang lebib baik. Saya pun tidak mempunyai sebab yang kukuh mengapa saya memilih untuk menuntut di UPSI dimana pada pandangan orang saya ni memang mengidamkan kerjaya sebagai seorang guru. Saya pun pada mulanya tidak tahu untuk 'handle' pelajar, nak berdiri di depan untuk mengajar? Jauh tak terfikir langsung. Semasa di bangku sekolah lagi terutamanya tingkatan 6, saya selalu mendapat dorongan daripada guru-guru di sekolah untuk meneruskan pengajian saya. Namun, dengan berkat Tuhan saya berjaya memasuki UPSI dan di sini lah saya mula belajar untuk mengisi kekurangan dalam diri saya. Ibu bapa saya yang menaruh harapan tinggi terhadap saya sebagai anak sulung, amat gembira mendapat berita baik ini walaupun pada mulanya pilihan dalam bidang pendidikan bukanlah pilihan utama ayah saya dan berat hati mereka untuk melepaskan saya keluar ke bumi seberang. Namun, setelah menuntut selama hampir 3 tahun, makin banyak perkara yang saya belajar untuk menjadi seorang yang mampu mendidik pelajar di sekolah dan terutamanya untuk diri sendiri dan saya sekarang pun masih di dalam proses belajar. "

Jelas beliau dengan begitu bersemangat.


Jessica turut prihatin terhadap kemajuan kaum Lun Bawang dan Kelabit yang diwarisi daripada ayahnya.

Jessica berharap masyarakat Lun Bawang ini walaupun merupakan salah satu kaum minoriti di Sarawak, semakin berkembang dan banyak mencapai kejayaan seperti masyarakat lain.

"Tapi kita ingat, bangsa tidak akan melambangkan kemajuan dan kemunduran dalam sesebuah masyarakat, kita kena harus buang pandangan stereotaip itu. Kemajuan itu merupakan pilihan diri sendiri dimana seseorang itu haruslah mengambil keputusan untuk membawa satu perubahan yang dapat mengubah kehidupan sama ada secara positif atau negatif. Oleh itu, saya berharap komuniti kita yang kecil ini terus mencari apakah kemajuan yang kita boleh buat dalam kehidupan ini." jelas Jessica lagi.

Beliau berharap maysarakat Lun Bawang terus menuntut ilmu pengetahuan dalam apa pun bidang kerana masa beredar dengan cepat dan jangan lalai untuk mengambil peluang yang ada untuk kebaikan diri dan juga masyarakat secara keseluruhan.

Bila ditanya apakah beliau berhasrat utk kembali semula ke Sarawak untuk berkhidmat beliau menjawab

"Ya, saya berhasrat untuk kembali ke bumi Kenyalang dan berkhidmat di sana tak kira untuk komuniti saya ataupun untuk anak-anak yang berbangsa lain. Namun jika dipilih untuk terus berkhidmat di Semenanjung, tiada masalah." terang beliau lagi.

Pengalaman pertama beliau menjalani praktikum di SM Tersang ini merupakan pengalaman berharga. Ketika saya pertama kali menjejak kaki di Felda Tersang, saya dapat merasakan bahawa hari-hari yang mendatang akan baik-baik sahaja kerana kedatangan kami telah disambut baik oleh guru-guru SMK Tersang serta masyarakat sekeliling walaupun pada mulanya, saya memang berasa risau adakah saya dapat diterima oleh masyarakat di sini sebagai seorang guru. Para pelajar juga dapat menerima kedatangan saya sebagai seorang guru walaupun di sekolah itu, saya seorang sahaja guru yang bukan Muslim. Suasana sekolah amat memuaskan hati saya kerana persekitaran yang selesa dan pihak sekolah yang sentiasa ramah antara satu sama lain.

Bila ditanya reaksi pelajar beliau bila mendengar guru yang mengajarnya dari kaum lun bawang? Jawapan Jessica

" ini semestinya mereka akan ternganga hahaha." katanya sambil ketawa manis. Pelajar di sini memang selalu bertanyakan saya, "Cikgu ni bangsa apa ya? ". Ada yang meneka saya ni orang Cina haahha Apabila saya menjawab "bangsa Lun Bawang", banyak lah reaksi mereka yang saya lihat. Ada yang menjawab "Hah? Bawang, cikgu? Apa tu?? ".

Sebelum saya menjawab memang saya akan tertawa melihat reaksi sebegitu. Lalu saya pun memberitahu mereka supaya jangan risau kalau tidak tahu bangsa apakah itu sebab sejujurnya, ada juga segelintir orang Sarawak yang tidak tahu bangsa itu. hahahaha Setelah itu, mereka tanya banyak soalan kerana berminat untuk mengetahui apakah kaum Lun Bawang itu dan saya pun menyuruh mereka mencari di Internet untuk info lebih lanjut. Namun, ada pula pelajar yang bertanyakan saya "Sarawak itu dekat dengan Malaysia ke?" dan satu lagi pertanyaan yang saya dapat juga "bila cikgu balik Malaysia? " saya telah mendapat soalan ni ketika mengajar di salah sebuah sekolah di Kelantan. Sampai sekarang saya kurang pasti macam mana untuk menjawabnya hahaha. Kata Jessica lagi.

Demikianlah pemgalaman yang ditempuhi oleh cikgu Jessica yang kini bertugas menjalani praktikum di SMK Tersang Raub. Semoga beliau berjaya menamatkan latihan mengajar dengan cemerlang.
Tahniah Cikgu Jessica

Harap harap Cikgu Jessica ni penyokong Liverpool lah.

Tinta peranti cikgu Emmet



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sarawakup2date.blogspot.com/2019/08/cikgu-jessica-robert-stephen-suku-lun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cikgu Viral Ajar Khat

Cikgu Viral Ajar Khat

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 341 hits
Muhammad Anis Ab Ghani 40 berkongsi pengalaman mengajar seni khat dan kaligrafi Jawi bersama penuntut bukan Islam di laman sosial Facebooknya tular sejak minggu lalu JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com...
Viral Kes Serang Cikgu Di Sekolah

Viral Kes Serang Cikgu Di Sekolah

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 659 hits
Viral di Facebook sejak semalam satu video menunjukkan beberapa orang lelaki mengamuk dan menyerang cikgu dalam kawasan sebuah sekolah di Bachok Kelantan pada hari Sabtu jam 10 30 pagi Menurut Harian Metro mereka memarahi dan mengasari Guru...
Viral Kakek Sebatang Kara Penjual Bubur Hidupnya Susah Hingga Keajaiban Media Sosial Terjadi

Viral Kakek Sebatang Kara Penjual Bubur Hidupnya Susah Hingga Keajaiban Media Sosial Terjadi

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 334 hits
Satu postingan di media sosial terkadang bisa mengubah hidup seseorang Seperti yang dilakukan seorang pria asal Bangkok bernama Max Udomsak ini Max Udomsak tergerak hatinya untuk mengunggah kisah kakek berusia 78 tahun penjual bubur yang hi...
Fist Fight Erupts In Sabah Mosque Men In Skullcaps Bash Each Other Video Goes Viral

Fist Fight Erupts In Sabah Mosque Men In Skullcaps Bash Each Other Video Goes Viral

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 372 hits
FISTS flew in a heated brawl in the unlikeliest of places on Friday at a mosque in Kampung Tinusa Mile 7 in Sandakan A 4 minute and 22 second video clip of the altercation has since gone viral on social media The 12 10pm scuffle is believed...
Viral Rakaman Video Penunggang Motosikal Melambung Selepas Terlibat Kemalangan

Viral Rakaman Video Penunggang Motosikal Melambung Selepas Terlibat Kemalangan

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 581 hits
Kuala Lumpur 4 Ogos Satu video pendek yang merakamkan kejadian kemalangan yang melibatkan empat penunggang motosikal sebuah Myvi hitam dan sekurang kurangnya dua lagi kenderaan menjadi viral dimedia sosial selepas dikongsi mulai petang tadi...
Viral Gadis Minta Hantaran Rm15k

Viral Gadis Minta Hantaran Rm15k

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 338 hits
Gadis minta RM15K belum dapat degree kecewa bapa dah meninggal dicop gila duit Seorang gadis dikecam gara gara menyatakan dirinya layak menerima hantaran sebanyak RM15 000 kerana mempunyai kelulusan Ijazah Sarjana Muda Menyedari kenyataanny...
Viral Guru Di Kuningan Mandikan Bocah Kurang Mampu Hingga Bantu Sekolah

Viral Guru Di Kuningan Mandikan Bocah Kurang Mampu Hingga Bantu Sekolah

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 338 hits
Seorang guru SD di Kabupaten Kuningan Jawa Barat membagikan kisah haru tentang salah satu muridnya ke Instagram Melalui unggahan pada Selasa Rohayatun nama guru itu menceritakan soal Jodi murid kelas 1 SD di tempatnya mengajar Rohayatun sud...
Resepi Kek Batik Indulgence Cheese Bake Viral Azlina Ina

Resepi Kek Batik Indulgence Cheese Bake Viral Azlina Ina

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 2300 hits
As Salam Resepi Kek Batik Indulgence Cheese Viral Azlina Ina Wahh Mesti korang tengah mencari cari Resepi Kek Batik Indulgence Cheese Viral Azlina Ina kann Saya baru sahaja nampak kek ni kat dan kebetulan pagi tadi sorang kakak bakers kat s...
Viral Pria Curhat Setelah Istrinya Meninggal Lahirkan Anak Kedua Fotonya Masih Tersenyum

Viral Pria Curhat Setelah Istrinya Meninggal Lahirkan Anak Kedua Fotonya Masih Tersenyum

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 278 hits
Salah satu akun Facebook bernama Firdaus Sutan Parpatiah menuliskan curhatan kecil setelah sang istri meninggal dunia Bukan hanya curhatan kecil Firdaus Sutan Parpatiah namun potret sang istri yang masih tersenyum setelah meninggal dunia pu...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang