Asyik Muntah Taip Kali Makan Ibu Hamil Tak Cukup Zat Ini Suplemen Patut Ambil


Melalui trimester pertama kehamilan memang ternyata cukup menguji kekuatan ibu hamil. Ibu yang dulunya aktif berubah menjadi lemah tak bermaya. Muntah setiap pagi atau petang membuatkan ibu tiada selera untuk makan.
Namun ada juga kes di mana ibu hamil merasa loya dan tidak berselera setiap kali melihat makananan, sudahnya ibu hamil hanya minum air dan jus untuk mendapatkan tenaga.
Jadi bagaimanakah ibu hamil dapat memberikan nutrisi pada tubuh dan sekaligus bayi di dalam kandungan. Dan adakah perlu ibu hamil mengambil suplemen?

Menurut Dr. Jamali Wagiman, Pakar Perunding Perbidanan dan Sakit Puan, terdapat banyak vitamin dan mineral di dalam pasaran. Pengambilannya kerap menjadi topik utama semasa pemeriksaan di klinik atau sesi soal jawab di seminar pra-natal.
Asas sebenar pengambilan vitamin dan mineral tambahan semasa hamil adalah untuk mengurangkan komplikasi buruk yang mungkin berlaku kepada ibu dan bayi. Oleh itu, hanya zat besi dan folic acid sahaja perlu diambil.
Walaupun keperluan zat besi hanyalah 60 mg sehari dan asid folik 400 mg, tubuh manusia tidak mampu menyerap 100 peratus dari pil yang ditelan. Untuk itu, ibu hamil perlu mengambil zat besi, antara 180mg hingga 500mg bergantung kepada formula yang diambil.

Sentiasa perhatikan juga label pada botol dan rujuk semula kepada doktor kerana terdapat formula yang mengandungi paras zat besi yang terlalu sedikit walaupun perisa dan bungkusannya lebih menarik.
Kalsium, Vitamin A, dan zink hanya perlu diambil dalam kes-kes tertentu sahaja manakala pengambilan mineral micronutrient seperti vitamin B6, E, C dan D tidak perlu ditambah.
Secara amnya, ibu hamil disarankan mengambil vitamin dan suplemen mengikut keperluan dirinya atau saranan daripada doktor dan ahli farmasi. Beberapa vitamin dan suplemen yang biasanya perlu di ambil oleh ibu hamil adalah:

Asid Folik
Asid folik merupakan suplemen yang paling penting terutamanya semasa trimester pertama kehamilan. Pengambilan asid folik boleh mengurangkan risiko bayi mengalami kecacatan pada tulang belakang (kecacatan tiub neural).
Asid folik dengan dos 400mcg perlu diambil setiap hari sehingga sekurang-kurangnya 12 minggu pertama kehamilan. Ibu hamil juga dinasihatkan mengambil makanan yang mengandungi folat (bentuk semulajadi Asid Folik) seperti sayur-sayuran hijau dan kekacang.
Zat Besi
Jika kandungan zat besi ibu hamil rendah, suplemen zat besi perlu diambil. Ini disebabkan jumlah darah dalam badan ibu semakin bertambah bagi menyokong tumbesaran bayi dalam kandungan. Badan akan menggunakan zat besi yang tersimpan dalam badan sekiranya ibu kurang mengambilnya dalam diet. Akibatnya, penyimpanan zat besi dalam badan akan berkurang dan boleh membawa kepada anemia.
Sumber makanan terbaik yang mengandungi zat besi adalah seperti daging merah, kismis, kurma, kekacang dan sayur-sayuran.

Kalsium
Ibu hamil juga memerlukan kalsium bagi pembentukan tulang dan pertumbuhan gigi bayi terutamanya pada trimester ketiga. Kalsium juga penting sepanjang kehamilan bagi mengelakkan kekejangan otot kaki ibu. Sekiranya ibu hamil kekurangan kalsium, ia turut menyebabkan berlaku kekejangan otot dan kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri.
Pengambilan kalsium sehari yang dicadangkan untuk ibu hamil ialah dalam dos 1300mg (ibu berumur 14-18 tahun) dan 1000mg (ibu berumur 19-50 tahun).
Untuk sihat ketika hamil tidak memerlukan pengambilan berbilang zat dan mineral. Ambil sahaja suplemen yang disarankan oleh doktor kerana itu sebaiknya. Jangan dilupakan pengambilan makanan yang sihat dan segar untuk nutrisi secukupnya untuk bayi dalam kandungan.
Menarik: Kena Marah Dengan Daddy Conteng Pintu Bilik Air, Ramai Terhibur Dengan Jawapan Fatima!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

Biasa dah kita dengar orang memburu malam Lailatulqadar bila akhir bulan Ramadan ini kan? Tetapi kali ini nak kena dengar juga cerita keindahan malam Lailatulqadar yang di kongsikan oleh Mama Irma Hasmie dan adik-adik Bintang Kecil ni.
Apa sebenarnya malam Lailatulqadar dan apa perlu kita buat untuk 10 malam terakhir? Kenalah saksikan sampai habis 1001 Malam Istimewa diserikan oleh KARIHOME.
The post Asyik Muntah Taip Kali Makan, Ibu Hamil Tak Cukup Zat, Ini Suplemen Patut Ambil! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/asyik-muntah-taip-kali-makan-ibu-hamil-tak-cukup-zat-ini-suplemen-patut-ambil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tambah Lagi Satu Koleksi Buku Pink Ibu 7 Anak Perempuan Disahkan Hamil Doa Kali Ini Dapat Anak Lelaki

Tambah Lagi Satu Koleksi Buku Pink Ibu 7 Anak Perempuan Disahkan Hamil Doa Kali Ini Dapat Anak Lelaki

papar berkaitan - pada 8/5/2023 - jumlah : 216 hits
Rezeki Allah SWT sememangnya sudah tertulis buat diri kita Baik anak perempuan atau lelaki semuanya telah disusun cantik sebaiknya Kisah seorang ibu yang sering berkongsi kisah tujuh orang anak perempuannya di media sosial sentiasa mendapat...
Nak Belanja Cikgu Makan Tak Dapat Ibu Hadiahkan Set Barang Masak Tomyam Untuk Cikgu Memang Rare

Nak Belanja Cikgu Makan Tak Dapat Ibu Hadiahkan Set Barang Masak Tomyam Untuk Cikgu Memang Rare

papar berkaitan - pada 18/5/2023 - jumlah : 199 hits
Bagi menghargai jasa dan pengorbanan guru guru mendidik anak anak di sekolah hadiah kecil buat cikgu turut disediakan bagi meraikan hari istimewa itu Pun begitu jika ibu bapa lain memilih untuk diberikan hadiah seperti alat tulis kepada gur...
Dua Kali Give Up Akhirnya Anak Berjaya Potty Train Ibu Ni Kongsi Tip Mudah

Dua Kali Give Up Akhirnya Anak Berjaya Potty Train Ibu Ni Kongsi Tip Mudah

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 111 hits
Mengajar anak bebas pampers atau potty train bukanlah satu hal yang mudah Perlukan kesabaran mak ayah untuk mendidik anak sehingga betul betul yakin dan pandai untuk ke tandas sendiri Sebenarnya ia bergantung kepada kesediaan anak itu sendi...
Makin Flawless Kulit Muka Hamil Anak Kedua Farah Nabilah Banyak Makan Buah Minum Air Kosong

Makin Flawless Kulit Muka Hamil Anak Kedua Farah Nabilah Banyak Makan Buah Minum Air Kosong

papar berkaitan - pada 13/5/2023 - jumlah : 182 hits
Pelakon Farah Nabilah baru baru ini telah mengumumkan kehamilan anak kedua ketika usia kandungan masuk enam bulan Terbaru dia berkongsi perbezaan kehamilan kedua yang berbeza berbanding kehamilan anak pertama Alhamdulillah second baby ni pu...
Ini Bukan Bapa Haruan Makan Anak Ini Mak Makan Anak Ibu Buat Amang Seksual Terhadap Anak Lelaki Ditahan

Ini Bukan Bapa Haruan Makan Anak Ini Mak Makan Anak Ibu Buat Amang Seksual Terhadap Anak Lelaki Ditahan

papar berkaitan - pada 16/5/2023 - jumlah : 172 hits
8220 Ini bukan bapa haruan makan anak ini mak makan anak 8221 Ibu buat amang seksual terhadap anak lelaki ditahan Seorang ibu mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen hari ini atas tiga pertuduhan melakukan amang seksual fizikal terhadap d...
Daging Goreng Thai Stail Ibu Sedap Makan Dengan Nasi Putih

Daging Goreng Thai Stail Ibu Sedap Makan Dengan Nasi Putih

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 193 hits
Daging goreng Thai stail ibu ini memang sedap Seperti kebanyakan masakan Thai lain ia penuh aroma dan ada rasa masam dan pedasnya yang amat membuka selera Nak memasaknya bukan susah sangat Boleh cuba resipi yang dikongsikan oleh puan ini ye...
Tak Perlu Asyik Berkepit Cukup Ada Waktu Anak Perlu Jadilah Ayah Yang Dihormati Anak Anak

Tak Perlu Asyik Berkepit Cukup Ada Waktu Anak Perlu Jadilah Ayah Yang Dihormati Anak Anak

papar berkaitan - pada 16/5/2023 - jumlah : 105 hits
Berbanding ibu figura seorang ayah jarang sentiasa dapat bersama anak anak di rumah Tuntutan tanggungjawab mencari nafkah membuatkan ayah jarang sentiasa di rumah Namun itu bukanlah alasan untuk mencipta jurang apa lagi mengurangkan bonding...
Resipi Bubur Oat Sihat Sesuai Untuk Ibu Diet Tapi Nak Makan Best

Resipi Bubur Oat Sihat Sesuai Untuk Ibu Diet Tapi Nak Makan Best

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 187 hits
Para ibu nak berdiet tapi tak tahu nak makan apa Nak makan bubur tapi taknak makan nasi Jangan risau para ibu boleh gantikan bubur nasi dengan bubur oat Sangat senang untuk dibuat Rasanya juga sedap dan mengenyangkan Rolled oat boleh dijadi...
Anak Saya Yang Kena Ni Ibu Kecewa Tindakan Pengasuh Kasari Bayi Ramai Yang Geram

Anak Saya Yang Kena Ni Ibu Kecewa Tindakan Pengasuh Kasari Bayi Ramai Yang Geram

papar berkaitan - pada 16/5/2023 - jumlah : 167 hits
Kes yang tular semalam membabitkan seorang pengasuh yang mengasari dua bayi di bawah asuhannya di sebuah taska di Skudai Johor Bharu mengundang kecaman orang ramai Tidak hanya bertindak mengasari seorang bayi lelaki dan perempuan malah pela...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Anwar Bentuk Atmosfera Baru Politik

Pengalaman Jaga Anak Bersunat Kaedah Laser

Lirik Lagu Seribu Setia Siti Nordiana

Selamat Jalan Pak Jokpin

Drama Bawah Payung Awan

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan