Bolehkah Escargot Atau Siput Babi Dimakan



Mengapa siput babi tidak boleh dimakan sedangkan siput sedut boleh dimakan?
Siput babi atau dalam bahasa saintifiknya Anchatina Fulica, merupakan siput daratan. Ia adalah haiwan moluska, iaitu binatang tanpa tulang, bercengkerang dan berjalan dengan perut (gastropoda).
Siput babi berbeza dengan siput akuatik kerana siput babi bernafas dengan menggunakan paru-paru (pulmonata), manakala siput akuatik menggunakan insang. Dari segi organ pembiakan pula, siput babi merupakan haiwan hemafrodit atau haiwan khunsa di mana ia mempunyai kedua dua organ jantan dan betina.
Bagaimana Islam Menilai Haiwan Ini
Di dalam Islam, haiwat darat yang halal dan haram dimakan dibahagikan kepada tiga kategori seperti di bawah:
1. Haiwan Yang Langsung Tidak Mempunyai Darah (Haram)
Contohnya lalat, lebah, semut dan seumpamanya. Haram kepada manusia memakan haiwan ini kerana ia tergolong dalam kategori al-khabisah/al-khabaith iaitu haiwan yang dipandang jijik oleh masyarakat Arab.
2. Haiwan Yang Tidak Mengalir Darahnya (Haram)
Contohnya seperti kutu, cicak, tikus, dan seumpamanya. Haiwan daripada jenis ini diharamkan kerana ia tergolong dalam kategori al-khabaith dan setengahnya mempunyai racun yang memudharatkan manusia.
3. Haiwan Yang Mengalir Darah (Halal Dan Haram Dimakan)
Haiwan Jinak
Haiwan yang mengalir darahnya. Ianya terbahagi kepada dua jenis iaitu haiwan jinak dan haiwan buas. Haiwan jinak daripada kategori Al-An’am adalah halal dimakan seperti unta, lembu, dan kambing. Begitu juga halal dimakan haiwan jinak dari kategori burung seumpama ayam dan itik.
Haiwan Buas
Haiwan buas haram dimakan dan bertaring seumpama singa dan harimau serta burung yang menggunakan kuku sebagai pemangsa seperti helang dan kelawar, ia adalah haram dimakan. Lihat al-Fiqh al-Islam wa Adillatuh (4/2793)
Hakikatnya siput babi adalah kategori binatang yang disenyapkan syara’ – tidak disebut secara jelas sama ada haram atau halal. Namun berdasarkan ijtihad para Imam empat mazhab yang utama, maka beberapa hukum telah digariskan.
Menurut Mazhab Syafie, siput babi tergolong dalam kategori kedua iaitu, haiwan yang tidak mengalir darahnya dan dikira keji (khabisah) dan haram.
Sedangkan fuqaha Hanafiah dan Malikiah mengatakan bahawa haiwan ini jenis suci sekalipun haram dimakan. Berdasar fuqaha Hanabilah, haiwan yang tidak mempunyai darah mengalir sekiranya lahir daripada sumber (makanan) yang suci maka dianggap suci tetapi jika ia lahir daripada sumber yang kotor seperti ulat kebun dan lipas, maka ia haram dimakan.
Hukum Memakan Escargot
Escargot pula adalah sejenis siput yang berasal dari Perancis dan diternak secara meluas di negara Eropah, contohnya Amerika Syarikat, Australia dan Bulgaria. Bagi mereka yang selalu berkunjung ke negara-negara ini, pastinya hidangan escargot bukan suatu yang pelik. Escargot adalah namanya dalam Bahasa Perancis dan dikenali sebagai siput babi dalam Bahasa Malaysia. Dalam Bahasa Arab siput babi dikenali dengan nama ‘Halazun’.
Jenis siput yang dipanggil escargot sebenarnya agak berlainan sedikit dengan siput babi yang kita kenali. Siput babi adalah dari kategori helix aspersia manakala escargot adalah dari kategori helix pomatia, namun kedua-duanya masih tergolong dalam genus yang sama iaitu Genus Helix.
Seperti yang telah diterangkan di atas, escargot atau siput babi adalah tergolong dalam kumpulan hasyaraat iaitu haiwan kecil yang melata dan menjalar. Dalam Mazhab Syafie, secara umumnya haiwan yang tergolong dalam katergori hasyaraat adalah haram dimakan kerana termasuk dalam haiwan yang dianggap keji (khabisah).
Berdasarkan firman Allah SWT:
“…dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk…” (Surah Al-‘Araf 7:157)
Mazhab Syafie dan majoriti ulama berpendapat bahawa escargot/halazun adalah haram dimakan kerana ia bukan haiwan yang disembelih dan jika ia mati, ia tergolong sebagai bangkai. Wallahua’alam.
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Bolehkah Escargot Atau Siput Babi Dimakan? appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/bolehkah-escargot-atau-siput-babi-dimakan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Hukum Makan Dakwat Sotong Adakah Ianya Najis Halal Atau Haram Bolehkah Dimakan Atau Tidak

Apakah Hukum Makan Dakwat Sotong Adakah Ianya Najis Halal Atau Haram Bolehkah Dimakan Atau Tidak

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 716 hits
HUKUM MAKAN DAKWAT SOTONG MUFTI WILAYAH PERSEKUTUANBy Mufti Wilayah PersekutuanBerdasarkan pandangan ulama pihak ulama lebih cenderung berpandangan memakan sotong adalah diharuskan begitu juga dengan pasinya kerana ia sebahagian hidupan lau...
Kerajaan Macam Siput Babi

Kerajaan Macam Siput Babi

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 1918 hits
LTTE DAN KOMUNISMA DAP GALAK MEMPERTAHAN Tun tiger on paper kata roney lew Betul sangat tu kerana setakat ini parti itu belum diharamkan lagi Kalau PAS buat hal memang dah kena Kalau melibatkan kaum lain kerajaan slow macam siput babi Poste...
Kalau Periuk Atau Kuali Disambar Api Waktu Memasak Lakukan 2 Teknik Ini Untuk Padamkan Kebakaran

Kalau Periuk Atau Kuali Disambar Api Waktu Memasak Lakukan 2 Teknik Ini Untuk Padamkan Kebakaran

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 245 hits
Loading Selalu terjadi bila memasak kita terguna api yang besar hingga menyambar minyak panas dalam kuali Biasanya kita panik dan akan terus cari air untuk padamkan api Tapi sebenarnya tindakan ini tak akan memadamkan api malah mungkin meny...
Cara Membuat Roti Canai Atau Maryam Sederhana

Cara Membuat Roti Canai Atau Maryam Sederhana

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 300 hits
Cara membuat roti canai atau maryam sederhana Sajikan bersama topping manis parutan keju kuah kari atau kuah gulai
Prabowo Minta Jokowi Jangan Ragu Putuskan Gerindra Masuk Kabinet Atau Tidak

Prabowo Minta Jokowi Jangan Ragu Putuskan Gerindra Masuk Kabinet Atau Tidak

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 169 hits
Prabowo Minta Jokowi Jangan Ragu Putuskan Gerindra Masuk Kabinet atau Tidak Dia mengaku tidak tahu atas inisiatif siapa Prabowo melakukan safari politik Namun sebelumnya diakui bahwa pertemuan dengan para ketum koalisi sudah diketahui PKS y...
Pajak Stnk Mati Pengendara Bakal Dipenjara 2 Bulan Atau Rp500 Ribu

Pajak Stnk Mati Pengendara Bakal Dipenjara 2 Bulan Atau Rp500 Ribu

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 207 hits
Kasubdit Bin Gakkum Dit Lantas Polda Metro Jaya AKBP Muhammad Nasir mengatakan pihaknya akan memberikan sanksi tilang terhadap pengendara apabila mereka tak dapat menunjukkan STNK sesuai ketentuan Polri
Kelebihan Diri Sendiri Simpan Atau Gunakan

Kelebihan Diri Sendiri Simpan Atau Gunakan

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 295 hits
Assalamualaikum Apa khabar semua Maaf lama tak update blog InshaAllah lepas ni akan terus update blog dengan cerita cerita terhangat meletup lagi gempak Kehkeh Okay berbalik semula pada tajuk di atas Masing masing ada kelebihan tersendiri k...
Dedahkan Atau Lim Guan Eng Berbohong Dan Putar Belit

Dedahkan Atau Lim Guan Eng Berbohong Dan Putar Belit

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 369 hits
Polis juga menemui transaksi kewangan Perlu terus siasat siapa penyumbang dan penderma heret mereka Kenapa begitu ramai pemimpin DAP ketakutan dalam isu ini Persoalan juga kenapa perlu dalam kes jenayah PDRM kena beri taklimat pada Menteri ...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide