Baju Anak Pakaian Bertahi Lalat Jangan Terus Dibuang Cuba Langkah Ni Macam Baru


Pakaian yang berwarna putih dan cerah sememangnya cukup sensitif dengan kotoran. Malah baju yang lama cenderung untuk bertahi lalat. Pun begitu jangan terus dibuang jika masih boleh dipakai.
Sebaliknya cuba ikhtiarkan cara ni untuk hilangkannya. Memang menjadi!
Jom cuba 5 cara hilangkan tahi lalat pada pakaian atau sebarang fabrik.

1. CUKA
Cuka adalah bahan semulajadi yang selamat dan berkesan untuk membunuh kulat serta menghilangkan baunya yang kurang menyenangkan. Ia juga sesuai untuk anda yang mempunyai kulit sensitif atau mereka yang ingin mencuci pakaian bayi.
Caranya, campurkan 1 cawan cuka putih ke dalam 1 baldi air dan rendamkan selama sekurang-kurangnya 1 jam. Kemudian, cuci bahagian berkulat dengan menggunakan sabun pencuci / detergen. Gunakan air yang sedikit hangat semasa memberus dan membilas pakaian supaya kulat lebih mudah ditanggalkan.
Jika ingin digunakan pada fabrik lain seperti sofa atau langsir, masukkan larutan cuka ini ke dalam botol spray dan semburkan terus pada bahagian yang bertahi lalat. Kemudian gosokkan dengan berus yang sesuai dan bilas seperti biasa dengan sabun detergen.

2. BAKING SODA
Selain menggunakan cuka, anda boleh menggunakan baking soda sebagai salah satu cara menghilangkan tahi lalat pada pakaian. Ianya efektif untuk digunakan dalam bentuk pes atau secara terus. Seperti cuka, ia juga boleh menyerap bauan yang keluar daripada kulat.
Cara pertama adalah dengan membuat pes baking soda. Campurkan sedikit air pada baking soda dan terus sapukan pes ini pada bahagian baju yang berkulat. Biarkan seketika dan kemudian beruskan seperti biasa.
Jika kulat masih belum tanggal, anda boleh menambahkan sedikit cuka putih pada serbuk baking soda tersebut. Kedua-dua bahan ini sering digunakan bersama kerana ia berkesan membunuh spesis kulat yang berbeza. Melalui pemerhatian, cara ini adalah yang paling berkesan dan digemari oleh ramai ibu-ibu!

3. JUS LEMON DAN GARAM
Perahkan sebiji lemon dan campurkan jus lemon tersebut dengan sedikit garam sehingga ia menjadi pes.
Gunakan pes ini untuk disapukan pada bahagian yang bertahi lalat. Kemudian, beruskan seperti biasa. Anda juga boleh merendamkan pakaian dalam larutan lemon dan garam ini dalam air suam selama 1 jam. Selepas itu, bilaskan seperti biasa.
4. PELUNTUR
Peluntur (bleach’) atau lebih dikenali sebagai Clorox adalah sebuah kompaun yang sangat kuat dan berkesan untuk membunuh kulat pada pakaian. Namun, ia juga akan melunturkan warna. Jadi, cara ini hanya sesuai untuk pakaian berwarna putih sahaja ya!
Caranya, larutkan sedikit peluntur bersama air dan gunakan berus untuk menanggalkan tahi lalat tersebut. Taburkan sedikit sabun pencuci serbuk dan ulangi langkah ini beberapa kali sekiranya ia masih belum tanggal.
Seeloknya, gunakan air yang sedikit hangat untuk membilas dan mencuci pakaian tersebut. Sekiranya pakaian adalah daripada fabrik lembut dan sensitif, rendamkannya dalam larutan peluntur selama sekitar 20 minit, mengikut sukatan pada produk.

5. VANISH
Selain peluntur, satu lagi produk boleh anda gunakan adalah serbuk atau cecair ‘Vanish’ yang boleh dibeli di pasaran. Ia sesuai digunakan pada pakaian putih mahupun yang berwarna.
Caranya, sapukan ‘Vanish’ pada bahagian fabrik yang ada kesan tahi lalat, dan biarkan seketika sekitar 5-10 minit. Kemudian, beruskan sedikit dan bilas. Selepas itu, cuci seperti biasa dengan sabun pencuci.
6. JEMURKAN BAWAH CAHAYA MATAHARI
Selepas mencuci pakaian yang terkena kulat, jemurkannya di bawah sinaran matahari untuk kesan yang lebih efektif.
Untuk mencegahnya daripada berulang, keringkan dahulu pakaian yang berpeluh atau lembap sebelum dimasukkan ke dalam bakul baju kotor. Baju yang terkena susu atau makanan juga boleh direndamkan secepatnya supaya kotoran lebih senang ditanggalkan.
Jadi, jangan buang dulu baju-baju tersebut sebelum mencuba ya!
Menarik: Sakit-Sakit Badan Lepas Makan Sayur Berangin, Mak-Mak Kena Kurangkan Jenis Sayur Ni

Sebagai ibu, sudah tentu kita mahukan yang terbaik buat si manja. Pemakanan yang sihat dan seimbang sangat kita titikberatkan supaya anak dapat membesar dengan baik.
Nak tahu rahsia sediakan hidangan enak yang buat anak berselera makan? Jom, sertai E-Workshop Kelas Penyediaan Makanan Anak: Sedap, Sihat & Selamat di https://toko.ideaktiv.com/product/e-workshop-kelas-penyediaan-makanan-anak-sedap-sihat-selamat/

Sertai Webinar Keibubapaan PERCUMA anjuran Pa&Ma secara virtual yang menjemput speaker- speaker hebat dalam bidang keibubapaan termasuk Prof Madya Dr Nik Salida, Ibu Rose, Dr Ahmad Rostam, Puan Maryam Jamadi, Puan Azlina Roszly dan Irma Hasmie.
Daftar nama di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-sayang-anak-ketat-ketat/

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
Kredit: Pesan Bonda
 
The post Baju Anak & Pakaian Bertahi Lalat Jangan Terus Dibuang, Cuba Langkah Ni, Macam Baru! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/baju-anak-pakaian-bertahi-lalat-jangan-terus-dibuang-cuba-langkah-ni-macam-baru/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baju Baru Anak Jangan Terus Pakai Basuh Dulu Pakar Otak Kongsikan Sebabnya

Baju Baru Anak Jangan Terus Pakai Basuh Dulu Pakar Otak Kongsikan Sebabnya

papar berkaitan - pada 14/3/2022 - jumlah : 144 hits
Siapa tak suka bau baju baru kan Orang kata masih berbau kedai Namun sangat tak sesuai jika terus sahaja dipakai untuk anak anak kecil kita Tidak hanya anak bahkan kita juga orang dewasa Kenapa Menurut Pakar Otak baju baru yang masih belum ...
Hiburan Jangan Biasakan Ibu Sering Pakaikan Anak Pakaian Seksi Netizen Risau Ada Mata Mata Jahat

Hiburan Jangan Biasakan Ibu Sering Pakaikan Anak Pakaian Seksi Netizen Risau Ada Mata Mata Jahat

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 232 hits
Tak semua ibu bapa di dunia ini mempunyai cara didikan yang sama setiap pasangan membesarkan anak anak mereka mengikut keselesaan masing masing Itu semua terpulang kepada ibu bapa itu sendiri kerana mereka lebih mengenali dan tahu isi hati ...
Usia 2 Tahun Anak Tantrum Teruk Jangan Cepat Marah Pakar Kongsikan Punca Baru Tahu Nak Buat Apa

Usia 2 Tahun Anak Tantrum Teruk Jangan Cepat Marah Pakar Kongsikan Punca Baru Tahu Nak Buat Apa

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 625 hits
Sukar nak faham perangai anak umur 2 tahun terutama bila mereka tantrum Tapi ayah terutamanya jangan cepat marah sebaliknya kena sabar dan pujuk si kecil Kenapa tak dengar cakap papa ni Kan papa suruh diam Jangan nangis lagi Degil ya marah ...
Mima Love You So Much Layan Anak Maid Macam Keluarga Sendiri Emma Maembong Dipuji

Mima Love You So Much Layan Anak Maid Macam Keluarga Sendiri Emma Maembong Dipuji

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 752 hits
Pelakon cantik manis Emma Maembong menarik perhatian wargamaya bila mana meraikan sambutan hari lahir anak pembantu rumahnya malah melayani kanak kanak itu dengan cukup baik Tidak hanya meraikan hari lahirnya bahkan cara Emma Maembong melay...
Hiburan Dah Macam Syarat Sah Solat Pulak Masjid Tetapkan Syarat Lengkap Booster Baru Boleh Masuk

Hiburan Dah Macam Syarat Sah Solat Pulak Masjid Tetapkan Syarat Lengkap Booster Baru Boleh Masuk

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 155 hits
Semalam tular video memaparkan beberapa jemaah Masjid yang kecewa kerana niat mereka untuk solat jumaat secara berjemaah di masjid terhalang Menerusi video yang dimuat naik di laman ramai yang mempersoalkan syarat baru yang dikuatkuasakan p...
Ikan Sumber Makanan Terbaik Untuk Anak Jangan Sampai Salah Beli Ini Cara Nak Tahu Kesegaran Ikan

Ikan Sumber Makanan Terbaik Untuk Anak Jangan Sampai Salah Beli Ini Cara Nak Tahu Kesegaran Ikan

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 149 hits
Bila bab nak berikan makanan untuk anak ibu dan ayah mesti nak yang terbaik untuk mereka Makanan yang baik juga untuk memastikan kesihatan dan tumbesaran anak berlangsung dengan baik Ikan antara salah satu sumber makanan yang sering dikaitk...
Makanan Proses Tinggi Omega 6 Nak Balance Kena Beri Anak Makanan Tinggi Omega 3 9 Baru Kurang Radang Dalam Badan

Makanan Proses Tinggi Omega 6 Nak Balance Kena Beri Anak Makanan Tinggi Omega 3 9 Baru Kurang Radang Dalam Badan

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 117 hits
Pengambilan makanan yang kaya dengan Omega memang digalakkan pada kanak kanak untuk tumbesaran mereka yang lebih baik Ada 2 jenis minyak yang tinggi Omega boleh ibu ayah gunakan untuk kurangkan radang dalam badan Malah pengambilan dua minya...
Tak Perlu Sental Begini Cara Cuci Kain Lap Kotor Kembali Bersih Cantik Memang Macam Baru

Tak Perlu Sental Begini Cara Cuci Kain Lap Kotor Kembali Bersih Cantik Memang Macam Baru

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 141 hits
Selain tisu kain pengelap kotor antara kelengkapan yang cukup penting ketika di dapur Tanpanya mood memasak boleh jadi suram Begitu juga dengan kesan tumpahan makanan anak kain pengelap tetap jadi pilihan Pun begitu adakalanya kain lap yang...
Macam Influencer Ig Tebak Staf Baru Peminat Syok Kualiti Foto Song Jihyo Lebih Style Kini

Macam Influencer Ig Tebak Staf Baru Peminat Syok Kualiti Foto Song Jihyo Lebih Style Kini

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 171 hits
Walaupun ramai selebriti Korea mempunyai media sosial sendiri tapi boleh dikatakan kebanyakan daripada mereka menggunakan khidmat pengurus sendiri atau pun staf khas bagi menguruskan akaun berkenaan Terbaru ramai yang menebak bahawa agensi ...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business