Bahasa Melayu Dalam Kemelut Perjuangan Bangsa


Ustaz Zaid Zainurrashid Bahasa Melayu teruk diketepikan ketika 22 bulan pemerintahan PH SELEPAS berakhir Perang Dunia Kedua, dan Tanah Melayu baru bebas dari penjajahan dan peperangan menentang Jepun (1941 hingga 1945), Persekutuan Tanah Melayu mengalami fasa pergelutan dalam membentuk identiti dan hala tuju negara.
Tahun 1946 hingga 1957 adalah fasa yang sangat kritikal dan terlihat insiden dan peristiwa yang sangat banyak; rancangan Malayan Union dan pembubarannya serta pengisytiharan Persekutuan Tanah Melayu, pembentukan UMNO, pengisytiharan darurat menentang komunis, serangan Rosli Dhobi (Rukun 13) terhadap British di Sarawak, insiden Bukit Kepong, pembentukan PAS, dan pelbagai lagi.
Fasa ini orang Melayu tekad mahu bebaskan diri dari belenggu penjajahan, bergelut menentukan jati diri serta cuba melakar sendiri hala tuju bangsa dan negara.
Pelbagai inisiatif, cubaan, himpunan, konsep, wacana dikemukakan.
Melihat kejatuhan British kemudian Jepun dan pengunduran British membangkitkan semangat penentangan dan pembebasan dalam diri orang Melayu.
Dalam fasa pergelutan politik, keselamatan, ekonomi yang dihadapi, di tengah tahun-tahun itu juga menyaksikan pergelutan serta perjuangan sastera dan bahasa yang juga elemen dalam identiti negara.
Seolah-olah semua pihak ingin menyertai dalam melakar bagaimana membentuk negara kita apabila kita mencapai kemerdekaan.
Kalau negara kita merdeka, bagaimana penggunaan bahasa kita? Bagaimana pula bahasa boleh menyumbang dalam pembangunan masyarakat dan negara?
Bermula dengan dihimpunkan beberapa tokoh dan sasterawan yang menatijahkan tertubuhnya ketika Angkatan Sasterawan 1950 (Asas ’50).
Penubuhan ini diikuti dengan Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu pertama pada tahun 1952, 1954 dan 1956, di mana, ketika itu menyaksikan penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), setahun sebelum pengisytiharan Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1957.
Sayangnya perjuangan ini dilencongkan, kerana Asas ’50 sendiri mengumpulkan sasterawan yang mempunyai  pelbagai latar belakang.
Agenda ini tidak mempunyai hala tuju yang  jelas, menjadi antara sebab Asas ’50 dikritik kerana mengetengahkan penggunaan tulisan rumi bagi bahasa Melayu, yang disambut oleh orang elit
Dan politik ketika itu.
Malah, ia juga  menatijahkan revolusi tulisan rumi ke atas tulisan Jawi sebagai  tulisan pengantar bagi bahasa Melayu pada tahun 1966 di bawah keputusan menteri pelajaran Khir Johari.
Kemelut dan pertembungan bahasa masih berterusan di tanah air.
Hari ini kita melihat kedudukan bahasa Melayu tidak semakin baik setelah 63 tahun merdeka.
“Hidup Melayu” dilaungkan setiap kali kongres dan perhimpunan, namun kita tak lihat pemimpin politik Melayu mempunyai kehendak yang serius dalam mengangkat martabat bahasa Melayu.
22 bulan pemerintahan Pakatan Harapan menyaksikan lagi teruk bahasa Melayu diketepikan dan bahasa lain beberapa kali diketengahkan sebagai bahasa rasmi.
Sempena bulan kemerdekaan yang ke-63, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) melancarkan dan menyeru untuk kita sama-sama memperbanyakkan usaha memartabatkan bahasa Melayu sebagai identiti negara.
*Ustaz Zaid Zainurrashid =AJK ISMA Mesir, Pelajar Sarjana Usul Fiqh Universiti Al Azhar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/09/bahasa-melayu-dalam-kemelut-perjuangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahasa Melayu Teruk Diketepikan Ketika 22 Bulan Pemerintahan Ph

Bahasa Melayu Teruk Diketepikan Ketika 22 Bulan Pemerintahan Ph

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 233 hits
Bahasa Melayu dalam kemelut perjuangan bangsa SELEPAS berakhir Perang Dunia Kedua dan Tanah Melayu baru bebas dari penjajahan dan peperangan menentang Jepun Persekutuan Tanah Melayu mengalami fasa pergelutan dalam membentuk identiti dan hal...
Koleksi Kertas Soalan Percubaan Bahasa Melayu Spm 2019

Koleksi Kertas Soalan Percubaan Bahasa Melayu Spm 2019

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 351 hits
Koleksi Kertas Soalan Percubaan Bahasa Melayu SPM 2019 Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia untuk tahun 2020 bakal menjelang tidak lama lagi Dan berikut dikongsikan Koleksi Kertas Soalan Percubaan Bahasa Melayu SPM 2019 untuk adik adik yang...
Menukar Antara Muka Pengguna Netflix Dari Bahasa Inggeris Kepada Bahasa Melayu

Menukar Antara Muka Pengguna Netflix Dari Bahasa Inggeris Kepada Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 336 hits
Wahai geng Netflix Saat yang kita semua tunggu akhirnya tiba Netflix melancarkan antara muka pengguna miliknya dalam Bahasa Melayu Pilihan terbaru ini membolehkan ahli ahli di Malaysia mengemudi UI membaca judul serta sinopsis dan menonton ...
Bangsa Melayu Patut Malu Jika Mara Ini Menyebabkan Mereka Kehilangan Hak Mereka

Bangsa Melayu Patut Malu Jika Mara Ini Menyebabkan Mereka Kehilangan Hak Mereka

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 196 hits
Apa jadi dengan siasatan bangunan MARA pada 2017 CARI PUNYA CARI NAMA INI SAJA YANG ADA TU PUN JANGAN MELAYU HIDUP MELAYU KAH Ahli Parlimen DAP Lim Kit Siang mempersoalkan perkembangan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubu...
Tidak Kemana Pun Perjuangan Majlis Perundingan Melayu

Tidak Kemana Pun Perjuangan Majlis Perundingan Melayu

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 186 hits
Saya baca rencana Majlis Perundingan Melayu yang di tulis oleh seorang Ahli Sdra Shahabudin 2 Membincangkan masa lalu yang selalu yang tidak mendatangkan apa faedah hanya sebagai pedoman dan tidak berulang lagi DEB termasuk KEB sudah dikira...
Sembang Kencang Pasal Bangsa Melayu Lihat Bangsa Melayu Sendiri Sedih

Sembang Kencang Pasal Bangsa Melayu Lihat Bangsa Melayu Sendiri Sedih

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 305 hits
ZULAIFA RAHMANHebat ka bila ada kuasa politik dulu Cakap cam orang X WARAS je atau hebat dngan nafsu yang bergelodak untuk mengaut harta negara lagi buktinya puluhan tahun dulu umno pernah berkuasa ekonomi orang melayu x banyak bkembang maj...
Netflix Kini Boleh Dinikmati Dalam Bahasa Melayu

Netflix Kini Boleh Dinikmati Dalam Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 309 hits
Netflix ialah perkhidmatan penstriman berbayar terbesar dunia dan sudah ditawarkan di Malaysia sejak 2016 Selepas lebih empat tahun beroperasi akhirnya hari ini Netlix menyokong penggunaan Bahasa Melayu sepenuhnya Pengguna boleh memilih Bah...
Hiburan Buat Tutorial Masakan Dalam Bahasa Inggeris Hanis Zalikha Dikecam Netizen Tak Reti Berbahasa Melayu

Hiburan Buat Tutorial Masakan Dalam Bahasa Inggeris Hanis Zalikha Dikecam Netizen Tak Reti Berbahasa Melayu

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 444 hits
Rasanya semua sedia tahu bahawa pelakon dan juga hos Hanis Zalikha sering saja berkongsi menu masakan di ruangan Instagram miliknya Baru baru ini dia telah memuat naik lagi satu video resipi mudah dan turut memberitahu bahawa mereka sekelua...
Pemuda Dap Didakwa Hina Bahasa Melayu Tampal Pelekat Bahasa Cina

Pemuda Dap Didakwa Hina Bahasa Melayu Tampal Pelekat Bahasa Cina

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 274 hits
Tindakan Pemuda DAP Sarawak menampal pelekat dalam bahasa Cina di beberapa buah papan tanda jalan di sekitar bandar raya ini boleh dianggap sebagai perbuatan tidak peka dengan sentimen masyarakat majmuk di negeri ini Menteri Muda di Jabatan...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

What You Should Know About New Construction Plumbing

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Cara Qada Solat Fardhu

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm