Bekas Panglima Atm Batalkan Sekatan Baru Jualan Arak


MALAYSIAKINI

Bekas ketua turus Angkatan Tentera Malaysia Jeneral (bersara) Hashim Mohd Ali tampil membantah sekatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) terhadap penjualan minuman keras jenis liquor di kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai ubat Cina mulai Oktober tahun depan.
Menyuarakan sokongannya terhadap kenyataan Presiden Persatuan Patriot Kebangsaan Brig-Jeneral (bersara) Mohamed Arshad Raji, Hasim berkata walaupun bukan urusannya untuk mempromosikan pengambilan alkohol, kerajaan mesti menghormati hak orang bukan Islam.
Katanya, ini kerana masyarakat Malaysia hidup di negara yang berbilang agama dan selama beberapa generasi, tidak ada masalah dalam penjualan minuman keras di kedai-kedai ini.
"Angkatan Tentera Malaysia juga berbilang kaum dan terdiri daripada orang Islam dan bukan Islam. Pembelian dan meminum liquor terbuka untuk pegawai dan tentera bukan Islam dari kedai Pernama (Perbadanan Perwira Niaga Malaysia) tidak pernah menjadi masalah.
"Sebenarnya, ini membolehkan pegawai kanan memantau tingkah laku pembelian dan minum anggota tentera bersenjata bukan Islam di bawah pengawasan mereka," kata Hashim pada satu kenyataan hari ini.
"Terdapat banyak perkara yang lebih memudaratkan, seperti rokok, yang dijual di kedai-kedai ini dan tidak boleh ada dwi standard dalam mengeluarkan polisi sedemikian untuk mengekang penjualan minuman keras.
"Lebih jauh lagi, perkara terakhir yang diperlukan oleh ekonomi kita dalam krisis ini atau selepas wabak adalah membendung aktiviti perniagaan yang sah," kata Hashim yang juga presiden The Chiefs' Circle yang membariskan panglima tentera yang sudah bersara.
"Apa yang lebih membimbangkan ialah pemimpin PAS, Ahmad Marzuk Shaary, yang juga timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) telah menyatakan bahawa larangan itu mungkin akan dilanjutkan ke negeri-negeri lain," kata Hashim.
Sebelum ini, Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa berkata garis panduan baru mengenai lesen minuman keras dibuat setelah melakukan tinjauan mengenai garis panduan yang digunakan di negara lain sebelum dilaksanakan di sini.
"Saya hanya ingin mengingatkan menteri 'yang baru setahun jagung' agar tidak terlalu berlebih-lebihan membuta tuli dalam menegakkan kepercayaan agama mereka kepada rakyat Malaysia yang berlainan keyakinan.
"Itu sendiri bertentangan dengan prinsip-prinsip dasar Islam yang menyuruh umat Islam yang berkuasa supaya melindungi hak dan kebebasan orang bukan Islam di bawah jagaan mereka," kata Hashim lagi.
Dia meminta pihak berwajib untuk membatalkan larangan minuman keras liquor itu kerana boleh meruntuhkan semangat Rukun Negara, perpaduan nasional dan keharmonian budaya yang dinikmati antara orang Islam dan bukan Islam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/bekas-panglima-atm-batalkan-sekatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Islam Mic Wp Sambut Baik Larangan Jual Arak Melayu Islam Geng Ph Pula Tentang Larangan Jualan Arak

Bukan Islam Mic Wp Sambut Baik Larangan Jual Arak Melayu Islam Geng Ph Pula Tentang Larangan Jualan Arak

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 312 hits
MIC Wilayah Persekutuan sambut baik keputusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur memperkenalkan garis panduan baru mengenai lesen minuman keras yang mula berkuat kuasa dari 15 November Garis panduan itu antara lain melarang penjualan minuman kera...
Dap Kumpul Bantahan Peraturan Baru Jualan Minuman Keras

Dap Kumpul Bantahan Peraturan Baru Jualan Minuman Keras

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 330 hits
mykmu netDAP Wilayah Persekutuan akan mengumpul bantahan daripada pihak berkepentingan yang terjejas dengan peraturan baru penjualan arak beralkohol tinggi oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur Pengerusi DAP Wilayah Persekutuan Tan Kok Wai berk...
Kerajaan Tidak Tolak Haramkan Jualan Arak Di Kedai Runcit Di Negeri Lain

Kerajaan Tidak Tolak Haramkan Jualan Arak Di Kedai Runcit Di Negeri Lain

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 249 hits
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Ahmad Marzuk Shaary foto MOHD ADZLAN KOTA BHARU Kerajaan tidak menolak kemungkinan memperluaskan pengharaman jualan arak di kedai serbaneka dan kedai runcit di negeri selain Wilayah Persekutuan Ku...
Biar Sosial Teruk Biar Akhlak Remaja Runtuh Asal Ekonomi Ok Itu Pejuang Jualan Arak

Biar Sosial Teruk Biar Akhlak Remaja Runtuh Asal Ekonomi Ok Itu Pejuang Jualan Arak

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 221 hits
Garis panduan baru mengenai lesen minuman keras di Kuala Lumpur akan memberi kesan negatif kepada ekonomi yang sudah sedia terjejas akibat wabak Covid 19 kata mereka yang terlibat dalam industri itu Garis panduan yang dikeluarkan Dewan Band...
Baru 17 Hari Menikah Suami Maut Dikelar Bekas Kekasih Di Depan Mata Isteri

Baru 17 Hari Menikah Suami Maut Dikelar Bekas Kekasih Di Depan Mata Isteri

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 464 hits
Baru sahaja 17 hari merasa kebahagian membina rumah tangga tetapi wanita ini terpaksa menerima hakikat kehilangan suami yang dibunuh dengan kejam oleh bekas teman lelakinya di depan mata Lapor Tribun Jateng kejadian itu berlaku pada Jumaat ...
Sentosa Akan Sambut Pembukaan Hotel Baru Di Bekas Tapak Le Meridien Hotel Amp Spa

Sentosa Akan Sambut Pembukaan Hotel Baru Di Bekas Tapak Le Meridien Hotel Amp Spa

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 186 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Rakyat Singapura dan para penduduk negara ini boleh menjangkakan satu lagi pilihan sebagai destinasi percutian di dalam negeri pada tahun depan Ini setelah Far East Hospitality salah satu pengendali ut
Kawalan Jualan Arak Ke Mana Hilangnya Suara Mp Dap Yang Menjuarai Isu Melawan Arak Dalam Dap

Kawalan Jualan Arak Ke Mana Hilangnya Suara Mp Dap Yang Menjuarai Isu Melawan Arak Dalam Dap

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 277 hits
MP DAP Batu Gajah V Sivakumar diketahui merupakan juara melawan arak dalam DAP Beliau pernah mengeluh Arak di Malaysia boleh diperolehi dengan mudah seumpama membeli air minuman yang lain sama ada di pasar raya restoran hotel kedai runcit m...
Kenapa Dap Tentang Pengharaman Jualan Arak Di Kedai Serbaneka Mbc

Kenapa Dap Tentang Pengharaman Jualan Arak Di Kedai Serbaneka Mbc

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 307 hits
KUALA LUMPUR Langkah proaktif Dewan Bandaraya Kuala Lumpur mengumumkan garis panduan baharu penjualan minuman keras harus disambut baik Pengumuman penguatkuasaan larangan penjualan minuman keras di kedai runcit dan kedai serbaneka di Kuala ...
Larangan Jualan Arak Tidak Sekat Kebebasan Mic Johor

Larangan Jualan Arak Tidak Sekat Kebebasan Mic Johor

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 161 hits
Oleh MOHAMAD FAIZAL HASHIM JOHOR BAHRU Larangan jualan minuman keras di kedai runcit dan kedai serbaneka tidak menyekat kebebasan atau melanggar hak asasi bukan Islam di negara ini Ketua Penerangan MIC Johor S Deva berkata langkah tersebut ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu