Beri Sabah Autonomi Urus Dana Ekonomi Pembangunan Bung


Datuk Seri Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan), yang menekankan isu itu semasa sesi perbahasan pada RMK-12 di Dewan Rakyat hari ini, mengatakan ini kerana negeri ini masih dikategorikan sebagai miskin walaupun telah bergabung dengan Malaysia 58 tahun yang lalu, dan setelah beberapa perubahan dalam pemerintahan. - Gambar oleh Ahmad Zamsahuri klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

Kuala Lumpur: Sabah perlu diberi autonomi bagi mengurus sendiri dana ekonomi dan pembangunan khusus untuk negeri itu di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) bagi membolehkannya keluar dari status negeri miskin di negara ini.

Datuk Seri Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) yang menegaskan perkara itu dalam sesi perbahasan RMK12 di Dewan Rakyat pada Isnin, berkata ini memandangkan negeri itu masih dikategorikan sebagai miskin walaupun sudah 58 tahun Sabah menyertai Malaysia malah kerajaan pun bertukar ganti.


Beliau berkata pemberian autonomi itu dilihat antara langkah yang membolehkan Sabah membangun setara dengan negeri-negeri di Semananjung, dengan Kerajaan Persekutuan perlu mengubah pendekatan melaksanakan pembangunan ekonomi mengikut negeri dan wilayah.

“Sekiranya dalam setahun pembangunan RMK12 itu Sabah ada RM5 bilion hingga RM6 bilion, maka bagi duit itu pada kerajaan negeri Sabah, biar kami rancang, kami laksanakan, kami tentukan di mana projek-projek ini sesuai dilaksanakan,” katanya.

Berhubung projek Lebuhraya Pan Borneo, Bung Moktar yang juga Menteri Kerja Raya Sabah turut meminta agar segala peruntukan berkaitan projek pembangunan infrastruktur di Sabah disalurkan terus kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) Sabah.

“Kita ada JKR yang bertauliah di Sabah yang saya kata lebih hebat, apa Kementerian Kewangan (MOF) perlu buat (peruntukan) projek-projek untuk Sabah salur terus kepada JKR Sabah, sekurang-kurangnya JKR Sabah diiktiraf sebagai satu jabatan teknikal bertauliah,” katanya.


Berhubung bencana alam yang kerap berlaku di Sabah mutakhir ini, beliau yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah menyuarakan permasalahan mengenai terlalu banyak peringkat yang perlu dihadapi bagi memohon peruntukan khas berkaitan, sehingga menyukar dan melambatkan permohonan.

Cadangnya peruntukan khas kira-kira RM100 juta hingga RM200 juta setahun sepatutnya disalurkan kepada kerajaan negeri bagi tujuan melaksana atau menyelesaikan urusan sekiranya berhadapan dengan hal-hal kecemasan dan bencana alam sepeti tanah runtuh dan banjir.

Sementara itu, Bung Moktar meminta Kerajaan Persekutuan untuk mengembalikan semula kegemilangan Labuan suatu masa dahulu yang dikunjungi ramai terutama penduduk Sabah kerana barangannya yang murah.


Beliau mendakwa ini kerana Labuan kini tidak ubah seperti sebuah bandar ‘diserang garuda’, yang bebas cukai cuma coklat.

“Yang lain-lain tiada lagi bebas cukai, apa harga (barangan) di tanah besar sama juga di Labuan, tolonglah bangunkan Labuan, kembalikan status Labuan bebas cukai.

“Menteri tolong datang Labuan buat kajian, kalau Kerajaan Persekutuan tidak laksanakan buat apa-apa maka kembalikanlah Labuan kepada Sabah, biar kami bangunkan,” katanya.

SOURCE: Daily Ekspress

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/beri-sabah-autonomi-urus-dana-ekonomi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sampai Masa Sabah Diberi Autonomi Ekonomi Kata Salleh

Sampai Masa Sabah Diberi Autonomi Ekonomi Kata Salleh

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 187 hits
Salleh Said Keruak turut menggesa Putrajaya mewakilkan kepada kerajaan Sabah mana mana kuasa berkaitan yang membabitkan keputusan kewangan dan pelaburan PETALING JAYA Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah Salleh Said Keru...
3 Pihak Perkukuh Kerjasama Pelan Pembangunan Dna Bola Sepak Sabah

3 Pihak Perkukuh Kerjasama Pelan Pembangunan Dna Bola Sepak Sabah

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 284 hits
Azman bersama David dan Omar mewakili SAFA dalam perbincangan dengan MSN KOTA KINABALU Pelan pembangunan bola sepak yang melibatkan 3 pihak iaitu Persatuan Bola Sepak Sabah Majlis Sukan Negeri Sabah dan Majlis Sukan Negara dijangka dapat di...
Kembalikan Labuan Kepada Sabah Bung Moktar

Kembalikan Labuan Kepada Sabah Bung Moktar

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 272 hits
Bung Moktar Radin berkata Labuan seperti diserang garuda yang menjadi padang jarak padang terkukur di mana terabai KUALA LUMPUR Kerajaan Persekutuan digesa untuk mengembalikan Labuan kepada Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata Labuan ...
Sabah Opens Up To Tourists At Month End Says Bung

Sabah Opens Up To Tourists At Month End Says Bung

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 195 hits
Bung Moktar Radin said this was in line with the state government s intention to enhance the economic growth of the state KUALA LUMPUR Sabah is expected to open its borders to visitors tourists and investors from the end of October deputy c...
Bung Moktar Lee Chong Wei Antara Penerima Darjah Kebesaran Sabah

Bung Moktar Lee Chong Wei Antara Penerima Darjah Kebesaran Sabah

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 237 hits
Bung Moktar Lee Chong Wei antara penerima darjah kebesaran Sabah Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin adalah antara individu yang mendahului senarai 1 299 penerima darjah kebesaran bintang dan pingat kehormatan negeri S...
Sampah Antara Faktor Banjir Kilat Di Sabah Bung Moktar

Sampah Antara Faktor Banjir Kilat Di Sabah Bung Moktar

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 249 hits
Datuk Seri Bung Moktar Radin KOTA KINABALU Pembuangan sampah secara tidak bertanggungjawab ke dalam sistem perparitan dan pengaliran antara faktor utama menyebabkan banjir kilat di negeri ini Persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah diberita...
Bung Akui Pembinaan Pan Borneo Antara Punca Banjir Di Sabah

Bung Akui Pembinaan Pan Borneo Antara Punca Banjir Di Sabah

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 381 hits
Bung Moktar Radin menjawab soalan pada sidang DUN Sabah hari ini Projek lebuh raya Pan Borneo pembuangan sampah sembarangan antara faktor banjir kilat di Sabah kata Bung KOTA KINABALU Timbalan Ketua Menteri Sabah Bung Moktar Radin mengakui ...
Said Aqil Harap Patung Bung Karno Beri Kontribusi Positif Untuk Pembangunan Semarang

Said Aqil Harap Patung Bung Karno Beri Kontribusi Positif Untuk Pembangunan Semarang

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 144 hits
Melihat Patung Bung Karno setinggi 14 meter itu Said menilai penuh energi kewibawaan dan kematangan pemimpin Dia mengharapkan aura patung itu bisa menulari masyarakat
Rubbish Clogged Drains Among Causes Of Sabah Floods Says Bung

Rubbish Clogged Drains Among Causes Of Sabah Floods Says Bung

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 227 hits
Drainage has not kept up with rapid development in big towns like Kota Kinabalu resulting in flash floods KOTA KINABALU Clogged drains from litter thrown by irresponsible people are among the factors that have caused flash floods in Sabah d...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Siri Vivo V30 Adalah Hadiah Yang Sempurna Untuk Hari Ibu

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

If Only