Baki Hutang Dilupus Dan Perlepasan Cukai Untuk Majikan Antara 5 Dasar Baru Ptptn


Baki Hutang Dilupus Dan Perlepasan Cukai Untuk Majikan Antara 5 Dasar Baru PTPTN. Isu hutang pendidikan percuma dan hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) antara isu hangat yang sering diperkatakan netizen sejak kebelakangan ini.
Namun menerusi satu sidang media dan perkongsian yang dibuat di laman facebook rasmi PTPTN, beberapa dasar baru telah diperkenalkan bagi menjawab segala polemik dan memudahkan urusan pembayaran oleh peminjam-peminjam tabung berkenaan.
Antara dasar-dasar baru yang menarik termasuklah majikan menikmati pelepasan cukai sekiranya membantu membayar hutang pendidikan pekerja.
”Majikan layak menikmati potongan cukai ke atas apa-apa jumlah bayaran balik, baik yang dibayar secara ansuran setiap bulan atau melalui pembayaran sekaligus.
”Syaratnya ialah majikan tidak boleh mengenakan apa-apa syarat atau tuntutan kepada pekerja setelah pembayaran ini dibuat,” kata kenyataan itu.
Bagi peminjam yang sudah mencapai usia 60 tahun dan masih mempunyai baki pinjaman belum dijelaskan, PTPTN mengambil keputusan untuk melupuskan baki pinjaman tersebut sesuai dengan dasar kerajaan terhadap warga emas.
”Sebagai penghargaan kepada warga emas yang komited dan konsisten dalam membuat bayaran balik, kerajaan bersetuju untuk melupuskan baki hutang peminjam yang memasuki umur 60 tahun sekiranya peminjam berpendapatan RM2,000 hingga RM4,000 sebulan dan konsisten membayar balik dalam tempoh tiga (3) tahun terkini sebelum umur mencapai 60 tahun,” kata kenyataan itu lagi.
Selain itu, PTPTN juga akan memberi pengecualian bayaran balik pinjaman kepada graduan daripada keluarga B40 dan M40 yang berjaya memperoleh Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama. PTPTN juga mengumumkan bahawa pelaksanaan pemotongan gaji secara progresif akan dilaksanakan melibatkan pemotongan diantara 2 hingga 15 peratus berdasarkan gaji bulanan peminjam.

Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN)
Manakala pelepasan taksiran cukai Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) dinaikkan daripada RM 6,000 kepada RM 8,000 bermula taksiran 2019 sebagai galakkan tabungan.
Sumber : Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional
Rasuah sudah jadi nilai hidup, budaya orang Melayu – Tun Mahathir Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meluahkan rasa bimbangnya terhadap segelintir masyarakat masa kini yang dilihatnya tidak lagi segan atau malu dengan pemberian dan penerimaan rasuah.
Katanya, perbuatan ‘memperasuahan’ kerap dilakukan dalam masyarakat sehingga menjadi sebahagian dari budaya mereka terutama dikalangan orang Melayu.
“Mereka yang mengamal rasuah akan menyembunyi perbuatan mereka kerana sedar yang ia adalah sesuatu amalan yang salah di sisi undang-undang dan agama juga.

Amalan Rasuah
“Tetapi apabila masyarakat terima amalan rasuah sebagai perkara biasa yang boleh diamal secara terbuka, maka tidak lagi ada perasaan segan silu apabila melakukannya, baik oleh pemberi atau penerima,” kata beliau dalam catatan terbaharu di blognya www.chedet.com, pada Rabu malam.
Menurut Dr Mahathir, di zaman pemerintahan yang percaya cash is king atau ‘wang adalah raja’, pemberian dan penerimaan rasuah menjadi satu dari nilai hidup mereka.
“Apa sahaja sanggup dibuat jika disogok dengan wang atau pemberian yang diminati. Soal baik buruk sesuatu yang diberi atau diarah tidak termasuk dalam pertimbangan.
“Percanggahan dengan undang-undang, bahkan berdosa dari segi agama tidak diambil kira. Yang diutamakan ialah pendapatan yang memuaskan nafsu,” katanya.
Jelasnya, golongan itu sedar bahawa perbuatan menyogok dan menerima rasuah itu tidak baik dan dilarang, namun disebabkan nafsu dan wang, mereka menerima sahaja tanpa memikirkan kesan buruknya terhadap masyarakat.
“Sudah tentu perasaan kebangsaan dan kesan terhadap bangsa dan negara tidak lebih utama dari nafsu penerima rasuah,” tambahnya.
Sumber: Berita Awani
The post Baki Hutang Dilupus Dan Perlepasan Cukai Untuk Majikan Antara 5 Dasar Baru PTPTN appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/baki-hutang-dilupus-dan-perlepasan-cukai-untuk-majikan-antara-5-dasar-baru-ptptn/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menkeu Resmikan Gedung Bea Cukai Jateng Diy Baru Senilai Rp 67 Miliar

Menkeu Resmikan Gedung Bea Cukai Jateng Diy Baru Senilai Rp 67 Miliar

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 159 hits
Seiring berkembangnya teknologi dan meningkatnya kebutuhan sarana dan prasarana Menteri Keuangan Sri Mulyani Indrawati meresmikan gedung baru Kantor Bea dan Cukai Jateng DIY senilai Rp 67 122 748 000 00 di Jalan Ahmad Yani No 139 Semarang
Siri Perkenal Dasar Kerajaan Baru Peranan Jentera Diteruskan Kata Dr M

Siri Perkenal Dasar Kerajaan Baru Peranan Jentera Diteruskan Kata Dr M

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 256 hits
November 25 2018 7 52 AMDr Mahathir berkata selain pegawai kerajaan beliau juga mempengerusikan mesyuarat Khazanah Nasional melibatkan perbincangan dasar dan pendekatan kerajaan LANGKAWI Beberapa lagi siri perjumpaan akan diadakan untuk mem...
Bea Cukai Terbitkan Aturan Baru Soal Kawasan Berikat

Bea Cukai Terbitkan Aturan Baru Soal Kawasan Berikat

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 192 hits
Kawasan Berikat adalah tempat penimbunan berikat untuk menimbun barang impor dan atau barang yang berasal dari tempat lain dalam daerah pabean guna diolah atau digabungkan yang hasilnya terutama untuk dieskpor
Ptptn Majikan Tiada Hak Untuk Potong Gaji Tanpa Kebenaran

Ptptn Majikan Tiada Hak Untuk Potong Gaji Tanpa Kebenaran

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 789 hits
GEORGE TOWN Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran berkata majikan tiada hak untuk memotong gaji pekerja dalam konteks pembayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional tanpa kebenaran pekerja terbabit Katanya pada masa i...
Nak Bebas Hutang Menjelang 2019 Rebut Diskaun 20 Bayar Balik Pinjaman Ptptn Sehingga 31 Disember Ini

Nak Bebas Hutang Menjelang 2019 Rebut Diskaun 20 Bayar Balik Pinjaman Ptptn Sehingga 31 Disember Ini

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 586 hits
Pada Jun lalu seramai 433 000 peminjam telah dikeluarkan daripada senarai hitam Jabatan Imigresen sekaligus membolehkan mereka ke luar negara tanpa halangan Isu PTPTN ni memang menjadi isu hangat setiap kali diperkatakan Yela kan bila dah m...
Bea Cukai Resmikan Kantor Baru Jember Dan Musnahkan Rokok Ilegal Senilai Rp 959 Juta

Bea Cukai Resmikan Kantor Baru Jember Dan Musnahkan Rokok Ilegal Senilai Rp 959 Juta

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 172 hits
Direktur Jenderal Bea dan Cukai Kementerian Keuangan Heru Pambudi meresmikan Kantor Pengawasan dan Pelayanan Bea dan Cukai Tipe Madya Pabean C Jember Jawa Timur
Graduan Jangan Jadi Manja Hutang Ptptn Mesti Dibayar Timb Menteri

Graduan Jangan Jadi Manja Hutang Ptptn Mesti Dibayar Timb Menteri

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 261 hits
Graduan jangan jadi manja hutang PTPTN mesti dibayar Timb MenteriTimbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Mahfuz Omar menegur golongan graduan seharusnya bijak merencana kehidupan selepas memiliki segulung ijazah dan ini termasuk perancangan u...
Ramai Peminjam Ptptn Marah Cara Bayaran Baru

Ramai Peminjam Ptptn Marah Cara Bayaran Baru

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 591 hits
Ramai Peminjam PTPTN Marah Cara Bayaran Baru yang telah diperkenalkan dan diumumkan baru baru ini Hampir 1 4 juta peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional kini tidak boleh lagi lari daripada membuat bayaran balik pinjaman itu R...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru