Cara Samak Yang Betul Jika Menyentuh Anjing


Antara riwayat yang menceritakan berkaitan cara menyucikan bekas yang dijilat anjing adalah daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Nabi SAW bersabda yang maksudnya, “Apabila anjing meminum pada bekas salah seorang daripada kamu, maka kamu basuhlah ia (bekas) sebanyak tujuh kali." Riwayat al-Bukhari (172)


Mengikut pendapat Mazhab Syafie wajib dibasuh tempat yang terkena najis Mughallazah sebanyak tujuh kali iaitu satu kali dengan menggunakan tanah (air tanah) dan 6 kali lagi dengan air mutlak (air suci pada dirinya dan dapat menyucikan orang lain).

Jika di dapati najis itu tetap ada ain (nampak), bau dan rasanya maka ia perlu dibasuh lagi dengan air mutlak sehingga hilang najis tersebut.

Caranya ialah:
Pertama: Buang najis terlebih dahulu (jika ada).Kedua: Basuh tempat yang terkena najis anjing itu dengan air yang bercampur tanah (sekali sahaja).Ketiga: Bilas dengan air biasa yang suci sebanyak enam kali.
Apakah kaedah dan jenis tanah yang sesuai untuk digunakan bagi tujuan samak?

Di dalam hadis tidak diisyaratkan bahawa Nabi SAW memerintahkan sahabat agar menggali permukaan bumi bagi mendapatkan tanah untuk bersuci.

Hukum Membasuh Dengan Tujuh kali basuhan

Para ulama al-Malikiyyah berpandangan bahawa membasuh bekas dengan tujuh kali basuhan adalah Ta’abudiyy maka dengan itu mereka berpandangan bahawa air yang dijilat anjing adalah suci.

Adapun jumhur iaitu ulama al-Hanafiyyah, al-Syafi’eyyah dan al-Hanabilah berpandangan bahawa Ta’abbud hanya pada bilangan tujuh dan bukan pada amalan menyucikan kerana ia adalah mu’allal (bersebab). Di sebabkan itu, air yang dijilat oleh anjing adalah najis.

Di dalam masalah ini juga, para ulama berbeza pendapat adakah wajib membasuh sebanyak tujuh kali kepada dua pendapat:

Pertama: Wajib membasuh tujuh kali dan ini adalah pendapat di dalam mazhab Malik, mazhab al-Syafie dan juga mazhab Ahmad. Mereka ini berdalilkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a.

Kedua: Tidak wajib membasuh sebanyak tujuh kali dan ini merupakan pendapat mazhab Abu Hanifah. Ini kerana, mereka mengatakan bahawa air liur anjing seperti najis-najis yang lain cukup sekadar membasuhnya dengan sekali basuhan jika itu telah menghilangkan kenajisannya. Akan tetapi membasuh sebanyak tujuh kali adalah mustahab bukannya wajib.

Mereka berdalilkan bahawa Abu Hurairah r.a. pernah mengeluarkan fatwa bahawa cukup membasuh sebanyak tiga kali bagi kenajisan air liur anjing seperti yang terdapat di dalam riwayat-riwayat yang diriwayatkan oleh Imam al-Thahawi dan al-Daraquthni. Ini menunjukkan bahawa bilangan tujuh itu termansuh.

Pendapat kedua ini boleh dijawab dengan beberapa jawapan, antaranya:

Fatwa Abu Hurairah ini bertentangan dengan apa yang diriwayatkan. Beramal dengan apa yang beliau riwayatkan daripada Nabi SAW adalah lebih utama berbanding daripada apa yang beliau fatwakan.

Abu Hurairah juga pernah berfatwa agar dibasuh sebanyak tujuh kali dan sanadnya lebih kuat.

Membasuh sebanyak tujuh kali itu bertepatan dengan riwayat Marfu’ iaitu sampai kepada Nabi SAW.

Hukum Tatrib Pada Menyucikan Najis Anjing

Ulama al-Syafi’eyyah dan al-Hanabilah berpandangan bahawa wajib menggunakan tanah bersama air pada menyucikan najis anjing, khinzir dan apa yang lahir daripada keduanya.

Mereka beristidlal pada menyatakan pendapat itu dengan apa yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Sucinya bekas salah seorang di antara kamu apabila ia (bekas) dijilat anjing adalah dengan cara membasuhnya sebanyak tujuh kali dan yang pertama (basuhan) dengan tanah”. [Riwayat Muslim (279) dan Ahmad (9511)]

Mereka juga mengqiyaskan khinzir dengan anjing. Manakala ulama’ al-Hanafiyyah dan al-Malikiyyah berpendapat tidak wajib menggunakan tanah pada menyucikan hal itu (najis anjing atau khinzir). [Lihat: Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 114/3]

Kesimpulan

Berdasarkan kenyataan di atas, kami berpendapat bahawa ulama telah berbeza tentang hukum penggunaan tanah bagi menyucikan najis mughallazah, hanya ulama Syafieyyah dan Hanabilah yang mewajibkan penggunaan tanah.

Turab di dalam Bahasa Arab membawa maksud bahagian tanah yang lembut pada permukaan bumi.

Definisi ini boleh didapati di dalam kamus serta mu’jam Bahasa Arab seperti Mu`jam al-Ghaniy, Mu`jam al-Ra’id, Mu`jam al-Lughah al-`Arabiyyah al-Mu`asir dan Mu`jam al-Wasit.

Adapun tanah mengikut Kamus Dewan, ia membawa maksud lapisan bumi yang di atas sekali iaitu lapisan luar yang terzahir di atas muka bumi ini.

Ulama yang mewajibkan sertu (samak) tidak berkhilaf tentang jenis tanah yang digunakan.

Justeru itu, dibolehkan menggunakan segala jenis tanah lembut samada di atas atau di bawah permukaan bumi sebagaimana yang difahami orang Arab melalui ensiklopedia (mu’jam) atau kamus mereka.

Maka, samada ianya adalah tanah (soil) atau tanah liat (clay) seperti yang difahami oleh ahli geologi, kedua-duanya dibolehkan.

Tambahan pula, agama kita terbina bagi memudahkan umatnya dalam melaksanakan sesuatu dan menolak sikap takalluf iaitu sifat membebankan diri dalam beribadah.

Akhirnya, semoga Allah SWT merahmati dan memberi kita kefahaman dalam agama. Amin.

Wallahu a’lam

BACA INI JUGA:
Kenapa Islam Menyamak Najis Berat Dengan Tanah?Galakan Dalam Syarak Untuk Membunuh Anjing Ganas
sumber: muftiwp



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/05/cara-samak-yang-betul.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Pilih Dan Beli Safety Shoes Dengan Betul

Cara Pilih Dan Beli Safety Shoes Dengan Betul

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 1363 hits
Assalamualaikum hi hi hi hari ni nak kongsi sikit tips bagaimana untuk pilih dan beli Safety Harga Kasut keselamatan ini memang rata rata menganggap agak mahal tetapi bagi aku sendiri ia ada keistimewaan dan sebab yang cukup mengapa patut b...
Cara Masak Pulut Yang Betul Agar Bila Makan Tidak Kena Angin Dalam Badan

Cara Masak Pulut Yang Betul Agar Bila Makan Tidak Kena Angin Dalam Badan

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 369 hits
Ramai yang mengatakan makan pulut boleh buat angin dalam badan yang menyebabkan kita lemah dan lemau Tetapi kalau tahu cara masak yang betul anda boleh makan pulut tanpa perlu bimbang kesan pada tubuh badan Ok sebenarnya makanan yang kita a...
Berdoalah Dengan Cara Yang Betul

Berdoalah Dengan Cara Yang Betul

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 322 hits
Berdoalah Dengan Cara Yang Betul Doa adalah senjata orang mukmin Namun kita perlulah berusaha agar doa yang kita angkat semoga dimakbulkan Allah Doa adalah lambang penuh pengharapan kita kepada al Khalik Mari sama sama mama kongsikan Berdoa...
Nak Buat Biskut Salut Coklat Ini Cara Cairkan Coklat Dengan Betul Yer

Nak Buat Biskut Salut Coklat Ini Cara Cairkan Coklat Dengan Betul Yer

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 1232 hits
Sekarang ini sudah hampir berakhirnya ramadan dan raya akan menyusul pasti ramai sedang pulun buat biskut Biskut yang menjadi kegemaran bersalut coklat pasti almond london biskut aiskrim jejari coklat dan banyak lagi Nak buat biskut salut c...
Cara Buat Roti John Inti Daging Yang Simple

Cara Buat Roti John Inti Daging Yang Simple

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 1420 hits
Cara Buat Roti John Inti Daging Yang Simple Bila masuk bulan ramadan antara menu yang popular adalah roti John dan murtabak Dalam entri kali ni saya akan share pula resepi dan cara nak buat roti john kat rumah sebiji macam kat kedai Di ruma...
Hindari Kulit Kering Saat Puasa Bisa Dilakukan Dengan Cara Berikut Ini

Hindari Kulit Kering Saat Puasa Bisa Dilakukan Dengan Cara Berikut Ini

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 276 hits
Kendala menjaga hidrasi kulit pada saat Ramadan karena perubahan pola asupan makanan biasanya tubuh bisa memperoleh asupan tanpa adanya batasan jam khusus kata Ika Anggraini dokter spesialis kulit dan kelamin Bamed Skin Care dalam sebuah te...
Ma Ruf Amin Sebut Ada Pihak Yang Kawal Nkri Dengan Cara Memaksa Merebut

Ma Ruf Amin Sebut Ada Pihak Yang Kawal Nkri Dengan Cara Memaksa Merebut

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 149 hits
Dia mengungkapkan ada upaya upaya dari sekelompok pihak yang mencoba keluar dari kesepakatan mengenai bagaimana untuk mengawal NKRI Bahkan Ketua MUI ini menjelaskan ada juga yang mencoba ikut terlibat dalam membangun negeri tetapi dengan ca...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools