Buku Gerakan Reformasi Dua Dekad Rakam Sejarah Dan Denai Perjuangan Reformasi


ULASAN BUKU

Buku yang merakam sejarah
reformasi.GENERASI Malaysia yang lahir selepas tahun 1998, yang cenderung dalam politik negara tidak akan mengetahui perjalanan politik negara secara peribadi, khususnya era reformasi yang sudah pun melangkah dekad kedua.

Mungkin sebahagian daripada mereka ketika api reformasi mula melepuh, mereka masih berada dalam rahim ibu masing-masing. Ibu dan bapa mereka yang mengambil bahagian dalam siri-siri tunjuk perasaan, melaungkan slogan Reformasi, membawa sama mereka ke Jalan Tunku Abdul Rahman, Dataran Merdeka dan menjelajah ke pelusuk negara dalam kandungan
Lantaran mereka berada dalam tembuni bunda, mereka tidak merasai kehangatan dan kehebatan reformasi. Jauh sekali untuk merasai pedih semburan gas pemedih mata atau pun pacuran water cannon.
Juga tidak merasa kesakitan pukulan belantan dan tumbukan anggota topi merah (FRU). Tidak juga pernah melihat bagaimana darah merecik di jalan-jalan raya akibat melawan regim diktator. Tidak juga menyaksikan ratusan para demostran reformis ditahan dalam lokap dipukul kemudian ada yang didakwa dengan pelbagai kesalahan di mahkamah.

Yang merasanya ialah kedua orang tua mereka atau sanak saudara lain yang prihatin dengan gerakan reformasi untuk mewujudkan sebuah negara yang bersih daripada amalan KKN (Korupsi, Kronisme dan Nepotisme) dan memastikan sang diktator tidak berada disinggahsana penguasaan selama-lamanya.

Namun tidak mengapa, mereka masih berpeluang untuk menyemak balik detik-detik awal reformasi hingga ke hari ini yang sudah dua dekad. Semuanya berkat ada orang yang rajin mencatat segala peristiwa dan bantuan peralatan IT yang canggih dewasa ini.

Goggle sahaja dalam internet akan ditemui seberapa banyak yang diingini untuk mengetahui peristiwa atau perjalanan perjuangan reformasi. Bagi generasi baharu sangat perlu mengetahui sejarah reformasi dan perjuangannya agar tidak mudah dikelirukan oleh tukang-tukang sihir politik yang berkepentingan. Kebenaran dan ketepatan perjuangan reformasi perlu diketahui dengan betul bukan yang diselit dengan ilusi atau pun prejudis pihak berlawanan dengannya. Sejarah tidak dapat disembunyikan, kerana ia adalah seperti attar atau bangkai.

Buku.

Dr Bam Al HajSalah satu dokumen mengenai perjuangan reformasi dan sang tokohnya, Anwar Ibrahim dapat disemak dan dicungkil daripada sebuah buku berjudul GERAKAN REFORMASI DUA DEKAD - Rakaman dan Analisa Ringkas Perjuangan Reformasi 1998 – 2018, terbitan Persatuan Rapat Rakyat (RAPAT) 2021, cetakan pertama 2022.

Buku ini ditulis oleh seorang reformis Dr Baharuddin Ali Masrom al Haj (Dr Bam Al-Haj). Dr Bam seorang penganalisa politik yang pakar neuromarketing strategist dan training consultans yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Kebetulan beliau juga salah seorang watak yang bergelumang dalam reformasi dan oknum yang berada dalam gelodak api reformasi dihari pertama lagi dan orang hampir dengan Anwar Ibrahim.

Buku ini sangat penting menjadi dokumen untuk mengenali segala peristiwa dan tragedi reformasi dari mula hingga ke hari ini. Ia merakam beberapa peristiwa penting dan moment indah dan perit sejak awal, kepada perwujudan gerakan dan kebangkitan rakyat sehinggalah kepada penubuhan wadah politik Parti keadilan Nasional (Rakyat) yang menjadi gelanggang para reformis.

Hadir dalam buku setebal 357 muka surat ini, pengenalan tawarikh sosok Anwar sebagai seorang perjuang serta bagaimana retak mula putera Ceruk Tokun itu melangkah ranjau dan onak perjuangan demi rakyat.

Buku ini menarik dan sangat merujakan ia menjadi cermin besar negara dalam merakam peritistiwa perjuangan reformasi yang menjadi sebuah tugu perjuangan rakyat marhean nusa ini. Ia dicatat secara kronologi dengan mendalam penuh cermat. Walaupun ada segmen dan episod penting di celah-celah bab dalam buku itu tidak tercatat kesemuanya, tetapi kerangka besar sebuah perjuangan reformasi tampak dalam buku ini.

Buku ini mengandungi 17 bab. Antara bab yang penting untuk dihayati dan menjadi pasak buku ini ialah; Bab 1: Anwar Ibrahim dan Perjuangan Membela Rakyat, bab 2: Kenapa Anwar masuk Politik, bab 3: Peristiwa 2 September 1998 – Pemecatan Anwar Ibrahim, bab 4: Bermulanya Gerakan Reformasi; Tindakan Balas Terhadap Pemecatan Anwar Ibrahim, dan bab 7: Penubuhan Adil dan Parti Baharu.

Buku ini juga mendapat sanjungan Anwar Ibrahim, Dr Wan Azizah dan Aminuddin Harun MB Negeri Sembilan. Sementara Presiden Rapat Mustafa Kamil Ayub dan penganalisa politik Dr Mohamad Agus Yusoff memberi kata pengantar.

Saya menyarankan kepada anak muda, generasi pasca reformasi serta mereka yang berasakan tidak pernah lengkap pengetahuan tentang perjuangan reformasi, menghadam buku ini demi mengenali jerih perih mereka yang berjuang dalam refromasi.

Selain mendedahkan kerakusan sang diktator demokrasi Mahathir Mohamad yang tidak pernah puas untuk melahap kekuasaan, buku ini juga mendedahkan kegigihan dan kepasrahan pejuang rakyat (reformis) Anwar Ibrahim yang juga tidak pernah surrender untuk membela rakyat dan negara.

Syabas kepada Dr Bam al-Haj (HC) menulis dan menerbitkan buku ini dan menambahkan khazanah dokumen mengenai perjuangan reformasi dan Anwar Ibrahim. [wm.kl.9:52 pm 02/08/2022].

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2022/08/buku-gerakan-reformasi-dua-dekad-rakam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tuuu Dia Punya Ndak Pada Kuasa Pas Tetap Nak Main Dua Kolam

Tuuu Dia Punya Ndak Pada Kuasa Pas Tetap Nak Main Dua Kolam

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 201 hits
Pas tetap nak main dua kolam pada PRU 15July 24 2022 Kepemimpinan PAS masih mengharapkan dapat memasuki Pilihan Raya Umum ke 15 menerusi kerjasama dalam Perikatan Nasional dan Muafakat Nasional Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata ...
Comic Con Dari Trailer Black Panther Ke Pengumuman Dua Filem Baharu Avengers Ini Perkembangan Terkini Mcu Fasa 4 6

Comic Con Dari Trailer Black Panther Ke Pengumuman Dua Filem Baharu Avengers Ini Perkembangan Terkini Mcu Fasa 4 6

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 198 hits
Acara San Diego Comic Con merupakan antara konvensyen yang dinanti nantikan peminat khususnya yang meminati genre superhero Marvel Studios seperti biasa memberikan perkembangan terkini dan pengumuman baharu yang mengujakan peminat Dari pela...
Kemendagri Ungkap Dua Persoalan Satlinmas Anggaran Dan Potensi

Kemendagri Ungkap Dua Persoalan Satlinmas Anggaran Dan Potensi

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 134 hits
Terdapat dua hal besar terkait penyelenggaraan Linmas yaitu terkait penganggaran dan potensi
Dua Warga Amerika Tewas Di Donbas Ukraina

Dua Warga Amerika Tewas Di Donbas Ukraina

papar berkaitan - pada 24/7/2022 - jumlah : 205 hits
Dua warga negara Amerika Serikat tewas di wilayah Donbas Ukraina timur ketika pertempuran memanas setelah Rusia fokus menyerang wilayah tersebut
Jemaah Haji Gelombang Dua Berdatangan Ke Madinah Jemaah Sakit Dievakuasi Ambulans

Jemaah Haji Gelombang Dua Berdatangan Ke Madinah Jemaah Sakit Dievakuasi Ambulans

papar berkaitan - pada 24/7/2022 - jumlah : 168 hits
Sebanyak dua jemaah haji yang dievakuasi dari Makkah ke Madinah yakni dari kloter JKG 26 dan BTH 05 Proses evakuasi menggunakan satu unit ambulans jenis GMC didampingi satu dokter
Siapa Pengganti Kekosongan Jawatan Tertinggi Dua Agensi

Siapa Pengganti Kekosongan Jawatan Tertinggi Dua Agensi

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 166 hits
Dua agensi yang terbabit dengan kontroversi kebelakangan ini Jabatan Hutan Kelantan dan Air Kelantan Sdn Bhd mengalami kekosongan pemegang jawatan tertinggi Pengarah Hutan Tuan Hj Abdul Khalim bin Abu Samah tamat perkhidmatan pada 14 Julai ...
Polisi Sita 10 Kendaraan Pengetap Bbm Di Samarinda Dua Orang Jadi Tersangka

Polisi Sita 10 Kendaraan Pengetap Bbm Di Samarinda Dua Orang Jadi Tersangka

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 87 hits
Polisi menyita 10 motor dan mobil boks pengetap bahan bakar minyak Pertalite dan Solar subsidi Dua orang ditetapkan tersangka dari kasus itu Semua kendaraan itu disita dari kegiatan penindakan Polresta Samarinda dan Polsek jajaran 18 21 Jul...
Hiburan Kena Fikir Dua Kali Netizen Jodohkan Dengan Michael Ang Dsv Explain Lebih Selesa Hidup Bujang

Hiburan Kena Fikir Dua Kali Netizen Jodohkan Dengan Michael Ang Dsv Explain Lebih Selesa Hidup Bujang

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 226 hits
Usahawan terkenal Datuk Seri Vida atau nama sebenarnya Hasmiza Othman 51 menjawab cadangan netizen yang menjodohkannya dengan pengarah Michael Ang Dalam temu bual bersama Vida menyatakan bahawa dia perlu berfikir beberapa kali jika hendak m...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta