Bermulalah Perjalanan Dengan Pendakap Gigi


Esoknya selepas majlis kahwin adik ipar, saya ada appointment doktor gigi di Klinik Pergigian Medissa Senawang untuk pasang pendakap gigi (braces). 
Mujur lah appointment selepas majlis. Kalau tidak, kena berpantang tak boleh makan macam-macam terutamanya daging! Dahlah masa kenduri lauk daging gulai sedap. 

Saya pilih Klinik Pergigian Medissa ni sebab sebelum ni pernah buat rawatan veneer di sini. Service bagus dan doktor pun buat kerja tak kasar. Yang paling penting, kurang sakit! Plus, klinik ni besar banyak kelengkapannya. Medissa ni pun banyak cawangannya.

Braces Journey27 April 2024Datang ke klinik, jumpa doktor gigi dan consult. Lepas tu buat x-ray gigi tengok keadaan gigi. Ada sebatang gigi yang perlu ditampal. 
Harga consult dan x-ray : RM180
4 Mei 2024Buat rawatan tampalan gigi yang perlu ditampal. Daripada results x-ray, saya boleh pakai braces. Tapi dari x-ray tu doktor suspek macam ada lebihan gigi ke akar entah yang tak habis dicabut. Kurang jelas nampak dalam x-ray. Jadi next appointment kena cabut dan scan acuan. Belum boleh terus pakai braces lagi katanya. Okay, faham.
Harga tampalan gigi : RM100
6 Mei 2024Doktor tengok dari mata kasar macam tak ada lebih gigi dalam gusi tu. Lepas tu buat scan acuan gigi. Untuk confirmation, doktor suruh buat x-ray lagi. Dan bila jelas tak ada gigi tu, jadi boleh terus pakai braces hari tu. 
Harga untuk scan acuan : RM799 yang juga merupakan deposit untuk buat braces. Ada banyak pakej sebenarnya. Boleh pilih ikut bajet masing-masing. Untuk pakej yang ni, bulanan bayar RM100 lebih setiap kali appointment doktor

Bermulalah perjalanan hidup saya dengan pendakap gigi (braces). Saya pakai conversational braces yang pakai getah berwarna tu. Jenis moden tanpa getah tu harga dia keras sikit. Untuk bulan pertama ni saya pilih warna maroon

selepas pakai braces, gambar sebelum lupa ambil
Gambar kena letak saiz kecil, insecure pula muka tanpa secalit foundation, bedak dan lipstik. Jumpa doktor haruslah tak pakai lipstik dan foundation. Risau pulak nanti melekat pada sarung tangan doktor nanti. Pakai pelembap je sudah.
Warna maroon yang agak popular sebab lambat bertukar warna katanya. Gigi pun nampak lebih putih dan sesuailah untuk perempuan kan. Appointment next month, kita tukar warna lain lah pula. Grey? hitam? teal? lavender? Nantikan..

Semasa pasang braces tak sakit pun. Cuma alat yang membuka mulut tu menyakitkan sikit. Proses pemakaian braces dekat 1 jam jugalah. Selepas pakai braces tu adalah rasa sakit sikit-sikit. Gusi macam berdenyut-denyut sikit. Tak boleh makan dan minum selama 2 jam.

Saya siap-siap beli bubur buat bekalan. Doktor tak bagi makan makanan keras selama 2 minggu. Matilanakkkk....auto kurus macam ni.

Syukurlah saya tak mengalami sakit yang melampau sampai pening kepala atau tak boleh tidur menahan sakit. Lain orang lain level kesakitan dia. Nak gigit tu memang ada rasa sakit. 
Memang terpaksa makan bubur je lah cerita dia. Selain bubur, boleh makan macaroni sebab lembut. Tak boleh mengunyah sangat. Makan bubur pun terus telan je

Gigi saya sebenarnya dah senget bahagian tepi atas bawah sebab ada cabutan gigi yang tak digantikan dengan gigi palsu. Dari depan memang nampak elok je tersusun. Jadi bila ada gap tu dalam tempoh yang lama, gigi tu bergerak jadi senget. Nak mengunyah pun payah kadang.

Jadi, sebelum struktur gusi bertambah teruk. Baiklah kita tegakkan semula gigi dan buat gigi palsu lepas tu untuk mana yang dah cabut tu. Mujur juga cepat prosesnya dan tak banyak masalah gigi

Klinik Medissa juga berikan kelengkapan untuk pembersihan gigi dan braces beserta ubat titis ulser. Kena tambah RM10. Boleh titis jika terjadi ulser. Mujurlah juga saya tak kena ulser. Harap tak berlaku lah. Nanti bertambah sakit pulak kan

pamplet, floss, wax, mini brush, tooth brush, cermin, travel brush, hourglass tu accesories je
Saya juga beli portable water flosser untuk tambah kelengkapan yang ada. Lagi mudah guna water floss berbanding benang tu kan. Beli di Guardian, RM63 selepas diskaun ada sale

Sekarang, nak bersihkan gigi ambil masa yang lama sikit daripada biasa. Tak boleh gosok gigi kuat-kuat, kena perlahan. Risau nanti tercabut bracket. Dah pakai braces ni kenalah jaga kebersihan gigi dengan lebih baik. Floss tu wajib! bukan hanya gosok gigi je.


So far sampai harini, okay je. Nak gigit tu je lah rasa sakit. Bertahan lah kita makan bubur je untuk 2 minggu ni. Bubur dengan sup ayam. Nak tambah bawang goreng ke ikan bilis goreng ke kena kisar halus baru boleh telan sebab tak payah mengunyah

Berapa lama kena pakai tu bergantung pada keadaan gigi. Harapnya cepatlah progress pembaikkan dia. Appointment next month kita tengok macamana. Nak gigi sihat elok semula dan cantik, hadaplah kita dengan kesakitan sikit. Bak kata pepatah "Beauty Is Pain". 
Hilang kejap nikmat makan. Rindulah nak makan ulam-ulaman rangup tu. Ayam, daging memang tolak tepi dah. Sekarang officially bergigi besi. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azhafizah.com/2024/05/bermulah-perjalanan-dengan-pendakap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perjalanan Pengemis Yang Kerap Marah Marah Terhenti Di Bogor Diciduk Satpol Pp Dan Dikirim Ke Rs Jiwa

Perjalanan Pengemis Yang Kerap Marah Marah Terhenti Di Bogor Diciduk Satpol Pp Dan Dikirim Ke Rs Jiwa

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 21 hits
Perjalanan Pengemis yang Kerap Marah Marah Terhenti di Bogor Diciduk Satpol PP dan Dikirim ke RS Jiwa
Akhir Perjalanan Ibu Ibu Viral Minta Sedekah Tapi Maksa Ditangkap Di Bogor Melas Nangis Nangis Ke Satpol Pp

Akhir Perjalanan Ibu Ibu Viral Minta Sedekah Tapi Maksa Ditangkap Di Bogor Melas Nangis Nangis Ke Satpol Pp

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 33 hits
Pada petugas wanita itu mengaku punya masalah keluarga yang sudah terjadi sejak sekitar 14 tahun lalu dan dia mengemis untuk mencari nafkah
Doakan Perjalanan Kami Selamat

Doakan Perjalanan Kami Selamat

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 56 hits
Assalamalaikum Salam Jumaat uollsA quick update SA dua beranak dh dalam perjalanan balik JB perancangan awal nak gerak awal pagi tapi leka je dua beranak ni hati berat nak kuar awal sebab Pak Zain x berapa sihat masih sakit perut dah settle...
Kronologi Dan Motif Suami Tikam Istri Hingga Tewas Dengan Sikat Gigi Di Karimun

Kronologi Dan Motif Suami Tikam Istri Hingga Tewas Dengan Sikat Gigi Di Karimun

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 48 hits
Risma Fatmawati wanita berusia 19 tahun tewas setelah ditikam suaminya IS memakai sikat gigi
Viral Seorang Perempuan Asal Ngawi Meninggal Usai Cabut Gigi Bungsu

Viral Seorang Perempuan Asal Ngawi Meninggal Usai Cabut Gigi Bungsu

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 59 hits
Saat itu pihak klinik mengatakan pembengkakan tersebut hanya bengkak biasa dan normal dialami pasca operasi
Kemenag Bakal Sanksi Biro Perjalanan Jemaah Haji Dan Umrah Tanpa Visa Resmi

Kemenag Bakal Sanksi Biro Perjalanan Jemaah Haji Dan Umrah Tanpa Visa Resmi

papar berkaitan - pada 30/4/2024 - jumlah : 60 hits
Pemerintah Arab Saudi menegaskan hanya visa resmi dari kerajaan Arab Saudi yang bisa digunakan untuk berhaji
Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

papar berkaitan - pada 4/5/2024 - jumlah : 119 hits
Haji Yang Zuhud Haji Yang Mabrur adalah dambaan semua mukmin yang mengerjakannya Samada kita dapat atau sebaliknya semua kerja Allah Tetapi bagi setiap orang ia diberikan peluang untuk merebutnya dengan pebagai usaha dan cara yang diredhai ...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Pet Expo Midvalley 2024

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Lunch Date Di Torii Teppanyaki



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation

Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya