Bandar Pintar Perak Mampu Jadi Perintis


IZZUDDIN JAMALUDDIN  UMUMYA, apabila disebut Bandar Pintar masyarakat akan membayangkan bandar yang didiami mereka akan dilengkapi dengan fasiliti sistem jalan raya pintar, kenderaan pandu sendiri, sistem penjimatan tenaga elektrik automatik dan seumpamanya. 
Sebenarnya, definisi Bandar Pintar adalah lebih holistik. Berikut merupakan tafsiran Bandar Pintar dari beberapa Organisasi Profesional dari seluruh dunia dan agensi kerajaan:
1. British Standard Institution: A smart city is an “effective integration of physical, digital and human systems in the built environment to deliver a sustainable, prosperous and inclusive future for its citizens”.
2. Association of Southeast Asian Nations: A smart city harnesses technological and digital solutions as well as innovative non-technological means to address urban challenges, continuously improving people’s lives and creating new opportunities.
 3. Department for Business, Innovation and Skills, UK: A Smart City should enable every citizen to engage with all the services on offer, public as well as private, in a way best suited to his or her needs. It brings together hard infrastructure, social capital including local skills and community institutions, and (digital) technologies to fuel sustainable economic development and provide an attractive environment for all”.
4. European Commission: A smart city is a place where traditional networks and services are made more efficient with the use of digital and telecommunication technologies for the benefit of its inhabitants and business. 
Berdasarkan definisi-definisi yang ada, secara umumnya Bandar Pintar boleh tercapai apabila kita menggunakan maklumat dan teknologi komunikasi ICT untuk meningkatkan kelestarian dalam kualiti kehidupan dalam segala aktiviti dari setiap lapisan masyarakat bermula dari peringkat kerajaan hinggalah ke peringkat individu. 
Menyedari hal ini, Kerajaan Negeri Perak telah melancarkan Pelan Tindakan Bandar Pintar Ipoh pada 23 Mac 2021 dan akan meneruskan pelan ini ke seluruh negeri tersebut menjelang 2030. Beberapa objektif telah distruktur untuk menjadikan Negeri Perak sebagai sebuah bandaraya yang mesra dengan penggunaan teknologi maklumat di mana dapat menyelesaikan masalah perbandaran melalui penggunaan smart solution dan menjadikan rakyat Negeri Perak sebagai warga yang ceria, sihat, pintar serta mempunyai kemahiran berteknologi.
Secara amnya, Dokumen Pelan Tindakan Bandar Pintar ini mensasarkan kepada tujuh fokus iaitu Smart Living, Smart Environment, Smart Governance, Smart People, Smart Digital Infrastrucure, Smart Economy dan Smart Mobility.
Memetik hantaran pendek di Facebook YB Akmal Haji Kamaruddin yang merupakan Exco Kesihatan, Sains, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Negeri Perak, beliau menyebut bahawa antara inisiatif bagi menjayakan matlamat ini ialah Program Penanaman Pokok, Pemasangan Panel Solar, Penggunaan tenaga LED, melaksanakan kempen kesedaran masyarakat iaitu Hari Tanpa Kenderaan, Hari Tanpa Beg Plastik, Program Kitar Semula dan E-Waste. Penyediaan laluan basikal dalam bandar dan menggalakkan penggunaan perkakasan yang lebih efisien khasnya di premis PBT sejajar dengan Renewable Energy (RE) dan Efficient Energy (EE) juga akan dilaksanakan. 
Selain itu, beberapa inisiatif yang mula mendapat perhatian media adalah perancangan kerajaan negeri mengubah Pulau Pangkor menjadi Pulau Pintar ‘Smart Island’ dengan menggantikan kemudahan pengangkutan awam kepada kenderaan elektrik. Selain daripada itu, penggunaan bas elektrik ‘EV Bus’ yang akan diperkenalkan oleh Majlis Perbandaran Taiping (MPT) hasil usahasama dengan kerajaan Jepun juga turut menjadi perhatian. 
Jabatan Profesional Muda (JPro) melihat usaha Kerajaan Perak melaksanakan gagasan ini khususnya dalam industri pelancongan adalah amat penting bagi mewujudkan persekitaran yang mampan melalui pengurangan pelepasan gas rumah hijau, gaya hidup rendah karbon dengan memberi tumpuan kepada kecekapan tenaga, tenaga boleh diperbaharui dan juga teknologi hijau.
Semua langkah ini sudah tentunya akan menjadi pemangkin kepada aktiviti pelancongan domestik selain memperlihatkan kesungguhan kerajaan negeri mengambil berat dan mengenalpasti beberapa inisiatif ke arah pemuliharaan alam sekitar selaras dengan projek Sustainable Development Goals (SDGs), Green City dan Smart City.
JPro menyambut baik usaha ini dan bersedia untuk menyumbang tenaga dan buah fikiran membantu kerajaan negeri kearah mewujudkan ‘Smart Environments of a Smart City’-.HARAKAH DAILY

IZZUDDIN JAMALUDDIN
Ahli Kluster Kejuruteraan 
Jabatan Profesional Muda (JPro)
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/bandar-pintar-perak-mampu-jadi-perintis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hokkaido Japanese Ice Cream Kini Trending Dan Viral Semula Di Bandar Ipoh Perak

Hokkaido Japanese Ice Cream Kini Trending Dan Viral Semula Di Bandar Ipoh Perak

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 288 hits
Lokasi No 66 Regat Sri Cempaka Taman Cempaka 31400 Ipoh Perak Waktu Niaga Setiap Hari 12 tengahari 9 malam MalaysianStreetfood
3 Adun Perak Sertai Pbm

3 Adun Perak Sertai Pbm

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 191 hits
3 ADUN Perak sertai PBM Tiga Ahli Dewan Undangan Negeri Perak sah menyertai Parti Bangsa Malaysia yang baharu dilancarkan pada 21 Disember 2021 Mereka ialah ADUN Buntong A Sivasubramaniam ADUN Tronoh Paul Yong Choo Kiong dan ADUN Malim Nawa...
Restoran De Dapoor By Chef Megat Parit Buntar Perak

Restoran De Dapoor By Chef Megat Parit Buntar Perak

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 442 hits
Restoran De Dapoor by Chef MegatRestoran De Dapoor by Chef MegatSekarang ni aku pun tak pasti mana satu nama sebenar restoran ni Kejap Restoran De Dapoor tengok masa nak scan mysejahtera naik nama restoran intan plak Bila tengok depan resto...
Teknologi Metaverse Dinilai Mampu Untungkan Perbankan

Teknologi Metaverse Dinilai Mampu Untungkan Perbankan

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 105 hits
Founder sekaligus Managing Director Shinta VR Andes Rizky menilai industri perbankan akan diuntungkan dengan adanya teknologi metaverse Karena teknologi ini menawarkan pengalaman baru bagi nasabah yang berujung pada kepuasan nasabah
Diversifikasi Ebt Diyakini Mampu Minimalisir Ancaman Krisis Energi

Diversifikasi Ebt Diyakini Mampu Minimalisir Ancaman Krisis Energi

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 124 hits
Direktur Jenderal Energi Baru Terbarukan dan Konservasi Energi Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral Dadan Kusdiana mengatakan diversifikasi energi terbarukan mampu meminimalisir ancaman krisis energi di Indonesia
Sungguh Ku Tak Mampu Menahan Rindu Ah Fazura Terkejut Fattah Sambung Dangdut

Sungguh Ku Tak Mampu Menahan Rindu Ah Fazura Terkejut Fattah Sambung Dangdut

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 170 hits
Sejak berkahwin dan mempunyai anak perempuan yang comel pasangan Fazura dan suaminya Fattah Amin dilihat sudah kurang aktif di dalam dunia lakonan Mungkin mereka ingin fokus kepada anak perempuan mereka sahaja iaitu Nur Fatima Aisha Selain ...
Percutian Tanpa Dirancang Ke Teluk Intan Perak

Percutian Tanpa Dirancang Ke Teluk Intan Perak

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 451 hits
Assalamualaikum w b t Percutian Teluk Intan Perak Pada asalnya ini bukan lah percutian yang kami rancang ke Teluk Intan tak terlintas dalam pilihan kami The post appeared first on
Perak Land Office Revokes Eviction Notices Served On 19 Temples

Perak Land Office Revokes Eviction Notices Served On 19 Temples

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 189 hits
The eviction notices served on 19 cave temples in the Kinta district in Perak have been revoked Perak MCA chairperson Dr Mah Hang Soon announced Taking to social media Mah said the decision was made by the state Land and Mines Department fo...
Sharifah Dedah Taktik Kotor Peja Di Perak

Sharifah Dedah Taktik Kotor Peja Di Perak

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 106 hits
January 12 2022Penggerak Komuniti Negara Perak mendedahkan permohonan hampir kesemua ahli mereka yang menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia tidak diproses walaupun yuran keahlian telah dibayar Setiausaha PKN Perak Sharifah Hazlina Syed M...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Zus Ice Watermelon Latte

Gnabry Akan Kembali Sane Diragui Untuk Perlawanan Bayern Dengan Real Madrid

Sarah Yasmine Kenalan Saya Anna Jobling

Dendam Rupanya Babak Chacha Maembong Jasmin Hamid Ganyang Ruhainies Buat Netizen Puas

Komen Jelik Mangsa Nahas Helikopter Peniaga Didenda Rm 23 000 Mohon Maaf Atas Kesalahan

Lonjakan Inovasi Dan Transformasi Mindef Lancar Pameran Lima 2025