Batalnya Mesyuarat Mn Dan Mt Umno Hanya Melegakan Muhyiddin Buat Seketika


 
Dua mesyuarat melibatkan UMNO dibatalkan di saat-saat akhir atas nasihat Majlis Keselamatan Negara atau MKN.
Semalam, mesyuarat Muafakat Nasional atau MN yang membabitkan UMNO dan Pas bagi membincangkan kemasukan Bersatu ke dalam gabungan itu telah dibatalkan, walaupun beberapa pemimpin kedua-dua parti telah sampai ke PWTC.
Hari ini pula, mesyuarat MT UMNO yang dijadual diadakan di Pahang juga dibatalkan pada saat-saat akhir.
Mesyuarat MT UMNO hari ini dijangka membuat pendirian berhubung sama ada parti itu mahu terus menyokong Muhyiddin Yassin atau beralih kepada Anwar Ibrahim.
Menurut Setiausaha Agung BN merangkap Setiausaha Bersama MN, Annuar Musa, kedua-dua mesyuarat dibatalkan atas nasihat MKN.
Bukankah Pengerusi MKN adalah Muhyiddin?
Dengan batalnya kedua-dua mesyuarat semalam dan hari ini, Muhyiddin dikira boleh menarik nafas lega di sebalik terdedahnya surat Zahid Hamidi yang disokong Najib Razak kepada Agong yang menyatakan sokongan mereka kepada Anwar untuk menjadi Perdana Menteri.
Sehingga ini, Zahid Hamidi dan Najib belum lagi tampil secara langsung menafikan surat tersebut, hanya jurucakap UMNO yang tidak dinamakan saja yang berbuat demikian.
Jika kedua-dua mesyuarat itu diteruskan, kedudukan Muhyiddin boleh terancam dengan sendirinya.
Melalui mesyuarat MN misalnya, isu kemasukan Bersatu ke dalam gabungan itu tidak mustahil akan ditolak mentah-mentah berdasarkan pendirian beberapa pemimpin utama UMNO seperti Zahid Hamidi, Mohamad Hasan dan Khaled Nordin yang keras menolak untuk bekerjasama dan enggan berterusan dibuli oleh Bersatu.
Penolakan kemasukan Bersatu itu tentu saja akan memalukan Muhyiddin dan seolah-olah kedudukannya sebagai Perdana Menteri tiada harga langsung di mata UMNO.
Apabila ia dibatalkan, selamatlah air muka Muhyiddin.
Mesyuarat MT UMNO hari ini dijadual membuat perakuan mengenai keputusan Biro Politik parti itu minggu lalu yang menimbang untuk meninggalkan PN, sambil memberi syarat-syarat baru kepada Muhyiddin, selain mahu persetujuan kerjasama selepas ini mesti dilakukan melalui perjanjian bertulis.
Berdasarkan wujudnya surat sokongan Zahid Hamidi dan Najib kepada Anwar yang tidak dinafikan sehingga ini serta keputusan Biro Politik UMNO mahu keluar PN, adalah tidak mustahil MT UMNO yang dijadual bermesyuarat hari ini akan membuat keputusan yang senada dengannya.
Pendirian UMNO ketika ini sangat jelas, mereka tidak mahu terus dibuli oleh Bersatu serta enggan berkongsi walau satu kerusi dengan parti serpihan lagi kecil itu.
Tambahan lagi, dengan orang-orang Zahid Hamidi dan Najib masih menguasai majoriti dalam MT UMNO, keputusan sedemikian bukanlah sesuatu yang mengejutkan sebenarnya.
Jika itu keputusan MT UMNO dan semalam pula kemasukan Bersatu ke dalam MN tidak dipersetuju, maka dua kali malulah Muhyiddin dibuatnya.
Tetapi, dengan kedua-duanya telah dibatalkan atas nasihat MKN yang pengerusinya adalah Muhyiddin sendiri, bolehlah beliau berasa lega sekarang ini.
Begitu pun, kelegaan ini hanyalah buat sementara saja, jauh sekali untuk Muhyiddin boleh berasa selamat untuk selama-lamanya.
Dengan beberapa siri pembulian sebelum ini, terakhir di Sabah dan kini berlaku pula di Perak, UMNO sebenarnya sudah sedia untuk berkerat rotan dan berpatah arang dengan ketidakikhlasan Bersatu dalam bekerjasama dengan mereka.
Cepat atau lambat, perkataan talak, cerai atau berpisah hanya menunggu masa saja untuk dilafazkan.(Shahbudindotcom 20/10/2020)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/batalnya-mesyuarat-mn-dan-mt-umno-hanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pendirian Umno Sokong Muhyiddin Hanya Sementara Tunggu Waktu Sesuai Untuk Bertindak Semula

Pendirian Umno Sokong Muhyiddin Hanya Sementara Tunggu Waktu Sesuai Untuk Bertindak Semula

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 304 hits
Shahbudin HusinWalaupun keputusan mesyuarat MT UMNO semalam memberi gambaran tidak lebih seperti wal hasil balik asal realitinya kedudukan Muhyiddin Yassin belum boleh dikira benar benar selamat Dalam mesyuarat itu keputusan yang dibuat ial...
Muhyiddin Kekal Pm Tetapi Kembali Kepada Umno Supaya Ujud Kekitaan

Muhyiddin Kekal Pm Tetapi Kembali Kepada Umno Supaya Ujud Kekitaan

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 334 hits
Dan terus bekerjasama dengan PAS memantapkan gabungan penyatuan Melayu Ajak MP lain untuk bersama UMNO memperkukuh gagasan Melayu Jika pun ada perbezaan pendapat ia masih sekadar ribut dalam cawan
Former Johor Mb Urges Muhyiddin Not To Kowtow To Umno

Former Johor Mb Urges Muhyiddin Not To Kowtow To Umno

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 212 hits
Former Johor menteri besar Datuk Osman Sapian has urged Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin not to give in to pressure from Umno whose actions seem to threaten the Perikatan Nasional administration Utusan Malaysia has reported Osman who...
Muhyiddin And The Puppet Strings Umno Is Preparing For Him

Muhyiddin And The Puppet Strings Umno Is Preparing For Him

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 268 hits
Deny it to a king Then happy low lie down Uneasy lies the head that wears a crown William Shakespeare s Henry IV Part 2Well yes the political situation is fluid but one solid outcome of this sordid political mess is that current Prime Minis...
Yoursay Will Muhyiddin Give In To Umno S Demands

Yoursay Will Muhyiddin Give In To Umno S Demands

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 166 hits
YOURSAY A PM cannot entertain the whims and fancies of his MPs every time they request it Kita Orang Biasa Prime Minister Muhyiddin Yassin never in the history of Malaysian politics have we seen parties supporting the ruling government maki...
Perjuampaan Dengan Ku Li Adalah Strategi Mahathir Nak Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin

Perjuampaan Dengan Ku Li Adalah Strategi Mahathir Nak Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 405 hits
Anggota Majlis Tertinggi Umno mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad mahu membunuh tiga pihak sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Umno Ini yang Tun Mahathir mahu lakukan Dia lain dari yang lain Dia mahu bunuh Umno Muhyi...
Mahathir Mahu Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin Dengan 1 Batu Kata Mt Umno

Mahathir Mahu Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin Dengan 1 Batu Kata Mt Umno

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 487 hits
MALAYSIA DATELINEAnggota Majlis Tertinggi Umno mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad mahu membunuh tiga pihak sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Umno Ini yang Tun Mahathir mahu lakukan Dia lain dari yang lain Dia mahu...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi