Beberapa Persoalan Bajet Tidak Dijawab Secara Tepat



Meskipun Ahli-ahli Parlimen memilih untuk mengikuti nasihat Yang di-Pertuan Agong meluluskan Belanjawan 2021 agar pembayaran gaji kakitangan awam tidak tergendala namun beberapa perkara yang ditanyakan di Dewan Rakyat belum dijawab secara tuntas oleh Menteri Kewangan Senator Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz.
Antaranya beberapa pertanyaan pada sesi sebelah petang sebelum penggulungan.
Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Seri Mukhriz Mahathir misalnya bertanya, apabila Belanjawan 2021 ditambah peruntukannya adakah terdapat peruntukan kepada segmen tertentu yang akan dikurangkan.
“Saya mendengar pengumuman tambahan Belanjawan 2021. Adakah ini bermaksud belanjawan akan dipinda? Atau juga bermaksud penambahan di satu tempat tetapi pengurangan di tempat lain. Kalau ada pengurangan di mana yang akan dikurangkan?” katanya.
Begitu juga pertanyaan Ahli Parlimen Subang, Wong Chen berkenaan pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebanyak RM10,000 dalam Akaun 1, sama ada KWSP mempunyai kecairan mencukupi.
“Saya rasa menteri cuba untuk menolong orang-orang miskin tetapi tentang isu KWSP saya nak nasihat kepada yang ada di sini (berhubung) cadangan untuk memberi pengeluaran RM70 bilion KWSP. In flow KWSP tidak lebih RM20 bilion setahun.
“Maknanya KWSP kena cari dana RM50 bilion untuk tahun depan. Dari mana ni? Nak jual saham-saham di Bursa Malaysia? Menteri kena faham, kalau esok kita umumkan tajuk utama (pengeluaran wang), kita ada masalah besar.
“Kita (kerajaan) ada RM85 bilion defisit. KWSP kena beli bon. Nak beli bon dia kena jual saham lagi,” katanya.
Berhubung sektor kesihatan pula, Ahli Parlimen Kuala Selangor Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad mempertikaikan peruntukan ke atas sektor kesihatan yang didapati berkurangan ke atas penyakit-penyakit bukan Covid 19.
“Apa pun Menteri Kewangan saya rakamkan kritikan daripada Academy of Medicine of Malaysia dan MMA yang menyatakan peruntukan belanjawan yang dijudulkan untuk Covid 19 adalah sangat mengecewakan.
“Sebanyak 10.3% (daripada keseluruhan belanjawan) kami (kerajaan Pakatan Harapan) berikan dalam 2020, tahun ini Menteri Kewangan hanya beri 9.9%. Mengikut nisbah kita perlu memperkasakan kesihatan. Menteri nampaknya mengecewakan.
“Kita perlu memperkasakan seluruh sektor kesihatan yang memerlukan bukan sahaja untuk Covid. Ini yang dipertikaikan oleh Academy of Medicine of Malaysia dan MMA. Ini yang mereka kecewa. Bukan pelan reaktif tetapi pelan bersifat jangka panjang yang disebutkan oleh menteri sendiri,” katanya.
Melihat banyak persoalan yang tidak dijawab dengan meyakinkan perbahasan di peringkat jawatankuasa selepas ini dijangkakan akan menjadi lebih sengit.
Tidak mustahil ada beberapa rang undang-undang perbekalan kementerian yang tidak diluluskan, biar pun Belanjawan 2021 telah diluluskan pada pringkat dasar.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30734

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Blueberi Cheese Tart Bajet Sedap Tak Guna Banyak Bahan

Cara Buat Blueberi Cheese Tart Bajet Sedap Tak Guna Banyak Bahan

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 455 hits
Ada ketika kita teringin nak cuba buat Blueberi Cheese Tart atau Tat Keju Bluberi tapi agak ragu ragu kerana bimbang tidak menjadi Kalau nak beli harga boleh tahan mahal juga Jika keluarga besar memang tak puas makan Bagi anda yang nak cuba...
Jika Pn Jatuh Tiada Masalah Pentadbiran Anwar Buat Bajet Baru

Jika Pn Jatuh Tiada Masalah Pentadbiran Anwar Buat Bajet Baru

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 207 hits
Amaran Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz bahawa kerajaan menghadapi kesukaran membayar gaji kakitangan awam sekiranya Belanjawan 2021 tidak lulus pada sesi pengundian 26 November ini dianggap mengarut Bagi Ahli Parlimen Selayan...
Shahidan Najib Khianat Rakyat Jika Tolak Bajet

Shahidan Najib Khianat Rakyat Jika Tolak Bajet

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 187 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 5 51 pmPARLIMEN Bekas perdana menteri Najib Razak akan mengkhianati rakyat sekiranya beliau menolak Belanjawan 2021 menurut Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Perikatan Nasional Shahidan Kassim Saya nak ...
Berita Terkini Menjelang Pengundian Bajet 2021 Muhiyiddin Semakin Gelabah

Berita Terkini Menjelang Pengundian Bajet 2021 Muhiyiddin Semakin Gelabah

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 292 hits
1 MUHYIDDIN HANTAR AZMIN DAN TENGKU ZAFRUL BERTEMU DENGAN AHLI PARLIRMEN BN MEMUJUK SOKONG BELANJAWAN 2 BN TETAP DENGAN PENDIRIAN ASAL3 BINCANG SOAL KERUSI TETAPI ANNUAR MUSA TIDAK DIBENARKAN MASUK KERANA DIANGGAP ANNUAR MUSA SEBAGAI PEMBEL...
Simpan Emas Ikut Bajet Dengan Gold Accumulation Program

Simpan Emas Ikut Bajet Dengan Gold Accumulation Program

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 273 hits
Simpan emas ikut bajet Public Gold menyediakan satu platform yang lengkap kepada kita bagi memudahkan urusan simpanan dan pelaburan emas kita mempunyai pilihan mengikut bajet kita melalui 3 kaedah mudah 1 Gold Accumulation Program Beli emas...
Kalau Bajet Lulus Pun Kerajaan Meminjam Bayar Gaji

Kalau Bajet Lulus Pun Kerajaan Meminjam Bayar Gaji

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 209 hits
Ipohmali Kata menteri Banker Jika Belanjawan tidak diluluskan Kemungkinan Kerajaan tak mampu bayar gaji kakitangan awam terutama frontliner Sebenarnya aku bimbang Jika Belanjawan ini diluluskan pun belum tentu tentu kerajaan mampu bayar gaj...
Bajet 2021 Jelas Abaikan Barisan Hadapan

Bajet 2021 Jelas Abaikan Barisan Hadapan

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 206 hits
Kami tidur dengan selamat kerana lelaki dan wanita yang bersedia pada waktu malam yang berjaga bertugas pada waktu malam untuk berdepan dengan keganasan yang akan mengancam kita George Orwell Jaringan Pekerja Kontrak Kerajaan dan Kesatuan P...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ibis Styles Iskandar Puteri Buffet Berbuka Puasa

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Jangan Pernah Berhenti

Resepi Kfc Double Down

Lokasi Tapak Bazar Ramadan Sekitar Shah Alam 2024

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Anima Kembalilah Untukku Chord