Bersyukur Dengan Yang Sedikit


 

Assalamualaikum..
Dalam hidup ni kita akan di uji dengan dua perkara, iaitu sabar dan syukur. Aku dahulunya di uji dengan bagaimana untuk sabar, terutamanya saat di timpa musibah. Ya, sangat payah sebenarnya untuk sabar saat di uji. Alhamdulillahi A'ala Kullihal. Namun kali ini aku bukan nak bercakap soal sabar, tapi aku ingin bercakap serba sedikit tentang syukur. 
Dahulunya aku fikir bersyukur itu lebih senang dari bersabar, sebab kita hanya perlu berterima kasih pada Allah S.W.T atas kurniaan nikmat-nkmat-Nya. Jadi syukur bila kita ada banyak nikmat. Namun, sebenarnya syukur itu juga perlu bila kita di kurniakan dengan sedikit. 
Bersyukur dengan yang sedikit kita punyai, sebenarnya bukan sesuatu yang senang. Kita mungkin akan di hantui perasaan membandingkan keadaan kita dengan orang lain yang di kurniakan lebih banyak nikmat berbanding kita. Ketika kita punya sesuatu yang sedikit berbanding yang lain, atau ketika Allah mengambil nikmat yang di berikan-Nya kepada kita, kita mungkin akan di hantui perasaan tidak puas hati, sedih, mempertikaikan apa yang berlaku dan sebagainya. Di sinilah titik tolak saat kita di uji, apakah kita masih seorang yang bersyukur dengan segala nikmat-nikmat yang Allah kurniakan yang pada kita terasa sedikit, namun ianya sangat bernilai. 
Ingatkan, nikmat-nikmat yang ada pada diri kita, hanya mampu kita hargai saat kita kehilangannya. Contoh, kita lihat orang lain lebih kaya dari kita, ada segalanya yang mungkin kita kehendaki, tidak merasa susah seperti kita, tapi dari sisi lain kehidupan mereka, kita tidak tahu, mungkin mereka di uji dengan kesakitan, kehilangan orang tersayang dan sebagainya. Jadi di sini, didiklah hati untuk sentiasa bersyukur dengan setiap kurniaan yang Allah berikan kepada kita. Hitunglah setiap nikmat-nikmat itu, sehingga kita sedar kitalah orang yang sangat beruntung. Sedarlah, terkadang apa yang kita miliki adalah apa yang di impikan oleh orang lain, sedang kita masih gagal untuk mensyukurinya.
Hadis Nabi Muhammaad S.A.W:
“ Barang siapa yang tidak mensyukuri yang sedikit, maka ia tidak akan mampu mensyukuri sesuatu yang banyak.” (HR. Ahmad, 4/278. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan sebagaimana dalam As Silsilah Ash Shohihah no. 667). 
Nabi S.A.W juga bersabda:
 ”Ada dua kenikmatan yang banyak manusia tertipu, yaitu nikmat sehat dan waktu senggang”. (HR. Bukhari no. 6412, dari Ibnu ‘Abbas) 
Syukur itu adalah meninggalkan maksiat dan mentaati perintah Allah S.W.T. Ayuhlah hari ini kita didik diri kita menjadi hamba-Nya yang bersyukur.
Sekian dari aku buat kali ni. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaradengantuhan.blogspot.com/2024/10/bersyukur-dengan-yang-sedikit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersyukur Daesung Akui Tak Sangka Bigbang Masih Diingati Ramai Meski Dah 18 Tahun Debut

Bersyukur Daesung Akui Tak Sangka Bigbang Masih Diingati Ramai Meski Dah 18 Tahun Debut

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 71 hits
Seronoknya dapat tengok ahli BIGBANG membuat persembahan atas satu pentas selepas sekian lama Artikel Berkaitan Terbaru menerusi saluran YouTube peribadinya Daesung meluahkan perasaan selepas melakukan reunion bersama ahli BIGBANG ketika ko...
Stop That Dot Homesoy Empowers Malaysian Women To Take Charge Of Breast Cancer Prevention

Inaugural Pos Malaysia Run 2024 A Resounding Success Celebrating Health And Community

Ramai Dari Umno Masih Pegang Jawatan Lantikan Politik

Vivo Partners With Sunway Lagoon Nights Of Frights 10 For A Spooktacular Celebration

Get A Free Galaxy Fit3 And Exclusive Accessories Discounts With Up To 50 Off With Your Galaxy A55 5g Purchase

Win Big With Toshiba Tv S October Sensation Promo

Tokoh Terkemuka Aswaja Kalah Saman Dengan Menantu Ini Fakta Kes

Ai Dance Workouts A Fun New Way To Stay Fit At Home


echo '';
Mr Hiiragi s Homeroom Info Dan Sinopsis Siri Jepun Kini Diadaptasi Sebagai Drama Berepisod Malaysia Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Di Astro Ria Sooka

5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat


6 Manfaat Mendapatkan Centang Biru Akun Gmail

Best Books On Leadership

Koya Leadership Partners

Potato Wedges

Restoran Di Lipis Yang Pekerjanya Cuci Periuk Guna Penyapu Diarah Tutup

Beli Casing Phone Design Bunga