Buat Duit Dengan Pg Mall Apa Yang Anda Perlu Tahu


PG Mall adalah sebuah platfrom online shopping mall yang beroperasi menggunakan konsep e-commerce.
 
Ia mula ditubuhkan pada tahun 2017 dan dikendalikan oleh syarikat PG Mall Sdn. Bhd.(836625-K). Syarikat ini disokong oleh sebuah syarikat jual beli emas yang cukup terkenal di Malaysia iaitu Public Gold Marketing Sdn Bhd.

Nama-nama seperti Lazada dan Shopee mungkin sudah tak asing lagi bagi para pembaca dan pelawat blog ini. Namun tahukah kalian, yang kedua-dua syarikat ini sebenarnya bukanlah syarikat tempatan?
 
Lazada dimiliki oleh Ali Baba Group yang merupakan syarikat dari China manakala Shopee pula dimiliki oleh Sea Group yang merupakan syarikat dari Singapore.
 
Malaysia juga ada banyak laman web dan juga platfrom e-commerce, namun kalau yang berpotensi untuk menjadi pesaing bagi platform seperti Lazada dan juga Shopee ini, mungkin tak salah kalau saya katakan PG Mall ada potensi untuk berbuat demikian.

 
Kita merujuk data daripada laman web i-price insight yang mana mereka telah menyenaraikan platform PG Mall dikedudukan ketiga, berdasarkan kepada kriteria seperti jumlah trafik, kedudukan apps di appstore dan juga jumlah followers di media sosial.

Dari carta tersebut kita boleh dapati PG Mall mempunyai jumlah trafik yang agak besar iaitu sebanyak 4,540,800 kunjungan dalam sebulan.
 
Namun demikian, jumlah trafik ini masih lagi agak jauh dibelakang jika dibandingkan dengan Shopee dengan 37,943,800 kunjungan manakala Lazada ditempat kedua dengan 13,814,900 kunjungan.
 
Apakah agaknya faktor yang menyebabkan terdapat perbezaan yang begitu ketara antara tempat pertama, kedua dan ketiga ini, dan mampukah platform e-commerce PG Mall ini nanti memberi saingan kepada platform yang lebih popular seperti Lazada dan Shopee?
 
Pada pendapat saya, ada beberapa faktor yang mempengaruhi kedudukan PG Mall pada hari ini, antaranya
 
i. Usia platfrom e-commerce
PG Mall mula dilancarkan pada tahun 2017.
 
Manakala Shopee sudah mula beroperasi sejak tahun 2015 dan Lazada pula sudah membuka pasaran di Malaysia lebih awal dari itu lagi, iaitu sejak 2012.
 
Jadi kalau melihat dari segi usia, PG Mall ini masih lagi muda dan ada banyak lagi ruang-ruang untuk mereka membesar dan mula mendapat tempat dalam kalangan pengguna di Malaysia.
 
ii. Jumlah seller di setiap platform

Daripada tinjauan yang saya buat, saya dapati jumlah penjual yang terdapat di PG Mall juga masih belum cukup banyak. Apa maknanya?
 
Ini sebenarnya adalah satu berita baik, buat para peniaga online. Anda boleh memanfaatkan peluang ini dan mula membuka online store anda di platform PG Mall pula.
 
Buat para seller yang terkesan dengan persaingan yang sangat ganas dan melampau yang terdapat di Shopee, kali ini apa kata anda buka cawangan online store melalui PG Mall juga. Disini juga ada ramai pembeli yang bersedia untuk beli produk-produk yang anda jual.

Kalau anda boleh berikan tawaran harga yang sangat menarik di platform lain, why not buat tawaran yang sama di PG Mall juga. Saya pasti, pelanggan sedia ada PG Mall akan sangat-sangat mengalu-alukan kehadiran anda disini.
 
iii. Promosi dan kerja pemasaran yang dijalankan
Ini juga merupakan salah satu faktor juga, kenapa sesebuah portal shopping mall itu kurang popular. Ianya berkait rapat juga dengan faktor promosi dan pemasaran yang dijalankan.
 
