Bermula Julai Penumpang Perlu Mendaftarkan Mykad Untuk Menggunakan Grab


Persatuan Pemandu E-Panggilan Malaysia berkata, ramai pemandu Grab menggunakan banyak akaun dan ini boleh menjejaskan keselamatan penumpang. Daftar penumpang guna MyKad, kata persatuan pemandu e-panggilan

Persatuan Pemandu E-Panggilan Malaysia (Mehda) menggesa semua operator e-panggilan mengambil langkah tegas bagi memastikan semua penumpang mendaftar dengan menggunakan kad pengenalan mereka bagi melindungi keselamatan pemandu berikutan kejadian rompakan-bunuh seorang pemandu Grab di Sabah baru-baru ini.Kebanyakan peraturan yang melibatkan pemandu adalah untuk memastikan keselamatan penumpang ketika menggunakan perkhidmatan perkongsian perjalanan.

Anda perlu mendaftar dengan memuat naik gambar MyKad atau Pasport andaWalau bagaimanapun, Menteri Pengangkutan Anthony Loke juga menyebut bahawa, untuk memastikan keselamatan pemandu, penumpang juga perlu mengesahkan identiti mereka dengan memuat naik gambar IC atau pasport mereka (untuk orang asing) untuk menggunakan aplikasi perkongsian perjalanan:

"Bagi keselamatan pemandu e-hailing, penumpang dikehendaki memuat naik kad pengenalan yang sah atau butiran pasport apabila mereka mendaftar." - Anthony LokeTerdapat dua set garis panduan yang mengawal industri ini, tetapi yang berkaitan dengan artikel ini adalah Garis Panduan Perkhidmatan E-Hailing di bawah Perniagaan Pengantaraan, dengan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) yang bertanggungjawab untuk menguatkuasakan garis panduan ini.

Seksyen 5.1 meletakkan keperluan minima syarikat mesti termasuk dalam aplikasi mereka, yang termasuk mempunyai fungsi untuk mendaftarkan pemandu dan penumpang:

Seksyen 5.1 Garis Panduan Perkhidmatan E-Hailing di bawah Perniagaan Pengantaraan (sebahagian):

Setiap pemohon LPP dan pemegang lesen LPP hendaklah mempunyai aplikasi e-hailing dengan spesifikasi minima seperti berikut:

(a) fungsi pendaftaran pemandu dan penumpang [...]

Seksyen 5.2 kemudian menyatakan bahawa butiran yang diperlukan untuk pendaftaran adalah nama penuh, salinan sah MyKad / pasport anda, dan nombor telefon.

Seksyen 5.2 Garis Panduan Perkhidmatan E-Hailing di bawah Perniagaan Pengantaraan (sebahagian):

Bagi fungsi pendaftaran pemandu dan penumpang pada perenggan 5.1 (a), maklumat-maklumat berikut hendaklah dipohon:
[...]

(b) salinan Kad Pengenalan (bagi pemandu dan penumpang yang berwarganegara Malaysia) atau Pasport (bagi penumpang yang bukan warganegara Malaysia) yang sah [...]

Tetapi jika anda berasa gelisah tentang memasang IC anda secara dalam talian atau menggelindingkan mata anda dengan kesulitan mengambil MyKad anda keluar dari dompet anda, beberapa syarikat perkongsian perjalanan telah menghasilkan alternatif lain.

Dapatkan permintaan pengesahan diri sendiri Grab

Grab memberi anda pilihan untuk memuat naik selfie atau sebaliknyaGrab telah berusaha menggabungkan teknologi pengenalan wajah ke dalam keperluan pengesahan penumpang, yang pada asasnya bermakna anda boleh mengambil selfie bukan gambar MyKad atau pasport anda. Ini kini sedang dilancarkan untuk Grab pelanggan secara berperingkat, jadi anda akan menerima pemberitahuan pada telefon anda tidak lama lagi.

Menurut Grab, kecuali pengesahan selanjutnya diperlukan di bawah garis, ini akan menjadi satu-satunya selfie yang perlu anda ambil. Anda tidak perlu risau tentang pemandu atau pedagang (iaitu, untuk GrabFood) melihat diri sendiri juga - ia hanya akan digunakan untuk mengesahkan identiti anda dan membantu pihak berkuasa sekiranya berlaku jenayah atau kecemasan - dan berasingan daripada gambar profil pengguna anda.

Ia juga menarik perhatian bahawa, pada tahun 2018, Grab dan Microsoft memeterai kerjasama selama 5 tahun mengenai projek-projek teknologi; yang termasuk pengiktirafan muka dengan AI terbina dalam. Grab juga telah memberikan arahan untuk mengambil selfie, sekiranya anda memerlukannya.


Presiden Mehda Daryl Chong berkata, ini perkara paling penting yang perlu ditangani oleh industri tersebut dan perlu bagi menghalang pelaku jenayah sedemikian daripada terlepas.

“Sesiapa juga boleh mendaftar sebagai penumpang Grab hanya dengan mendapatkan satu kad SIM dan selepas itu menggunakan apa-apa juga nama untuk menjadi penumpang.

“Selain itu, tidak juga adil apabila penumpang boleh mengetahui bahawa seseorang pemandu itu adalah sah, tetapi pemandu tidak pula tahu sama ada penumpangnya sah atau merupakan bakal perompak.

“Penumpang hendaklah diminta mendaftar dengan menggunakan dokumen pengenalan yang sah, misalnya dengan menggunakan MyKad atau pasport mereka,” katanya .


“Operator e-panggilan mesti mengambil kira keselamatan pemandu jika tidak adanya pendaftaran yang sah. Apabila penumpang tidak didaftarkan dengan menggunakan kad pengenalan mereka, maka risiko dihadapi pemandu bertambah.

“Saya sendiri pernah menggunakan beberapa kad SIM bagi menguji sistem berkenaan, dan saya boleh mengakses semua aplikasi e-penumpang dengan mudah.”

Polis Sabah memberitahu mereka berjaya menangkap 2 lelaki berhubung kejadian rompak-bunuh Mohd Hanafiee Jaffar, 27, yang mayatnya ditemui dibuang dalam semak di Sabandar, Tuaran, dekat sini.

Kereta Hanafiee ditemui diparkir berdekatan sebuah bazar Ramadan di Indah Permai di Tuaran pada jam 12.30 malam, 26 Mei.

Kereta itu dikunci, tetapi terdapat kesan darah di stereng, berek tangan, bahagian dalam cermin depan dan pintu depannya.


Chong berkata, beliau sebelum ini meminta operator e-panggilan supaya lebih tegas dalam memastikan semua penumpang didaftarkan secara sah, tetapi malangnya operator berkata isu itu tidak relevan kerana ia melibatkan isu kerahsiaan maklumat peribadi.

“Operator boleh memasukkan klausa yang menetapkan penumpang yang mahu menggunakan perkhidmatan tersebut hendaklah mematuhi peraturan pendaftaran. Ini bagi memastikan semua penumpang adalah sah dan berniat baik.”

Katanya, operator mungkin takut kehilangan penumpang yang mungkin tidak berminat menggunakan perkhidmatan tersebut sekiranya maklumat peribadi mereka diperlukan.

Chong juga berkata, terdapat ramai pemandu Grab yang menggunakan banyak akaun dan ia boleh memberi kesan ke atas keselamatan penumpang.

“Perkara sebegini perlu ditangani dahulu.”

Dalam satu kenyataan, Grab Malaysia berkata, ia komited untuk meminimumkan risiko dan memastikan keselamatan pemandu dan juga penumpang.

“Kami akan terus membangunkan penyelesaian pacuan teknologi, dan meningkatkan kesedaran masyarakat serta program pendidikan.

“Pada masa ini kami menyediakan beberapa peralatan seperti butang kecemasan dan kemudahan “share my ride” yang membolehkan kedua-dua pihak mengongsi maklumat perjalanan dan lokasi GPS secara langsung dengan keluarga dan orang tersayang.

“Kita juga ada kemudahan “pengesahah swafoto penumpang” yang baru dilancarkan.

“Dengan pelancaran awal kemudahan “pengesahan swafoto penumpang”, kejadian jenayah yang melibatkan penumpang di platform kami menurun sebanyak 30%. Ini merupakan keperluan bagi semua pengguna baru.

“Kami akan memperbaiki kemudahan ini dan mengembangkan penggunaannya dalam kalangan lebih ramai pengguna,” katanya.

Ia juga berkata, pihaknya akan terus bekerjasama dengan polis bagi mengurangkan kejadian jenayah.

Rujukan: asklegal.my



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2019/06/bermula-julai-penumpang-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penumpang Grab Akan Perlu Mengambil Gambar Swafoto Apabila Memasuki Kenderaan Bermula 12 Julai

Penumpang Grab Akan Perlu Mengambil Gambar Swafoto Apabila Memasuki Kenderaan Bermula 12 Julai

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 353 hits
Berikutan beberapa kes baru baru ini yang melibatkan musibah yang menimpa pemandu pemandu perkhidmatan seru pandu Grab syarikat tersebut bakal memperkenalkan sebuah langkah baru untuk meningkatkan lagi tahap keselamatan pemandu pemandu mere...
Video Pemandu Grab Membawa Penumpang Yang Seiras Wajahnya Tular Dan Sungguh Mencuit Hati

Video Pemandu Grab Membawa Penumpang Yang Seiras Wajahnya Tular Dan Sungguh Mencuit Hati

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 695 hits
Dikatakan di dunia ini terdapat 7 orang yang berwajah seiras seperti kita Mungkin anda sendiri pernah bertemu dengan orang yang tiada ikatan persaudaraan dengan anda tetapi mempunyai wajah seiras anda Pelik tetapi itulah hakikatnya Baru bar...
Ditembak Dipukul Penumpang Pemandu Grab Cedera Di Kepala

Ditembak Dipukul Penumpang Pemandu Grab Cedera Di Kepala

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 444 hits
Seorang pemandu Grab berhadapan dengan detik cemas dan mengalami kecederaan di kepala akibat dipukul dan ditembak menggunakan senapang angin oleh penumpangnya BACA Suspek Buat Live Video di Facebook Selepas Bunuh Pemandu GrabKejadian yang b...
2 Penumpang Terakhir Mengaku Membunuh Pemandu Grab

2 Penumpang Terakhir Mengaku Membunuh Pemandu Grab

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 1021 hits
2 penumpang terakhir mengaku membunuh pemandu GrabSusulan penemuan mayat pemandu Grab yang dilaporkan hilang sejak Jumaat lalu yang dipercayai dibunuh sebelum dibuang ke kawasan semak di pantai Kampung Shahbandar Tuaran polis telah menyiasa...
Mulai 12 Julai Swafoto Dahulu Sebelum Naik Grab

Mulai 12 Julai Swafoto Dahulu Sebelum Naik Grab

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 296 hits
Mulai 12 Julai Swafoto Dahulu Sebelum Naik Grab Baru baru ini kes seorang pemandu Grab di Sabah yang dilaporkan hilang dan kemudian mayatnya ditemukan di dalam semak menggemparkan rakyat Malaysia Kes itu sekaligus menimbulkan kebimbangan bu...
Pemandu Grab Nyaris Maut Ditembak Penumpang Warga Asing

Pemandu Grab Nyaris Maut Ditembak Penumpang Warga Asing

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 459 hits
Seorang pemandu Grab nyaris maut selepas tembakan yang dilepaskan oleh penumpangnya warga Indonesia dari arah belakang tersasar Dalam kejadian yang berlaku pada jam 4 petang tadi di Jalan Matang Kuching mangsa berusia awal 30 an terselamat ...
Aplikasi Microsoft Office Tidak Akan Disokong Pada Android Lollipop Dan Ke Bawah Bermula 1 Julai 2019

Aplikasi Microsoft Office Tidak Akan Disokong Pada Android Lollipop Dan Ke Bawah Bermula 1 Julai 2019

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 318 hits
Microsoft sedia menawarkan Microsoft Office kepada peranti mudah alih dalam memudahkan pengguna menyunting fail dokumen ketika bergerak Namun pada hari ini Microsoft telah menyenaraikan beberapa sistem operasi yang bakal ditamatkan untuk so...
Mediatek Mengumumkan Pemproses 5g Pertama Menggunakan Cip Cortex A77

Mediatek Mengumumkan Pemproses 5g Pertama Menggunakan Cip Cortex A77

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 161 hits
Secara tradisi pemproses keluaran Qualcomm dan Samsung akan menggunakan cip terkini ARM Minggu ini ARM mengumumkan cip Cortex A77 dan GPU Mali G77 untuk kegunaan pemproses tahun 2020 Menarik sekali MediaTek menjadi pengeluar cip pertama yan...
Asus Tidak Dibenarkan Menggunakan Tanda Dagang Zenfone Di India

Asus Tidak Dibenarkan Menggunakan Tanda Dagang Zenfone Di India

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 280 hits
Asus telah mengeluarkan telefon pintar dengan penjenamaan ZenFone sejak 2014 Ini selari dengan penjenamaan produk lain mereka seperti komputer riba ZenBook Tetapi di India mereka kini tidak lagi boleh menggunakan nama ZenFone pada telefon p...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan

Terimalah Kekurangan Sahabat Kita



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy

Shapellx Shapewear Your Guide To A Perfect Look

Enhancing Your Pubg Mobile Experience A Guide To Unknown Cash

Jamuan Saka Di Ruang Tamu