Baby Tiba Tiba Merajuk Tak Nak Menyusu Biasanya Masuk Umur 3 Bulan Ke Atas Ini Sebabnya


Kenapa bayi tidak mahu menyusu badan secara tiba-tiba, sedangkan semalam tiada masalah dan proses penyusuan berjalan dengan baik sahaja? Sudah tentu keadaan sebegini boleh mendatangkan kebimbangan di hati anda sebagai seorang ibu. Apatah lagi apabila anda turut menyedari si kecil kurang menyusu berbanding biasa.

Adakah keadaan ini disebabkan oleh masalah kesihatan?
Bertenang ibu! Umumnya, situasi bayi tidak mahu menyusu ini dikenali sebagai nursing strike atau mogok menyusu. Ayuh, teruskan membaca perkongsian artikel ini untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

Bayi tidak mahu menyusu badan kerana mogok?
Apa yang dimaksudkan nursing strike atau mogok menyusu ini sebenarnya?
Keadaan ini merujuk kepada tempoh masa bayi yang menyusu badan, secara mendadak menolak untuk menyusu. Tingkah laku ini biasanya bermula apabila si kecil melangkah ke usia 3 bulan dan lebih berwaspada dengan keadaan sekeliling mereka.
Biasanya bayi yang mogok ini akan menolak apabila diberikan payudara tetapi tampak tidak tenang, meragam serta merengek kerana tidak diberikan susu. Ada kalanya mogok menyusu ini disalah ertikan sebagai tanda si manja sudah bersedia untuk bercerai susu.
Ibu harus faham bahawa bayi jarang untuk weaning off sebelum berusia 2 tahun. Bahkan sekiranya si manja sedang melalui fasa bercerai susu ini, ia seharusnya berlaku secara perlahan-lahan dengan pengurangan kekerapan sesi penyusuan dan bukannya secara mendadak.
Punca bayi mogok menyusu
Masalah bayi tidak mahu menyusu badan secara tiba-tiba ini boleh berlaku disebabkan oleh banyak faktor. Sering kali tindak balas ini adalah sementara yang melibatkan faktor luaran. Pun begitu, dalam sesetengah kes, puncanya tidak dapat dikenal pasti.
Berikut antara beberapa pencetus mogok menyusu yang paling biasa terjadi:
Anda menukar jenis deodoran, sabun, minyak wangi, losen atau perkara-perkara lain yang mengakibatkan wujud ‘bau’ berbeza daripada kebiasaannya kepada si kecil Anda berdepan tekanan sama ada melibatkan kerja atau kehidupan harian seperti sudah kembali bekerja atau masalah kewangan keluarga Si kecil mengalami penyakit atau kecederaan yang membuatkan penyusuan menjadi tidak menyelesakan. Contohnya jangkitan telinga, hidung tersumbat serta jangkitan fungus atau luka pada mulut Bayi mengalami sakit gusi kerana sedang melalui fasa pertumbuhan gigi Anda mengubah corak penyusuan disebabkan beberapa faktor seperti memulakan pekerjaan baharu, mula menghantar bayi kepada pengasuh atau kerap menangguhkan penyusuan badan kerana sibuk Anda memberikan tindak balas mengejut yang kuat apabila si kecil secara tidak sengaja menggigit puting. Bayi tidak mahu menyusu badan mungkin kerana ketakutan Anda kembali hamil dan bekalan susu semakin berkurangan Anda dalam fasa ovulasi dan bekalan susu mungkin berkurangan buat sementara waktu Anda kurang mengepam susu apabila berjauhan dengan bayi Berada dalam keadaan tidak sihat atau mengambil sebarang ubat termasuk beberapa kaedah kawalan kelahiran, yang boleh memberikan kesan negatif kepada bekalan susu Satu lagi perkara yang boleh dipertimbangkan sebagai faktor menyebabkan bayi mogok menyusu adalah aliran susu terlalu kuat. Keadaan itu di mana susu masuk dengan banyak ke dalam mulut si manja sehingga menyukarkan mereka mengawalnya, sekali gus terus menolak payudara.
Atasi masalah bayi tidak mahu menyusu badan
Tidak kira apa pun puncanya, berdepan situasi bayi mogok menyusu pastinya perkara yang tidak menyeronokkan. Lebih-lebih lagi apabila bayi sukar menenangkan diri dan tidak gembira. Anda sebagai ibu juga mungkin berasa kecewa.
Seperkara perlu ibu ingat adalah si manja bukan menolak diri anda. Percayalah proses penyusuan akan kembali kepada normal, cuma mungkin memerlukan sedikit masa.
Berikut tip yang boleh dicuba untuk mengatasi masalah bayi tidak mahu menyusu badan ini:
Sentuhan kulit ke kulit
Berikan lebih banyak hubungan kulit ke kulit dengan membaringkan si manja lebih kerap ke dada anda. Sentuhan ini dipercayai sebagai penghilang tekanan dan dapat membantu menurunkan tekanan darah pada ibu.
Perahkan beberapa titis susu
Ibu boleh cuba memerahkan beberapa titis susu pada puting sebagai cara untuk ‘memancing’ bayi untuk menyusu. Apabila bayi menghisap puting dan merasai susu, ia mungkin secara tidak langsung akan mencetuskan keinginan bayi untuk menyusu.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Baby Tiba-Tiba Merajuk Tak Nak Menyusu, Biasanya Masuk Umur 3 Bulan Ke Atas. Ini Sebabnya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/baby-tiba-tiba-merajuk-tak-nak-menyusu-biasanya-masuk-umur-3-bulan-ke-atas-ini-sebabnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tunggu 9 Bulan Baru Beli Ok Ke 6 Tahun Tak Ada Baby Siti Sarah Lupa Nak Beli Apa

Tunggu 9 Bulan Baru Beli Ok Ke 6 Tahun Tak Ada Baby Siti Sarah Lupa Nak Beli Apa

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 240 hits
Bila jarak anak terlalu jauh memang sedikit sebanyak buat kita sebagai ibu bapa lupa apa persiapan yang diperlukan untuk menyambut kelahiran anak baru Malah mungkin ada yang mula lupa bagaimana cara penjagaan bayi baru lahir Orang kata gap ...
Mohon Selitkan Doa Buat Arisha Tak Jatuh Usia 4 Bulan Tiba Tiba Benjol Atas Kepala

Mohon Selitkan Doa Buat Arisha Tak Jatuh Usia 4 Bulan Tiba Tiba Benjol Atas Kepala

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 362 hits
Ibu bapa mana sanggup lihat bayi yang dilahirkan sihat dan normal tapi ketika usia 4 bulan Allah uji anak kecil ini Benjolan yang timbul secara tiba tiba dan membesar dari semasa ke semasa benar benar merisaukan Apatah lagi anak comel ini m...
Checklist Sebelum Masuk Bulan Cukai Tahun 2021

Checklist Sebelum Masuk Bulan Cukai Tahun 2021

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 257 hits
LHDN kata kalau gaji setahun selepas tolak KWSP lebih RM34 000 barulah kena daftar nombor cukai hantar borang cukai Contoh Gaji setahun sebelum tolak KWSP RM38 202Potongan KWSP RM4 202Gaji setahun selepas tolak KWSP RM34 000 Sekiranya penda...
Kah Kah Kah Sokong Kerajaan Tebuk Atap Pun Nak Masuk Syurga

Kah Kah Kah Sokong Kerajaan Tebuk Atap Pun Nak Masuk Syurga

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 210 hits
IBRAHIM MAT ISAApa lagi yang mengikat hati penyokong mereka supaya terus mendokong kerajaan khianat aka zalim ini melainkan berlagak menjadi wakil Tuhan mengedarkan kunci syurga Mereka punya mata tapi tidak melihat punya telinga tapi tidak ...
Dah Masuk Bulan Julai

Dah Masuk Bulan Julai

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 284 hits
Dah masuk bulan Julai Bermakna dah setengah tahun 2021 berlalu Fasa pertama Lockdown yang tak berapa lockdown masih belum move on lagi ke fasa kedua Terkejut dua hari ni kes baru melonjak ke 6 ribu lebih Harap cepatlah move on ke fasa seter...
Tiba Tiba Bilik Berbau Hanyir Yang Kuat Masih Ramai Yang Nak Sewa Rumah Itu Walaupun Owner Dah Larang

Tiba Tiba Bilik Berbau Hanyir Yang Kuat Masih Ramai Yang Nak Sewa Rumah Itu Walaupun Owner Dah Larang

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 381 hits
Tiba tiba bilik berbau hanyir yang kuat Masih ramai yang nak sewa rumah itu walaupun owner dah larangSetiap orang mempunyai pengalaman paranormal mistik masing masing Ini sekadar perkongsian sahaja Bagi yang lemah semangat anda tidak digala...
Ikhtiar Tawakal Untuk Saya Dan Baby Hamil 7 Bulan Nurul Syuhada Minta Pandangan Pakar Sebelum Ambil Vaksin

Ikhtiar Tawakal Untuk Saya Dan Baby Hamil 7 Bulan Nurul Syuhada Minta Pandangan Pakar Sebelum Ambil Vaksin

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 271 hits
Lama pengacara yang satu ini tidak muncul di kaca televisyen Personaliti dan pengacara cantik manis Nurul Syuhada Nurul Ain rupanya kini sedang hamil hampir tujuh bulan Menerusi Instagramnya semalam Nurul Syuhada memaklumkan perkembangan te...
Hiburan Enam Tahun Tak Ada Baby Lupa Nak Beli Apa Untuk Persiapan Siti Sarah

Hiburan Enam Tahun Tak Ada Baby Lupa Nak Beli Apa Untuk Persiapan Siti Sarah

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 267 hits
Penyanyi hebat Siti Sarah yang kini sedang sarat hamil anak keempat berkongsikan situasinya sekarang ini kepada pengikut di laman media sosialnya iaitu Instagram AdvertisementMenurut Sarah kerana sudah hampir enam tahun tidak mempunyai bayi...
Fasih Berbahasa Inggris Rich Brian Ungkap Cuma Belajar Lewat Internet Sejak Umur 12 Tahun

Fasih Berbahasa Inggris Rich Brian Ungkap Cuma Belajar Lewat Internet Sejak Umur 12 Tahun

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 265 hits
Bagi kamu yang pengen fasih berbahasa Inggris trik belajar otodidak ala Rich Brian bisa dicoba lo
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran