Berguru Biar Dengan Yang Pakar



A Kadir Jasin
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.
DFr Mahathir santai dan intim dengan generasi mudaBEBERAPA hari selepas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad balik dari Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNGA) September lalu, saya menyatakan kepada beliau kegembiraan saya melihat beliau di PBB, khususnya dan di New York, amnya.
Saya gembira melihat di televisyen, surat khabar dan media sosial bagaimana beliau dikelilingi oleh orang muda yang terdiri daripada wartawan, pegawai kerajaan dan peminat dari dalam dan luar negara.
Saya memberitahu beliau, ini mengingatkan saya kepada tahun-tahun awal beliau menjadi Perdana Menteri kali pertama mulai 1981.
Waktu itu, beliau dikelilingi oleh wartawan, pengarang, kakitangan awam, ahli politik dan usahawan yang umumnya muda walaupun beliau tidak menyisihkan generasi yang sebaya dengan beliau. Mereka ada, tetapi tidak begitu ketara.
Melalui pergaulan itu, beliau melahirkan satu generasi baru wartawan, pengarang, kakitangan awam, ahli politik dan ahli korporat yang sebahagiannya cergas sampai ke hari ini.
Malah kalau kita lihat di kalangan ahli politik veteran yang ada hari ini, majoriti daripada mereka muncul, mendapat didikan dan bertapak pada zaman awal pemerintahan beliau.
Darah Muda
Saya ingat lagi beberapa peristiwa menarik sebelum dan selepas Pilihan Raya Umum 1982 yang berupa PRU sulung Dr Mahathir.
Ketika itulah beliau mengambil risiko membawa masuk Datuk Seri Anwar Ibrahim ke dalam politik arus perdana. Langkah itu mencetuskan penghijrahan pemimpin muda Melayu-Islam, khususnya dari Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) ke arena politik. Ada yang masuk Umno dan ada yang menyertai PAS.
Dr Mahathir juga memberi kuasa yang luas kepada timbalan beliau ketika itu, Tun Musa Hitam untuk mencari dan membawa masuk calon-calon muda daripada pelbagai latar belakang.
Secara tidak langsung langkah pembersaraan pemimpin veteran era Almarhum Tun Abdul Razak dan Almarhum Tun Hussein bermula dan digantikan oleh pemimpin pelatih dan pelapis.
Selain Anwar, pemimpin pelatih dan pelapis yang mendapat anjakan, perlindungan dan keutamaan Dr Mahathir termasuklah Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Dr Mahathir amat terhutang budi kepada Tun Abdul Razak kerana menyelamatkan kerjaya politik beliau dan kepada Tun Hussein kerana melantik beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri dengan mendahului Naib-naib Presiden Umno yang lebih kanan, iaitu Almarhum Tun Abdul Ghafar Baba dan Tengku Razaleigh Hamzah.
Mentor Kali Kedua
Justeru itu, saya katakan kepada Dr Mahathir yang saya amat gembira melihat beliau dikelilingi oleh pegawai, wartawan dan audiens muda kerana dengan itu beliau berpeluang sekali lagi melatih generasi pewaris.
Saya perhatikan generasi muda lebih berani, terus terang dan santai berinteraksi dengan beliau. Salah satu sebabnya adalah mereka tidak tertekan oleh beban masa lampau.
Dr Mahathir pun nampak cukup selesa dan bersemangat berinteraksi dengan generasi muda dan terhadap isu-isu berkaitan generasi muda.
Saya pernah mendengar beliau menyatakan pengakuan mengenai sumbangan dan potensi pemimpin generasi muda seperti Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Nurul Izzah Anwar, Liew Chin Tong dan Rafizi Ramli.
Saya perhatikan beliau amat lega dan selesa melayan pemimpin muda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) ketika mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT).
Kementerian Masa Depan
Saya dimaklumkan bahawa sekumpulan orang muda daripada pelbagai latar belakang telah mendapat restu beliau untuk merangka agenda generasi muda dan masa depan.
Matlamat mereka adalah ke arah mewujudkan makanisme atau badan yang seakan-akan “the ministry of the future” (kementerian masa dapan) di mana isu, dasar dan program masa depan negara dirancang dan dilaksanakan.
Secara peribadi, saya tidak melihat wujud harapan yang cerah bagi Malaysia atau mana-mana negara juga kalau masih terperangkap dengan politik, ekonomi dan pemikiran pascapenjajahan.
Malah dalam konteks ini, melihat daripada apa yang dipamerkan melalui media sosial, amat jelas bahawa masyarakat kita, khususnya Melayu-Islam semakin daif dari segi pemikiran, semakin lucah, semakin kurang toleransi dan semakin curang.
Jadi kita memerlukan agenda generasi baru yang mampu mengubah arah haluan daripada pemikiran hambar, lucah, tidak toleransi dan curang ini kepada yang lebih positif, kekal dan membina. Kalau tidak Melayu mungkin hilang dari dunia.
Wallahuaklam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2019/12/berguru-biar-dengan-yang-pakar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Cara Membaca Hasil Usg Yang Benar Biar Nggak Salah Kaprah

3 Cara Membaca Hasil Usg Yang Benar Biar Nggak Salah Kaprah

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 207 hits
Cara membaca hasil USG banyak yang belum mengetahui Padahal paham dan dapat membaca hasil USG sangat penting bagi Anda khususnya yang sedang hamil
Biar Nggak Grogi Kamu Harus Lakukan 5 Langkah Presentasi Ini Dengan Baik

Biar Nggak Grogi Kamu Harus Lakukan 5 Langkah Presentasi Ini Dengan Baik

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 261 hits
sumber icampusindonesia co id Untuk meyakinkan orang lain dengan materi yang kamu bawa ada baiknya kamu memperhatikan presentasi yang dibawakan Selain persiapan fisik dan mental kamu juga harus mempersiapkan media dan teknologi yang akan di...
Trik Ampuh Untuk Entrepreneur Biar Ahli Jualan

Trik Ampuh Untuk Entrepreneur Biar Ahli Jualan

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 149 hits
Topik kita kali ini yakni Reseller yaitu pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Kalau Anda mau berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan mau memiliki penghasilan tambahan maka res...
5 Tips Cerdas Kelola Uang Biar Gak Pusing Di Akhir Bulan

5 Tips Cerdas Kelola Uang Biar Gak Pusing Di Akhir Bulan

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 208 hits
Tips cerdas kelola uang agar Anda tidak pusing dan kalang kabut di akhir bulan memang perlu diketahui Mengatur keuangan memang bukan hal mudah Terkadang kita sudah berusaha untuk menghemat namun tetap saja habis begitu saja
Yonnyboii Feat Mk Biar Chord

Yonnyboii Feat Mk Biar Chord

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 480 hits
Cm Fm Gm GmCmBanyak masalah bermain di kepalaFmjika diriku lepaspastu aku terlupaGmjalan untuk pergiatau jalan kembaliGmdiri tidak beranitapi ku harus pergiCmmata tertutup denganbanyak rahsiaFmdiriku curiga apa maksud duniaGmjika jiwa ku ma...
Jadi Apa Rahasianya Biar Pedagang Ahli Jualan

Jadi Apa Rahasianya Biar Pedagang Ahli Jualan

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 196 hits
Di artikel ini kami akan bahas perihal Reseller yakni pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Kalau Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan ingin punya pendapatan tamb...
Jangan Biar Isu Perkauman Jadi Barah Kata Tpm

Jangan Biar Isu Perkauman Jadi Barah Kata Tpm

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 252 hits
Jangan biar isu perkauman jadi barah kata TPM Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 30 Nov 2019 11 07PM
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City