Apabila kerja pemasaran yang dijalankan agak kurang, maka tak pelik kalau ramai orang belum tahu tentang kewujudan laman web tersebut dan orang ramai masih tak nampak apa kelebihan berbelanja di portal tersebut.
 
iv. Modal
PG Mall disokong oleh Public Gold. Kalau dari segi saiz modal, saya percaya modal yang disuntik oleh syarikat ini tidak sebesar modal yang mampu disediakan oleh SEA Group dan juga Ali Baba Group. Namun PG Mall tetap ada kekuatannya yang tersendiri. Para pelanggan PG Mall sendiri akan bantu mempromosi dan memperkenalkan PG Mall kepada lebih ramai pengguna.
 
Bagaimana cara nak buat duit dengan PG Mall? Baiklah saya rasa ada baiknya saya terus bercerita tentang topik utama yang ingin saya bincangkan. Ya, kaedah untuk jana pendapatan dengan PG Mall.
 
Setakat apa yang saya tahu, terdapat sekurang-kurangnya tiga cara untuk anda jana pendapatan dengan PG Mall.
 
Apa cara-cara tersebut? Sila teruskan pembacaan kalau minat nak tahu dan minat nak mencuba ya. Manalah tahu, dari sekadar mencuba, dengan tak disangka-sangka akhirnya PG Mall ini jadi salah satu sumber pendapatan baru buat anda pula.
 
Tiga cara yang saya maksudkan adalah
i. Menerusi referral program PG Mall yang dikenali dengan istilah ConsuMerchant
ii. Program Dropship PG Mall
iii. Jadi penjual di platform PG Mall
 
Saya akan terangkan satu per satu, supaya anda lebih faham dengan jelas, bagaimana sebenarnya kaedah nak hasilkan income di PG Mall. Bila dah faham, anda akan nampak ianya sebenarnya sangatlah mudah.
 
Anda hanya perlu tukar tempat shopping sahaja. Kalau sebelum ini anda shopping di pasaraya, shopping mall, atau di platform shopping yang berbeza, kali ini setelah anda mengetahui tentang kewujudan PG Mall, anda hanya perlu tukar tempat shopping.
 
Kalau rasa belum yakin nak membeli belah di PG Mall, saya boleh sarankan untuk anda mula membeli item yang murah-murah sahaja dulu. Nanti bila rasa dah yakin dan mula rasa selesa dengan platform ini, bolehlah beli benda lain yang lebih mahal.
 
i. Program Affiliate PG Mall Program affiliate atau referral program yang dikendalikan oleh PG Mall dinamakan dengan istilah ConsuMerchant. Perkataan consumerchant ini merupakan gabungan dua perkataan iaitu consumer dan juga merchant.

Pihak PG Mall menggunakan konsep perkongsian keuntungan (profit-sharing) kepada para pelanggan yang sudi untuk berbelanja di PG Mall. Bukan itu sahaja, jika ada pelanggan PG Mall yang sudi untuk mempromosikan platform PG Mall dengan merekemen platform ini kepada kenalan, pelanggan itu tadi juga akan menerima ganjaran tambahan yang diberikan oleh PG Mall sebagai tanda terima kasih kerana membawa masuk pelanggan baru.
 
Pelanggan baru, bermaksud bisnes baru. Lebih banyak pelanggan, lebih banyak bisnes maka platform akan makin berkembang.
 
Sebagai pelanggan di PG Mall, anda bukan sahaja akan dianggap sebagai pelanggan biasa, sebaliknya anda juga adalah seorang partner dalam perniagaan PG Mall.
 
PG Mall menghargai usaha anda bercerita dan mengajak orang lain untuk turut berbelanja di PG Mall menerusi program referral yang mereka anjurkan.
 
Sebenarnya kalau diikutkan kita memang selalu lakukan kerja-kerja pemasaran sama ada secara kita sedar ataupun tidak. Misalnya, kita beli barang secara online, kemudian kita tangkap gambar produk tersebut dan kita letak caption seperti
“Alhamdulillah, barang yang dinanti-nanti dah selamat sampai…”
 
Kemudian ada pula kawan kita yang tanya soalan-soalan seperti
“Beli kat mana? Berapa harga? Boleh dapat diskaun ke?”
 
Lalu kita pun jawab, yang kita beli di laman web sekian sekian.
 
Kalau kawan kita tu betul-betul minat dengan produk yang kita beli, dia pun akan ikut beli juga. Tapi persoalannya, apa yang kita akan dapat lepas tu?
 
Kita telah reccomend kawan kita untuk beli diplatform yang sama yang kita beli barang, dari seller yang sama kita beli, dan platform tersebut berjaya dapat jualan. Ya, sudah tentu platform tersebut akan dapat untung.
 
Apa yang kita dapat? Adakah kita akan dapat sebahagian atau sedikit dari keuntungan hasil pembelian kawan kita tu? Jangan harap.
 
Bukan sahaja kita tak akan dapat sedikit perkongsian keuntungan, malahan ucapan terima kasih pun belum tentu kita akan terima.
 
Berbeza dengan PG Mall, jika kita menyertai program referral yang mereka anjurkan, dan kita mula rekemen orang lain untuk jadi pelanggan PG Mall, kita akan dapat sedikit perkongsian keuntungan, hasil daripada pembelian yang dilakukan oleh orang yang kita ajak untuk jadi pelanggan PG Mall.
 
Bagaimana cara nak daftar jadi salah seorang ejen PG Mall?
Senang sahaja.
 
Sila ke halaman ini dan buat pendaftaran.
 
Jika anda membaca posting ini melalui laptop atau komputer, anda akan terus dibawa ke halaman PG Mall. Seterusnya anda hanya perlu klik pada bahagian yang saya tandakan dengan kotak berwarna biru seperti dibawah.
 
Selepas anda klik pada ikon tersebut, akan ada dua pilihan untuk anda, sama ada Login ataupun Sign Up. Buat pelanggan baru yang tak pernah ada akaun dengan PG Mall, pilih tab Sign Up.

Borang pendaftaran seperti pada paparan diatas ini akan kelihatan. Anda hanya perlu isikan sahaja borang tersebut dengan selengkapnya.
 
Jika anda menekan klik pada pautan ini menerusi smartphone, anda akan terus dibawa ke halaman Playstore ataupun Appstore. Apa yang anda perlu lakukan seterusnya ialah muat turun apps PG Mall dari situ dan buat pendaftaran.
 
Setelah pendaftaran anda siap, anda akan jadi pelanggan PG Mall dan pada masa yang sama layak untuk menyertai program ConsuMerchant PG Mall.
 
Paparan seperti dibawah ini akan kelihatan apabila anda tekan butang profile.

Pilih Business Center untuk melihat perkembangan dan prestasi anda. Disini juga adalah tempat untuk anda dapatkan link referral milik anda.
 
Klik pada bahagian Expand Your Empire.

Kemudian klik pada copy link.
 
Contoh link milik saya adalah seperti berikut
https://pgmall.my/[email protected]
 
Link tersebut yang anda perlu promosikan dan ajak kenalan anda atau sesiapa sahaja untuk daftar akaun PG Mall melalui link anda.
 
Kalau anda menggunakan smartphone, cara untuk dapatkan referral link adalah lebih mudah. Lihat pada screenshot dibawah.

Hanya perlu klik pada bahagian Invite Your Friends dan dekat situ anda boleh dapatkan link referral milik anda.
 
Potensi pendapatan apabila mempromosikan platform PG Mall
Setakat ini saya dah cerita mengenai cara nak daftar program consumerchant PG Mall dan juga cara untuk dapatkan link affiliate. Seterusnya saya nak sentuh sedikit mengenai potensi pendapatan yang boleh kita perolehi melalui program ini.
 
Daripada pembacaan yang saya lakukan, buat masa ini memang sudah ada individu yang berjaya hasilkan income yang sangat lumayan menerusi program referral PG Mall. Ini buktinya.

Income dari PG Mall yang beliau perolehi ini sudah tentu berkali ganda lebih besar berbanding income dari Lazada yang biasa saya terima.
 
Walaupun peratus komisen yang ditawarkan tidaklah begitu besar, iaitu sekitar (0.5% – 2.0%) namun rupa-rupanya jika kita konsisten mempromosikan platform PG Mall, kita berupaya untuk hasilkan pendapatan sehingga belasan ribu ringgit!
 
Apa yang membuatkan program affiliate PG Mall berbeza berbanding lain-lain platform e-commerce?
Dekat sini saya nampak ada beberapa point yang membuatkan program affiliate PG Mall ini sedikit berbeza dan agak unik.
 
i. Terdapat ranking berbeza untuk setiap shopper
Bermula dengan level Shopper biasa, kemudian boleh naik kepada Super Shopper, Premium Shopper dan akhir sekali Elite Shopper. Apa yang membezakan antara setiap kategori shopper ini?
 
Jawapannya adalah pada diagram dibawah ini.

Ketika anda berada pada ranking seorang shopper, anda akan menerima cash back sebanyak 0.5% bagi setiap pembelian yang anda lakukan di portal PG Mall. Ya, untuk pembelian peribadi akan dapat cash back.
 
Katakanlah anda beli barang berharga RM100 di PG Mall, nanti pihak PG Mall akan bagi anda cash back sebanyak RM0.50 atau bersamaan dengan 0.5%
 
Andai kata anda ada ajak orang lain untuk jadi pelanggan PG Mall, anda juga akan dapat cash back sebanyak 0.5% dari pembelian yang dilakukan oleh orang yang anda ajak tu tadi.
 
Ada syarat untuk anda naik, dari ranking seorang shopper kepada ranking seterusnya. Syarat tersebut ialah, anda perlu perkenalkan PG Mall kepada lebih ramai pelanggan dan jumlah jualan dalam kumpulan anda perlu capai target tertentu. Maklumat lanjut ada di halaman PG Mall.
 
Sengaja saya tak kongsikan disini, sebabnya ia mungkin akan berubah mengikut kesesuaian dan promosi yang dijalankan oleh pihak syarikat.
 
ii. Forever Cash Back
Kalau dalam program affiliate lain, komisen anda dikenali sebagai … komisen.
 
Tapi di PG Mall, konsep yang digunapakai adalah cash back, dan uniknya di PG Mall menggunakan konsep forever cash back.

Sekali kita bawa masuk orang tu sebagai pelanggan PG Mall, sampai bila-bila kita akan dapat cash back dari pembelian orang yang kita perkenalkan dengan platform PG Mall.
 
Kalau lain-lain program affiliate, pelanggan tersebut wajib klik link affiliate kita dulu sebelum melayakkan kita untuk terima komisen. Namun dengan PG Mall, cukup sekali kita daftarkan dia, kita sudah layak untuk terima cash back dari dia sampai bila-bila.
 
iii. Komisen sehingga tiga level kebawah
Satu lagi ciri yang saya anggap sangat bagus adalah komisen yang ditawarkan adalah sehingga tiga level kebawah. Konsepnya hampir sama seperti program Multi Level Marketing atau Network Marketing, namun ini bukannya MLM, sebaliknya ini hanya program referral yang biasa.
 
Persamaannya hanyalah dari segi tingkat komisen yang sehingga 3 level kebawah.
 
Namun jika anda ingin jalankan bisnes mengikut kaedah bisnes MLM, dan jika ia lebih berkesan buat anda, apa salahnya untuk cuba. Pada peringkat permulaan, ketika anda baru bermula mungkin pendapatan anda sangat sedikit.
 
Tapi janganlah putus asa, sebabnya bila anda sudah mula ada pelanggan di level 1, dan kemudian pelanggan ini juga aktif membuat kerja promosi seperti anda, waktu tu anda boleh lihat income anda di PG Mall akan meningkat dengan berkali ganda. Masa tu, kalau anda dah tak buat kerja promosi pun tak ada masalah, sebab income anda di PG Mall dah boleh bergerak dengan sendirinya.
 
Ini betul-betul pasif income.
 
(2) Program dropship PG Mall Para peminat bisnes dropship, disini ada berita baik untuk anda. Pihak PG Mall juga mengalu-alukan anda semua untuk menggunakan platform PG Mall ini sebagai salah satu supplier untuk bisnes dropship anda.
 
Sekiranya anda menjalankan bisnes online, menggunakan kaedah dropship, bolehlah pertimbangkan untuk memilih mana-mana seller yang ada di platform ini sebagai pembekal anda.

Anda hanya perlu muat turun gambar-gambar produk yang ada di PG Mall atau anda guna gambar anda sendiri. Kemudian, bila ada tempahan dari pelanggan, anda buat tempahan di PG Mall.
 
Seterusnya PG Mall akan uruskan hal penghantaran mengikut maklumat pelanggan yang anda berikan. Dengan cara ini, anda akan dapat untung dropship dan juga untung cash back.
 
Sebagai contoh, anda ada mempromosikan supplement jenama Blackmores Vitamin B + Vitamin C 30 tablets ini.

Harga dekat PG Mall ialah RM19.85 dan mungkin anda nak mark up kepada RM21 supaya ada untung sedikit. Kemudian anda jual kepada pelanggan anda dengan harga RM21 + caj penghantaran.
 
Tempahan semua dibuat di PG Mall sahaja. Mudah sahaja.
 
(3) Jadi penjual di PG Mall Ini merupakan cara ketiga untuk buat duit di PG Mall. Ya, jadi seller disini.
 
Kalau sebelum ini anda sudah pernah menjual sama ada di Shopee, Lazada, mudah.my ataupun lain-lain online platform, kali ini apa kata anda buka juga cawangan baru, iaitu di PG Mall.
 
Hari demi hari pengguna platform ini makin bertambah, dan dari segi jumlah trafik juga akan makin meningkat. Saya percaya, di masa akan datang, jumlah individu (seperti saya) yang akan mula memperkenal dan mempromosikan platform ini juga akan makin bertambah.
 
Apakah produk yang boleh dibeli melalui platform PG Mall? Ada banyak produk yang boleh dibeli melalui PG Mall. Terlalu banyak, cuma jumlahnya buat masa ini masih lagi tak sebanyak jumlah produk yang ada dijual di Lazada mahupun di Shopee.
 
Pada awalnya, platform ini lebih popular dalam kalangan pelabur dan penyimpan emas yang membeli emas melalui Public Gold. Ada banyak produk-produk keluaran Public Gold dan juga entiti-entiti lain dibawah Public Group yang kita boleh perolehi melalui PG Mall.
 
Namun kini PG Mall mula berevolusi dan berkembang kepada sebuah sistem marketplace yang menjual pelbagai jenis produk. Anda boleh layari sendiri laman web PG Mall dan lihat apakah produk-produk yang boleh dibeli.
 
Dekat sini saya nak kongsikan beberapa produk yang ada di PG Mall.
 
i. Produk keluaran Nestle

Nestle adalah antara jenama yang terdapat di PG Mall. Selain Nestle, ada banyak lagi jenama terkenal yang sudah berada di PG Mall. Kalau sebelum ini, anda merupakan pengguna bagi jenama ini, apa kata selepas ini anda tukar tempat membeli.
 
Kalau sebelum ini, beli maggi dekat pasaraya, kali ini apa salahnya beli dekat PG Mall.
 
ii. Makanan tambahan keluaran Blackmores
Jenama Blackmores ini adalah salah satu jenama yang popular dan banyak dijual di pasaraya dan farmasi.

Kalau pergi ke farmasi, watson, atau guardian anda boleh lihat jenama ini.
 
iii. Buku dan bahan bacaan
Saya dapati buku-buku yang dijual di platform ini masih tak begitu banyak.

Buku-buku hasil terbitan syarikat PTS misalnya masih agak kurang. Jika anda merupakan seorang usahawan buku, bolehlah jadi yang terawal untuk menjual buku di platform ini.
 
Jika anda minat nak jual buku, tapi tak tahu kat mana nak dapatkan stok buku, boleh sertai program dropship PTS Bookcafe. Saya pernah tulis mengenai peluang jadi usahawan buku sebelum ini disini.
 
Akhir kata Dalam keadaan ekonomi yang tak menentu ini, ada ketikanya kita tak sepatutnya terlalu memilih apabila dihidangkan dengan peluang untuk jana pendapatan, terutama sekali kalau peluang yang diberikan itu adalah peluang yang memang betul-betul boleh dipercayai.
 
PG Mall adalah salah satu platform e-commerce yang menawarkan peluang untuk anda jana pendapatan. Tiada sebarang bayaran yang dikenakan untuk anda mula mengorak langkah dalam bisnes ini.
 
Pendaftaran adalah percuma dan boleh dibuat di halaman ini.
 
Sudah ada bukti jelas dan telah muncul individu yang berjaya buat duit menerusi PG Mall. Anda juga boleh jadi individu seterusnya, asalkan anda sanggup meluangkan masa untuk lakukan kerja-kerja promosi dan pemasaran.
 
 
The post Buat duit dengan PG Mall – Apa yang anda perlu tahu? appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/buat-duit-dengan-pg-mall-apa-yang-anda-perlu-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Bergambar Cara Pengeluaran Duit Asb Online

Panduan Bergambar Cara Pengeluaran Duit Asb Online

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 389 hits
Di zaman teknologi yang canggih ini semua benda boleh dilakukan di jari sekiranya anda mempunyai gadjet canggih dan talian internet yang stabil Anda tidak perlu bersusah payah beratur di kaunter seperti zaman tradisional dahulu Seperti juga...
Cara Semak Bpn 2 0 Lulus Tarikh Duit Masuk Penerima Tanpa Akaun Bank

Cara Semak Bpn 2 0 Lulus Tarikh Duit Masuk Penerima Tanpa Akaun Bank

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 537 hits
Cara Semak BPN 2 0 Lulus Tarikh duit masuk Penerima tanpa akaun Bank Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Kelmarin 13 Januari 2021 Google dan sosial media seperti facebook twitter trending searches tentang BPN 2 0 Fasa 2 2021 bila Me...
Bayaran Bpn 2 0 Fasa 2 Check Tarikh Duit Masuk Bank Ke Belum

Bayaran Bpn 2 0 Fasa 2 Check Tarikh Duit Masuk Bank Ke Belum

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 456 hits
BAYARAN BPN 2 0 FASA 2 CHECK TARIKH DUIT MASUK BANK KE BELUM Untuk makluman pemohon BPN 2 0 bermula 15 Januari 2021 anda boleh membuat semakan permohonan BPN 2 0 Manakala bayaran BPN 2 0 FASA 2 bermula 21 Januari 2021 SEMAKAN KELULUSAN BPN ...
Buat Tatu Tapi Tak Ada Duit Untuk Bayar Lelaki Ini Dibalut Dengan Plastik Dan Diikat Di Pokok Dalam Cuaca Sejuk

Buat Tatu Tapi Tak Ada Duit Untuk Bayar Lelaki Ini Dibalut Dengan Plastik Dan Diikat Di Pokok Dalam Cuaca Sejuk

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 576 hits
Gambar seorang pemuda yang dibalut dengan plastik dan diikat di sebatang pokok di Hanoi kerana didakwa gagal membayar selepas membuat tatu telah menjadi viral di media sosial Vietnam Sekarang musim sejuk di Vietnam dengan suhu di bawah 10 d...
Video Guna Duit I Sinar Buat 11 Bonggol Akhirnya Lelaki Ini Mohon Maaf Ratakan Semula Jalan

Video Guna Duit I Sinar Buat 11 Bonggol Akhirnya Lelaki Ini Mohon Maaf Ratakan Semula Jalan

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 317 hits
Seorang lelaki yang menimbulkan isu di Besut kerana membina 11 bonggol di atas jalan di tepi rumahnya di Kampung Padang Luas Jertih di sini Isnin lepas memohon maaf atas perbuatannya
Tiktok Boleh Buat Duit

Tiktok Boleh Buat Duit

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 193 hits
Adakah Gary V pernah mempengaruhi anda Semakin banyak yang dia bicarakan TikTok dan ia pasti menumbuhkan telinga pengusaha dan pemasar seperti saya Kenapa begitu Bagaimana menjana wang di Tiktok Nah TikTok mempunyai banyak minat sekarang da...
Hadi Awang Bazirkan Duit Rakyat Si Pembazir Saudara Syaitan

Hadi Awang Bazirkan Duit Rakyat Si Pembazir Saudara Syaitan

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 195 hits
BOB KELANANG Berbelanja melebihi keperluan itu membazir sedangkan membazir itu adalah amalan syaitan manakala pelaku pembaziran itu adalah saudara syaitan Dalam suasana darurat ini adakah negara masih perlukan khidmat Duta Khas bertaraf Men...
Buat Duit Dengan Menulis Artikel

Buat Duit Dengan Menulis Artikel

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 239 hits
Jana 100 USD hingga 1000 USD sebulan dengan artikel Di internet terdapat beribu ribu peluang untuk anda menjana pendapatan sama ada secara sampingan atau sepenuh masa Bagi mereka yang sibuk bekerja dan hanya mahukan pendapatan sampingan mel...
Buat Duit Menggunakan Platform Facebook Dan Website

Buat Duit Menggunakan Platform Facebook Dan Website

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 241 hits
Apakah cara yang lebih bagus untuk buat duit Melalui Facebook atau website Ini memang satu soalan yang ramai tanya tapi jawapan dia samar samar atau berat sebelah Jadi kalau kita tanya diri kita sendiri Facebook atau website yang lebih sena...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally