Berbaloikah Lensa Sigma 70 300mm F 4 5 6 Dg Macro


Berbaloikah Lensa Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro? | Pada artikel yang lepas Blogger2u (B2U) menceritakan tentang Keupayaan Lensa Sigma 17-70mm f/2.8-4 OS HSM Macro C, dan kali ini masih lagi nak cerita pasal lensa Sigma iaitu Lensa Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro.

Lensa Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro
Dalam fotografi, terbahagi kepada beberapa kriterianya yang tersendiri, antaranya makro (macro). Seperti yang diceritakan pada artikel yang lepas macro lensa Sigma 17-70mm berbeza dengan lensa 70-300mm. Kenapa lain? sebabnya yang pertama adalah keupayaan lensa itu sendiri di dalam kelasnya yang tersendiri. Lensa Sigma 17-70mm memang dicipta untuk bermakro yang mana jarak minimum lensa dengan subjek cuma 2 inchi sahaja, manakalah Sigma 70-300mm jarak subjek adalah 1.5 meter iaitu lebih kurang satu depa (gambaran mudah)

Sigma 70-300mm 4-5.6 DG MacroJika di lihat pada nama lensa ini, ianya seolah-olah dicipta khas untuk bermakro yang mana nama serta fungsinya dengan butang makro tersedia pada bahagian lensa ini membuatkan ianya memang dicipta untuk penggemar makro. Cuma kekurangan pada lensa ini adalah ianya tidak di lengkapi dengan sistem anti gegar (stabilizer). Jadi untuk mengelakkan gambar menjadi blur, tripod mesti digunakan

Contoh gambar serangga di ambil menggunakan lensa sigma 70-300mm - mode macro
Bersesuaian dengan harga pasarannya sekitar RM770 - RM950 ianya boleh dikatakan berbaloi kerana lensa ini bukan sahaja dicipta untuk bermakro sahaja. Bagi fotografer "budget" yang menjadikan bidang fotografi ini sebagai hobi ianya sudah memadai dengan nilai yang di laburkan. Lensa telefoto ini juga sesuai untuk aktivi yang di kenali sebagai "Bird Wacthing". Gambar yang di hasilkan dengan jarak zoom 300mm juga setara dengan lensa 200mm yang ribuan ringgit malah hasilannya lebih baik.

Contoh Burung Merbuk di ambil menggunakan lensa sigma 70-300mm tanpa anti gegar
Telefoto Murah TerbaikKalau dalam kelas lensa murah dan terbaik B2U syorkan lensa ini, kerana kadar fokusingnya senyap dan sehingga tidak kedengaran langsung jika di bandingkan dengan lensa Tamron walaupun spesifikasinya yang seakan sama. Apa yang membezakan antara Sigma dengan Tamron hanyalah motor tersedia dalam lensa (dicipta untuk body Nikon yang tiada motor pada body a.k.a basic SLR).


Contoh gambar bunga Dandelion menggunakan lensa sigma 70-300mm - mode macro
Kenapa Lensa Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro ini B2U katakan lensa yang terbaik? jawapannya, ialah ianya mampu merakam gambar yang tajam walaupun tidak mempunyai anti gegaran (VR/VC). Kenapa perlu anti gegaran untuk "shutter" yang laju?. Sedangkan untuk mengambil gambar permandangan sebelah shutter perlahan atau malam juga anti gegaran perlu di tutup (sekadar pendapat peribadi)


Spesifikasi Lensa Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro
Focal Length 70 - 300mm Aperture Maximum: f/4 - 5.6 | Minimum: f/22 - 32
format Keserasian 35mm Film / Full-Frame Digital Sensor (APS-C) Sudut Pandangan 34.3° - 8.2° Minimum Jarak Focus 4.92' (149.86 cm) Pembesaran 1 - 2x Nisbah reproduktif maksimum 1:2 Elemen / Kumpulan 14/10 Diafragma Bilah 9 Penstabilan imej No Autofokus Yes kolar Tripod No Diameter Penapis 58mm Dimensi (DxL) Approx. 3.0 x 4.70" (7.62 x 11.95 cm) Berat 18.7 oz (530 g)

Video Close Up FootageUntuk gambaran terbaik, B2U telah cuba membuat satu "footage" menggunakan lensa Sigma 70-300mm ini dalam mode macro. Walaupun dalam mode macro apa yang boleh dinyatakan di sini hasil video atau gambar tidaklah ke arah macro sangat, bahkan lebih kepada "close up". Akan tetapi hasilan rakaman menggunakan lensa ini tidak mengecewakan. Memandangkan lensa ini tidak di lengkapi dengan anti gegar, maka "tripod" mesti di gunakan. Sila tonton video di bawah dan nilaikan sendiri



Nota: Rakaman di buat menggunakan Canon 60D + Lensa Sigma 70-300mm (1920 x 1280 24fps), tiada filter di gunakan.

Tips Dan PesananBagi peminat kamera dan jadikan kamera sebagai hobi, antara lensa yang di syorkan wajib ada;
Kit lens (18-55mm atau 17-50mm atau 17-70mm)
- Sesuai untuk lanscape atau untuk mengambil gambar kumpulan ataupun di gunakan di ruangan yang agak sempit
Prime lens (50mm atau 30mm atau 35mm)
- Digunakan untuk menganbil gambar potret dan juga paling sesuai untuk merakam video kerana mudah untuk di kendalikan (manual fokus)
Telefoto (55-300mm atau 70-300mm atau 50-250mm)
- Sesuai untuk mengambil gambar jarak jauh seperti mengambil gambar burung, bulan dan sebagainya. [contoh gambar jarak jauh sila rujuk artikel :  Hidupan Di Paya Indah Wetlands Dengkil ]
Memiliki ketiga-tiga jenis lensa ini sudah memadai untuk anda memasuki kesemua keadaan dan memadai jika anda menjadikan dunia kamera sebagai hobi. Sekadar pendapat peribadi sahaja dan ianya tidak melambangkan pendapat umum.

Baca artikel ini juga : Aktiviti Riadah dan Fotografi di Paya Indah Wetlands

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://silenceblogz.blogspot.com/2016/02/berbaloikah-lensa-sigma-70-300mm-f4-56-macro.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku